Snaga crnog (super)čovjeka – prikaz Netflixove serije Luke Cage

17102016_luke_cage_post_01

Buraz, nemreš belivit! Žišku o čemu tu spikam? O Moćnom Frajeru, o Junaku plaćeniku koji štiti črnog siromašnog bokca i bedačeka. Mojne tisra rista, rekel bi on iznenađeno, zapraf Slava dragom bogeku, budući da mu je stari bil pop. Moreš ga s macolom žvajznuti po piksi ili z metkima prepikati, nebu njemu ništ!

Namjera ovog mojeg purgersko-slengovskog uvoda nije da promoviram šatrovsku furku već da vas upoznam s činjenicom da dotična serija poput istoimenog stripa svoje korijene zasniva na blacksploitation žanru. Što je to? Pretežno filmski žanr koji je nastao i populariziran u Americi sedamdesetih; koji osim što promovira crnački ponos i crnački sleng preispituje i pitanja međurasnih odnosa, a često mjesto dešavanja tih filmova bilo je u siromašnijim dijelovima grada, primjerice u newyorkškom kvartu Harlem. Harlem je čak razvio svoj posebni slang zvan jive talk. Na te filmove gledalo se dvojako, dijelom kao znak osnaživanja crnačkog utjecaja (black power), ali i kao prikaz tipičnih stereotipa bijelaca naspram crnaca. E iz takvog miljea izrastao je stripovski, kao i ovaj serijski Luke Cage.

O izvornom stripovskom nećemo razglabati jer je on čisti produkt tog vremena i s vremenom je nakon niza reinvencija lik izrastao u nešto malo drugačije. U seriji se ne bave previše tipičnim predrasudama ili rasizmom, više se bave odnosima u obitelji, odanosti, grijesima otaca koje se prenose s generacije na generaciju, te s moći, kriminalom i korupcijom generalno. A između redaka događa se i priča o iskupljenju, preuzimanju odgovornosti, gdje osvrtanje na prošlost s vremenom zamjenjuje gledanje u budućnost, prema boljim stvarima.

Mjesto radnje je Harlem i serija hrabro i bez po muke stavlja u centar kompletnu crnačku ekipu. Cageov lik se već pojavio u prijašnjoj Netflixovoj seriji Jessica Jones gdje je odigrao poveću ulogu u priči. Luke Cage je prva crna superherojska serija, i naveliko istražuje što to znači biti crnac u modernoj Americi. Mada je radnja čak vrlo usko ograničena na kvartovsku razinu Harlema. Crnac ne zazire od riječi crnčuga (amer. nigga), pogrdnog naziva za crnca, čak štoviše u toj riječi sadržana je sva moć crnačke populacije. Koja je Lukeova moć? Njegovo moćno i isklesano neprobojno crnačko tijelo. Njegov zaštitni znak? Majica s kapuljačom (puna rupa od metaka). U seriji gostujući reper Method Man na ovaj način opisao bi Cageovu pojavu:

You know, there’s somethin’ powerful about seeing a black man that’s bulletproof and unafraid.

Što se u seriji zbiva…

Harlemom vlada crni kriminalni mogul Cornell Stokes zvani od nemila i nedraga Cottonmouth, a političkom scenom vlada njegova sestrična vijećnica Mariah Dillard. Počevši od vlasništva nad noćnim klubom, Cottonmouth se bavi raznim legalnim poslovima, no najveća para dolazi od trgovine oružjem. S druge strane Luke Cage, veliki crni snagator neprobojne kože radi kao perač suđa u Cornellovoj kuhinji i kao čistač u brijačnici starog Popsa, moralne vertikale cijelog kvarta. Razlog što prihvaća ove niskoprofilne poslove je taj što se skriva od grijehova prošlosti, ali i od onoga što on jeste i što on predstavlja. Moćnog crnog čovjeka koji će ustati u obranu nemoćnih i ugnjetavanih. Kako to obično jest, njegove akcije uglavnom bivaju pogrešno protumačene, tako da ga optužuju za ubojstva policajaca i ostala zlodjela koja mu namješta zlikovac Diamondback. Luke će morati obraniti svoju nedužnosti, ali i privesti krivce pravdi, u čemu će mu pomoći policijska detektivka Mercedes “Misty” Knight, te medicinska sestra Claire Temple aka Night Nurse koje će ga ni manje ni više nego njegovati kad njegov crni život bude doveden u opasnost!

Kako serija napreduje javljaju se i drugi negativci poput Hernana “Shadea” Alvareza, kojeg vječito vidimo sa sunčanim naočalama. U stripu je Shade primjerice posjedovao naočale koje ispuštaju smrtonosne zrake! (ah divota šunda) Nervozna beskrupulozna vijećnica Mariah aka Black Mariah u teškoj je dilemi između nasilnog nasljeđa Mame Mabel i njene ljudske brige za boljitak crnačkog dijela Harlema. Negativac Willis Stryker aka Diamondback pojavljuje se na polovici sezone te ćemo ga intenzivno viđati sve do kraja serije. Lik s “48 pravila moći” Roberta Greena i Biblijom kao svojim izvorom mudrosti, s neriješenim računa s našim junakom Cageom i konačno s pristupom izvanredno ubojitom arsenalu kojeg je ljubazno izumio vodeći proizvođač naprednog oružja Hammer, koje smo mogli vidjeti u filmovima o Iron Manu. Diamondback je iznimno inteligentni psihopat koji ubija sve redom i ne boji se ama baš ničega, a ultimativna opsesija mu je Luke Cage. Neću ovdje ulaziti u osobne razloge te zavade, dio su zapleta serije.

Osobno mi smeta to što negativci i njihovi sitni podanici bez brige izvode egzekucije, a trenutak prije ih je samaritanac Cage tek malo potapšao po leđima i dao im upozorenje u obliku fizičke boli. U seriji su dosljedni, pozitivci ne ubijaju, čak niti kad se bore za vlastiti život, kao ni policajci (oni pošteni), dok negativci mlate i kolju na veliko.

17102016_luke_cage_post_02

O stripu i seriji…

A sad bacimo pogled na stripovsku prošlost… Junak imenom Luke Cage stvoren je u Marvelu 1972. godine, a stvorila su ga dvojica strip autora Archie Goodwin i John Romita Sr. u eri blacksploitation filmova, inspiriravši se Shaftom, crnim zaštitnikom crnačkog Harlema. Tog crnog branitelja Harlema i crnačke časti godine 1971. odglumio je Richard Roundtree u istoimenom filmu. Strip serija u kojoj je Luke bio glavni lik izvorno se zvala “Luke Cage, Hero for Hire” da bi u broju 17 bila preimenovana u “Luke Cage, Power Man“. Još jedan junak iz žanra na zalazu, Iron Fist aka Željezna Šaka, majstor borilačkih vještina pridružio se našem junaku a serijal je konačno dobio ime “Luke Cage and Iron Fist“! Serijal završava s brojem 125 u rujnu 1986. godine. Nakon toga bilo je više uskrsnuća ovog lika, da bi u novom tisućljeću njegovo stripovsko porijeklo bivalo promijenjeno, te postaje i član najmoćnijih zaštitnika Marvelovog univerzuma, Avengersa.

Luke Cage znatno je različit od ostalih serijala, Daredevila i Jessice Jones, iako dijele mnoge zajedničke točke, što u mitologiji serijala, što u likovima ili temama. Daredevil je pravi stripovski superheroj koji se uglavnom bori protiv zla. Jessica Jones samo pokušava voditi svoj život na miru, no problem joj rade njezine moći i njezina prošlost. Mada svi oni bježe od prošlosti koja ih uporno prati i pokušavaju više ili manje maknuti se od uloge junaka budući da ih to uništava. Biti junak nije lako. Oni koji prate Netflixove marvelove serije svjesni su da nas sada čeka serija o junaku zvanom “Iron Fist“, a primiče nam se i miniserijal “Defenders” – veliki team-up svih dosad spomenutih junaka. A možda i Punishera.

Cheo Hodari Coker, scenarist i showrunner bivši je muzički novinar koji je prešao u televizijske scenariste. I crnac, što seriji daje značajnu notu autentičnosti. Možda je ovdje zgodno spomenuti da je Coker također napisao scenarij za biografski film “Notorious”, koji nam prikazuje život i smrt crnog repera The Notorious B.I.G.-a! Primijetite u seriji kako uredom glavnog negativca Cottonmoutha dominira velika slika Biggieja Smallsa s krunom na glavi. Kad smo već kod muzičkih pitanja, Cottonmouthov lokal Harlem’s paradise ugošćuje mnoge odlične muzičke goste, i mogu reći da su većina točaka impresivne, poput Jidennine “Long Live the Chief” iz pete epizode ili “Plain gold ring” Nine Simone.

A za sam kraj, prilažemo i video koji nam daje finu razradu serije i razotkriva sve skrivene hintove odnosno reference na ostale filmove i serije iz MCU-a, kao i razne stripovske i pop-kulturne reference. Za one koji žele znati više! To je sve od mene i najte slučajno kaj zameriti…

Amazonova serija Fallout službeno je obnovljena za 2. sezonu!

Amazon MGM Studios obnovio je postapokaliptičnu seriju Fallout za drugu sezonu. No, i prije nego …

For All Mankind: Apple je obnovio seriju za 5. sezonu i najavio spin-off seriju