Počeo je Animafest 2021!

Jučerašnjim svečanim otvaranjem u Kinu SC započeo je 31. Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb 2021., najznačajniji hrvatski filmski festival i jedan od četiri vodeća festivala animacije u svijetu. Na svečanom otvaranju dodijeljene su Nagrada za životno djelo Animafesta 2021 Ralphu Bakshiju, Nagrada za izniman doprinos proučavanju animacije Xavieru Kawa-Toporu, Nagrada za najbolju školu animacije Školi za umjetnost i dizajn u Luzernu te ASIFA Nagrada za iznimna postignuća u umjetnosti animacije Ottu Alderu.

Festival se održava od 07. do 12. lipnja u Kinu SC, Teatru &TD, kinu Tuškanac i na Ljetnoj pozornici Tuškanac, uz brojna popratna događanja. Filmski program čini gotovo 350 filmova.

Za dobitnika Animafestove Nagrade za životno djelo 2021., američkog redatelja Ralpha Bakshija moglo bi se reći da je najprije “nacrtao američke 1960-e” i njihovu kontrakulturu koja se neinhibirano valjala velegradskim četvrtima, da bi potom odrazio i eskapističke srednjovjekovne fantazije koje su ih u narednom desetljeću neminovno smijenile, posvetivši se prvoj značajnijoj filmskoj adaptaciji Tolkienova, za visoku (epsku) fantastiku temeljnog troknjižja. Žanr koji će u bitnome obilježiti postmoderno doba filmskog spektakla dobio je u Bakshijevu Gospodaru prstenova velebni, ali nikada dovršeni i produkcijskim teškoćama pogođeni rotoskopski ep koji je postao nezaobilaznom vizualnom lektirom svakoga tko se fantasyja u filmskom mediju kasnije laćao, uključujući i Petera Jacksona. Bakshi, koji je godinama hodočastio u United Artists kako bi izmolio prava na animiranu adaptaciju, već je tada dobro znao da Gospodar prstenova više nije Tolkienova priča, već dio javne svijesti nalik (novome) mitu ili narodnoj priči koja se interpretira u skladu s osobnim senzibilitetima. Njegova posvećenost predlošku, koja mu je pribavila i podršku Tolkienove kćeri, i kreativno vizualno svjetotvorstvo s utjecajima u rasponu od Bruegela od Wyetha te s nekima od najkompleksnijih prikaza do tada ostvarenih u animiranom filmu do danas u mnogočemu nadmašuju višestruko skuplje pokušaje i stoga si svaki poklonik široke vizije oksfordskog profesora duguje u subotu 12. lipnja u 21:00 sat biti u Kinu SC.

Zbog visoke dobi Ralph Bakshi nije osobno preuzeo Animafestovu Nagradu za životno djelo, ali će putem videoveze održati predavanje i razgovarati s publikom uz moderaciju Daniela Šuljića u srijedu 09. lipnja u 22 sata u &TD-u.

U Velikom natjecanju dugometražnog filma Animafesta 2021 koje nudi šest monumentalnih djela rame uz rame nalaze se visokoproducirani i samostalno realizirani radovi, izraziti tehnički hibridi te nevjerojatne priče o višegodišnjim autorskim opsesijama. Od irske povijesne bajke jedinstvene ljepote za sve uzraste, preko ruskog avangardnog kolažnog spektakla, psihodeličnog američkog filma “izbjeglog iz 1970-ih”, dirljivog čileanskog SF-a i poljske autobiografske groteske, do dokumentarnog eseja o Quebecu.

Za Oscara 2021. nominirani film WolfWalkers irskih čarobnjaka iz studija Cartoon Saloon Tomma Moorea i Rossa Stewarta ne bi trebale propustiti ne samo obitelji s djecom svih uzrasta, ne samo poklonici obožavanih Tajne Kellsa i Pjesme mora, prethodnih prekrasnih i originalnih radova s mitološkim podtekstom ovih majstora, već ni ljubitelji umjetničke animacije s društvenokritičkim potencijalom. Iako se nekima prikaz magičnih događaja iz okolice Kilkennyja oko 1650. godine može činiti slikovničarski raskošnom klasičnom pričom o odnosu ustrašenog i posesivnog roditelja s poduzetnim djetetom koje odbija društvene norme i vidi svijet iz narodnih vjerovanja te se preobražava “kako bi nešto naučilo”, kontekst i estetika Wolfwalkersa nadilaze “red akcije, red humora, red pouke” poznat iz holivudskih crtića “za male i velike”. Prije svega, junakinja Robin i njezin otac-lovac na vukove Englezi su “dotepeni” u Irsku na valu brutalne Cromwellove okupacije, pridošlice dakle u prostor etničko-političkih tenzija. Cromwell je vjerski fanatik koji pripitomljujući vukove i odbacujući poganska vjerovanja zapravo pripitomljava irski narod. Također je snažan prikaz društvenog pritiska na pretvaranje djevojaka u sluškinje koje opslužuju maskulini ratnički poredak. Više o filmu možete pročitati i u našoj recenziji. A ekipa Cartoon Saloona je snimila online izlaganje o nastanku filma koje možete odmah i pogledati ovdje.

Tu je i ambiciozna američka psihodelična eksplozija alegorijske fantastike Cryptozoo Dasha Shawa koji, u skladu s ovogodišnjim tematskim programom Animafesta, usko surađuje sa suprugom Jane Samborski kao glavnom animatoricom. Film čiji se crtež pri pokretu doima kao kolaž i čije ekspresionističke boje te estetika tarota evociraju 1970-e, djeluje kao nešto što je moglo nastati pod okriljem Metal Hurlanta, što ne čudi kada se zna da je Shaw dugo bio prvenstveno uspješni strip-autor. Vizualne asocijacije nižu se dalje prema Fantastičnom planetu Renéa Lalouxa, a sam autor ističe izgubljeni film Winsora McCaya Kentauri, Akiru te igru uloga Dungeons & Dragons. Premisa o zaštitnici mitoloških bića, veterinarki motiviranoj iskustvom iz djetinjstva te sponzoriranoj po ostarjeloj meceni – vlasnici svojevrsnog zoološkog vrta alegorija je o odstranjivanju šezdesetosmaških snova i utopijskog kontrakulturnog impulsa iz zapadne civilizacije u korist vojnoindustrijske paradigme. Stoga je to, razumljivo, u dobroj mjeri i priča o nasilju.

Nadrealizam, apsurd i groteska često se spominju pri opisu suvremenog kratkog umjetničkog animiranog filma, ali dugometražna animacija mnogo im je manje sklona. Zato posebno raduje snažan, globalni medijski odjek poljskog filma Uništi to i odlazi iz ovog grada Mariusza Wilczyńskog. “Sirov, intenzivan i sanjiv” piše Peter Bradshaw u The Guardianu, Variety nalazi utjecaje Grosza, Dixa, Švankmajera i Barte, a Indiewire tvrdi: “Don Hertzfeldt prema ovome izgleda kao Disney.” Tu su i dvije nominacije na Berlinaleu gdje je film premijerno prikazan, posebna nagrada žirija u Annecyju, glavna nagrada u Ottawi te ona kritike na Viennaleu. S četrnaest godina dugim procesom stvaranja, ovaj autobiografski, fragmentirani film o sjećanju, starosti, tijelu, umiranju, obiteljskom životu, odgoju i rastanku od bližnjih još je jedno kapitalno djelo u konkurenciji s hibridnom formom jer koristi kolaž, crtež na papiru, 2D, 3D itd.

U vremenu računalne animacije samostalni dugometražni projekti nisu više toliko rijetki, ali su i dalje divljenja vrijedni i iznimni napori ostvarivi jedino uz golema odricanja i ustrajnost. Čileanski autor Gabriel Verdugo Soto upustio se u jedno takvo, sedam godina dugo putovanje s filmom Elulu. Teorija superstruna s klasičnom pretpostavkom o ljubavi koja nadilazi ontološke razine (čime je njezin efekt na gledatelja jači), znanstvenofantastična je premisa ovog tihog, nježnog i emocionalnog filma o povratku kući i sjećanjima na djetinjstvo s prerano preminulom majkom. Bešavne analepse i kronotopska poskakivanja između kuće i impresivno posredovane prirode, usporeni i ubrzani pokret te motiv slikanja realizirani su ponovno mješavinom tehnika – Soto koristi kombinaciju 2D-a i 3D-a, fotografija, igranog filma i stop animacije da bi u programima Blender, GIMP i Krita bez dijaloga ispričao priču o nezaposlenom fizičaru i dogodovštinama njegove umanjene mame s mačkama i multidimenzionalnim bićima koja su kontrolom entropije svijesti događaje i pokrenula.

Raspored svih projekcija nađite ovdje.
Ulaznice i iskaznice možete kupiti tijekom festivala na blagajni u kinu SC, a ulaznice za Ljetnu pozornicu Tuškanac kupuju se ondje ili online.
Ulaznice možete kupiti ovdje.

Od danas u Galeriji SC publika može pristupiti virtualnim, često i interaktivnim iskustvima okupljenima u natjecanju VR animacije. Natjecanje traje sve do subote, svakoga dana od 11:00 do 19:00 sati, a na svim najsuvremenijim uređajima okuplja devet radova, među kojima je i novi impresivni projekt Aqualia Vladislava Kneževića.

Check Also

Natječaj za SF/F/H zbirku Priče o karateu (FFK 2020.)

Natječajem se traže priče iz žanrovskog spektra znanstvene fantastike – fantasyja – nadnaravnog horora koje …

Natječaj FEKP-a za kratku priču: Vizije budućnosti

Festival europske kratke priče i ove godine raspisuje natječaj za kratku priču, i to u …

Web Statistics