Saru je zasjao u Short Trek: The Brightest Star

Prvi časnik Saru, jedan je od najzanimljivijih likova serije Star Trek: Discovery“. Tome dodatno pomaže da ovog Kelpiena glumi nitko drugi nego Doug Jones, hollywoodski majstor maske. No, zbog formata „Discoveryja“, koji po prvi put odstupa od ansambla posade na mostu, te se fokusira na putovanje jednog lika – Michael Burnham – tijekom prve sezone nismo imali dovoljno vremena da otkrijemo više o ovom zanimljivom vanzemaljcu. Srećom, treća mini epizoda Short Treks: The Brightest Star, bavi se upravo time, te nam konačno pruža uvid u život ovog Kelpiena prije stupanja u Zvjezdanu flotu.

Iako je i ova mini epizoda, poput svojih prethodnika, karakterna studija, ovaj put dobili smo i priliku za (kratak) uvid u kelpiensko društvo, kulturu, pa i religiju. Naime, radnja ove epizode nije smještena na USS Discovery, već na matičnom planetu Kelpiena, Kaminaru. Tako već iz uvodne scene saznajemo da Kelpieni nisu visokotehnološka civilizacija, da je to miroljubiva skupljačka vrsta. Prvi dojam je da Kelpieni žive u tropskom raju, ali to je samo privid. Jer ova idila ima mračnu stranu. Već smo u „Discoveryju“ imali priliku čuti da su Kelpieni plijen naprednije vrste, i da su zbog toga razvili istančan osjećaj za strah. Ono što nas je iznenadilo je saznanje da ta napredna vrsta – Ba’ul – ne lovi Kelpiane, poput npr. Hirogena, već ih tretira kao što ljudi tretiraju stoku, na mnogo mirniji, ali i dalje ubojit način. Posebno zanimljivo je da su Kelpieni to s vremenom prihvatili, te stvorili cijeli ritual „žetve“ u kojemu se članovi zajednice dobrovoljno žrtvuju za opstanak svoje zajednice. I sama religija koncipirana je oko ovog redovnog rituala, kao održavanje „Velike ravnoteže“, gdje se žrtvovanje tretira kao čast.

The Brightest Star

Tu na scenu stupa Saru, koji je zamoren jednoličnim životom svoje male zajednice. On je vizionar koji želi ne samo otkriti što se nalazi iza granica njegovog naselja, nego i doseći zvijezde. Saru je i jedini Kelpien koji vidi problem s konceptom žrtvovanja, te koji preispituje ultimativnu svrhu svoje vrste da završe kao plijen „bogova“. Ovakve kontroverzne ideje dovode ga u sukob s njegovim ocem i vjerskim vođom zajednice Aradarom (Robert Verlaque), dok je jedina koja ga podržava njegova sestra Siranna (Hannah Spear). Nakon što Aradar, nakon zadnje „žetve“ donese doma misteriozni uređaj Ba’ula, Saru ga potajice uspjeva popraviti te šalje signal neznanom primatelju. Budući da je ovo „Short Treks“, ne treba proći dugo vremena da Saru dobije odgovor, i priliku za promjenu njegove sudbine. Rastanak s ocem nije veliki problem, pogotovo nakon što Aradar svom sinu otvoreno kaže da odobrava njegovo volontiranje za „žetvu“. No oproštaj od Siranne je puno emotivniji trenutak, pogotovo jer oboje nisu svjesni da je ovo zadnji put da su zajedno.

The Brightest Star

Što nas dovodi do finala. Dok zajedno sa Saruom promatramo kako se približava shuttle Zvjezdane flote, postaje nam jasno da je za ovog Kelpiana putovanje tek započelo. Posebno nas je razveselilo to da je časnik koji uspostavlja prvi kontakt sa Saruom nitko drugi nego Philippa Georgiou (Michelle Yeoh), ovdje u mlađem izdanju, i nekoliko činova niže. Upravo je Georgiou ta koja je nagovorila Flotu da zaobiđe restrikcije Prve zapovijedi (Prime Directive iliti General Order 1), budući da je u ovom slučaju Saru stupio u kontakt na vlastitu inicijativu. No, pravila su pravila, i Saru konačno shvaća da će ga ispunjenje snova skupo koštati, budući da se ne može vratiti na svoj planet.

„The Brightest Star“ je posebno zanimljivo ostvarenje. Od sve tri dosad prikazane mini epizode, ovo je vjerojatno jedina koja bi trebala biti integralni dio „Discoveryja“, budući da u kanon uvodi neke ključne informacije vezane za omiljenog Kelpiena, ali daje i uvid u snagu njegove veze s kapetanicom Georgiou. U mini epizodi Saru je prikazan kao kao jedini član zajednice koji se ne slaže s mišljenjem većine, i koji teži da otkrije što se nalazi izvan njegova uskog kruga. Na prvi pogled to se čini kao paradoks, budući da je u „Discoveryju“, Saru prikazan kao oprezni lik, koji izbjegava konflikt, i koji se čvrsto drži pravila. Zbog toga smo dobili dojam da on ni ne bi trebao biti član Flote. Tome se valja pridodati i njegov urođeni strah od opasnosti i nadolazeće propasti, koji bi još više trebao otežavati njegov položaj, i spriječavati ga u dužnosti. Zato je ova epizoda izuzetno važna, jer pokazuje kako se ovaj Kelpien bori sa svojim slabostima – kroz znatiželju i želju za istraživanjem, nadvladavanjem svojih problema – što od njega čini predstavnika ideala Treka. Njegova odluka da napusti matični planet i krene u nepoznato tako je ključna za razvoj lika kojeg pratimo u „Discoveryju“.

The Brightest Star

Drugi važan trenutak koji obogaćuje kontekst „Discoveryja“, je Philippa Georgiou kao osoba od ključne važnosti za prvog Kelpiena u Zvjezdanoj floti. Ovo nam pomaže ne samo da shvatimo duboku vezu između Saru i Georgiou, već i daje bolji uvid u kasnije rivalstvo između Saru i Burnham, budući da je u oba slučaja, upravo Georgiou kao mentor bila zaslužna za početak njihove karijere u Floti. To smrt kapetanice čini još tragičnijim za Kelpiena, budući da je ona doslovno prva osoba koju je sreo nakon što je napustio svoj planet, i po svemu sudeći okosnica njegovog života do Bitke kod Binarnih Zvijezda. Retroaktivno, njegov inicijalni hladan i neprijateljski odnos prema Burnham na Discoveryju sada je puno dublji, budući da krivi Burnham ne samo za kršenje pravila i gubitak zapovjednice, već i puno osobniji gubitak prijatelja i mentora. Osobe koja je definirala njegov život.

No iako ova epizoda uvelike obogaćuje lore „Discoveryja“, ona nije bez problema. Najvećim dijelom to je zbog njenog izuzetnog kratkog trajanja – manje od 13 minuta. U želji da odgovore na što više pitanja, scenaristički duo Bo Yeon Kim i Erika Lippoldt (DSC: In the Forest I Go), neizbježno su stvorili nova. Saru je možda genij, ali kako je član predindustrijskog društva u stanju popraviti napredan uređaj? I zašto je uređaj uopće završio u rukama Kelpiena? Tko su uopće Ba’ul, i na kojoj su razini razvoja. I zašto je Flota uopće dozvolila njihovo iskorištavanje svjesnih bića? Posebno zanimljiv je koncept „žetve“, koji je maskiran kao dio religije. Ovo je veoma zanimljiv koncept i htjeli bi znati više.

Srećom, neke ćemo odgovore zasigurno dobiti, budući da znamo da će druga sezona „Discoveryja“ posjetiti Kaminar. Što bi moglo učiniti ovu mini epizodu direktnim prequelom i još važnijim dijelom kanona. Naposljetku sa svim manama, „The Brightest Star“ je dostojan Treka i tematike koju obrađuje. Ovo nije samo priča o Saru. To je priča o vizionaru, koji shvaća da može biti dio nečeg većeg, i to i postiže, ne zbog straha od svoje sigurne smrti, nego zbog hrabrosti da krene gdje nijedan Kelpien nije kročio. To je priča o konfliktu između religije i znanosti. Naposljetku, to je priča koja daje ključne informacije o likovima i vezama između njih i time obogaćuje kanon.

„The Brightest Star“ nastavio je tradiciju svojih prethodnika i time osigurao poziciju „Short Treks“ kao serijala dostojnog Trek imena. Također, ove su mini epizode, svojom tematikom, radnjom i pristupom likovima povećale očekivanja za drugu sezonu „Discoveryja“, koja bi nakon početnih problema, mogla doista postati ravnopravnim dijelom Trek panteona. No prije povratka Discoveryja i njegove posade sredinom siječnja 2019., čeka nas još jedna mini epizoda. The Escape Artist, s enigmatičnim, karizmatičnim i prepredenim varalicom Muddom (Rain Willson), koja dolazi na male ekrane odmah nakon Nove godine, 03. siječnja 2019.

Dodatne opservacije:

• Od ove epizode znamo i službeni naziv za matični planet Kelpiena – Kaminar.
    • Također sada znamo i ime lovca (iliti pastira) Kelpiena – Ba’ul. Nažalost, zbog kratkog trajanja epizode, nismo saznali više o ovoj misterioznoj vrsti. Jedino što znamo da su tehnološki napredniji, i da Federacija zna za njihovo postojanje.

The Brightest Star

• Neke gledatelje moglo bi začuditi da Saru automatski razumije jezik Federacije. Ali ako se pažljivo pogleda, simboli na uređaju prvo pokazuju kelpienski, a nakon toga prijevod razumljiv gledateljima.
  • Kelpieni pišu s desna na lijevo.
  • Iako je scena sa slijetanjem shuttlea jako upečatljiva, i dalje ostaje problem izravnog pokazivanje vanzemaljske tehnologije cijelome naselju u dolini. Ili je možda iz njihove perspektive shuttle, najsjajnija zvijezda? ; )
  • Fanovi Treka će se prisjetiti slične tematike zaobilaženja pravila prvog kontakta s predwarp civilizacijom, u TNG-ovoj epizodi „Pen Pals“. U tom slučaju Data se bori s moralnom dilemom da zaobiđe Prvu zapovijed, u želji da spasi svoju prijateljicu, djevojčicu čijoj civilizaciji prijeti uništenje. U ovom slučaju, perspektiva je obrnuta, Saru je član predwarp civilizacije koji prvi uspostavlja kontakt.
  • Worldbuilding živi od malih detalja. Obratite pozornost na oznake shuttlea časnice Georgiou – SHN 03. To potvrđuje da je od samog početka karijere Georgiou služila na USS Shenzhou.
  • „The Brightest Star“ je i vizualno najljepši Short Treks do sada, kao i estetski najprivlačnija od svih epizoda „Discoveryja“. Istovremeno, pomno odabrana paleta boja koja varira od plavozelene do jarkocrvene, pomaže dojmu da se doista nalazimo na nekom drugom planetu.