Godina izdanja: 2020.
Nakladnik: Znanje
Broja stranica: 560
Godina originalnog izdanja: 2018.
Prevoditelj: Damir Biličić
ISBN: 978-9-53-360076-5

Jedan od najpoznatijih i najplodnijih autora današnjice zasigurno je Stephen King. Neovisno o tome koliko nam se sviđa ili ne, ne možemo osporiti njegovu kreativnost i maštu te neiscrpne ideje kojima nas straši i šokira svakim novim naslovom. Od zastrašujućih horora, preko potresnih drama pa sve do nadnaravnih trilera, Stephen King osvojio je milijune čitatelja diljem svijeta. Njegov sam veliki fan, a toliko toga još nisam pročitala. Toliko toga me još čeka i veselim se svakom naslovu koji je objavljen. Još kao srednjoškolku osvojio me romanom Rose Madder, onim kojeg i dan danas smatram njegovim najdražim naslovom. Misery, Dolores Claiborne i Mobitel samo su neki od onih koji su me oduševili i zaprepastili. Dužna sam mu još mnoštvo trilera i horora.

Najnovijim naslovom Uljez još me jednom oduševio. Ono što krene kao klasični detektivski roman postepeno se počinje razvijati u nešto sasvim drugačije, kombinaciju legendi o užasnom čudovištu i mukotrpnim pokušajima hrabrih ljudi da riješe užasan slučaj ubojstva tinejdžera. Dječak nije samo ubijen, on je toliko mučen i oskvrnjen da je nepojmljivo pomisliti kako bi ljudska ruka mogla nešto takvo učiniti. Ali, nažalost, svi dokazi ukazuju na lokalnog trenera, uzornog građanina, supruga i oca, Terryja Maitlanda.

“Tijekom godina uhitio je hrpu zlikovaca, no ovo je sad bilo drugačije. Ovo je bilo osobito užasno. I na osobnoj razini. I to je bilo najgore od svega: što je stvar bila osobne prirode.”

Njegovi su otisci i DNK posvuda i nemoguće je dokazati da je netko drugi počinio taj stravičan zločin. Ali Terry ima alibi i unatoč mnogim svjedocima koji su ga vidjeli na mjestu nesreće, postoje dokazi i osobe koje mogu potvrditi da se u trenutku ubojstva nije ni nalazio u Flint Cityju, gradiću koji će ostati zapamćen kao poprište horora. Ali priča se ovdje tek počinje razvijati, detektivi uviđaju da su prenaglili, počinju dublje istraživati i nakon još nekolicine tužnih događaja, uviđaju da se ovdje radi o nečemu puno ozbiljnijem i groznijem od onog u što su bili uvjereni. Igra mačke i miša kreće, a otkrića su svakim korakom sve strašnija.

Roman me od samog početka zaintrigirao. Nema okolišanja, sve je vrlo detaljno opisano, grafički toliko vjerno da si čitatelj bez problema može predočiti svaku sliku, iako često to ni ne želi. Osim što je radnju vrlo vješto zakomplicirao, ali još vještije i razriješio, Stephen King napisao je jaku psihološku dramu u koju je ukomponirao različite ljudske profile, od kojih se svaki na drugačiji način nosi s onime što ga je snašlo. Fascinantno je kako ljudska psiha reagira, kako osobe koje nisu direktno pogođene zločinom jako brzo mogu stvoriti svoje mišljenje i sud o onome što se dogodilo. Potresno je kako jedna osoba u jednoj noći od omiljenog nastavnika i trenera može postati najomraženiji čovjek u gradu. Ali ovdje je, nažalost, sve potkrijepljeno dokazima i nikome se ne može suditi zbog njihovih osuda i razmišljanja. Zbog toga je sama priča i strašnija od onoga što i jest.

Uvjerena sam da ljubitelji ovakvih priča neće ostati razočarani jer ovdje imamo sve, grozan zločin koji treba riješiti, mnoštvo zanimljivih i upečatljivih likova koji nam se postepeno počinju sve više sviđati, toliko zapetljana radnja da uživamo u njenom otpetljavanju i nadamo se da će odgovor biti onakav kakav smo zamislili. Teško je ovdje odabrati strane jer su dokazi toliko čvrsti, a naša priroda nam često ne dopušta da se udaljimo od svojih uvjerenja. Ali Stephen King nam daje dovoljno vremena da sve shvatimo i čak se vratimo u mladenačke dane, kad smo možda bili malo otvoreniji prema nečemu u što isprve nije uopće moguće ni povjerovati.

King se u ovom romanu maknuo iz svog uobičajenog mjesta događaja, savezne države Maine te nas je provozao mnogim državama i upoznao s različitim profilima ljudi. Podsjetio nas je na razne urbane legende i natjerao da se suočimo s mnogim dječjim strahovima. Tko zna jesu li te legende zaista samo legende.

Ranije ove godine stigla je i HBO-ova adaptacija romana, u vidu serije od deset epizoda. Osvrt na seriju potražite na linku.

Začudni svjetovi Ursule K. Le Guin

Ursula K. Le Guin rođena je 1929. godine u Berkeleyju u Californiji. Otac, Alfred Lous …