Home / Recenzije / Signali s posljednje granice #5: (Ne) zaboravi me

Signali s posljednje granice #5: (Ne) zaboravi me

U starogrčkoj mitologiji Lethe je jedna od rijeka u podzemnom svijetu Hada, a onaj koji popije njenu vodu osuđen je da sve zaboravi. “Lethe” je ujedno i naziv šeste epizode Star Trek: Discovery, koja se prigodno bavi temom zaborava (ili potiskivanja sjećanja), namjernoga ili prirodnoga, koji je ostavio duboki utjecaj na život dvoje važnih likova – Michael Burnham i Gabriela Lorce. I Burnham i Lorca suočavaju se sa svojom prošlosti, a njihov način rješavanja tog problema mogao bi utjecati ne samo na sudbinu tih likova, već i budućnost Zvjezdane flote i Federacije. Da stvar bude bolja, prilikom tog prisjećanja šesta epizoda nudi odličan retcon koji nam pruža potpuno novu perspektivu na karakter kultnog lika ovog univerzuma – ambasadora Sareka, te daje i novi pogled na njegovu vezu sa sinom, Spockom.

Između Vulkana i Zemlje

Na samom početku, tajna diplomatska misija koja bi mogla zaustaviti rat između Klingonaca i Federacije, prekinuta je kada u pokušaju da ubije ambasadora Sareka, njegov pomoćnik sebe raznese bombom i onesposobi brod. Sarekov napadač dio je manje frakcije „logičkih ektremista“ (terorista) koji žele iskoristiti rat za izlazak Vulkana iz Federacije. Postojanje „logičkih ekstremista“ moglo bi šokirati neke od gledatelja budući da se ovakva „nelogična“ akcija kosi s kultnim simbolom raznolikosti, IDIC-om („infinite diversity in infinite combination“), ali se uklapa u jednu od glavnih tema Discoveryja – a to je tema multikulturalizma i ksenofobije, tema usko vezana uz našu glavnu junakinju. Prisjetimo se, i sama Burnham bila je kao dijete meta ekstremističkog napada, i upravo je Sarek, da joj spasi život, prenio dio svoje katre. Ta katra nije samo spasila njen život, već je omogućila vantjelesnu komunikaciju na daljinu tijekom bitke kod binarnih zvijezda, kad se Burnham, još jednom našla na pragu smrti. Upravo je ta katra omogućila Burnham, udaljenoj milijunima kilometrima daleko, na Discoveryju, da sazna da je Sarek u velikoj opasnosti, i da ga na taj način pronađe. To nije išlo lako, budući da je zadnje Sarekovo sjećanje upravo dan promocije Burnham, dan koji je promijenio njen život i naposljetku je doveo na Discovery, trenutak kada je njena prijava za Vulcan Expeditionary Group (VEG) odbijena. Budući da Sarek (uz kombinaciju vulkanskog kung-fua) odbija komunikaciju, Burnham je prisiljena uzeti shuttle, te uz pomoć Stametsovog izuma (SarekVision), u pratnji Tilly i novoga člana posade, Asha Tylera, kreće pronaći svog mentora. Nakon što je Sarek još jednom izbaci iz sjećanja, Burnham shvaća da je jedini način za spas svoga mentora otkrivanje tajne koju on tako uporno čuva.

Star Trek: Discovery

I tu dolazimo do najgenijalnijeg dijela epizode, dijela koji ne samo da pokazuje kako se pravilno radi retcon, već i djela koji pokazuje da je smještanje Discoveryja u vremenski period prije TOS-a bio dobar izbor. Jer scena u kojoj Burnham otkriva tu neugodnu tajnu, scena je koja ne samo uvelike doprinosi razvoju glavne junakinje, već i obogaćuje kanon. Prisjetimo se, u TOS -u „Journey to Babel“, gdje prvi put susrećemo ambasadora Sareka, očito je da je njegov odnos sa Spockom loš. Sarek svom sinu zamjera da je napustio Vulcan Science Academy (VSA) te se umjesto toga odlučio za karijeru u Zvjezdanoj floti. Za Sareka, sina Skona i potomka Solkara (vulkanskog ambasadora koji je uspostavio prvi kontakt sa Zemljom), Spockov odabir je neprihvatljiv. No, iako je Spockov odabir teško pogodio Sareka (nisu pričali godinama), teško je zamisliti takvu količinu mržnje prema svom sinu, pogotovo ako se uzme u obzir da je Sarek uvijek zagovarao bolji odnos Vulkanaca i ljudi. Naposljetku, Sarek je za svoju drugu ženu izabrao Amandu. I tu uskače „Lethe“, koja nam 50 godina kasnije daje novi komadić slagalice, i pravi razlog za Sarekovo ponašanje. U zadnjem pokušaju uspostavljanja komunikacije sa svojim mentorom, Burnham (ali i gledatelji) otkriva šokantnu istinu. VGE je razmatrala njenu prijavu, no konačni izbor nije bio njihov. Konačni izbor je bio Sarekov. Kao i konačna krivnja. VGE nije mogla (ili htjela) dozvoliti dvoje članova s ljudskom prirodom.  Između Spocka i Burnham, vulkanski je aristokrat odabrao svog sina. U tom trenu to je izgledalo kao logičan izbor, budući da je Sareku na prvom mjestu uvijek bilo očuvanje dinastije. Ali s TOS kuta gledanja, to je bila pogreška. Spock se odlučio za Zvjezdanu flotu, Sarek je ostao bez nasljednika dinastije te prestao razgovarati sa sinom. Upravo je Sarekova izdaja svoje štićenice i jedna od središnjih tema Discoveryja, a sudeći po njegovom nepromijenjenom ponašanju prema Burnham nakon što je spašen, ta priča nije završena. Sarek je poput svih likova Discoveryja slomljen i na putu je iskupljenja.

Star Trek: Discovery

Misterij zvan Lorca

Discovery je prepun likova na putu iskupljenja, iako je upitno hoće li svi taj put dovršiti. Do sada smo imali prilike vidjeti da Gabriel Lorca nije konvencionalni kapetan na kakve smo navikli. On sluša svoje instinkte, otvoreno krši naredbe Flote, te je sklon riziku. U ovoj epizodi saznali smo i da ima teški slučaj PTSP-a. No istovremeno, kao što smo vidjeli u sceni kada Tylera upozori da pazi na Burnham, to je čovjek koji se brine za svoje ljude. Nakon što se Burnham zaputila u spasilačku misiju, na Discovery stiže admiralica Katrina Cornwell (Jayne Brooks). Posjet nije samo službene prirode, iako je kao savjetnik, Cornwell ozbiljno zabrinuta za Lorcino stanje, budući da on zapovjeda najvažnijim brodom Flote. Katrina i Lorca su prijatelji, ali i nešto više, što postaje očito u intimnoj sceni koja je uslijedila. Nesrećom za Lorcu, ispostavilo se da on spava s phaserom ispod jastuka, kao i da je varao na psihoevaluacijskim testovima. Opravdano zabrinuta, Cornwell obavještava Lorcu da nije spremna ostaviti Discovery u rukama slomljenog čovjeka.

Star Trek: Discovery

Za razliku od Lorce koji se najbolje osjeća u ratnoj situaciji, admiralica Cornwell je poput većine ostalih pripadnika Flote koje poznajemo, zagovornik mira, i spremna je na sve da se to primirje postigne. Cornwell odlučuje zamjeniti onesposobljenog Sareka u diplomatskoj misiji s Klingoncima. Prije odlaska daje zadnju priliku Lorci za časan uzmak. Srećom za Lorcu, a nesrećom za Cornwell, ideja primirja je bila zasjeda i admiralica završava u neprijateljskom zarobljeništvu. Ispostavilo se da su dvije „odbjegle“ kuće zapravo isplanirale zasjedu sa svrhom zarobljavanja federacijskog diplomata i tako se dodvore Kolu, koji je nakon preuzimanja cloaking tehnologije počeo uspostavljati Klingonsku Imperiju. Nakon što obavijesti kapetana o promjeni situacije, Saru je iznenađen Lorcinom odlukom da (možda po prvi put) prvo kontaktira Flotu i zatraži upute.  Je li to Lorca počeo slušati savjete svoje prijateljice (koja je ironično sada u zarobljeništvu), u strahu za gubitak kapetanske stolice? Ili ju je namjerno poslao u zasjedu? Zadnja scena, dok promatra svoj odraz još manje pomaže: Je li Lorca zlikovac kakvim su ga neki zamislili, ili je doista slomljeni čovjek, čovjek koji se u potpunosti posvetio službi i koji se našao u teškoj dilemi… teško je reći. No ono što je sigurno, i ono što je epizoda pokazala, da je Lorca kompleksna ličnost koji se brine za svoju posadu, svoj brod, ali istovremeno donosi neke vrlo upitne odluke. Pitanje je i kako će takve odluke utjecati na mentorski odnos s Burnham, koju je na kraju ove epizode konačno promovirao na mjesto na zapovjednom mostu… i to u još jednoj paraleli na TOS, na mjesto znanstvenog časnika.

Star Trek: Discovery

Michael Burnham, pleased to meet you…

„Lethe“ je bila odlična epizoda koja je omogućila ne samo daljni razvoj likova, već i obogatila kanon, te dala novu perspektivu na kultne likove koje toliko volimo. Epizoda je pružila od svega pomalo, i obogatila lore, i dozu znanosti, i akcije, romanse, te čak i dašak humora. Iako i dalje prevladava mračnija atmosfera, bio je vidljiv onaj Trek feeling, i to ne kao dašak u opasnosti da bude zaboravljen, već su nada i optimizam prožimali čitavu epizodu. To je bilo vidljivo i u sceni kada Burnham nakon šokantnog otkrića otkriva da biti čovjek i nije toliko loše. Onaj smiješak na njenom licu (prvi put u seriji?) je definitivno dobar znak za epizode koje dolaze. Ali i za drugu sezonu, koja je upravo dobila zeleno svjetlo. Michael Burnham, uistinu smo sretni da te možemo bolje upoznati…

Star Trek: Discovery

Dodatne opservacije:

  • Jedan od scenarista šeste epizode je Joe Menosky, najpoznatiji po radu na kultnom TNG-u „Darmok“.
  • Iako su panorame Vulkana bile kratke, bile su vizualno spektakularne.
  • Poput klingonske paranoje zbog gubitka „rasne čistoće“, i „logički ekstremisti“ su aluzija na ozbiljne podjele u društvu (u svim oblicima). Nadamo se da će se u budućim epizodama posvetiti više vremena problemima na Vulkanu.
  • Ovo nije prvi put da vidimo vulkanske ekstremiste u Treku. Cijeli arc ENT se bavio tim problemom (Počevši s „The Forge“). I kapetan Picard sukobio se sa ekstremistima sto godina nakon Discoveryja („Gambit I i II“).
  • Iako je spomenuto u epizodi „Vulcan Hello“, sada je dodatno pojašnjeno. Burnham je izgubila roditelje u klingonskom napadu. Scena iz prologa pokazala je drugi napad koji je obilježio njen život, a to je bio upravo napad „logičkih ekstremista“ na Vulcan Learning Centre.
  • Kao što smo spomenuli prošli tjedan, Discovery je počeo formirati obitelj. Posebno je zanimljiv mentorsko-prijateljski odnos Burnham prema Tilly, koja je u finalu rezultirala odlukom Burnham da ne napravi istu pogrešku kao što je napravio Sarek.
  • DISCO majice su nešto posebno, i možete ih kupiti ovdje.
  • Sjećate se kad smo napomenuli da CGI model broda omogućuje razne (i skoro uvijek) nove kutove snimanja. U ovoj smo epizodi tako imali pogled na spojni most.
  • U ovoj epizodi po prvi put je spomenuta kultna Constitution klasa i USS Enterprise. Na Enterpriseu se u ovo vrijeme nalazi Spock, kojega sudeći po izjavama showrunnera ne bi trebali vidjeti u narednim epizodama, bar ne ove sezone.
  • Scene unutar Sarekovog sjećanja dale su nam i prvi pogled na mladu Amandu (Mia Kirschner) te na njene napore da očuva ljudsku prirodu u Burnham. To je simbolizirano poklonom vrijedne kopije „Alisa u zemlji čudesa“, knjige koju je u trećoj epizodi Burnham poklonila Tilly.
  • Lorca i Tyler bore se protiv Klingonaca u proto-holodecku. Iako su Klingonci dio programa, oružja nisu. Nešto slično mogli smo vidjeti kao rekreacijsku sobu u TAS-u.
  • Osim što nam je dala uvid u Lorcine borilačke vještine, scena u proto-holodecku pokazala je da Lorca nije spreman samo tako prihvatiti Tylera. Nakon što je provjerio njegovu prošlost, Lorca ga je postavio na mjesto zapovjednika osiguranja. Kao što smo kasnije vidjeli s Burnham, Lorca se okružuje lojalnim časnicima spremnim da slijede njegove zapovjedi.
  • No Lorcino povjerenje Tyleru nije otklonilo teoriju da je Tyler zapravo Voq. Novi zapovjednik osiguranja siroče je (kako prikladno), a suptilno je napomenuto da se Tyler „bori poput Klingonca“.
  • Je li nam se to čini ili je Stamets zamjenio tardigrada. Discovery je skočio u blizinu maglice, a Stamets se čudno ponaša. Vrlo je moguće da je to posljedica rada s DASD-om.

Check Also

Pogledajte trailer za domaći distopijski film Posljednji bunar

Posljednji bunar, kao što i samo ime govori, sugerira priču o posljednjim izvorima pitke vode …

Prvi pogled na drugi magični nastavak filma Fantastic Beasts

Warner Bros. Pictures je otkrio naslov i prvi pogled na nastavak filma Fantastic Beasts (Čudesne …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

8 komentari

  1. Ne da ima neke veze s bilo čim, ali “prvi ST homo” Anthony Rapp (Stamets) upravo je otkrio da ga je kao 14-godišnjaka seksualno zlostavljao ni manje ni više nego Kevin Spacey:

    https://www.buzzfeed.com/adambvary/anthony-rapp-kevin-spacey-made-sexual-advance-when-i-was-14?utm_term=.gt0qxZ2ez#.dg4BdQM72

    Spacey se toga ne sjeća, ali zapravo između redaka priznaje:

    https://www.huffingtonpost.com/entry/kevin-spacey-anthony-rapp_us_59f6a786e4b03cd20b827d3d?ncid=inblnkushpmg00000009

    Što reći? “Harvey Weinstein ponašanje” je očito hollywoodsko pravilo broj 1.

  2. Zašto ovdje nema opcije “uredi poruku”?

  3. Osrednja epizoda,…ukratko: par zgodnih rendera, blesavi vulkanski kung-fu u matrix stilu i jedan zanimljiv tvist.
    Kad će recenzija Blade runnera 2049?

  4. Meni se Burnham svidjela još u ulozi Sashe u The Walking Dead, i bio sam ostao u čudu kad je baš ona izgubila život na koncu sedme sezone (žrtvujući se za svoju skupinu namjerno se preobrazivši u onome Neganovom lijesu kako bi ih spasila). Međutim, sad mi je jasan njezin takav kraj; hrabro je kročila zvjezdanim stazama tamo gdje još nitko nije bio! Sretno joj! ☺👍

    • The Walking Dead niti gledam niti namjeravam, ali ovakvo spojlanje je krajnje __________ (upisati bilo koji ružan pojam).

  5. S obzirom da mi je ovo gledljivo samo dok to ne doživljavam kao ikakav Star Trek, ideja da bi s vremenom mogli imati gostovanje Spocka mi je grozomorna i nadam se da se neće ostvariti.

    Inače, zadnje dvije epizode su me konačno uspjele zainteresirati. Svakako pomak nabolje, posebno u odnosima likova, pa vjerujem da ću sezonu pogledati do kraja.

    Burnham mi je i dalje najdosadniji lik, iako mi nakon zadnje dvije epizode barem nije više tako strašno antipatična kao što je bila u početku. Što manje fokus na Burnham, to bolje…

    • koliko sam čitao Spocka ne bi trebali prikazivati, kao ni ostatak TOS postave. To su izričito napomenuli u jednom od intervjua. Ali bilo bi lijepo vidjeti USS Enterprise.

      A što se tiče Burnham, mislim da je ideja bila da je gledatelji prvo ne vole, te da s vremenom, kako se bude mijenjala, počnemo mijenjati mišljenje. Čini se da je to počelo u ovoj epizodi.

      • Onda super. 🙂

        Istina, i uspjeli su u tome da je naprave simpatičnijom, itd. Ono najdosadniji lik se odnosilo na to da mi je dosadan sam njen arc tako kako je čini se zamišljen (ona kako ponovo pronalazi svoju ljudskost, iskupljenje…)

        S druge strane, voljela bih pobliže upoznati i druge glavne likove, mislim da je serija zanimljivija kad im da dovoljno prostora (kao u Choose Your Pain), pa se zapravo zato nadam da neće stalno fokus biti na Burnham. 🙂

Web Statistics