Recenzija romana “Djevojke koje sjaje” Lauren Beukes

05012014_ShinnigGirlsRec_postDjevojke koje sjaje (The Shining Girls)
Autorica: Lauren Beukes
Godina izdanja: 2013.
Nakladnik: Profil
Broj stranica: 302

Djevojke koje sjaje ili Koja je cijena blistanja?

Lauren Beukes, južnoafrička novinarka koja se (na sreću) upustila u avanturu spisateljstva, tek je kročila na stazu pisanja romana, a već je u petoj brzini. Djevojke koje sjaje iz 2013. godine, treća je knjiga kojom je počastila čitatelje kojima se još sliježu dojmovi njenog dosadašnjeg opusa, dok Lauren već grabi prema novom izazovu. Prolifična poput S. Kinga, svestrana i maštovita nalik T. Sturgeonu, ona je nova cura u gradu od koje još nitko ne zna što očekivati. Jedno je sigurno – Lauren se ne da kategorizirati ni u jednu ladicu. Njene tri prve knjige posve se razlikuju po svijetu u kojem su smještene, načinu ispredanja priče, atmosferi, likovima, žanru i otprilike svemu što bi ukazivalo da, ako se čitatelju (nije) svidjela jedna njena knjiga, (ne)će mu se svidjeti i ostale.

Za razliku od prvijenca Moxyland koji je elegantno demonstrirao da cyberpunk nije mrtav već se poput feniksa iz vlastitog pepela uzdigao u novu, 2.0 verziju sebe i sljedujućeg Zoo City što flertuje s voodoo magijom i retribucijom koja je apstraktni animalizam premetnula u vrlo konkretnu inačicu, Djevojke koje sjaje sužavaju fokus s palete likova kojima Lauren uobičajeno barata u pojedinoj priči na dva crno-bijela protagonista i klasičnu priču o vuku i jagnjetu, te umetnutim fasetama u kojima su ostali likovi tek prolazne stavke.

Ubojica, Harper, koji raspolaže sposobnošću putovanja kroz vrijeme, vraća se da dovrši posao i ubije djevojku Kirby koja mu je prethodno izmakla, a kako Kirby nije proverbijalna dama u nevolji već pametna i poduzetna mlada žena, rukama i nogama se bori da izbjegne sudbinu koja joj je namjenjena. U tome joj doduše pomaže viteška figura starijeg muškarca s kojim se upušta u kontroverzan ljubavni odnos, koji nije nimalo čudniji od odnosa starmale Kirby s njenom nesređenom majkom. Lauren i u ovoj knjizi potvrđuje svoj talent pričanja priče i stranice se okreću same od sebe, pogotovo što se zaplet bliži kraju, kako to i dolikuje trileru dostojnom svoga žanra.

Zanimljivo je spekuliranje s mogućnošću putovanja kroz vrijeme i implikacijama koje bi takva sposobnost nosila i čini se da je najviše autoričine pažnje posvećeno upravo ideji intertemporalnog zločina, ostavljajući likove i slojevitost priče da žive na onome što je preostalo. Nelinearno pisanje je posljedica navedene premise, no izmjenjujuća poglavlja raznih likova i različitih perioda vješto su odrađena i lako se prate. Pohvale vrijedan je i trud potreban za istraživanje povijesnih epoha kako bi priča zvučala autentično u svim dobima i licima Chicaga kroz koje nas fabula provodi. Baš zbog navedenih elemenata će filmsko uprizorenje koje je u pripremi biti interesantno za pogledati.

Koji su joj ponavljajući motivi u djelima? Jaki, mladi ženski likovi, često centralni, što se sve jasnije kristalizira kroz knjige i kulminira u Djevojke koje sjaje gdje glavna protagonistkinja doslovce otima svoj život iz ruku ubojice. Zatim kliše marginalaca, osoba što su iz kojekakvih razloga lišene jednakih prilika i ‘normalnog’ života, no žilavih i neuništivih, koji su u njenim pričama gurnuti na rub društva na fantastične i netipične načine. Lauren se voli baviti životnim gubitnicima, oslikati nam par epizoda iz njihovih daleko-od-savršenih života koji nakon naše intruzije često ostanu u nimalo boljem stanju, ne štedi ih i ne opravdava njihove daleko-od-plemenitih izbora. Možda ih baš zbog njihovih nesavršenosti lakše simpatiziramo. Lauren element fantastičnog prvenstveno voli uvesti kroz bikromatiku settinga u kojem integrira disparatno; biologiju sa nanotehnologijom, prošlost sa sadašnjosti, otkupljenje sa misticizmom. Svjetovi su to uvijek naizgled uobičajeni dok ne zavirimo iza poznatog ugla i susretnemo se oči u oči sa par fantastičnih premisa koje moramo prihvatiti, baš kao što su to učinili i protagonisti, da bi uronili u fabulu. Vrijedno je spomena i to što je prve dvije knjige smjestila na afričko tlo, što je danas gotovo fantastičan element sam po sebi.

Nažalost, autorica je propustila dati naslutiti po čemu su određene djevojke ‘sjajne’, odnosno što to imaju da bi bilo vrijedno potrage kroz nekoliko decenija i njihovih brutalnih ubojstava. Čitatelji će vidjeti da se žrtve veoma razlikuju po podrijetlu, dobi i životnim okolnostima, no nedostaje im zajednički nazivnik koji bi ih i dijelio od stotina i tisuća drugih djevojaka koje su u međuvremenu živjele i umrle. Također, sami opisi zločina su nemilosrdni, nasilje je neposredno i puno opipljivije nego u prve dvije knjige. Postavlja se pitanje da li je time i svrhovitije.

U priči se između redaka implicira postojanje nekog višljeg, zlonamjernog bića koje kao izvitopereni deus ex machina ubojici u ruke daje ključ za temporalne putešestvije i svojevrsne upute za pronalaženje pojedinih žrtava, no nigdje se ne objašnjava njegova priroda niti porivi za djelovanjem. Pitanje motivacije je velika crna rupa i a propos dežurnog negativca u knjizi koji je potpuno beznadežan, bez ispričavajućih okolnosti, moralnih dilema ili svrhe, pa se njegova uloga interpretira kružnom definicijom: on ubija jer je zao i zao je jer ubija. Otkriće mogućnosti putovanja kroz vrijeme i potencijala koje nosi ga nimalo ne zanimaju, osim ako nisu iskoristivi za neko nedjelo. Nažalost, crno bijela karakterizacija ovom djelu oduzima snagu i dubinu kojima se odlikuju prva dva. Priča zaista ima, nazovimo ga tako, sretan kraj koji prve dvije knjige i nisu trebale da bi bile izvrsne, no on u svjetlu izostanka razjašnjenja pitanja ‘Zašto?’ i ‘Čemu?’ ostavlja čitatelja da sliježe ramenima.

Da se vratimo na pitanje s početka; koja je cijena? Koje je naravoučenije Djevojaka? Ako imate iskru nečeg dragocjenog u sebi, budite sigurni da je većina svijeta neće niti zamijetiti, neki će joj se, privučeni, diviti a neki dati sve od sebe da je zatru. Ako imate, a imate, tu dragocjenu iskru u sebi i ako je mislite pustiti da se rasplamsa i sjaji unatoč indiferenciji i mržnji, budite spremni iza nje stati svojim životom. To je cijena blistanja.