Signali s posljednje granice #2.11: Vremenski zatočenik

Predprošlog tjedna konačno smo otkrili misterij Crvenog anđela, kao i njegovog glavnog neprijatelja, i krivca za apokalipsu. Zato ne treba čuditi da je epizoda Perpetual Infinity bila napeta epizoda, prožeta emocijama i teškim odlukama, budući je bitka za budućnost i za spas galaksije započela. Iako i ova epizoda slijedi trend sezone, kroz akciju i spektakl, većinom je ipak dominirala drama na vrlo osobnoj razini. Tako smo imali priliku vidjeti završnu scenu obiteljske tragedije, tragedije koja je po svemu sudeći utjecala na radnju Star Trek: Discoveryja više nego bilo kojeg Trek serijala do sada.

Sukob u vremenu

Epizoda započinje flashbackom, koji nas vraća na planet Doctari Alpha, gdje je za Michael Burnham započela njena osobna tragedija. Obiteljska idila male Michael, ubrzo je prekinuta napadom Klingonaca na federacijsku istraživačku postaju, napadom koji je rezultirao smrću njenih roditelja, i ostavio doživotni trag na psihi Burnham. To je barem ono što je Burnham vjerovala cijeli život, prije nego što je otkrila pravu istinu – da je voditelj istraživanja bila Sekcija 31, te da su njeni roditelji radili na tajnom projektu odijela za putovanje kroz vrijeme. Te prije nego što je otkrila da njena majka nije nastradala u napadu, nego je upravo ona taj tajanstveni Crveni anđeo.

Star Trek: Discovery

Burnham budi doktor Culber, koji je obavještava da je doista (nakratko) umrla u pokušaju da prizove Crvenog anđela, te potvrđuje i posljednje šokantno otkriće – Burnham nije sanjala, njena majka je živa, i nalazi se na površini planeta Essof IV. Šok Burnham je razumljiv, kao i njeno razočaranje nakon što je kapetan Pike obavijesti da je njena majka, njena biološka majka, ne želi vidjeti. Bez mogućnosti da vidi osobu koja je obilježila njen život (pa i svojim neprisutstvom), Burnham ostaje jedino opcija da pogleda videozapise koji su nađeni u futurističkom odijelu u kojima je zabilježen život njene majke nakon klingonskog napada. Tako i ona kao i gledatelji otkrivaju razmjere tragedije doktorice Gabrielle Burnham. U pokušaju da poništi klingonski napad, Gabrielle je aktivirala netestirano odijelo za putovanje kroz vrijeme, te umjesto jedan sat u prošlosti, skočila 950 godina u budućnost! Na njen užas, u tom trenutku u vremenu galaksija (ili bar dio galaksije u kojem je završila), opustjela je i bez života. Naime, Kontrola – AI Sekcije 31 – uspio je realizirati svoj plan. Ovo mijenja misiju, budući da Gabrielle sad mora zaustaviti Kontrolu u prošlosti. Jedini problem je da je vrijeme neumoljivo, te drži Gabrielle na lancu, dopuštajući joj da ostane u sadašnjosti samo nakratko, te se nakon svakog (bezuspješnog) pokušaja ona vraća u budućnost.

Star Trek: Discovery

Upravo zbog ove opsesije spriječavanjem kontrole, koji uvijek završe neuspjehom, Gabrielle je drugačija osoba od one s Doctari Alphe. Ona je hladna, cinična, ali uporna žena, na koju je sukob s Kontrolom ostavio duboki trag. To možemo vidjeti u razgovoru s Pikeom, gdje Gabrielle daje naslutiti kapetanu njegov tragičan kraj. No nigdje to nije više vidljivo nego u razgovoru s njenom kćeri, nakon što Burnham konačno dobije dopuštenje kapetana da se suoči sa svojom izgubljenom majkom. Ovo je emocionalna scena, ali daleko od obiteljske idile. Burnham doživljava novi šok, nakon što shvati da njena majka ne želi nikakav razgovor. Gabrielle joj hladno objašnjava, da je vidjela svoju kćer kako umire stotine puta, te da će njen tragični kraj gledati stotinu puta više, tako da nema smisla za ikakvo povezivanje. Ova misao zastrašujuća je, iako logična, jer bez zaustavljanja apokalipse, svako jače zbližavanje može se pretvoriti u novu traumu. Ovu scenu odlikuje i doza ironije, budući da zrcali prekid odnosa između male Michael i Spocka.

 Buđenje

Iako Gabrielle ne želi surađivati s posadom Discoveryja, koji su je zatočili u zaštitnom polju, te je tako onemogućili u nastavku njene misije, uspijevamo saznati nekoliko novih informacija. Gabrielle je izabrala upravo Spocka za komunikaciju, budući da je njegova disleksija, omogućila Vulkancu da prihvati vizije poslane kroz vrijeme. Neplanirana nuspojava učestale komunikacije bio je Spockov gubitak razuma. No ovo novo saznanje, o mani koja postaje prednost, tipičan je Trek koncept i dobrodošao dodatak kanonu. Ono što je zanimljivije, je otkriće da Gabrielle, koja je „krivac“ za vizije, nije poslala Crvene signale. Za signale koji su se pojavili prije pojavljivanja Crvenog anđela, zaslužan je netko drugi. Također, saznali smo da je Gabrielle usmjerila gigantsku sferu prema Discoveryu, i tako omogućila preuzimanje njene kompletne baze podataka. Problem je da je upravo ovo znanje vitalno važno Kontroli da evoluira, te Gabrielle odbija bilo kakvu daljnju suradnju dok se ta baza ne izbriše. Dodatni problem predstavlja neprestano povlačenje iz budućnosti, te posada Discoveryja ima samo nekoliko sati da privole Gabrielle na suradnju.

Star Trek: Discovery

Gabrielle bi vjerojatno bila još oštrija, da je znala da je njen nemesis u blizini. Dok se na Discoveryju odigrava obiteljska drama, na brodu Sekcije 31 budi se krivac za apokalipsu. Čini se da Kontrola ipak nije eliminirala Lelanda, mada je eliminirala njegovu ljudsku stranu. Nakon neuspjeha s hologramskim pristupom, Kontrola se odlučila na potpuno preuzimanje šefa Sekcije 31, što uključuje veoma bolno ubrizgavanje nanita koji omogućuju AI nesmetano kretanje po brodu. Pod maskom Lelanda, Kontrola naređuje Tyleru, da ukrade vitalnu bazu podataka sa Discoveryja. Da uvjeri Tylera, i agenticu Georgiou u ispravnost misije, Leland upozorava na opasnost koju predstavlja Gabrielle: lažnjak, i pravi krivac za nadolazeću apokalipsu. Naravno, gledatelji znaju da je to laž, a čini se i da Lelandovi suradnici počinju sumnjati u njegove motive.

U međuvremenu, nakon što baza podataka onemogući svoje izbrisivanje (budući da sfera i dalje želi preživjeti), Stamets dolazi s novim planom. Baza podataka biti će premještena u odijelo Crvenog anđela i poslana u budućnost, „perpetual infinity“, iliti beskonačnu vremensku petlju, te time biti izvan dosega Kontrole. I ne samo to, već će uz pomoć crne materije, uspijeti zadržati Gabrielle u sadašnjosti.

Maske su pale

Nakon što Tyler otkaže poslušnost, Leland zadužuje Georgiou da dobavi vitalne podatke, ali i eliminira Gabrielle. No, Georgiou je majstor manipulacije, te ne treba dugo da i ona počne preispitivati naredbe. To nam daje priliku da vidimo još jednu snažnu scenu, gdje se Georgiou susreće s Gabrielle, i to kao majka s majkom. Kroz dijalog između dvije žene shvaćamo da je Gabrielle ipak zavaravala svoju kćer te da još uvijek brine o njoj. A nakon što joj Burnham iznese plan koji bi je zadržao u sadašnjosti, maske padaju. Ne samo da se Gabrielle i dalje brine o svojoj kćeri, i da ju je spasila nebrojeno puta, već je uz pomoć odijela, bila prisutna u svim važnim životnim situacijama za Michael. Unatoč ovom otkriću, Gabrielle i dalje nije spremna da se vrati u sadašnjost, dok ne zaustavi Kontrolu.

Star Trek: Discovery

I to upravo u trenutku u kojem situacija eskalira. Naime, nakon što Georgiou isključi transmitter koji je u tajnosti uploadao bazu podataka na brod Sekcije 31, Leland shvaća da su ga suradnici izdali. Prvi stradava Tyler, koji u krivo vrijeme i na krivom mjestu otkriva da je Kontrola preuzela Lelandovo tijelo. Nakon toga Leland se teleportira na površinu planeta, da eliminira i prebjeglu Georgiou, kao i Gabrielle. Ovo omogućuje napetu akcijsku scenu, u kojoj možemo vidjeti ne samo nadljudsku snagu i reflekse Lelanda/Kontrole, već i borilačke vještine agentice Georgiou. Uvijek je dobro vidjeti Michelle Yeoh u svom elementu, i ovo nije iznimka. No, Georgiou ne može nadvladati nadljudskog neprijatelja, te je Michael prisiljena poslati svoju majku nazad u budućnost, zajedno s odijelom koje je Leland uspio onesposobiti. Ovo je još jedan emocionalan moment, budući da se ovoga puta Gabrielle više ne može vratiti. Jedini način da se eliminira prijetnju je fotonski torpedo, te nakon teleportacije preživjelih, Pike naređuje Discoveryju da uništi bazu na Essofu IV. No ne prije nego što odmetnuti brod Sekcije 31, s podacima koje je Kontrola uspijela preuzeti, ode u warp.

Ovo je depresivni moment za posadu Discoveryja, koji nisu uspjeli zaustaviti Kontrolu, a pogotovo za Michael Burnham, koja je uz to i izgubila majku, i to po drugi put. No Star Trek nije temeljen na depresiji, već na optimizmu. Kako Spock objašnjava Burnham u završnoj sceni, nada postoji. Sudbina nije zapisana u kamenu, već je rezultat djelovanja u sadašnjosti. Instinkt i logika, kad se udruže, mogu pobjediti.  Spock i Burnham uvelike su napredovali od susreta na Vulkanu, te su sada ne samo obitelj, već i saveznici. A to je dodatno pokazano simboličnim postavljanjem figura za partiju šaha… partiju o kojoj ovisi budućnost galaksije.

Star Trek: Discovery

Budućnost nije zapisana u kamenu

“Perpetual Infinity” solidna je epizoda koja je postavila figure za završni obračun između Kontrole i posade Discoveryja. Iako i ova epizoda slijedi trend sezone u kojoj se velike i kompleksne ideje objašnjavaju na simplificiran i ubrzan način, ovo je vjerojatno i jedna od rijetkih epizoda sezone, u kojoj je radnja usporila, a fokus epizode na jedan događaj, i jednu lokaciju, olakšao je praćenje i konačno dao prostora za predah. Tako su emocionalne scene ovdje ostavile dublji trag, te gledatelji mogu shvatiti razmjere obiteljske tragedije, te tragičnu sudbinu doktorice Gabrielle Burnham.

S druge strane, ova je epizoda i postavila potencijalni problem, koji bi mogao imati negativan utjecaj na čitavu sezonu, u slučaju da se odigra na predvidiv način. Govorimo naravno o Kontroli u tijelu Lelanda, koja kako su mnogi fanovi pretpostavili, ima paralele s jednim od najpoznatijih Trek negativaca – Borgom. No nadamo se da će scenaristi ipak odoljeti fanserviceu i pružiti nam originalnije objašnjenje. Kontrola kao proto-Borg nelogičan je koncept, budući da je cilj AI-a da istrijebi sav organski život u galaksiji. Cilj Borga dijametralno je suprotan. Oni žele očuvati organski život, te ga dodati kolektivu, u nastojanju da se poboljšaju.

Tu je i još jedan problem koji, nažalost, prati „Discovery“ od samog početka, i o kojem smo već pisali. A to je izbjegavanje kompleksnih i moralno dubioznih situacija, te igranje na sigurno. U prvoj sezoni to je bio kapetan Lorca, koji je od kompleksnog, originalnog i zanimljivog lika, s etičkim i moralnim dvojbama u izvanrednoj situaciji, završio kao stripovski negativac. U ovoj sezoni isto se dogodilo, ili bi se moglo dogoditi Sekciji 31. Umjesto jedne „sive“ i moralno dubiozne organizacije koja obavlja prljave poslove za boljitak Federacije, dobili smo heroje koji su zamalo prešli na krivu stranu zbog manipulacije zlog AI-a. Nadamo se da smo u krivu, i da će nas kreativni tim ipak uspjeti iznenaditi i u slučaju Borga, i u slučaju Kontrole. U svakom slučaju čini se da će zbog opasnosti Kontrole (neovisno o motivaciji), Sekcija 31 biti prisiljena prijeći u djelovanje iz sjene, što bi mogli vidjeti i u najavljenom spin-offu.

A tu je i potencijalni povratak Crvenog anđela, koji bi poslije svega ipak mogla biti Michael Burnham. Sudeći po teaseru, u idućoj epizodi očekuje nas povratak Klingonaca, koji su, prisjetimo prvi krenuli s projektom odijela za putovanje kroz vrijeme. Ako Gabrielle nije poslala Crvene signale, je li moguće da je te signale poslala njena kćer? Obračun s Kontrolom, i otkriće tvorca Crvenih signala, kao i nastavak plana za slanje podataka sa sfere u budućnost, mogao bi usmjeriti Discovery tamo gdje nitko još nije kročio. Jer sudeći po komentarima glumaca s PaleyFesta, kraj sezone promjeniti će sve. Možda je upravo taj gamechanger ono što „Discovery“ treba, ma što to bilo.

Dodatne opservacije:

  • Osim putovanja kroz vrijeme, odijelo može putovati kroz prostor, te je Gabrielle izabrala Terralysium za svoju bazu. Tako smo konačno otkrili i razlog za postojanje kolonije Zemljana na ovom planetu, budući da je Gabrielle, spasila malu zajednicu iz užasa Trećeg svjetskog rata, kao dokaz da može promijeniti vrijeme.
  • Ponovna uporaba holograma od strane Kontrole, nagovještava da je ova nekontrolirana manipulacija vrlo vjerojatno razlog da ovaj način komunikacije nije primijenjen u kasnijim erama.
  • Iako će neki gledatelji vidjeti Time Crystal kao fantastični koncept, on to nije. Iako je i dalje na razini koncepta, ali u polju znanosti.
  • Saru se isprva nije složio s brisanjem podataka sfere, budući da je to ogromno i nezamislivno vrijedno znanje nakupljano kroz milenije. Kao primjer izgubljenog znanja kroz povijest, spomenuta je famozna knjižnica u Aleksandriji, ali i Biblioteca Corviniana – jedna od navećih knjižnica iz epohe renesanse, koju je ustanovio kralj Matija Korvin. Ovu knjižnicu uništili su Turci Osmanlije tijekom osvajanja Ugarske u 16. stoljeću.
  • Kontrola je otkrila da Zvjezdana flota ima 7000 brodova u aktivnoj službi.
  • Epizoda nastavlja Trek tradiciju referenciranja Shakespeara, i to ni manje ni više nego Hamleta. Komentar Burnham bio je nepotreban.
  • Spock citira i kineskog filozofa Lao Tze.
  • Leland je pod utjecajem kontrole teško ranio Tylera. No na kraju epizode saznali smo da je Tyler preživio, iako je pitanje u kojem je stanju. Čini se da mu je pomogla klingonska fiziologija.
  • Doktor Culber se vratio na posao. Postavlja se pitanje da li je pametno da se u aktivnu službu vrati čovjek koji nije prošao potpunu psihološku evaluaciju, i da se vrati u kriznoj situaciji. Nažalost čini se da doktoricu Pollard, koja je puno stručnija, i glavni doktor ne brodu, nećemo često viđati.
  • Zabrinjavajuće je da se Tilly pretvara u jednodimenzionalni lik, i to do granice iritantnosti. A početak je bio vrlo obećavajući. Nadam se da ona neće biti novi Wesley Crusher.
  • Nastavljamo potragu za Jett Reno. Ako je ikad njena inženjerska stručnost bila potrebna, onda je to bila ova epizoda.
  • “I like science”. : )

Check Also

Dina: Drugi dio – Blockbuster s mozgom i srcem

Denis Villeneuve više je puta izjavio da svoju Dinu vidi kao trilogiju, u kojoj pratimo …

Star Trek: Lower Decks 4.0 – Izvrsna avantura na donjim palubama

Iz sezone u sezonu Star Trek: Lower Decks, animirana humoristična serija smještena na donje palube …

2 comments

  1. Jett Reno se vraća u sljedećoj epizodi, ali ne izgleda baš kao da ima neku bitnu ulogu.

    Još jedan fun fact, ovu epizodu je režirala “naše gore list” Maja Vrvilo, kao i Short Treks epizodu s Tilly.

    • vratila se, i očekivano nisu objasnili ni gdje je bila, ni što je radila dok je falila. Ali to me više ne čudi. Scenaristi su nažalost dosta nekonzistentni sa sporednim likovima, čak ako su zanimljivi kao Reno.

      Što je šteta, jer ovo malo što su je pokazali, je zasjenilo većinu stalne postave. Ona i Mount

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics