Signali s posljednje granice #2.8: Staro u novom, novo u starom

Star Trek: Discovery započeo je s obećanjem, da će ova najnovija iteracija Treka modernizirati klasik (TOS), i približiti ga našem vremenu, u kojem smo tehnološki nadmašili većinu inovacija o kojima se moglo samo maštati u 60-ima, kao i pomaknuli (barem neke) aspekte našeg društva unaprijed. O tome smo pisali već nekoliko puta, o prednosti prequela, koji kad se dobro odrade, pridonose kanonu, te čine original još boljim. Upravo je epizoda If Memory Serves pokazala taj potencijal „Discoveryja“, i ispunila obećanje, napravivši nešto što se rijetko moglo vidjeti u Treku, efektno uklopivši kultnu epizodu The Cage, u radnju „Discoveryja“, i dala novo, bolje, značenje klasiku.

Prošlost u sadašnjosti

Star Trek: Discovery

I doista, od samoga početka epizode If Memory Serves, znali smo da nas čeka nešto posebno. Malo koji Trekkie je ostao ravnodušan efektnim i nostalgičnim cold openom koji je rezimirao najvažnije događaje iz Star Trek pilota – „The Cage“ – u kojem smo po prvi put sreli mladoga i karizmatičnog kapetana USS Enterprisea, Christophera Pikea i tada još znanstvenog časnika, Spocka. Epizoda je to gdje smo mogli vidjeti i jednu od najzanimljivijih vanzemaljaca koje je Trek ikada uveo u kanon – fizički krhke, ali istovremeno psihički izuzetno moćne, Talosijance. Također, bila je to epizoda gdje smo susreli i Vinu (Melissa George), jedinu preživjelu članicu posade broda SS Columbia, kao i otkrili njenu tajnu – da izgled vara. „The Cage“ je bila epizoda koja je, iako samo pilot, postavila neka veoma zanimljiva pitanja, o opasnostima imaginarnih svjetova, sada relevantnim za naše društvo – poput prednosti, ali i nedostataka VR-a. Upravo zbog vrijednosti ove epizode za samu franšizu, kao i za naše današnje društvo, obradovalo nas je da joj je kreativni tim „Discoveryja“ pristupio s poštovanjem i ljubavi, koju se rijetko viđa u ovakvim franšizama.

Star Trek: Discovery

If Memory Serves započinje u orbiti Talosa IV, gdje kroz oči šokirane Michael Burnham možemo vidjeti svu snagu njegovih stanovnika, jer se na mjestu kultnog planeta nalazi crna rupa. Istovremeno, brodski kompjuter nas podsjeća da je planet pod karantenom. Ne treba dugo da shvatimo da je ovo zapravo iluzija, i to upravo preko Spocka, koji čak i u bunilu, uspijeva prevladati problem te se pred nama ukazuje Talos IV. Ovo je prva od niza snažnih i emotivnih scena epizode, prožete nostalgijom, budući da je planet vjerno rekreiran, i u orbiti, ali i na površini, što nam daje rijetki pogled na kultnu lokaciju kroz perspektivu najmodernije tehnologije. Vjerujemo da je malo tko ostao ravnodušan na plave pjevajuće i plešuće cvjetove. No ovo nije samo eye-candy, budući da Talos igra važnu ulogu u povratku logike Spocka i korak dalje u razotkrivanju misterija Crvenog anđela. Dok se Burnham bori sa saznanjem da je Vina stara prijateljica njenog kapetana, ona otkriva i da je cijena popravka Spockova uma, proživljavanje bolnog iskustva iz djetinjstva. Razlog zašto su ona i Spock zahladili odnose u djetinjstvu, te zašto taj razdor i dalje nije prevladan. Iako se isprva protivi dijeljenjem svojih sjećanja s voajerskim telepatima – što je lijep podsjetnik na pravu prirodu ovih vanzemaljaca – Burnham shvaća da nema izbora. Naime, Spock je nakon vizije Crvenog anđela izgubio pojam linearnog vremena, te je njegov um koji počiva na logici, u rasulu, i jedino Talosijanci mogu vratiti omiljenog Vulkanca u normalu.

Star Trek: Discovery

Kroz Spockova sjećanja otrkivamo nešto veoma važno. Crveni anđeo po svemu sudeći već je imao utjecaja na tok vremena, kada je spasio malenu Burnham od sigurne smrti, tijekom njenog pokušaja bijega iz Sarekove kuće. Također, možemo vidjeti i posljednju apokaliptičnu viziju Crvenog anđela, gdje je planete Federacije izbrisala armada futurističkih brodova, koji podsjećaju na robo-sondu modificiranu 500 godina u budućnosti. Naposljetku, u možda najvažnijem sjećanju, Burnham može vidjeti bijeg Spocka iz psihijatrijske ustanove, te otkriva zabrinjavajući podatak. Ne samo da Spock (kao što smo očekivali) nije ubojica, već mu je Sekcija 31 smjestila ubojstva liječnika, nakon što su otkrili da njegove vizije nisu naklapanja luđaka već predskazanja.

Talosijanska terapija polučila je uspjeh, te je Spock konačno u situaciju da objasni svoje vizije. Tako je potvrđeno je da je Crveni anđeo čovjek koji putuje kroz vrijeme, iako još ne znamo njegov identitet. Također, vizija koju je Spock podijelio s Burnham je vizija moguće budućnosti, vizija koju je moguće izbjeći. Sada je vrijeme na Burnham da podijeli svoja sjećanja s Talosijancima, na što je pomalo zlokobno podsjeća Vina. Jer u slučaju nepoštivanja dogovora, posljedice bi mogle biti štetne. Tako konačno imamo priliku vidjeti veliku tajnu Burnham, koja je iskreno govoreći, pomalo razočaravajuća. Čini se da razdor između Spocka i Burnham, razdor koji je Burnham prešutila Amandi i time izazvala dodatni problem, nije toliko ozbiljan. Naime, te sudbonosne noći kad je pobjegla iz kuće, mala Burnham – u pokušaju da spriječi Spocka da obavjesti roditelje, i u pokušaju da se distancira od svog polubrata – iskoristila je Spockovo hibridno podrijetlo, da ga uvrijedi, i time poruši mostove između njih.

Star Trek: Discovery

Na prvi pogled, ovo je moglo povrijediti malog poluvulkanca, no teško je povjerovati da bi imalo dugotrajne posljedice, za nekoga čiji um počiva na logici. S druge strane, znamo da je Spock imao teško djetinjstvo upravo zbog svoje hibridne prirode, pa je moguće da su ovakve riječi imale jači utjecaj u formativnom periodu za dječaka. U svakom slučaju, kako možemo vidjeti iz reakcije odraslog Vulkanca, Spock je ovu uvredu iskoristio kao katalizator, koji ga je usmjerio prema logici, te ojačao njegovu vulkansku stranu. Da stvar bude gora za Burnham, ovo otkriće nije izgladilo odnose između dvoje likova, budući da Spock izričito naglašava da će njihova suradnja – nužna za izbjegavanje apokalipse – biti samo profesionalna. Čini se da razdor neće biti tako brzo riješen. Ovo je vjerojatno i najbolje moguće rješenje, budući da se po prvi put u sezoni, likovi moraju suočiti s posljedicama svojih odluka. A to je nešto na što smo dugo čekali.

Nešto je trulo na Discoveryju

A sudeći po događajima na Discoveryju, Burnham nije jedina koja plaća cijenu za odluke iz prošlosti. Discovery je i dalje u orbiti Kaminara, budući da je Zvjezdana flota naredila istraživanje ostataka robo-sonde iz budućnosti (zanimljivo i da dalje nema spomena Kaminara, te posljedica koju je prouzročila nedavna revolucija). Pike sumnja u namjere Flote, ali ono što kapetan ne zna, je da je naredba rezultat dogovora zapovjedništva Flote i Sekcije 31, u pokušaju da isključe Discovery iz potrage za odbjeglim članovima posade – Burnham i Spockom. Ovo je još jedna potvrda da u ovoj eri, Sekcija 31 djeluje kao produžena ruka Zvjezdane flote, te prima naredbe izravno od admirala.

Također, Pikeov pokušaj da zatopli odnose s agentom organizacije na brodu, Tylerom, naletio je na prepreku, nakon što ga Tyler upozori da ne ulazi u samostalnu istragu o Spocku, budući da bi mogla privući pozornost Sekcije 31. A tu je i problem neautoriziranog prijenosa podataka s broda na što upozorava Saru. Dok Pike pokušava uspostaviti kontrolu nad svojim brodom, nekoliko paluba niže odigrava se drugačija drama. Nakon povratka iz mrtvih, Hugh Culber, ima problema s prilagođavanjem svom prošlom životu. Posebno pati njegova veza s Paulom Stametsom, budući da Culberova trauma nije izliječena, a i pitanje je kada će, i ako će ikada biti. Ovo je depresivan tijek događaja, pogotovo za jadnog Stametsa, koji bezuspješno pokušava vratiti Culbera u svoj život. No s aspekta radnje, ovo je očekivan razvoj događaja, i nešto što smo rijetko imali prilike vidjeti u Treku. Kako smo napomenuli prije par tjedana, povratak iz mrtvih nije trivijalan trenutak, i bez pravih posljedica, izgubiti će na važnosti, pogotovo u serijaliziranom formatu.

Star Trek: Discovery

Cijela situacija kulminira nakon što Culber konfrontira Tylera. Bilo je samo pitanje vremena kada će Culber sresti svog „krvnika“, budući da su oboje smješteni na Discoveryju. Postavlja se pitanje kako dva problematična lika mogu uopće biti na istom brodu. I gdje je brodski savjetnik kada ga trebaš? Sam okršaj u brodskoj menzi snažna je i emotivna scena koja kroz mješavinu akcije i dijaloga, pokazuje svu srž problema s kojima se oboje suočavaju. Naime, i Culber i Tyler pate od poremećaja identiteta, i ne znaju tko su zapravo. A tu je i Saru, koji je u kontrastu s pravilima Flote, uopće dopustio okršaj. Kada ga Pike ukori za takvu odluku, možemo vidjeti post-vahar’ai stranu ovog Kelpiena, koja bi mogla predstavljati problem u njegovoj daljnoj službi. Biti će zanimljivo vidjeti razvoj identiteta i dalekosežnije posljedice za sva tri lika.

S one strane zakona

A duhovi prošlosti sustižu i Pikea, i to na način kojem se najmanje nadao. Nakon što je Spock ponovno u normali, kapetana posjećuje nitko drugi nego Vina i to telepatskim putem. Ova scena reuniona između žene koju je nevoljko ostavio na Talosu prije tri godine, i čovjeka koji je poslužio kao model za njenog prividnog partnera, izuzetno je upečatljiva, i odlično odglumljena. U kratko vrijeme Anson Mount pokazuje kaleidoskop emocija, od iznenađenja i ljutnje, do požude i nade. Ovo je vjerojatno i najbolja scena u epizodi, što dovoljno govori, ako se uzme u obzir njeno kratko trajanje. Također, to je i prijeko potrebno obogaćivanje kanona, jer nam daje novu dimenziju za lik Pikea.

Star Trek: Discovery

Nažalost , nema previše vremena za emocije, budući da Vina obavještava Pikea da su Spock i Burnham na Talosu, te da su u opasnosti. Sekcija 31 želi Spocka zbog njegovih vizija, te je Discovery prijeko potreban na Talosu. Da do Talosa stigne prvi, Pike naređuje aktivaciju spore pogona, koji je nakon incidenta s micelijarnom mrežom stavljen u mirovanje. Međutim, netko je sabotirao pogon, te Discovery klasičnim warpom kreće prema planetu, ali ne prije nego Pike u pokušaju da zavara agenciju pošalje lažne informacije o kursu broda Floti. Ovaj tijek događaja predstavlja problem za agenta Sekcije 31 na brodu – Tylera – koji je optužen za sabotažu kao i raniju neautoriziranu komunikaciju. Da stvar bude gora, zbog njegovog dvojnog identiteta i grijeha prošlosti, Tyler je i očiti krivac za sabotažu. Gledatelji znaju da je pravi krivac Airiam, koja je pod utjecajem programa iz robo-sonde, što dodatno potvrđuje zlokobni crveni bljesak u očima. A sudeći pouvidu u naredne epizode, to će uskoro saznati i posada, čemu se veselimo, jer u ovom stadiju nepotrebno je odugovlačiti.

Iako je Pikeov plan smislen, on ne uspijeva zavarati Sekciju 31, te Discovery na Talos dolazi „u pratnji“ Lelandovog broda. Slijedi „dvoboj“ teleportom, u kojoj obje strane prijete „rastavljanjem“ bjegunaca Spocka i Burnham, što je i prvi put da vidimo ovakvu inovativnu strategiju. Naposljetku, nakon još jedne posjete Vine, Pike naređuje da se odustane od pokušaja teleportacije, te se Spock i Burnham pojavljuju na Lelandovom brodu. Ne treba dugo da zaprepašteni Leland shvati da je ovo bila još jedna talosijanska varka, i sudeći po reakciji Georgiou, još jedan korak prema litici, i gubitku pozicije.

U međuvremenu, shuttle s bjeguncima stiže na Discovery, koji je zbog pomaganja bjeguncima sada na drugoj strani zakona. Ne smijemo zaboraviti da zapovjedništvo Flote ne zna da je Spock nevin, i da Sekcija 31 bez njihova znanja obavlja samostalne operacije. Dodatnu komplikaciju predstavlja odgovornost koja je sada prebačena na Discovery i njegovu posadu u rješavanju slagalice na čijem se kraju nalazi identitet i motivi Crvenog anđela, i to bez podrške Flote. Pogotovo jer sudeći po Spockovoj viziji, u slučaju neuspjeha, Federacija može zauvijek nestati.

Ispunjeno obećanje

Iako smo ga imali priliku konačno sresti u prošloj epizodi, If Memory Serves je prva epizoda u kojoj smo imali priliku vidjeti Spocka na djelu. Moramo pohvaliti Ethana Pecka, koji nije u potpunosti emulirao Leonarda Nimoyja, nego je stvorio „svoga Spocka“; koji je dijelom nov, a dijelom vjeran originalu. „Discoveryjev“ Spock je lik koji objedinjuje emotivnije karakteristike iz „The Cage“, i logiku Spocka viđenu u ostatku TOS-a, i kasnije. Peck odlično balansira Spockovu ljudsku i vulkansku stranu, a njegova nadmudrivanja sa Sonequom Martin-Green užitak su za gledati. Također u ovoj epizodi imali smo priliku vidjeti i prvu interakciju u „Discoveryju“ između Pikea i Spocka, koja je iako kratka, pokazala da smo bili na dobrom putu kada smo govorili da će ovaj serijal, kao prequel, popuniti rupe u kanonu i dograditi vezu ova dva lika. Ova, a vjerojatno i naredne epizode, pokazuju da između Pikea i njegovog znanstvenog časnika postoji više od profesionalnog odnosa – iskreno prijateljstvo, kao i osjećaj lojalnosti – što pomaže objasniti zašto će deset godina kasnije, u „Menagerie I i II“, Spock napraviti sve, pa i prekršiti niz zakona Federacije, da pomogne svom kapetanu i vrati ga na Talos IV.

If Memory Serves razjašnjava i kanon vezan za „The Cage“. Budući da je pilot emitiran tek 1988. (iako je snimljen 1964.), mnogi su epizodu zanemarili kada je kanon u pitanju, te kanonizirali događaje na Talosu scenama iz „Menagerie I i II“. „The Cage“ je završio s Vinom koja je dobila prividnog partnera temeljenog na Pikeu. U „Menagerie“ ta je scena modificirana, te smo mogli vidjeti nepokretnog Pikea koji je od Talosijanaca dobio iluziju zdravlja. Sada je preko cold opena potvrđeno, da je Vina dobila iluziju Pikea prije tri godine, i da će se kroz deset godina susreti i s pravim čovjekom. Tako Talos IV, od nostalgije, easter egga, i fanservicea, postaje integralni dio sage, ne samo za jednog, već za više likova, i starih i novih. On je ujedno i kanonizacija pilota, te katalizator radnje „Discoveryja“. Kao i čvrsta poveznica za prvu emitiranu TOS epizodu. A ne bi nas čudilo da ovo nije zadnji put da vidimo Talos IV u „Discoveryju“. General Order 7, zabrana pristupa planetu pod prijetnjom smrtne kazne, koja je spomenuta u „Menagerie I i II“, nije spomenuta u ovoj epizodi. Moguće je da će kasniji događaji u sezoni objasniti zašto je ova drakonska zabrana uvedena.

Star Trek: Discovery

If Memory Serves je bila odlična epizoda, koja je kroz emocije, napetost, world-building, te dašak akcije i humora, pokazala da je „Discovery“ na pravom putu. Možemo sa sigurnosti reći da je putovanje na Talos IV, ispunjeno obećanje.

Dodatne opservacije:

  • Jedan od manjih problema „Discoveryja“ je nemogućnost izbjegavanja spoilera (Tyler-Vox), ili njihovo plansko ranije otkrivanje kao u slučaju povratka doktora Culbera. Zato nas je ugodno iznenadilo pojavljivanje Vine, koju je CBS držao u tajnosti sve do premijere epizode.
  • Treba se odati posebno priznanje kreativnom timu „Discoveryja“ za vjernu rekreaciju i modernizaciju Talosa IV. Sve je tu, od već spomenutih cvjetova, preko negostoljubivog krajolika koji je vidljiva posljedica nuklearne katastrofe, pa do prepoznatljivih hodnika u podzemlju Talosa. A tu su naravno i sami Talosijanci, koji su i dalje misteriozni vanzemaljci, baš kakvi bi trebali biti.
  • Tranzicija od Jefrreya Huntera iz cold opena, u monolog Ansona Mounta odlično je izvedena, i još je jedan dokaz odličnog odabira glumca.
  • Crna rupa podsjeća na sličnu pojavu viđenu u filmu „Interstellar“. Ovo je koncept teoretičkog fizičara Kipa Thornea, viđen u filmu „Interstellar.“
  • Kao velikog fana serije „12 Monkeys“, razveselila me pojava Alisen Down, čija se uloga liječnice, premda malena, odlično uklopila u ovu time-travel priču.
  • “Say goodbye, Spock.” “Goodbye Spock,” Da, to je Spock koga se sjećamo. : )
  • Neki gledatelji mogli bi biti zbunjeni položajem Talosa IV u Alfa kvadrantu, budući da je u „The Cage“ planet lociran na rubu galaksije. Kao što sam prije spomenuo, u slučaju kanona, većinom je vrijedio „Menagerie I i II“, budući da je „The Cage“ premda snimljen ranije, emitiran 20 godina kasnije. U „Menagerie“, je uspostavljeno da je Starbase 11, budući dom kapetana Pikea, i postaja spomenuta u ovoj epizodi udaljena dvije svjetlosne godine od Talosa IV. Koji je u Alfa kvadrantu. Još uvijek se postavlja pitanje, gdje se točno nalazi planet Kaminar.
  • Sara Mitich, koja je igrala Airiam u prvoj sezoni, sada igra ulogu poručnice Nilsson, te se pojavila po drugi put u ovoj sezoni.
  • Nakon okršaja u brodskoj menzi, možemo nakratko vidjeti lebdeće dronove. Moguće je da su to upravo „djeca“ Jett Reno, koja je zanimljivo i dalje odsutna.
  • Manji SPOILER za one koji namjeravaju čitati izvrsne post-Nemesis romane. U ovoj epizodi Leland je potvrdio da Sekciju 31 ne vodi čovjek, već AI, nazvan Kontrola. Upravo je ovaj AI važan element radnje u romanu Davida Macka „Star Trek: Section 31: Control“. Iako AI iz „Discoveryja“ nije isti kao iz knjige, ovo otvara mogućnost obrade zanimljive i relevantne teme prednosti i opasnosti uporabe AI u našem društvu.

Check Also

Furiosa: A Mad Max Saga – postapokaliptična poslastica s krivim protagonistom

Kad se pojavio na velikim ekranima prije deset godina (da, vrijeme brzo prolazi), „Mad Max: …

Fallout: prvoklasna zabava u Pustoši

Čini se da je lekcija za uspješnu adaptaciju videoigre usvojena. A to je, ne popravljati …

2 comments

  1. Meni je drago da je napokon jednom liku dozvoljeno parirati Michael. Spock je lijek za njenu patetiku. Pretjerana drama i emocionalnost (ne znam je li do scenarija ili glume) je uteg ovoj seriji i mislim da joj fali uteg u obliku logike na suprotnoj strani vage.

    • ha, budes vidio u ovotjednoj epizodi

      Disco se lagano pretvara u Trek kojeg se sjecamo i volimo, ali i koji je spreman inovirati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics