A Quiet Place Part 2: rijedak primjer nastavka koji kvalitetom opravdava svoje postojanje

John Krasinski će za mene uvijek biti Jim Halpert iz megapopularne američke humoristične serije The Office. Toliko je pamtljiv njegov lik romantičnog dobričine, vječno nezadovoljnog svojim poslom, da mi ga je kasnije bilo nemoguće povezati s nekim drugim ulogama u koje je uskočio. Zadnje što bih pomislio je da će Krasinski zasjesti u redateljsku stolicu, a još k tome da će mu daleko najuspješniji film, doduše u kratkoj redateljskoj karijeri, biti pravi pravcati horor. A Quiet Place iz 2018. je bio pravo iznenađenje i osvježenje u mainstream hororu. Uz solidne brojke na blagajnama, kritika mu je bila izrazito naklonjena i to opravdano pošto se radi o hororu s elementima koji daju dodatnu vrijednost cijelom projektu. Sama igra tišine i zvuka nije nova stvar u žanru, ali uz gluhonijemu glumicu Millicent Simmonds i bića koja love isključivo na temelju zvučnih podražaja, film je ostao upamćen i djeluje kako će biti jednako gledljiv još godinama.

Krasinski je nakon prvog filma zajedno sa scenaristima zaključio kako nastavaka neće biti. Spisatelji su održali svoju riječ i posvetili se nekim drugim angažmanima dok je Krasinski u razgovoru sa svojom suprugom i partnericom iz prvog filma Emily Blunt ipak odlučio da napravi nastavak. Vodeći motiv bio je taj da glavni likovi u nastavku trebaju biti djeca, prvenstveno misleći na briljantnu Millicend Simmonds kao gluhonijemu tinejdžericu Regan. Ovoga puta uz režiju, Krasinski je u potpunosti preuzeo i spisateljske dužnosti, a čak je jedan manji dio nastavka i glumio. Sav taj teret John Krasinski je uspješno iznio i ponovno napravio jako dobar film.

Radnja filma A Quiet Place Part 2 (Mjesto tišine 2) počinje godinu dana prije događaja iz prvog dijela. Obitelj Abbott odlazi na bejzbolsku utakmicu sina Marcusa (Noah Jupe) koja biva prekinuta zbog neobične eksplozije na nebu. To je prva makar i minimalna referenca u dva filma na porijeklo dolaska čudovišta koja su čovječanstvo dovela na rub opstanka. U gradiću se potom počinju pojavljivati čudovišta, a vrlo brzo svi primjećuju da imaju istančani sluh. Zvuk mobitela može biti koban. Dok ste skriveni negdje u tišini, a čudovišta vani vrebaju, nije preporučljivo da se molite naglas jer bi to moglo biti zadnje što ćete izgovoriti.

A Quiet Place Part 2

Radnja zatim skače na farmu u kojoj su Abbottovi neposredno nakon završetka prvoga dijela. Farma je poplavljena i dio nje gori. Sve što su tamo izgradili sada moraju napustiti i otići u nepoznato na još neutabane staze, i to bez oca. Njegova sudbina je zapečaćena na kraju prvog dijela i sada majka Evelyn predvodi svoju obitelj u potrazi za novim skloništem. Uz pregršt uzbuđenja na njihovom putovanju stižu do velike željezničke postaje gdje se čini da mogu barem privremeno napraviti sklonište. Tamo ih dočekuje Emmett (Cillian Murphy) i spašava u naizgled bezizlaznoj situaciji. On je poznanik iz mjesta odakle su i Abbottovi i potpuno je rezigniran te ne želi da Evelyn s djecom ostane na toj lokaciji s njim. Ipak, uslijed Reganinog iznenadnog bijega u nepoznato Emmett odlučuje pomoći Evelyn koja ga preklinje da ju pokuša pronaći.

A Quiet Place Part 2 nedvojbeno je vrhunski film. Svaki ključan element ostvaren je vrlo dobro i u nekim aspektima nastavak je čak i bolji od originala. Priča se donekle širi, ali i dalje ostaje u vrlo jasnim okvirima što je itekako poželjno u ovakvom filmu. Otkriju nam se detalji i pozadine određenih događaja, ali misterija dolaska i razaranja čudovišnih bića i dalje većim dijelom nije otkrivena. Kao idealan kontraprimjer mogu navesti film Alien: Covenant (2017.) u kojem je toliko toga objašnjeno, prikazano i dokazano da je ostalo vrlo malo prostora da se gledatelje zastraši i zaintrigira misterijom. Cijela franšiza je velikim dijelom razvodnjena i lišena napetosti jer ju se kroz nekoliko posljednjih filmova raščlanilo na proste faktore. Nadam se da to neće biti sudbina budućih A Quiet Place filmova.

Obiteljska dinamika Abbottovih nije pretjerano različita od one u prvom dijelu, izuzev toga da Leeja više nema. Sve je na leđima majke Evelyn (Emily Blunt) koja s dvoje djece i bebom mora preživjeti u svijetu u kojem je svaki novi dan egzistencijalna bitka. Odraslu mušku figuru dostojno je zamijenio Emmett i preuzeo velik dio tereta. Fascinirala me činjenica da likovi niti u jednom trenutku ne čine ništa pretjerano glupo i besmisleno što je često simptomatično za žanr horora. Odluke protagonista su napravljene tako da u tom scenariju vjerojatno svi čine najlogičnije moguće stvari.

A Quiet Place Part 2

Bez toliko uvjerljivih glumačkih izvedbi film bi bio osjetno slabiji. Prije svega se to odnosi na ovaj put još i bolju Simmonds oko koje se veći dio radnje i odvija. Noah Jupe kao najstariji sin Marcus izuzetno je pamtljiv i kod njega je očit napredak, a njegovih sad već nekoliko ozbiljnih uloga znači da se radi o velikom potencijalu i možebitnoj budućoj glumačkoj zvijezdi. Cillian Murphy još se jednom našao u apokaliptičnom scenariju i čini se da je to teritorij u kojem se jako dobro osjeća. Djimon Hounsou je imao malu ulogu, ali je također bio na visini zadatka.

Dopadljiva glazbena podloga, jedva primjetno unaprijeđena iz prvog dijela savršeno se uklapa u napetu dinamiku na ekranu. Dizajn čudovišta ponovno je impresivan i njihova oklopna tijela uz glavu sazdanu od slušnog organa djeluju poprilično odvratno i zastrašujuće. Akcije je ovaj puta osjetno više nego u prvom dijelu i dok je čitava polovica prethodnika djelovala gotovo kao nijemi film, QP2 je u manjoj mjeri tih. Unatoč tome, film je zadržao moć potpunog preuzimanja pozornosti publike čemu sam svjedočio u solidno popunjenoj kino dvorani.

Od dva filma i dalje preferiram prvi jer me uhvatio u potpunosti nespremnog, došao je kao dašak svježine unutar žanra i uhvatio se u koštac s ozbiljnim problemom slušno hendikepiranih osoba. Nastavak je kompaktan, fokusiran i malo proširen film s više akcije i više decibela. U najavi je i spin-off koji bi trebao režirati briljantni Jeff Nichols tako da će se ovaj filmski svemir proširiti na više načina. To može biti dobro, a svi znamo da može biti itekako loše (Cloverfield svemir). Što god da se dogodilo nitko neće moći promijeniti prva dva odlična filma koje je iznjedrio John Krasinski uz neupitnu podršku njegove supruge i partnerice Emily Blunt.