Signali s posljednje granice #2.7: Sve ostaje u obitelji

Šest tjedana smo mogli pratiti avanture Discoveryja i njegove posade, dok su lovili crvene signale širom kvadranta (a i izvan njega), u potrazi za misterioznim Crvenim anđelom. No cijelo vrijeme, Discovery je lovio još nekog – omiljenog šiljatouhog Vulkanca Spocka. I to bezuspješno, jer svaki put, Spock (Ethan Peck) je bio korak ispred. No, potjera ne može trajati vječno i tako je konačno završila. Lights and Shadows nam je konačno prikazala neuhvatljivog Vulkanca, i to kroz kompaktnu epizodu nabijenu emocijama i akcijom. Sedma epizoda ujedno je pokazala i prednosti koncepta prikvela, budući da je obogatila i modernizirala kanon, s odličnim world-buildingom.

Drama nad Kaminarom

Nakon turbulentnih događaja na Kaminaru i ukazanja Crvenog anđela, Michael Burnham odlučuje uzeti dopust i vratiti se na Vulkan, u nadi da razriješi misterij nestanka Spocka. Discovery za to vrijeme ostaje u orbiti Kaminara. Zanimljivo, nema spomena posljedica revolucije koju je pokrenuo Saru. Umjesto diplomatskim naporima, Pike je zaokupljen proučavanjem tahionske radijacije koju je iza sebe ostavio posljednji crveni signal. Ubrzo postaje jasno da je to zapravo temporalna anomalija, te zbog opasnosti koju bi mogla predstaviti Discoveryju, Pike u herojskom momentu odlučuje sam pilotirati shuttle u anomaliju, i razriješiti misterij.

Star Trek: Discovery

Kao partner na misiji mu se pridružuje Tyler, budući da je, kao što smo vidjeli prošli tjedan, Sekcija 31 zabrinuta djelovanjem Crvenog anđela. Ovo rezultira zanimljivim i očekivanim nelagodnim trenucima između dvoje likova. Pikeu i dalje smeta nadzor agencije nad njegovim odlukama, a dodatni problem predstavlja Tylerova problematična prošlost, dok je (ne svojom voljom) djelovao kao klingonac Voq.  Kapetan nije jedini koji ima taj problem, jer kako Tyler u rijetkim trenucima iskrenosti priznaje, i njemu predstavlja problem da se ne može riještiti svojeg „unutarnjeg Klingonca“. Nakon što shuttle „zaglavi“ u anomaliji, Pike i Tyler prisiljeni su da nadvladaju uzajamno nepovjerenje, i zajedno smisle strategiju koja će ih vratiti na Discovery. Da je Pike iskusni pilot, već smo imali prilike čuti, a sada smo imali priliku i vidjeti ga na djelu, dok je izveo manevar s ispuštanjem plazme, koji bi trebao pomoći Discoveryu da ih pronađe. Dodatni problem predstavlja povratak sonde, koja se vratila s ubojitim modifikacijama, te počinje probijati oplatu shuttlea.

Nesvjesni drame koja se odigrava u anomaliji, Saru i ostatak posade uspijevaju locirati shuttle uz pomoć Stametsa i njegove modificirane tardigrad DNK, te ga teleportirati na njega. Iako je lijepo vidjeti podsjećanje na sličnu situaciju iz prve sezone (“Magic to Make the Sanest Man Go Mad“), postavlja se pitanje zašto Pike nije uzeo Stametsa na misiju. Stamets dolazi na shuttle u pravi čas. Robo-sonda je ne samo uspijela probiti oplatu, nego se i priključila na kompjuter, što je već samo po sebi alarm za uzbunu. Nakon što donesu odluku da unište shuttle, trio se vraća na Discovery. Pike je ponovno u kapetanskoj stolici, iako koliko se čini nije zabrinut za možebitne posljedice anomalije na Kaminar. „Druženje“ u anomaliji, zatoplilo je odnose između Tylera i Pikea, koji sad dijeli zabrinutost Sekcije 31 za djelovanje Crvenog anđela. A ta bi zabrinutost mogla biti opravdana, budući da je program iz robo-sonde, prije uništenja shuttlea uspio inficirati poručnicu Airiam.

Star Trek: Discovery

Povratak kući

Daleko od temporalne drame, Burnham se konačno vraća kući, na Vulkan, i to u upečatljivoj sceni, koja nam daje i prvi pravi pogled na kišu na ovom kultnom planetu, kao i razbija Trek stereotip planeta s jednim biomom. Ista scena pokazuje i da je Burnham na Vulkan došla ne kao časnik Flote, već kao član Sarekove obitelji, što naslućuje nešto intimniju nit radnje. Povratak Burnham kući isprepliće se s flashbackom u njeno djetinjstvo, koje nam otkriva da je mala Michael, barem nakratko, imala nešto topliji odnos sa Spockom, nego što smo imali priliku vidjeti. Upravo su scene s Vulkana i najemotivnije scene epizode.

Star Trek: Discovery

Nestanak Spocka izazvao je očekivane posljedice u obitelji, barem na prvi pogled. Sarek je tako zaokupljen posebnom tehnikom meditacije – tokmar – u pokušaju da locira Spockovu katru. No, ne treba dugo da Burnham otkrije Amandinu tajnu. Tako se potraga za Spockom konačno završava u zabačenom vulkanskom svetištu. No ovo nije Spock kakvog poznajemo. Naš omiljeni Vulkanac sada ima bradu, te je usput izgubio razum, dok po zidovima pećine u koju se zatvorio crta sekvence brojeva, koji barem na prvi pogled ne znače ništa. Dok se Burnham i Amanda prepiru o sljedećem koraku, pridružuje im se i sam Sarek, što dovodi do neočekivanog obiteljskog okupljanja. U još jednom podsjetniku na prvu sezonu, otkrivamo da je Amanda malom Spocku čitala „Alisu u Zemlji čudesa“ u nastojanju da mu pomogne s njegovim nedostatkom. Naime, mali Spock je bolovao od L’tak Terai, poremećaja u čitanju, sličnom disleksiji. Ovo obiteljsko okupljanje nije samo podsjetnik na prvu sezonu, već i prilika za scenariste da obogate kanon i moderniziraju Trek, točnije problematičnije aspekte TOS-a. U 60-ima je bilo normalno za Amandu da bude pokorna žena vulkanskog ambasadora, kao što smo imali priliku vidjeti u TOS epizodi „Journey to Babel“. No u 21. stoljeću situacija se popravila, te je Amanda iz „Discovery“ ere (koju odlično glumi Mia Kirshner) sada ravnopravan partner u vezi. Žena koja otvoreno i s razlogom konfrontira Sareka. Sarek, kao pripadnik federacijske elite, ne želi kršiti zakon sakrivanjem bjegunca. Amanda pak voli svog sina, i ne vjeruje da je ubojica, te ga želi zaštiti pod svaku cijenu.

Star Trek: Discovery

Iako je i dalje hladni lik, kakvog se sjećamo iz TOS-a, Sarek ipak voli svog sina, što smo mogli vidjeti nakon mind-melda s kapetanom Picardom u TNG epizodi „Sarek“. Upravo zato, vulkanski se patrijarh odlučio da brigu o Spocku povjeri Sekciji 31. Ovo je možda odluka koja je iznenadila Burnham, kao i mnoge gledatelje, ali ne zaboravimo da je to jedina organizacija koja u ovom trenu ima resurse i mogućnost da pomogne Spocku, kao i možebitne poteškoće koje bi upletanje Discoveryja moglo imati za Burnham, jer Pike je uzorni časnik Zvjezdane flote.

Carstvo sjena

Atmosfera na brodu Sekcije 31 sušta je suprotnost Vulkanu. Obiteljsku „idilu“ zamijenilo je carstvo sjena. Sekcija 31 iz „Discoveryja“ možda je drugačija od kasnije iteracije viđene u DS9 eri. No i dalje ova organizacija ima svoje tajne, kao i planove koji nisu nužno onakvima kakvim se čine. Kapetan Leland na prvi pogled pokazuje simpatije prema Spockovoj situaciji, te uvjerava Burnham da će Sekcija 31 učiniti sve u njihovoj moći da pomogne njenom polubratu. No aparat na koji je Spock priključen, koji bi trebao „popraviti“ njegov um, izgleda zlokobno, a ne pomaže ni susret Burnham s agenticom Georgiou, bez nadzora kamera, u kojoj Georgiou otvoreno priznaje da Leland želi uništiti Spockov um u potrazi za informacijama o Crvenom anđelu.

Teško je reći tko ovdje priča istinu. Georgiou djeluje iskreno, jer je njen motiv koji ne skriva od Burnham, da potkopa Lelandov autoritet te ga zamijeni na poziciji. S druge strane, Leland je stari znalac kapetana Pikea, na čijem brodu, jednom od najvažnijih u Floti, služi Spock. A tu je i činjenica da je Sarek visokopozicioniran u hijerarhiji Federacije, te da je njegov sin povjeren na brigu organizacije. A nemojmo zaboraviti da je Georgiou, poslije svega, bivši vladar iz Mirror Universea, te da je ekspert u vještini manipulacije. Dodatan problem predstavlja odmak od stripovskog negativca, jer je lik Georgiou konačno bolje realiziran, i time teži za razumjeti. Pitanje je da li Burnham uopće vjeruje Georgiou, uzevši u obzir njihove prošle susrete?

Star Trek: Discovery

U svakom slučaju, plan – iscenirana borba između dvije žene, odlično je koreogrefirana, što nam daje priliku da vidimo Michelle Yeoh u elementu. Nakon što Burnham i Spock pobjegnu s broda, Leland ne skriva sumnju u objašnjenje svoje agentice, te će biti zanimljivo vidjeti daljnji razlog između ovo dvoje likova. Ono što nas je iznenadilo, i to ne na najbolji način je podatak da je Leland odgovoran za smrt roditelja Burnham. Ne samo da je ovo još jedan primjer male galaksije, koji stavlja Burnham u fokus svega, već je i potpuno nepotreban, jer u ovom trenu, sezona ima veliki broj nerazriješenih misterija.

No ovo nije posljednji misterij. Dok Leland šalje brodove Sekcije 31 u lov na Spocka, Burnham uspjeva otkriti značenje Spockovih sekvenci brojeva. Sjećate li se spomenute disleksije? E pa Spockovi brojevi, su zapravo koordinate planeta. I to ni više ni manje nego Talosa IV. Planeta za čije postojanje, barem sudeći po njenoj reakciji, Michael Burnham ne zna. Za sad.

Nakon neprestane jurnjave u proteklim epizodama „Light and Shadows“ usporila je tempo, i vratila Star Trek: Discovery u prvotni smjer – potragu za Crvenim anđelom. Ne samo da su obje niti radnje u ovoj epizodi bile usko povezane s misterijem Crvenog anđela, nego sada znamo da je ovaj misteriozni putnik kroz vrijeme, osim s prošlosti, povezan i s događajima iz daleke budućnosti. Jedina osoba koja u ovom trenutku može razriješiti misterij – Spock – konačno je pronađena, i sada je na putu prema Talosu IV, jednom od najmisterioznijih mjesta franšize. Upravo ovdje leži i prednost koncepta prikvela budući da su Talos IV kao i događaji vezani za planet viđeni u TOS-u nedorečeni. General Order 7 koja brani pristup planetu pod prijetnjom smrti, uvijek je bila pomalo nelogična, ako uzmemo u obzir događaje viđene u „The Cage“. „Discovery“ sada ima prililiku obogatiti kanon i dati pravo objašnjenje za ovako drakonsku kaznu. Tijekom recenzije “Point of Light,” spomenuo sam da bi Pikeove odluke i postupci u pokušaju da nađe Spocka mogle retroaktivno pomoći u shvaćanju nelogičnog ponašanja njegova časnika u „The Menagerie“. Možda nam iduća epizoda, dodatno pomogne u rasvjetljavanju takvih odluka, kao i identiteta i motiva neuhvatljivog Crvenog anđela.

