Signali s posljednje granice #2.3: Sve ostaje u (disfunkcionalnoj) obitelji

Obitelj je uvijek bila jedna od najsnažnijih tema u Star Treku – od kvazi-vojnog ustrojstva Zvjezdane flote, gdje su članovi posade zbog godina služenja na istom brodu neizbježno postali obitelj, do privatnih problema pojedinih likova, upravo s članovima njihovih obitelji, pa sve do složenih „feudalnih“ hijerarhija temeljenih na krvnom srodstvu, poput Klingonaca. Zato moramo priznati da nas je razočaralo to da potencijal ove teme u ovotjednoj epizodi Star Trek: Discoveryja nije iskorišten. Jer unatoč čak nekoliko niti radnji temeljenih na obitelji, Point of Light, je po svemu sudeći poslužio primarno kao uvod u potencijalni spin-off temeljen na Sekciji 31, i time ostavio dojam neujednačene i zbrzane epizode. Epizode kakve su prevladavale u drugom dijelu prve sezone serijala. Što je šteta budući da je sezona dobro počela.

Klingonska sapunica

Možda i glavni razlog za ovakav dojam je povratak Klingonaca na scenu, nakon njihovog odsutstva u prve dvije epizode. Klingonci sami po sebi nisu problem, budući da je njihovo „feudalno“ društvo i kultura jedno od zanimljivijih u Trek univerzumu. Ono što je problematično, je način na koji su prikazani u ovoj epizodi, koji evocira na neke od boljih trenutaka u Treku, ali ne uspijeva dostići tu razinu. Nakon što je uspjela izboriti primirje s Federacijom u finalu prošle sezone, L’Rell (Mary Chieffo) sada vlada Klingonskom Imperijom. No njena je vlast veoma labava, budući da su velike kuće i dalje skeptične jedna prema drugoj.  A tu je i njena najveća slabost L’Rell, i potencijalno oružje za njene neprijatelje – njen najbliži savjetnik (i više) hibrid Voq/Tyler (Shazad Latiff). Njegovo ljudsko podrijetlo, trn je u oku mnogih, pogotvo admirala flote, Kol-Sha (Kenneth Mitchell), koji pokušava iskoristiti svaku priliku da preuzme vlast.

L’Rell ne muči samo vanjska prijetnja. Tu su i emocionalni problemi. L’Rell je i dalje zaljubljena u Voqa, ali od njenog ljubavnika ostali su samo tragovi. On sada ima ne samo drugačiji fizički izgled, već i drugačije emocije. A tu je i ljubomora L’Rell prema Burnham, s kojom Tyler potajno i dalje održava komunikaciju. Upravo je Tyler taj koji redovno informira Burnham o labilnoj političkoj situaciji Imperije. Ako ste mislili da je ovo prekomplicirano, varate se. Jer kako Tyler saznaje, L’Rell od njega krije dijete. Iako je dijete rezultat njene kratke veze sa Voqom, L’Rell ga se srami, tako da albino beba nema ni ime.

Da se cijela situacija ne pretvori u sapunicu pobrinuo se Kol-Sha, koji grabi priliku, te uz pomoć svojih pristaša, otima dijete. Dijete će biti vraćeno, ako L’Rell odstupi s vlasti. No ovo su ipak Klingonci, te ne treba dugo da pregovori prijeđu u borbu bat’lethima. Ovakve scene poznate su nam iz TNG i DS9 epizoda, ali ne možemo se oteti dojmu da je teško pratiti tijek događaja tijekom borbe, bez obzira na pristojnu koreografiju. U trenutku kad se činilo da je Kol-Sha pobijedio, misteriozna figura pridružuje se borbi, te donosi pobjedu L’Rell. Ta figura je nitko drugi nego Mirror Georgiou (Michelle Yeoh), koja se pridružila Sekciji 31, tajnoj organizaciji Federacije.

Sekcija 31 želi održati L’Rell na vlasti, te su spremni su na sve da to postignu. No pomoć dolazi s cijenom za L’Rell, kao i promjenom narativa. Kako vidimo u potresnom obraćanju L’Rell klingonskom High Councillu. Kol-Sha od izdajnika postaje heroj, koji je spasio L’Rell i eliminirao „pravog“ izdajnika Tylera, nakon što je ovaj ubio albino bebu. Ostavši bez obitelji, L’Rell postaje „Majka“ cijeloj Imperiji. Ovo je snažan moment, ali ne možemo se oteti dojmu da je naštetio razvoju lika L’Rell, budući da je agentica Georgiou, a ne ona, provela plan. A kako otkrivamo na palubi broda Sekcije 31, Georgiou je ne samo pomogla da Imperij ostane pod utjecajem Federacije, već je i regrutirala Tylera u organizaciju. Pitanje je kakve će ovo posljedice imati na njegov daljnji odnos sa Burnham. I kakvu će ova black ops organizacija imati u narednim epizodama.

Majka i kćer

Klingonska obitelj nije jedina koja prolazi kroz krizu u odnosima. Dok na Qo’nosu, L’Rell gubi staru i dobiva novu obitelj, na Discoveryju, Michael Burnham dobiva neočekivanog saveznika u potrazi za svojim „bratom“ Spockom i misterijom Crvenog Anđela – svoju (po) majku Amandu (Mia Kirshner). Nakon što joj nije dozvoljen pristup svome sinu, Amanda je ukrala liječničke podatke Spocka, ali budući da su podaci kodirani, obratila se Burnham za pomoć. Ovdje možemo vidjeti razvoj lika Burnham, budući da se naša glavna junakinja (možda po prvi puta) za pomoć obratila svom nadređenom, kapetanu Pikeu. No, misterij se samo dodatno komplicira nakon Pikeovog razgovora sa zapovjednikom Starbase 5 gdje je Spock smješten. Ne samo da smo saznali da je  Spock pobjegao, nego je i okrivljen za ubojstvo nekoliko doktora. Kao Spockov nadređeni, Pike ne vjeruje da bi Spock naudio ljudima, te krši protokol i dozvoljava Burnham da dekodira podatke. Ako se prisjetimo da je u TOS epizodi “The Menagerie” Spock pomaknuo brda i doline, te počinio veći broj prekršaja (uključujući pobunu) da pomogne Pikeu, ovakva Pikeova reakcija retroaktivno pomaže shvaćanju kasnijih naizgled čudnih Spockovih postupaka.

Poput kapetana, ni Amanda ni Burnham ne vjeruju da bi Spock bio u stanju nauditi ikome. Amanda krivi sebe za Spockove postupke, budući da je zbog Sarekovih želja, odgajala Spocka bez emocija. Umjesto svom sinu, ona se posvetila Burnham. No, nakon što liječnički dokumenti otkrivaju da je Spock cijeli život bio proganjan vizijom crvenog anđela, koji se prvi put ukazao nakon napada logičkih ektremista na malu Burnham, saznajemo zbog čega su Burnham i Spock prekinuli komunikaciju. Kako objašnjava zaprepaštenoj Amandi, upravo je Burnham, da spasi Spocka, stvorila razdor među njima, koji je udaljio Spocka od svoje polusestre. Mi ne znamo što je točno Burnham napravila Spocku, ali to saznanje je stvorilo dodatni razdor u već podijeljenoj obitelj. Nakon što uzme liječničke podatke, Amanda se hladno oprašta s Michael, i govori da će upravo ona biti prva koja će pronaći Spocka i vratiti ga doma. Tako misija Burnham postaje ne samo potraga za svojim polubratom, već i ujedinjavanje razjedinjene obitelji. A čini se da bi Crveni Anđeo ovdje mogao odigrati važnu ulogu. Iako je gluma Mie Kirshner i njena kemija sa Martin-Green bila uvjerljiva, i dobro odigrana, nadamo se da će se odnosi između majke i kćeri zatopliti, budući da je Amanda uvijek bila oslonac u Sarekovoj disfunkcionalnoj obitelji.

Duh koji to nije

Ovo nije jedina drama koja se odigrala na Discoveryju. Dok se Burnham suočava s posljedicama svoje odluke iz djetinjstva, nešto drugačiji duhovi djetinjstva nastavljaju proganjati Tilly. Mladoj kadetkinji se i dalje nastavlja ukazivati „duh“ May Ahearn, i to u situacijama kada je to najmanje pogodno – tijekom važnih treninga za zapovjedni program Flote. Situaciju dodatno komplicira što su ukazanja sve više neprijateljski nastrojena, što dovodi do velikih problema za Tilly koja misli da gubi razum. Iako su ove scene zanimljive, one samo pokazuju kako Tilly nije spremna za zapovjedništvo. Jer umjesto da se prijavi u brodsku ambulantu, ona do zadnjeg trena taji svoje vizije nadređenima. Prizor u njezinoj kabini nam daje priliku za emocionalnu scenu između Burnham i Tilly, svake sa svojim patnjama, u kojoj Burnham konačno uspijeva pomoći Tilly. No ne možemo se oteti dojmu da ovo djeluje isforsirano, i da je moglo biti bolje izvedeno. A iako je Tilly fan favorite, postoji opasnost da doživi Wesleyevo prokletstvo i postane iritantna.

Srećom, ovoga puta Tilly nije sama riješila problem, već joj je u tome pomogao i brodski specijalist, Stamets. Jer May nije duh, već manifestacija bića iz micelijarne mreže. Prisjetimo se, tijekom bijega iz Mirror Universea, Tilly je došla u kontakt sa zelenom kapljicom. Ta kapljica parazitsko je biće koje se aktiviralo nakon  pristupa tamnoj materiji iz asteroida. Posebno zanimljivo je da May misli da je Stamets, a ne Pike, kapetan broda. Misterij je zasada još neriješen, mada je parazitsko biće na sigurnom u izolaciji. Pitanje je koliko dugo? I da li je možda ovo put povratka Stametsovog preminulog partnera, Hugha Culbera?

Nakon što su prethodne epizode produbile misterij Crvenog Anđela, Point of Light se vratio Klingoncima, i intrigama iz prve sezone. Problem je da je to napravljeno kroz fragmentiranu epizodu, s tri različite i nepovezane niti radnje koje su mogle biti zasebne epizode, što ostavlja dojam zbrzanosti i konfuzije. No epizoda Point of Light postavila je temelje radnje za intrigantnu i zanimljivu priču, te se nadamo da će se ovako fragmentirana epizoda možda isplatiti.

Dodatne opservacije

  • Epizoda nije samo vratila Klingonce, već je vratila „drugačije“ Klingonce. Redizajn ove kultne frakcije, ne samo njihovog izgleda, već i kulture, tehnologije, kao i ideja, je prouzročio kritike mnogih fanova. Čini se da su u drugoj sezoni ti nedostaci ispravljeni, što kroz retcon povezan s kanonom (poput povratka kose), praktičnih razloga (ponovno korištenje engleskog jezika i promijenjeni make-up), ili jednostavno kroz povratak originalnom dizajnu (D7 klasa). Premda se moglo i malo suptilnije.
  • Klingonci su uvijek volili dramatizirati. Ali odrubljena glava male bebe je ipak previše. Ne zbog toga što Klingonci tako nešto ne bi napravili, već jer su glave izgledale previše plastično i umjetno, pogotovo ona bebe.
  • Također, dojma smo da je uvođenje dijeteta u radnju napravljeno na forsiran i prebrz način. U jednoj epizodi otkrili smo za postojanje dijeteta, samo da to dijete izađe iz radnje na kraju epizode. S time da nije bilo nikakvih nagovještaja u prošloj sezoni. S druge strane, ovo bi moglo bit zanimljivo, ako je dijete (koje je prisjetimo se albino), upravo Albino iz DS9 epizode „Bload Oath“.
  • Još jedna povezanost s kanonom, je spomen samostana na planetu Boreth, prvi put viđenog u TNG-u “Rightful Heir”. Upravo u toj epizodi je spomenut „point of light“ koji je naslov epizode; mjesto na koje se Kahless obećao vratiti iz Sto-Vo-Kora – mjesto na kojemu se nalazi Boreth.
  • Iako brod Sekcije 31 izgleda cool, postavlja se pitanje zašto bi black ops organizacija uopće trebala svoje brodove, kad lako mogu rekvirirati druge, ili postaviti svoje članove u zapovjedništvo Flotinih.
  • Još jedan problem Sekcije 31 u „Discoveryju“ su prepoznatljivi i upečatljivi crni badgeovi. Kao i Tylerovo prepoznavanje njihovog značenja, što daje naslutiti da u se ovom periodu Sekcija 31 ne skriva?
  • Povratak klingonske kose objašnjen je na ne baš suptilan način. No pobjednik u ovom načinu objašnjavanja je nedvojbeno Pikeov komentar o komunikaciji preko old-school (zastarjelih) ekrana.

Check Also

Furiosa: A Mad Max Saga – postapokaliptična poslastica s krivim protagonistom

Kad se pojavio na velikim ekranima prije deset godina (da, vrijeme brzo prolazi), „Mad Max: …

Fallout: prvoklasna zabava u Pustoši

Čini se da je lekcija za uspješnu adaptaciju videoigre usvojena. A to je, ne popravljati …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics