The Mandalorian je od prvih najava izgledao kao serijal koji se odvija na najpoznatijem planetu daleke, daleke Galaksije – kugli pijeska bolje znanoj kao Tatooine. Svaki fan Star Warsa zna da je ovo mjesto gdje se rodio Anakin Skywalker, mjesto gdje je većinu života proveo njegov sin Luke, te mjesto gdje je Obi Wan Kenobi, Jedi master našao svoje utočište nakon pada njegovog Reda, kao i gdje je Obi Wan ubio Dartha Maula. Zato nas je začudilo da smo na ovaj planet kročili tek sada, na više od pola sezone. No ovaj kasniji dolazak donio je vjerojatno i najveću količinu nostalgije, ali i dosad najslabiju epizodu u serijalu.
Svi (svemirski) putevi vode na Tatooine
Peta epizoda – Gunslinger – počinje i prvim dogfightom u serijalu, koji još jednom pokazuje da Mando, iako pripadnik famoznog plemena galaktičkih ratnika, nije svemoćan. Daleko od toga, na samom početku, njegov brod – Razor Crest – teško je oštećen te se čini da bi ovo mogao biti kraj Manda i njegovog malog štićenika Yiddlea. No iako je misteroizni lovac na glave uspješan na početku dvoboja, ipak je Mando taj koji pobjeđuje na kraju, s njegovom potjerom raznesenom u komadiće. Teško oštećeni brod ne može nastaviti let te Mando nema izbora nego da potraži pomoć na najbližem planetu u okolici. A to je pogodili ste (i vjerojatno vrisnuli od ushićenja ako ste fan; ja jesam) legendarni Tatooine.
Od ovoga trenutka do kraja epizode radnja se konstantno isprepliće a velikim brojem easter eggova i referenci koji će biti poznati svakom fanu. Mando tako dobiva upit od kontrole iz Mos Eisley spaceporta, te slijeće u hangar koji neodoljivo podsjeća na onaj iz kojeg je u „New Hope“ poletio Millenium Falcon. Nakon slijetanja, Razor Crest i njegovu posadu dočekuju pit droidi iz „The Phantom Menace“. No da ovo nije samo fanservice pokazuje i lik starije mehaničarke bez dlake na jeziku (Amy Sideris), koja je zadužena za popravak broda. Još jednom, Mando pokazuje svoj animozitet prema droidima, što znači da će mehaničarka morati sama odraditi ovaj zahtjevan popravak. Što ukazuje da će Manda ovo više koštati, a budući da on nema dovoljno creditsa, potrebno je naći posao. Čime i započinje najnoviji sidequest.
Jer ova epizoda, više od svih ostalih dosada podsjeća na videoigru. Da se nastavi main quest, Mando treba novac, a za novac treba obaviti naizgled lagan manji poslić. Srećom za Manda, Tatooine je poznat kao središte kriminala na galaktičkoj periferiji. Nesrećom za Manda, čini se da su se vremena promijenila budući da je Mos Eisley nakon pada Imperije i propasti Hutt klana puno mirnije i pustije mjesto. Ulice kojima su se doslovno morali probijati Luke i Obi Wan, te kojima su patrolirali stormtrooperi sada su prazne, dok je jedini podsjetnik na čizmu Imperije, ironično, nekoliko bijelih kaciga nabijeno na kolce. Čak je i kantina (da ona kantina) sada puno praznija i tiša.
Srećom za Manda, od par rijetkih posjetitelja, jedan ima posao za njega. Mladi i nadobudni Toro Calican (Jake Cannavale) želi se pridružiti organizaciji lovaca na glave. I upravo mu Mando u tome može pomoći. Da ništa nije jednostavno, Mando shvaća kada otkrije da je meta sposobna i iskusna plaćenica Fennec Shand (Ming-Na Wen). No novac mu je prijeko potreban, a budući da Toro želi samo slavu, Mando pristaje. S malim Yiddleom pod paskom mehaničarke (simpatični zelenko se malo pojavljuje u epizodi), Mando u društvu Tora kreće po Fennec. Što nas vodi do…
Dogovor s vragom
Još easter eggova! Jer dok pratimo Manda i Tora na njihovoj avanturi preko nepreglednih pješčanih dina (Dune Sea), osim odličnih vizualija, bombardirani smo nostalgijom. Voze swoop bikes, skoro pa identične onom koji je vozio Anakin u „Attack of the Clones“. Susreću tusken raidere, pustinjske plemenske ratnike koje smo vidjeli u nekoliko filmova, ali koji su u ovoj epizodi dobili twist, čime je izbjegnut nasilni sukob i postignut kulturniji dogovor. A tu je i dewback, koji ne nosi stormtroopera kao u „New Hope“, već vuče mrtvaca. Mrtvaca koji je zapravo zamka koju je za nadobudne lovce na glave pripremila iskusna Fennec.
S plaćenicom na višem terenu (i snajperom u rukama) direktni napad je nemoguć. Da izbjegne sigurnu smrt, te da mali Yiddle ne ostane prerano (i ponovno) siroče, Mando odlučuje sačekati noć za napad. Slijedi akcijska scena, u kojem dvoje lovaca na glave na svojim swoop bikeovima jure prema Fennec, onemogućavajući njeno ciljanje bljeskom signalnih raketa. Ova dinamična scena, iako uzbudljiva, ipak nije ni blizu prošlotjednom (također noćnom) obračunu s AT-ST. Ne treba dugo da Mando nadvlada i zarobi plaćenicu, no s jednom jurilicom manje, nužno je naći sredstvo transporta. Nakon kraće debate, Mando odlazi naći dewbacka, ostavivši Tora s Fennec.
Ne treba dugo da se to pokaže kao greška. Mando možda je sposoban ratnik, ali njegova dugoročna strategija treba još prakse. Toro nije znao da je upravo Mando taj nad čijom je glavom raspisana ogromna nagrada, i Fennec koristi upravo tu slabost, njegovu želju za dokazivanjem, da ga pridobi na svoju stranu. Ovo je bio predvidljiv twist, budući da je Fennec i ranije predstavljena kao opasni lik. Manje iznenađujuć je eliminacija Fennec, budući da je Toro odlučan da sam zarobi ili ubije Manda (i njegovog štićenika) tako da mu pripadne sva slava.
Na njegovu nesreću, Mando nije lik kojeg vrijedi izazvati. Shvativši da je prevaren, Mando na dewbacku kreće prema Mos Eisleyju, te na povratku u hangar zatiče talačku situaciju. Toro je zarobio mehaničarku i malog Yiddlea, namjeravajući tako dovesti Manda u zamku. No on je ipak samo nadobudni lovac na glave, te ne treba dugo da Mando eliminira svog nekadašnjeg saveznika. Plativši mehaničarku za popravak broda, i za brigu nad malim Yiddleom, Mando završava sidequest, te Razor Crest napušta planet.
Trgovina slatkišima
„Gunslinger“ je prva epizoda koju nije potpisao Jon Favreu, već Dave Filoni, koji je ujedno i režira. Filoni je poznat kao ogromni Star Wars fan, što možemo vidjeti i po njegovim ranijim uradcima – animiranim serijalima „The Clone Wars“ i „Rebels“. Upravo bi ovo mogao biti razlog zašto nam je Filoni u ovoj epizodi pripremio trgovinu slatkišima, budući da su reference i easter eggovi prisutni u skoro svakoj minuti epizode. To ne bi bilo samo po sebi loše da je sama radnja bila zanimljiva i originalna. No s bazičnom radnjom, i nekoliko novih elemenata, ova epizoda je možda prvi pravi filler u sezoni. Epizoda koja donosi malo inovacija, te nas zatrpava nostalgijom u pokušaju da zaboravimo njene nedostatke.
Ne pomaže ni to da je lik Tora nezanimljiv, te njegova izdaja nije veliko iznenađenje. Njegova izdaja je nešto što očekujemo od trena u kojem smo ga upoznali, a njegov nasilni kraj je logični zaključak. Šteta, jer je lik imao potencijala, budući da u univerzumu u kojem smo upoznali mnoge lovce na glave, nismo imali priliku vidjeti mladog i neiskusnog lika. Dijelom je ovo problem s kraćim trajanjem epizode, što ovdje u potpunosti dolazi do izražaja, jer je Toro jedan od mnogih likova koje srećemo, samo da ih pozdravimo na kraju epizode. Puno veći problem je s Fennec, koja je predstavljena kao potencijalno zanimljiv lik, no u ovom slučaju postoji nada da bi je mogli opet vidjeti, dijelom zbog misterioznog finala koji je fokusiran na njeno mrtvo (?) tijelo, te još neimenovani misteriozni lik s plaštom. Ming-Na Wen je odlična glumica, te ekspert u borilačkim vještinama te se veselimo njenom mogućem povratku.
Naposljetku, „Gunslinger“ je solidna epizoda, ali ne više od toga. Ona je upozorenje prečestom korištenju fanservicea, ali i podsjetnik da „Mandalorian“ kao serijal najbolje funkcionira kroz dinamični duo starog vuka i mladunčeta – Manda i Yiddlea. Nadamo se da će se preostale tri epizode vratiti nazad ovoj formuli, te vratiti inovaciju u serijal. Uvijek je dobro vidjeti poznate reference, ali još je bolje vidjeti novu priču, koja te reference pažljivo koristi. Slatkiše treba uzimati u malim količinama.
Dodatne opservacije:
- Ne samo da kantina u Mos Eisleyju sad dopušta ulazak droidima (R2-D2 i C-3PO su u „New Hope“ trebali čekati pred ulazom), već je i barmen također droid.
- Još jedna od inovacija, tj. subverzija tropa su tusken raideri. Umjesto nasilja, Mando je s njima postignuo mirni dogovor. Zanimljivo je da ovi pustinjski ratnici za sporazumijevanje koriste znakovni jezik, a još je zanimljivije da tu metodu sporazumijevanja zna i Mando. Ovo je i najpozitivniji trenutak u epizodi, budući da su tusken raideri u filmovima imali ulogu američkih Indijanaca, sličnu onoj u klasičnim vesternima, negativnu ulogu, koja je sada subvertirana. To se vidi i u komentaru Manda na Torovu upadicu o lokalcima koji tuskene smatraju „smećem“. „Tuskeni smatraju da su oni lokalci. Svi ostali su ilegalno na njihovoj zemlji“.
- Još jedna referenca. Nakon što Mando ubije Tora, mehaničarka izjavi da će njegovo tijelo odnijeti u Beggar Canyon. Ova lokacija je isto mjesto koje je Luke usporedio s rovom prve Zvijezde smrti.
- Sada znamo i ime planeta na kojemu je cijela priča započela. Nakon što zarobi Fennec, plaćenica Mandu spominje događaj na planetu Navarro. Kasnije, dok je sama s Torom, saznajemo da je upravo Navarro mjesto gdje je Mandalorian oteo Yiddlea od Klijenta, te uz pomoć ostalih Mandaloriana eliminirao potjeru.