Star Trek: Discovery

Dodatne opservacije:

  • Tijekom misije u anomaliji Tyler je spomenuo Pikeovo nesudjelovanje u Klingonskom ratu, koje i dalje proganja kapetana. Gdje se točno Enterprise nalazio, i na kojoj je misiji Pike bio u tim presudnim trenucima za Federaciju, otkriti ćemo ovo ljeto, u romanu Johna Jacksona Millera „The Enterprise War“.
  • Spockov shuttle pronađen je u Mutara sektoru. Trek fanovi prepoznati će ovu lokaciju iz „Star Trek II: The Wrath of Khan“, kao mjesto gdje će se nalaziti Genesis Je li moguće da je Spock izgubio razum nakon što je u viziji vidio svoju smrt i bizarno uskrsnuće?
  • Saznali smo da je robo-sonda došla iz budućnosti. Točnije 500 godina kasnije, što bi značilo da se vratila iz 28. stoljeća. Slučajno ili ne, to je stoljeće iz kojega dolazi „future guy“ iz „Star Trek: Enterprise“. Hoćemo li vidjeti temporalni hladni rat, jednu od najkontroverznijih odluka u Treku?
  • U pokušaju da zaštiti Spocka, Amanda je spomenula da njena obitelj ima diplomatski imunitet. Pri dolasku na Vulkan, Burnham je izbjegla mnoga pitanja i dobila dozvolu za izvanredno slijetanje nakon što je spomenula da je pokćerka vulkanskog ambasadora. Bilo bi zanimljivo vidjeti više o privilegiralnom statusu pojedinaca, u onome što bi trebalo biti utopijsko društvo.
  • Shuttle prikazan u epizodi ima neke analogne elemente. Ovo je u skladu s izjavama showrunnera Alexa Kurtzmana da će se do kraja sezone „Discovery“ potpuno uskladiti s Prime kanonom.
  • Brodovi Sekcije 31 su prvi primjer bezimenih brodova Flote u Star Treku, iako je zanimljivo napomenuti oznaku Lelandovog broda – NCIA-93. Ovo je igra riječima (slovima) – CIA.

Check Also

Furiosa: A Mad Max Saga – postapokaliptična poslastica s krivim protagonistom

Kad se pojavio na velikim ekranima prije deset godina (da, vrijeme brzo prolazi), „Mad Max: …

Fallout: prvoklasna zabava u Pustoši

Čini se da je lekcija za uspješnu adaptaciju videoigre usvojena. A to je, ne popravljati …

4 comments

  1. Znači, kronološki, Amanda je u STD prvo bila ravnopravna, a potom u STTOS pokorna Sareku? I to sve skupa za nekih 250 godina u budućnosti?

    • kronološki što se tiče našeg svijeta, da, budući da je 60ih situacija bila drugačija.

      Što se kanona tiče ne. Jer to je prednost prequela. Neke od stvari koje su nam danas (nadam se) čudne, sad se može modificirati, i popraviti.

      Najbolji primjer je zadnja epizoda, gdje se “The Cage” sada kanonizirao, dok su do nedavno scene iz “Meangerie I i II” bile kanon

      • Stvari se ne mogu popraviti nelogičnostima. Zapravo, sama težnja da se “popravi” nešto što je odraz drugog vremena i okružja je naopaka. Povijest se ne može promijeniti, pa ovakve “intervencije” u nju samo ispadaju smiješne i besmislene. Btw to je jedan od razloga što je STD tako loš.

        • Slazem se. Ali ne slazem se da su nelogicnosti, jer smo vidjeli jako malo interakcije između Sareka i Amande u TOS i u TNG.

          Tako da Discovery moze lako graditi na toj osnovi. A buduci da je Trek uvijek reflektirao drustvo u kojemu je rađen, onda je logično da će se neke stvari dodatno razraditi.

          Popravljanje je možda krivi termin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics