Rikon 2019. u znaku cyberpunka

Iako sam na Rikonu bio samo nekoliko puta, ova riječka SF konvencija mi je u protekle tri godine postala jedno od najdražih zbivanja ovog tipa. Liburnicon, Rikon i SferaKon tri su konvencije čije datume održavanja mjesecima unaprijed zaokružujem na kalendaru.

Razlozi za to su prvenstveno kvaliteta organizacije i ponuda programa ali i prilika da se sretnem s ljudima koje dobar dio godine ne viđam. Uz to me je ove tri godine dobro služilo i vrijeme: nakon priča o sumornoj riječkoj kiši, do sad me je svaki listopad na Rikonu dočekalo sunčano i lijepo vrijeme, kao stvoreno za šetnju Korzom ili posjet Opatiji.

Tema 22. Rikona bio je cyberpunk – podžanr znanstvene fantastike čije najvažnije djelo ostaje roman Neuromancer Williama Gibsona iz 1984. godine. Više od bilo kojeg drugog podžanra (znanstvene) fantastike, cyberpunk danas održava svijet u kojem živimo i njegove probleme: od ekoloških katastrofa preko raspada društvenih institucija do rastućeg jaza između bogatih i siromašnih.

Počasni gost Rikona 2019. bio je britanski SF pisac Gareth L. Powell koji je privukao pažnju publike i kritike svojim romanom Ack-Ack Macaque iz 2013. – spaljenoj priči čiji je glavni junak inteligentni majmun pilot koji je glavni junak alternativno-povijesne kompjuterske igre nastale u drugoj alternativnoj povijesti. Powell trenutno piše trilogiju SF romana Embers of War, čiji je prvi dio kod nas objavila izdavačka kuća Hangar 7 pod nazivom Tragovi rata u prijevodu Igora Rendića. Powell se u razgovorima s publikom činio kao simpatičan tip. Uz to je demonstrirao neustrašivost ispivši čašicu zloglasne SkONovače, zaštitni znak sisačke SF konvecnije SkON, na što ga je netko mučki izazvao.

Rikon 2019.

Ljubiteljima cyberpunka nudilo se obilje predavanja vezanih uz ovu temu. Spisateljica i prevoditeljica Milena Benini pričala je o utjecaju koji su na ovaj podžanr imali autori poput Neila Stephensona i Georgea Alleca Effingera. Marko Fančović je pak pričao o vizualnim inspiracijama žanra povezujući radove legendarnog francuskog stripaša Jeana Girauda Moebiusa s djelima filmaša poput Ridleyja Scotta ili autora poput Gibsona i Brucea Sterlinga. Antonija Mežnarić pričala je pak o zlim korporacijama – motivu koji se, tko bi li ga znao zašto, često javlja ne samo u cyberpunku već i suvremenoj znanstvenoj fantastici općenito.

Dok su se tako neki predavači koncentrirali na cyberpunk kao podžanr, drugi su povlačili fascinantne paralele između fikcije i stvarnosti. U svojim predavanjima su se Toni Crispiatico i David Rajlić dotakli veza između cyberpunka, medicine, znanosti i modificiranja tijela. Sandro Fanelli se pak osvrnuo na mračnu budućnost koja nas čeka u svijetu klimatskih promjena. Potom je u drugom predavanju dodao soli na ranu pričajući o uznemirujućim ali važnim etičkim pitanjima koje suvremena znanost i tehnologija postavljaju pred pojedinca i društvo.

Što se mene tiče, i sam sam sudjelovao u programu s vrlo neozbiljnim predavanjem o Master of the Universe igračkama. Tema je to koja nema apsolutno nikakve veze sa cyberpunkom – osim što također uključuje zle korporacije i firme koje cinično izvlače novac djeci i njihovim roditeljima. Priča iza Masters of the Universe franšize mi je beskrajno zabavna i fascinantna. Na svakom svom koraku – od Mattelovih originalnih igračaka preko Filmationovog crtića i igranog filma iz 1987. pa sve do domaćih pijačar kopija – He Man and the Masters of the Universe je priča o moći mašte i pohlepe. Publici je bilo toliko zabavno da sam čak dobio i poziv da repriziram predavanje! Živi bili pa vidjeli!

Za one koji su se samo htjeli opustiti i zaboraviti na svakodnevne probleme i brige, Rikon je uz predavanja nudio obilje druge zabave. Kao i prošlih godina, bili su tu kvizovi. Puno, puno kvizova – muzičkih, filmskih, svakojakih. Broj kvizova je već toliki da ozbiljno razmišljam kako bi trebalo organizirati SF konvenciju isključivo sastavljenu od kvizova. Mislim da bi se time mogao popuniti solidni dan programa. Uz kvizove, bile su tu i radionice i igraonice. Sveprisutna ekipa iz Terrible Creations održala je nekoliko komornih mini-larpova. Zrinka Znidarčić održala je predavanje o novoj ediciji Pathfinder RPG-a i potom odvodila uvodne scenarije uz pomoć prekrasnih terena Jakova Gavrana. Maja Škvorc je pak održala odlično posjećenu spisateljsku radionicu.

Za mene je pak vrhunac konvencije bilo natjecanje My Name is Keanu u kojem su se posjetitelji Rikona međusobno natjecali u poznavanju i imitiranju lika i djela poznatog američkog glumca. Ovako napisano, koncept ne zvuči pretjerano duhovito. No, s entuzijastičnim natjecateljima i dobro raspoloženom publikom – a do subote u ponoć svi su bili vrlo raspoloženi, My Name is Keanu je bio iznenađujuće zabavan. Vjerojatno bi zabrazdili na njemu duboko u noć da nas fajrunt i tehnički problemi sa zvukom nisu potjerali iz zgrade Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. I dok je dio ekipe pošao na after-party u obližnju Beertiju, ja sam otišao spavati jer sam star i partibrejker.

2020. će godine Rijeka biti europska prijestolnica kulture. Organizatori Rikona prihvatili su izazov koji dolazi s ovom titulom pa će tako Rikon u listopadu ugostiti europsku SF konvenciju Eurocon. To je drugi put da ova konvencija posjećuje Hrvatsku nakon gostovanja na SFeraKonu 2012. Organizatori su najavili gostovanje nagrađivanog britanskog SF pisca Adriana Tchaikovskog čiji je roman Children of Time također preveo i objavio Hangar 7 pod nazivom Djeca vremena. Organizatori su također najavili kako Tchaikovsky i njegove zastrašujuće obrve kojima smo svjedočili na SFeraKonu 2018. godine neće biti jedini počasni gosti eurokonskog izdanja Rikona.

Rikon je konvencija za koju vežem vrlo specifične, osobne uspomene zbog kojih ne mogu a niti ne želim biti pretjerano objektivan. Ovo je jedno od onih zbivanja koja su me oraspoložila u prilično crnim privatnim trenucima. Drago mi je da postoji. Ovim putem ponovno zahvaljujem svim organizatorima i volonterima na njihovom nesebičnom radu. Svjestan sam koliko je organiziranje bilo koje SF konvencije zahtjevan i nerijetko nezahvalan posao. Nadam se kako ću vas sve skupa imati prilike vidjeti i dogodine.

Autori fotografija: Pavao Hodap, Robert Petranović, Nela Dunato.

Rikon 2019.

Rikon 2019.

Rikon 2019.

Rikon 2019.

Rikon 2019.

Rikon 2019.

Rikon 2019.

Rikon 2019.

Check Also

Pred vratima je 3. po redu X-e-con!

Od 18. listopada do 21. listopada održat će se 3. po redu X-e-con, brodska SF&F …

9. izdanje konvencije Pandakon

Ovogodišnji Pandakon održava se 14. i 15. rujna, na vanjskim i u unutrašnjim prostorima zagrebačkog …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics