Osvrt na seriju Jessica Jones, najnoviji dragulj iz Netflix/Marvelove riznice

18122015_jessica_jones_osvrt_post_1

Mislite da znate tko je Jessica Jones?

Trezveni superheroj? Očajna kućanica? Leti okolo u seksepilnom kostimu i tapša zlikovce po guzici? Po noći Osvetnik, a danju radi u javnoj kuhinji? Spava s Kapetanom Amerikom? Ma ne, nije to Jessica Jones…

Za Jessicu Jones neki bi neupućeni promatrač na prvi pogled pomislio da je destruktivna osoba koja zbog svoje bolne prošlosti uništava živote svih onih kojih se dotakne. Od svojih prijatelja, susjeda, regularnih prolaznika pa do partnera koji su sve samo ne krhki. No varali bi se…
Ona je izvrsni privatni istražitelj vlastite firme Alias investigations, specijalizirana za izgubljene slučajeve i nevjerne muževe, kao i “oštećena” žena s PTSP-jem i traumatičnom prošlošću, na rubu alkoholizma – no njezine specijalne sposobnosti očito joj omogućuju brzi oporavak – to je jedna od dobrih strana dok imaš „dar“. Spomenimo samo neku od Jessicinih doskočica nakon što izgubi posao gdje kombinira svijest o vlastitom problemu alkoholizma, otrovni sarkazam i ironiju – “Da navedem alkoholiziranje po danu u životopis pod “iskustvo” ili “posebne vještine”?” Njezin stav je mješavina melankolije, ljutnje, kronične agonije i grižnje savjesti s nadnaravnom snagom. Za razliku od njezinih drugova po herojskoj liniji, Osvetnika, Jessica drži niski profil i čuva svoju tajnu. Do određene mjere. Kažnjava samu sebe zbog pogrešaka iz prošlosti ponekad do mjere bola, odguruje bliske od sebe kako bi ih zaštitila od “grešaka” koje je ona napravila. Posebice nemezisa Kilgravea, mentalnog manipulatora koji sije leševe samo kako bi došao do nje.

Jessica zaslužuje medalju zbog jačine jednog ženskog lika (i unikatnog karaktera), koje u stripu, i popratnim medijima znaju i marginalizirati i stavljati ih u podređen odnos naspram muški junaka. Neki bi rekli, hej pa muški je to svijet. Vremena se mijenjaju i strip i televizija, ili streaming, ne mogu više podlijegati starim stripovskim klišejima besprijekorno čistih superheroja i poslušnih domaćica.

Također, još jedan pozitivna osobina provlači se kroz serijal Daredevil, a možda još i izražajnije u Jessici Jones. A to je prijateljstvo, koje zna biti najčešće olako shvaćeno. Prijateljska veza ili sestrinska veza ponekad može djelovati jače i od ljubavne. Patricia “Trish” Walker Jessicina je polusestra, danas popularni radijski voditelj, a u svojoj mladosti superpopularna tinejdžerska zvijezda. Iako danas uspješna žena, u svojoj prošlosti imala je posla sa svojom majkom, tiranu opsjednutom slavom.

18122015_jessica_jones_osvrt_post_2

Da, u Jessici Jones imamo lezbijskih parova, s eksplicitnim scenama, ali i eksplicitnim prikazom kako lezbijski brak također prolazi kroz sve nevolje kao i klasični brak, između muškarca i žene. Da, imamo i ljubavnu vezu, između glavne junakinje i jednog od likova superjunaka. No, jača osoba u vezi, ona koja povlači konce je žena, Jessica Jones. Tu je i Luke Cage, o kojem ćemo detaljnije kad dobije svoju seriju, koja je sljedeća na redu kod Netflixa.

Jessica je antiheroj kojeg su mnogi čekali. I vrlo je svijesna svojih mana.

A što to Jessica Jones uopće nudi?

Nakon brojnih najava, sočnih vijesti i trailera stigla je i druga po redu Netflixova serija rađena po predlošku Marvelovih stripova. Netflixova produkcija opet nije omanula, Jessica Jones je u svakom pogledu izvrsno napravljena serija. Uskoro slijede i “Luke Cage”, “Iron fist” te miniserija “The Defenders”. Druga sezona Daredevila već je daleko dogurala, a sline nam cure od fotki i najave koje slijede serijal. I tako nakon izvrsnog mračnog Daredevila, svoj debi na streaming servisu odradila je i Jessica Jones, naslovni lik stripa “Alias” Briana Michaela Bendisa. Glumi je Krysten Ritter, glumica s petnaestogodišnjem stažom u filmsko-serijskoj industriji. Sjećate je se možda kao Jessejeve ovisničke cure iz serije Breaking bad?

Daredevil i Jessica Jones, iako potječu iz Marvelovog filmskog univerzuma sadržavaju atmosferu u potpunosti drugačiju od one u filmovima. Njihov svijet je mračniji, njihov duh pun cinizma i gorčine umjesto vedrih i duhovitih dosjetki. Likovi nisu toliko prpošni i vedri, puni elana i vjere u dobro, kao recimo u Osvetnicima. Često su u pitanju osobne tragedije, u središtu loši izbori koji ih nagone da barem pokušaju biti bolji ili manje destruktivniji za okolinu. Scenaristi su dobili upute da od Daredevila naprave pravu dramu, a u Jessici Jones išli su čak i dalje, s određenim stripovskim elementima/formulama svedenih na nulu. Marvelov filmski univerzum je u suprotnosti s DC-jevim, no u serijalnom segmentu približavaju im se po (mračnijoj) atmosferi i tragici likova.

18122015_jessica_jones_osvrt_post_3

Glavni negativac, tzv. Veliki Zloćko prve sezone je Kilgrave, samo sa jednim “l”, što je također još jedna devijacija od stripovskog originala. Čovjek u ljubičastom odijelu. Glumi ga David Tennant, poznatiji kao jedan od najboljih Doctora Whoa. Neki njegovi fanovi danas protestiraju što je postao negativac! Njegova moć je mentalna manipulacija, a odlika karaktera potpuna odsutnost savjesti. Njegova psihopatsko-sociopatska osobnost stvorila je opsesiju Jessicom Jones i potrebu da dominira nad onim jedinim čime ne može u potpunosti dominirati. Ili je u pitanju samo obična ljudska potreba gdje uvijek želiš ono što ne možeš dobiti. Zabranjeno voće je najslađe. Ljudi su samo lutke na njegovu dlanu, spremne da mu zadovolje svaku njegovu želju. Lucidan je i oprezan, svoje poteze uvijek odigra preko svojih lutaka. Jessica i Kilgrave imaju poseban odnos i on se gradi iz epizode u epizode gdje istovremeno i saznajemo njihovu prošlost. U tim trenucima nam također počinju bivati jasniji neki postupci i ponašanja određenih likova, što je na početku izgledalo malo zbunjujuće ili nejasno. No do kraja serije sve će doći na svoje mjesto. Vjerujte mi.

Sezone s po trinaest 55-minutnih epizoda sasvim su dovoljne da bi se u kontinuiranom vremenskom tijeku odigrao sukob s jednim neprijateljem, kao i odradio onaj nužni inicijalni dio formiranja identiteta glavnog junaka. Odnosno da se izrazim stripovskim jezikom, porijeklom. Serija je dobar primjer kako balansirati radnju da glavni junak u nekoliko epizoda ne ubije glavnog negativca, a istovremeno održavati status quo da glavni negativac ne pobije glavnog junaka i njezine suradnike.

Briljantno na više razina (kako bi to Doctor Who znao nebrojeno puta napomenuti) – napisano, režirano i odglumljeno, i Krysten Ritter kao Jessica Jones i David Tennant kao Kilgrave. Njihov sukob postajat će sve osobniji kako će serija odmicati. I jedan i drugi otkrivat će stvari o sebi, kao i gledatelji. Svatko u seriji može pronaći nešto za sebe, i jaku dramu, ali i superherojske elemente iz stripova, kao i zajedničkog serijskog Marvelovog univerzuma.

Stripovsko porijeklo Jessice Jones

Već spomenusmo u pasusu, dva, iznad da je Jessica Jones iz serije rađena po obrascu istoimene junakinje iz stripa “Alias” Briana Michaela Bendisa. Dolazi iz Marvelove radionice, iz specijalne MAX edicije, koja je stvorena kao pandan zloglasnom DC-jevom Vertigu. Serijal potječe iz 2001., izdržava 28 brojeva, da bi 2004. počeo izlaziti pod nazivom “The pulse” u 14 brojeva. Nakon toga provlači se kao lik kroz razne Marvelove serijale. Poznata je kao Jewel, Knightress, Power Woman.

Najstariji element iz mitologije serije Jessice Jones je Patricia Walker, nastala još davne 1944. kao Patsy Walker u “Miss America Magazine #2“, kao lik u tinejdžerskoj romantičnoj seriji. S vremenom postaje superjunakinja Hellcat. Slijedi Purple man aka Zebediah Killgrave (porijekom iz Rijeke, Yugoslavia, kako mu piše na Marvelovom certifikatu porijekla), dugogodišnji Daredevilov neprijatelj. U seriji je samo Kilgrave. Debi u serijalu Daredevil #4 1964. godine, mada Jessicin neprijatelj postaje tek u “Aliasu”. U seriji nije jugoslavenskog (ehm hrvatskog) nego britanskog porijekla. Uostalom, Tennant je Englez i uprizorio je Dr. Whoa nekoliko sezona, pa ga je teško gledati kroz neke druge oči, posebice da potječe s našeg podneblja. Zatim tu je crni snagator Luke Cage, aka Power man. Prvi put se pojavio u vlastitom serijalu “Luke Cage, Hero for Hire“, #1 iz lipnja 1972.

A evo na kraju i Jessice Jones aka Jewel, dragulja koji je zasjao u drugačijem strip serijalu, kao i posebnoj streaming seriji. Inače, prva riječ koja se pojavljuje u prvom kadru stripa jest – FUCK! Tako da možete pretpostaviti da to nije bila regularna edicija Marvelovih stripova.

Kažu da se svako rodi kao junak, ali ako mu dopustiš, život će te ponekad gurnuti preko granice dok ne postaneš zločinac. Problem je da ne znaš uvijek kad si prešao tu granicu.” – Jessica Jones.