Star Trek: Discovery približava se mid-season finalu. Stoga je prikladno, ako ne i očekivano, da je pred kraj prvog mini-arca Discovery krenuo… istraživati. U osmoj epizodi, „Si Vis Pacem, Para Bellum“, imali smo priliku vidjeti prvi away team (iliti landing party) i prvu posjetu planeta u ovoj novoj osvježavajućoj iteraciji Treka. Bio je to podsjetnik na originalnu misiju Treka – „da istraži nepoznate svjetove, da traga za novim bićima i novim civilizacijama“. Također, nakon standalone epizode prošli tjedan, vratio se klingonski rat, koji nam je ponudio neke odgovore, ali puno više pitanja. Bila je to epizoda koja je pokušala stvoriti privid zatišja prije finalne bure – doslovno slijedeći naslov „Ako želiš mir, spremaj se za rat“.
Avantura na pjevajućem planetu
Prošlotjedna standalone epizoda skoro pa nas je potaknula da zaboravimo međuzvjezdani konflikt koji bjesni već mjesecima. Zato nas je već na samom početku epizode, Discovery vratio u klingonski rat i to u velikom stilu. Discovery stiže u pomoć USS Gagarinu, koji je zajedno sa svojom eskadrom upao u klingonsku zasjedu. Osim spektakularnih audio-vizualnih efekata, scena bitke s klingonskim brodovima daje nam dobar uvid i u zapovjedne sposobnosti kapetana Lorce. On je doista kapetan koji se najbolje osjeća usred konflikta. I čini se da bi rat mogao potrajati, budući da su Klingonci uz pomoć uređaja za skrivanje, opet natjerali Federaciju na uzmak. To je vidljivo i u nesretnoj sudbini Gagarina, i bjegu/skoku Discoveryja s poprišta bitke. Kako Lorca obavještava svoju posadu, vremena za oplakivanje će biti kasnije, sada je prioritet zaustaviti klingonsko napredovanje. Ono što Lorca ne zna, da je i prednost Discoveryja, njegov revolucionarni pogon, upitan, budući da vidimo Stametsa u ozbiljnim problemima. Pitanje je vremena koliko glavni navigator može izdržati utjecaj spora na njegov um.
S klingonskim brodovima oboružanim novim oružjem, i Discoveryjem u opasnosti da izgubi jedinu prednost koja Federacija drži u ratu, očajnički je potreban game changer. Zato je Lorca poslao Burnham, Saru i Tylera na misteriozni planet Pahvo. Pahvo je zanimljivo mjesto, cijeli planet – stabla, trava, čak i kamenje – „pjeva“ – emitirajući harmonične zvukove koji zahvaćaju cijeli planet. Upravo je ta sonična rezonancija tajno oružje koje Federaciji treba da preokrene ratnu sreću u svoju korist; da posluži poput sonara za stvaranje uređaja za otkrivanje skrivenih brodova. Početne scene na Pahvu poslužile su i za razvoj likova. Imali smo priliku saznati više o Kelpianima (mogu trčati 80 km/h), ali i priliku za zbližavanje troje članova tima. No misija ne protječe bez problema, pogotovo za vođu ekspedicije. Naime, zbog pojačanih osjetila „pjevanje“ je za Sarua bolno iskustvo. A nakon što tim neočekivano otkrije vanzemaljski inteligentni oblik života koji nisu očekivali – harmonijske translucentne oblake – istraživačka misija postaje prvi kontakt. Kao lider, Saru je zadužen za diplomaciju s harmonijskim oblacima, da ih uvjeri da pomognu Federaciji; dok Burnham i Tyler provode vrijeme u nešto intimnijoj atmosferi. Tako saznajemo i neugodnu istinu za glavnu junakinju. Njeni recentni uspjesi i aklimatizacija na Discoveryju, nisu anulirali činjenicu da je ona i dalje osuđenik. Ironija je da što dulje rat potraje, Burnham će duže biti na slobodi.
Kontemplaciju o sudbini glavne junakinje prekida povratak nešto drugačijeg Sarua, koji je čini se nakon stapanja s bićem našao unutarnji mir, ali i prouzročio novi problem, i za svoj tim, i za Federaciju. Saru je u ime tima odlučio da ostanu na planetu, čime je kompromitirao misiju. Burnham misli drugačije, i dok Tyler zaokuplja pažnju Sarua, ona odlazi do masivnog kristalnog tornja u pokušaju da kontaktira brod. Kelpian, naravno, otkrije prijevaru, te kreće u potjeru za Burnham, što kulminira konfrontacijom kod tornja. To je odlična prilika ne samo da vidimo njegovu brzinu, već agilnost i snagu (ali i da se dodatno obrati pozornost na problematične odnose između dvoje likova koji sežu sve do neugodnih događaja na Shenzhou). U zadnji tren sukob prekida Tyler, u pratnji harmonijskih oblaka. Unatoč molbama Saru da ostanu na planetu i upozorenju za klingonsku prijetnju, Burnham uspjeva uvjeriti bića u važnost misije, i uspješno poziva Discovery. Na brodu otkrivamo da Saru nije čudno djelovao pod utjecajem harmonijskih oblaka. To su bili njegovi vlastiti postupci. Planet je čini se oslabio njegovo osjetilo za strah, što mu je po prvi puta u životu, kao vrsti plijena, omogućilo da nađe mir i harmoniju. Zanimljiv je to razvoj lika Sarua, pogotovo jer je do sada svaka njegova akcija bila temeljena na njegovom prirodnom osjećaju straha. Pahvo nam je ponudio opasniju, mračniju verziju Sarua, i nadamo se da će naredne epizode nastaviti obogaćivati ovaj intrigantan lik.
Problemi s Klingoncima
Dok je Saru tražio harmoniju, a away team put do mira, milijunima kilometara dalje odvija se nešto dijametralno suprotno. Kol od kuće Kor, ojačao je svoju vlast nakon što je podijelio uređaj za skrivanje s ostalim Velikim kućama, i time ih učinio lojalistima, te planira konačnu pobjedu u ratu. To prepoznaje L’Rell. Da uđe u Kolovu kabalu, ona traži priliku da se dokaže, što nam daje priliku da konačno vidimo nesretnu admiralicu Cornwell, koja je prisjetimo se, nakon neuspješnih pregovora (točnije zasjede) završila u klingonskom zarobljeništvu. L’Rell je i dalje misteroizni lik. S jedne strane vidimo je kao mrziteljicu Federacije i sljedbenicu T’Kuvme. S druge strane ona je i članica kuće Mo’Kai, klingonske verzije spletkara i špijuna. Ova dualnost dolazi do izražaja u zanimljivoj, ali konfuznoj sceni sa zatočenom Cornwell. Ono što je trebala biti tortura, pretvorilo se u pokušaj L’Rell da prebjegne, ali je završilo onesposobljavanjem/eliminacijom admiralice, nakon što su neočekivano naletili na Kola i pratnju. Sudeći po sceni u sobi sa sarkofagom, u koju su smještena tijela lojalista L’Rell i Voqa, ova je klingonka opravdano bijesna na novog vođu, i želi osvetu (prva uporaba petaQ u Discoveryju), tako da bi admiralica mogla biti živa u idućoj epizodi.
Dodatno konfuzna je završna scena na klingonskom brodu, gdje L’Rell nakon „eliminacije“ Cornwell, postaje članica kuće Kor, samo da je nakon toga Kol optuži za izdaju (?). Još prije premijere, Klingonci su bili najavljeni kao izuzetno kompleksna vrsta, s vlastitim motivacijama i ciljevima. Za sada, iako pomaka ima, Klingonci su i dalje najslabiji dio radnje Discoveryja. No prilike za bolji razvoj ove kultne vrste biti će već u idućoj epizodi.
Na samome kraju, Discovery otkriva potencijalni problem. Pokazalo se da su harmonijski oblaci (ili sam planet) samoinicijativno (možda naivno) pozvali Klingonce na planet. Pahvo je odlučio unijeti harmoniju između Federacije i Klingonaca. Umjesto da pomogne otkriti klingonske brodove, i time ih odbije od Federacije, biotehnologija planeta odlučila ih je privući. Na kraju epizode, i dalje ne razumijemo Pahvo, ali ne sumnjamo da će iduća epizoda razjasniti taj misterij. Samo se nadamo da će Pahvo i harmonijski oblaci i dalje biti tamo nakon sastanka s Klingoncima.
Dodatne opservacije
-
- S tri broda izgubljenim u jednom napadu (Osim Gagarina nastradali su Hoover i Muroc), Federacija čini se, gubi rat.
- U prijašnjim iteracijama Treka najvažniji likovi bili su smješteni na zapovjednom mostu. Sada su relegirani na periferne scene. No u ovoj epizodi konačno smo dobili bolji uvid na časnike na mostu i njihove uloge: osim navigatorice Keyle Detmer (Emily Coutts) koja je premještena sa Shnezhou, tu su još i kibernetički augment Airiam (Sara Mitich), ops časnica Owosekun (Oyin Oladejo) i taktički časnik Rhys (Patrick Kwok-Choon). Nadamo se da ćemo kako sezona bude odmicala provesti više vremena s njima.
- Opet smo imali priliku vijdeti Tribla, koji još nije sreo Tylera.
- Dok je Saru tražio svoj unutarnji mir na pjevajućem planetu, na Discoveryju se Stamets bori s posljedicima izlaganja sporama, što sve gore utječe na njegov um i ponašanje. Čini se da se vratio stari egoistični i čangrizavi inženjer.
- Posebno zanimljivo je Stametsovo obraćanje Tilly kao kapetanu. U prošloj epizodi vidjeli smo da Stamets drugačije doživljava protok vremena. Je li moguće da izlaganje sporama omogućuje i skokove kroz vrijeme, ili u druge univerzume?
- Harmonijski oblaci na Pahvu vizualno podjećaju na spore sa Discoveryja. Također, instantna teleportacija Tylera sliči na efekte spora s Discoveryja. Možda će upravo Pahvo pomoći Stametsu da stabilizira svoje ponašanje, i riješi problem.
- Postavlja se i misterij nastambe i kristalnog masivnog tornja na planetu na kojem nema bića koji bi to koristili. Vrlo je vjerojatno da trio s Discoveryja nisu prvi posjetitelji na Pahvu.
- Harmonijski oblaci svojim ponašanjem podjećaju na Organijance iz TOS-a „Errand of Mercy“. I Organijanci i Pavho žele mir između Federacije i Klingonaca. No razlike tu prestaju. Dok su Organijanci posjedovali supranaturalne sposobnosti da zaustave rat, Pahvo je koristio tehnologiju Discoveryja da ih pozove.
- Još jednom, sumnjamo da smo zadnji put vidjeli admiralicu Cornwell. Smrt admirala značila bi i smrt L’Rell, jer je njena izdaja otkrivena, a Kol ne izgleda kao netko tko lako oprašta takve postupke. Moguće je da je L’Rell stavila admiralicu u sarkofag viđen u sobi, i da će je tako sakriti od Kola. Razlog više da s nestrpljenjem očekujemo iduću epizodu.
Katastrofa:
George Takei Accused Of Groping Former Male Model In 1981
https://www.huffingtonpost.com/entry/george-takei-accused-sexual-assault_us_5a0661dde4b01d21c83e9fc8?ncid=inblnkushpmg00000009
>:-( >:-( >:-(
Epizoda bez glave i repa. Djeluje nekako zbrzano,…šteta …jer čini mi se da je tu bilo materijala za dvije epizode, a bilo je i nekoliko zanimljivih ideja/detalja.
I da ,…kad će recenzija Blade Runnera 2049? 😀
Evo jedne laičke: iako je mjestimice razvučen i s nešto nepotrebnih scena, generalno govoreći, film je odličan. SF art film, praznik za oči i dušu, vjerojatno najjače filmsko SF ostvarenje dosad u XXI. stoljeću. Villeneuve je uspio.
I meni najbolje od svega: Deckard *nije* android 🙂
Bez želje da popljujem recenziju: ova epizoda je školski primjer – ničega. Ili, u prijevodu: kako snimiti jedno veliko KONFUZNO ništa, a višak novaca ulupati u plavu blještavost. Nek’ je plavo i nek’ blješti… i daj još malo plavog… i neka sja… možda nitko i ne primijeti da nije bilo redatelja…