Osvrt na prvu epizodu NBC-ove serije “Constantine”

Constantine - Season Pilot

“Zovem se John Constantine. Ja sam onaj koji iskače iz sjene. U kišnom ogrtaču, sav arogantan. Otjerat ću vaše demone, šutnut ću ih u jaja, i pljunuti ih kada padnu. Uz mig i neku duhovitu doskočicu. Svojim putem koračam sam, jer budimo iskreni – tko bi bio dovoljno lud da ide sa mnom?”

Stripovska invazija na male ekrane se nastavlja! Najnoviji izdanak, “Constantine”, ovih dana pojavio se pred očima svakog ozbiljnog ovisnika o serijama. Treća ovaj mjesec, nakon “The Flasha” i “Gothama”, uz bok “Arrowu” i “Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D.”. Neka. I trebali smo to. Rađen prema predlošku stripa Hellblazer iz DC Vertigo linije stripova. Showrunneri su Daniel Cerone (Dexter, Charmed) i već priznati prenositelj stripa na male i velike ekrane David Goyer (Blade, Da Vinci’s deamons, Dark Knight, Ghost rider), a redatelj prvog dijela Neill Marshall (Game of Thrones, Dog soldiers, Doomsday). Poznata ekipa. Constantine iz stripova je arogantni i cinični praktikant okultnih vještina i paranormalni detektiv, porijeklom iz britanske radničke klase, egzorcist, demonolog i gospodar mračnih vještina, opterećen traumatičnim iskustvom istjerivanja iz Newcastlea, i proklete duše zbog petljanja s paklenim silama. Kako je Vertigo inače DC imprint za odrasle, teme koje su se provlačile mogli bi staviti u kontekstu kategorije “samo za one 18+”. Iako je originalni stripovski otac ozloglašeni i slavljeni Alan Moore, doživio je svoje inkarnacije kroz niz poznatih i priznatih imena iz svijeta stripa – Jamie Delano, Garth Ennis, Paul Jenkins, Warren Ellis, Grant Morrison, Neil Gaiman, Mike Carey, Andy Diggle i Peter Milligan. Danas on živi s drugim superherojskim junacima u DC univerzumu i ima malo zajedničko s onim Vertigovim Hellblazerom kojeg smo voljeli i poštovali. Sjećate se filmske ekranizacija s Keanuom Reevesom iz 2005. godine? Temeljena parcijalno na storyarcu “Dangerous Habits” (Hellblazer #41–46) Gartha Ennisa, nije uspjela razgaliti srca gledatelja/čitatelja i izroditi franšizu, iako se pričalo o nastavcima. Veseli me činjenica što je Guillermo Del Toro izjavio da bi radio film o Constantineu, zajedno s drugim akterima njegove grupe Justice league Dark, Zatannom, Swamp thingom i drugima.

“Ja sam John Constantine, istjerivač đavola, demonolog i gospodar mračnih vještina…”

Najavljivano je da će se serija Constantine baviti ranim dijelom stripovske karijere Johna Constantinea, od točke gdje ga upoznajemo u čizmama Jamiea Delana. Mjesto radnje smješteno je u London, a on baulja opterećen tragedijom uzrokovanom neuspjelim egzorcizmom u Newcastleu, gdje je zbog vlastite arogancije skrivio smrt djevojčice Astre. S Johnom se motamo kroz tajanstveni i skriveni polusvijet, pun demona i anđela, duhova, čarobnjaka, luđaka, zaluđenih fanatika i regularnih pokvarenjaka. U prvim brojevima strip serijala glavni negativac demon Nergal osnovao je svoju Damnation army kao odgovor na nastojanja religioznih fanatika, tzv. “The Resurrection Crusade” da na svijet donesu novog Krista. U prvim dvjema pričama upoznajemo i lik vudu vješca Papa Midnite, koji će se pojaviti i u seriji. Upoznajemo i druge Johnove prijatelje, taksista Chasa Chandlera, te druge koje redovito ginu zbog djela njihovog prijatelja Constantinea. Tako da možemo reći da John posjeduje zabrinjavajuću naviku žrtvovanja prijatelja radi viših ciljeva. Evo kako je Delano vodio svog lika:

“Vodeći se vlastitim interesima za politiku, ljudsko stanje i urođenu magiju ljudskog uma; pisao je svirepe satire, metafizičke noćne more i intimne drame, s podjednakim žarom baveći se rasizmom, Vijetnamom, vladinim zavjerama i ekološkom politikom. A i bavio se Johnovim formativnim godinama, koristeći prošlost da dublje preispita Constantineove motive i ponašanje.”

Vidimo iz samih postavki zašto se ne može direktno prenijeti Delanova atmosfera ni okolina, no mislim da se uspješno mogu prenijeti motivi i teme.

Velški glumac Matt Ryan u ulozi je Johna Constantinea. Keanu Reeves definitivno je imao karizmu i tminu u očima; no Ryan ima i naglasak i pogled arogantnog i ciničnog gada. Nalazimo ga u psihijatrijskoj ustanovi Ravenscar u koju se dobrovoljno prijavio kako bi riješio svoje košmare iz njukastlovske tragedije. Doktor Roger Huntoon (Miles Anderson) uvjerava ga da je zbog vlastitog osjećaja krivnje ubojicu djevojčice pretvorio u oličenje zla. No mi polako saznajemo da nije u pitanju ništa normalno, demoni zaista postoje i mogu zaposjedati tijela. Kad mu jedan od demona ostavi poruku “Liv umire”, Constantine zna da mora zaštititi Liv Aberdeen (Lucy Griffiths), kćer svog dobrog, ali preminulog prijatelja. Kreće za Atlantu. Liv u međuvremenu napadne nepoznati nadnaravni identitet i prilikom bijega sreće Constantinea, no odbije njegovu pomoć. Liv se prilikom neobičnog susreta ponaša po meni krajnje neobično, ne zove ni policiju da prijavi sasvim ludi događaj da dobije odštetu za uništeni auto, a niti ne slika mobitelom i šalje ekskluzivu na youtube. Iza nje su se praktički otvorila vrata pakla, a ona ode doma spavati? Hm, hm. Tu upoznajemo i Mannyja (Harold Perrineau), enigmatičnog anđela koji posjećuje Johna i upozorava ga na stvari koje dolaze. U više navrata će se vraćati tijekom pilota, na način da ulazi u tijela drugih i tako se obraća Johnu. Tu je i Chas Chandler (Charles Halford), Johnov najstariji prijatelj sa sposobnostima preživljavanja na najvišoj razini (preživio je smrt?!). Zatim Ritchie Simpson (Jeremy Davies), okultni informatički geek. Njih troje pokušat će spasiti Liv od poganih ruku demona Furcifera. Furcifer svoju snagu crpi iz elektriciteta. Može prizvati munju ili oluju. Tako uspijeva kontrolirati kablove i leševe. (Pritom se postavlja pitanje zašto Furcifer tijekom konačno obračuna nije prizvao munju ili oluju, kad mu je bilo onemogućeno crpljenje snage iz strujne mreže?)

Mjesto radnje je smješteno u Atlantu (za razliku od stripovskog Londona), a John je svježe opterećen tragedijom prilikom egzorcizma u Newcastleu, gdje je skrivio smrt djevojčice Astre i što je najvažnije osudio joj je dušu na vječni pakao. Priča u pilotu daje gledateljima dijelove istine o događaju u Newcastleu, demonu Nergalu, Johnovim roditeljima (majka umrla tijekom poroda, a otac mu je cijeli život predbacivao zbog toga), te zanimanju za okultno i demonologiju (kako bi jednog dana sreo svoju mrtvu majku). Zajedno s Liv, otkrivamo tajanstveni polusvijet koji postoji uz naš, vragove, demone, čudovišta, anđele, duše pokojnih, čarobnjake; no osjećam da će nam se pridružiti i vudu vješci, zaluđeni fanatici i raznovrsni pokvarenjaci. Još je jedan važan detalj sa samog kraja, neka nepoznata žena mahnito ispisuje stranice i stranice ilustracija s Johnovim likom. To je najvjerojatnije Johnova poznanica Zed Martin, a oni pažljiviji među ilustracijama prepoznat će i razne naslovnice iz stripova.

Constantine - Season 1

Iako Liv ima glavnu ulogu u pilotu, i neke nadnaravne sposobnosti koje je stavljaju uz bok neprocjenjivog pomagača Johnovoj misiji, ona je naznačena kao guest star. Što znači da glavnu ulogu sidekicka preuzima Zed Martin. Vidjet ćemo uostalom što će dalje biti sa ženskim likovima. Najavljeni su i Joey Phillips kao demon Nergal i Angélica Celaya kao Zed Martin, Johnova ljubavnica iz stripova. Najavljeni su još i Michael James Shaw kao kralj voodooa, Papa Midnite, i Emmett Scanlan kao Jim Corrigan/The Spectre!

Vidimo već tijekom pilota da Constantine konstantno radi iste greške, što zbog svoje arogancije, što zbog svoje sumanute želje za spašavanjem drugih. Zapada u iste kritične situacije. Mogli bi postaviti isto pitanje koje se pita autor pogovora strip trejda Dangerous habits:

“Zašto se John iznova vraća magiji, usprkos boli i šteti koja mu ona nanosi? I drugima?”

Jamie Delano, autor Hellblazera, kaže (što ne mora nužno biti istina u svijetu serije):

“Zato što je svijet jebeno dosadan, nemilosrdan i neizbježan. Zato što je on narkoman, a nijedna cijena nije previsoka kad želite osjetiti taj nalet mogućnosti koji vam urla kroz vene. Zato što se boji umrijeti.”