Treći Clarkeov zakon uči nas da je bilo koju naprednu tehnologiju nemoguće razlikovati od magije. Za primitivna društva, oni koji raspolažu takvom tehnologijom biti će jednaki bogovima. Upravo ovaj zanimljiv postulat bio je osnova radnje druge epizode Star Trek: Discovery. Jer što tim ljudima predstavlja znanost a što spiritualnost, i ima li ikakvih poveznica između ovo dvoje. A ako tome pridodamo avanturu na neistraženom, novom planetu, etičku dilemu koja je tamo čekala naše heroje, te primjenu jednog od najstarijih Trek tropa – General Order One (iliti Prime Directive), sve to u režiji Trek veterana Jonathana Frakesa; sa sigurnošću možemo reći da je New Eden najtradicionalnija Trek epizoda do sada. Epizoda koja naizgled djeluje kao solo ostvarenje, ali i epizoda koja je otkrila djelić misterije o crvenom anđelu.
Ponovni skok
Epizoda započinje kontemplativnim trenutkom, razgovorom između kapetana Pikea i časnice Burnham o njenom najnovijem otkriću, Spockovoj mapi galaksije, koja se divna li čuda, u potpunosti poklapa s podacima sa senzora Zvjezdane flote, i pojavom misterioznih crvenih signala (koje je Spock predvidio tjednima unaprijed). No ono što Burnham ne očekuje, je saznanje da Pike zna gdje je njen polubrat. Spock se na vlastitu inicijativu zatvorio u psihijatrijsku ustanovu, te nije dozvolio da obavijeste njegovu obitelj (što je ako uzmemo u obzir njegovu rekluzivnu prirodu, razumljivo). To je čini se sve što ćemo ove epizode saznati o još uvijek odsutnom Vulkancu, jer razgovor prekida vijest o pojavi još jednog crvenog signala. Problem je da je ovaj signal predaleko od trenutnog položaja Discoveryja, točnije 51 450 svjetlosnih godina predaleko, u Beta kvadrantu, što omogućuje scenaristima da vrate kontroverzni plot-device. Da, pogodili ste, riječ je o „svima omiljenom“ spore pogonu.
Saznajemo i zašto nismo vidjeli ovaj unikatni način pogona nakon primirja s Klingoncima, budući da je Zvjezdana flota dozvolila njegovo korištenje tek nakon što je bila suočena s mogućim porazom u ratu. Crveni signali su čini se, zabrinuli Zapovjedništvo, tako da je Discovery spreman za ponovni skok. No ovdje dobivamo i naznake mogućeg gašenja ovog unikatnog pogona u budućnosti, jer Stamets, u ovome trenu jedina osoba koja može omogućiti brodu da „skoči“, nije presretan ponovnom aktivacijom pogona. Kako objašnjava Tilly, tijekom boravka u micelijarnoj mreži, on vidi svog nesretno poginulog partnera Culbera, i prema svemu sudeći, to nije ugodno iskustvo. No, ovo je Flota, i Stamets kao njen član nema izbora, te Discovery prelazi u „black alert“ i skače prema zadnjoj lokaciji signala.
Slijedi deja vu trenutak, jer poput avanture na asteroidu, misteriozni signal je ponovno nestao, a Discovery i njegovu posadu dočekuje planet klase M, koji osim optimalnih uvjeta za život šalje misteriozni radio signal. Točnije, to je poziv u pomoć star 200 godina, iz doba Trećeg svjetskog rata! No ovdje nije kraj misterijima, jer planet čuva još jednu tajnu, koloniju ljudi sa pre-warp tehnologijom.
Prošlost u sadašnjosti
Dok Discovery ostaje u orbiti, sukladno General Order One, Pike, Burnham i poručnica Owosekun (Oyin Oladejo), u tajnosti se teleportiraju na površinu planeta da riješe misterij kako i zašto je skupina ljudi iz doba prije nego što je um Zephrama Cochranea zamislio Phoenix, došla tako daleko u Beta kvadrant. Uz pomoć jednog od kolonista, Jacoba (Andrew Moodie), kao i vođe vjerske zajednice, away team shvaća što se zapravo dogodilo. Usred horora Trećeg svjetskog rata, od sigurne propasti, njihove je pretke spasio Crveni anđeo, te ih doveo na ovaj daleki planet. Budući da se spasenje dogodilo upravo unutar crkve, i to uz pomoć bića nalik anđelu, ne treba čuditi da su spašeni postali duboko religiozni ljudi. Iz ruševina starog svijeta, kolonisti su stvorili novu religiju, točnije amalgam svih velikih svjetskih religija, centriranih oko Crvenog anđela, bića koji je na neki način povezano s misterioznim signalima koje Discovery lovi.
No tu dolazimo do etičke i moralne dileme, koja je i središnja tema epizode. I Pike i Burnham žele spasiti ove ljude, ali načini se razlikuju. Pike možda nije vjernik, ali kao sin oca koji je bio profesor komparativne religije, on shvaća jedinstvenost i važnost vjere za koloniste, koji su izolirani od ostatka čovječanstva, stvorili utopiju. Burnham, kao znanstvenik, i osoba koja zbog odrastanja na Vulkanu iznad svega cijeni logiku, želi ove ljude obavijestiti da je Zemlja preživjela horor rata, te da je čovječanstvo evoluiralo u napredniju i miroljubivu vrstu. No takvo „spasenje“ će ujedno biti i uništenje ove zajednice.
Ova dilema kulminira nakon što Owosekun u podrumu crkve otkrije skriveni radio koji već dva stoljeća šalje poziv u pomoć. Upravo je Jacob taj koji održava radio signal, jedan od rijetkih znanstvenika na planetu, i koji možda jedini shvaća da došljaci nisu takvi kakvima se čine. Mi kao gledatelji ne možemo da ostanemo ravnodušni na Jacobovu nemoć da uvjeri Pikea da razotkrije svoje pravo podrijetlo. A tom osjećaju bespomoćnosti ne pomaže ni Jacobovo neuspješno uvjeravanje vođe vjerske zajednice o pravoj ulozi „hodočasnika“ koje je zarobio u crkvenom podrumu. Uz pomoć Owosekun, tim uspijeva pronaći izlaz, što rezultira incidentom, u kojem je Pike teško ozlijeđen. I iako je ovo trenutak istine, budući da Pikea može spasiti samo tehnologija sa Discoveryja, ranjeni kapetan i dalje ne mjenja svoje uvjerenje, i ostaje vjeran direktivama Federacije. Zanimljivo je da čak i Burnham, koju smo u prošloj sezoni gledali u buntovničkoj ulozi, ovdje podržava svog kapetana, iako zna da je ovo riskantni put. Naposljetku, away team se povlači u sigurnost crkve, upravo u trenutku da se pravovremeno vrate na Discovery.
Anđeo čuvar
Drama na površini planeta reflektirana je dramom u njegovoj orbiti. Jer dok Pike na sve načine pokušava očuvati utopiju, on nije ni svjestan koliko je ta utopija blizu propasti. Kako Saru, koji je zamijenio Pikea na kapetanskoj stolici zaprepašteno otkriva, planetu prijeti radioaktivna katastrofa, od koje su ironično prije dva stoljeća kolonisti spašeni intervencijom Crvenoga anđela. Čini se da se crveni signal nije pojavio samo tako jer sada je Discoveryju i njegovoj posadi namjenjena uloga anđela čuvara. U dobrodošloj sceni kooperacije na mostu, Saru, Tilly, Stamets, ali i navigator Keyla Detmer (Emily Coutts) uspijevaju zamisliti hrabri, ali riskantni plan. Uz kombinaciju pilotskog umjeća navigatorice, spore pogona i neobičnog asteroida iz hangara kao svojevrsnog magneta, Discovery u zadnji tren čisti opasne krhotine i spašava planet, a time i koloniju od uništenja.
No ovo nije zadnji primjer religiozne simbolike u epizodi. Nakon što je eksperiment na kojem je Tilly radila (s ciljem da pomogne Stametsu i zamjeni izvor energije za spore pogon) pošao ukrivo, ova se mlada zastavnica budi u bolnici u društvu misteriozne mlade časnice, May (Bahia Watson), koja je glas podrške i ohrabrenja što Tilly treba. May je uz to i pomalo iritantna i time slična Tilly. No nakon što je problem s radioaktivnim krhotinama otklonjen, Tilly shvaća da May nikad nije bila član posade Discovery. Što objašnjava da je nije vidio nitko osim Tilly. May je uistinu osoba iz njene prošlosti, ali je ujedno mrtva. Kakav će ovo učinak imati na Tilly u idućim epizodama, valja vidjeti, ali veoma je moguće, da je poput Stametsa, i Tilly, nakon kontakta s micelijarnom mrežom (u ovom slučaju krhotinom neobičnog asteroida) počela viđati duhove. Moguće je da je pojava „duha“, vezana za onu zelenu kapljicu koja je Tilly dotakla prije izlaska iz Mirror Universe. Je li May, anđeo čuvar mladoj zastavnici? Sve se ovo lijepo uklapa u temu sezone.
Prema rasvjetljavanju..misterije?
Nakon „spasenja“ u zadnji čas, Pike se budi u brodskoj ambulanti, gdje ga doktorica Pollard podsjeća kakvu je sreću imao, s obzirom da je preživio pražnjenje phasera. Također, ovo nam daje priliku za završnu tematsku debatu epizode, s Burnham, o pitanju vjere i direktivama Flote. Pike tako odlučuje zaobići General Order One, te otkriti istinu Jacobu, koji ne skriva sreću nakon što u zamjenu za pokvarenu kameru s kacige vojnika iz trećeg svjetskog rata, dobije energetsku ćeliju. I tako se epizoda završava kompromisom. Pike je ostao vjeran direktivi, ali je pomogao kolonistima da poboljšaju uvjete života, koji će kao izravni rezultat, bar isprva, još više osnažiti vjeru zajednice. S druge strane, nakon što je Burnham otkrila kapetanu da je i ona imala viziju Crvenog anđela, sada i sam kapetan, kao što vidimo u finalnoj sceni, vidi da je ovo misteriozno biće više od legende.
Za razliku od premijere, koja je pokazala naznake teme, „New Eden“ je u cjelosti posvećen odnosu između znanosti i vjere. Fanovi Treka sjetiti će se da je ovakva tema već obrađena u Treku, pogotovo u DS9 gdje je religija Bajora i njen „suživot“ s federacijskim vrijednostima bila jedna od glavnih niti vodilja radnje. No ovo je možda i prvi put da imamo priliku vidjeti kako iz perspektive Federacije 23. stoljeća, naši heroji vide religiju. Pike nije vjernik, ali je preko svoje obitelji dobro upoznat s religijom, te shvaća njenu vrijednost za koloniste. Burnham pak zbog odrastanja na Vulkanu, pristupa religiju kao suvišnom i nepotrebnom elementu. No s druge strane ona je vjernik, ali u logiku, i znanost. A tu je i pitanje Crvenog anđela, koji je u ovom trenu više od same legende, kao i samih misterioznih signala koji se protežu ne samo prostorom, već i vremenom. Razumljivo je da epizoda nije pružila odgovore na značenje crvenih signala, kao ni njihovog tvorca. No u ovom trenu dala je možda i prve nagovještaje za rasvjetljavanje misterije. Mogu li signali biti neka vrsta galaktičkog testa, budući da smo do sad vidjeli da su oba signala bili poziv u pomoć – u prvom slučaju doveli su Discovery do preživjelih na USS Hiawathi, u drugom do daleke kolonije. I gdje je sad Crveni anđeo? Možda je ovo svojevrsni first contact.
Ovo je i epizoda koja je nastavila razvijati likove i pomicati fokus od Burnham. Konačno smo dobili bolji uvid u sporedne likove na mostu, poput Owosekun, za koju smo saznali da je odrasla u luditskoj zajednici na Zemlji, ili navigatorice Detmer, koja je položila pilotski ispit s 12 godina. Ovo su mali, ali važni detalji koji pomažu osjećaju da se na Discoveryju doista nalazi posada, a ne glumci. No ovo nas dovodi i do kritike epizode, budući da je jednostavno prekratka da pruži detaljan world-building. Bilo bi zanimljivo da smo vidjeli kakvu prednost je odrastanje Owosekun među luditima donijelo timu u kontaktu s kolonijom. Ili kakav je Jacobov odnos prema vjeri i idealima koje zastupa njegova vjerska zajednica. No ipak bio je tu jedan trenutak koji je pokazao kako je serijal napredovao što se tiče razvoja likova – trenutak na kraju, kad je Burnham odlučila Pikeu priznati da je imala viziju Crvenog Anđela; koji je u suštoj suprotnosti s njenim prešućivanjem ove informacije tijekom razgovora na početku epizode.
Naposljetku, „New Eden“ je vrlo dobra epizoda koja nastavlja realizaciju obećavajućeg potencijala sezone. Ne samo da smo imali priliku vidjeti neke klasične Trek elemente, već smo dobili i zanimljivu i kompleksnu diskusiju o nekim kontroverznim etičkim i moralnim temama koje su nedostajale na djevičanskom putovanju serijala. Također, dobili smo i priliku vidjeti više o ostalim likovima koji nisu glavna postava, kao i smjernice kamo bi nas misterij mogao odvesti. Jer ovo nije zadnje pojavljivanje Crvenog anđela, što god on zapravo bio.
Dodatne opservacije:
-
- Spockov zahtjev da njegova obitelj ne bude obavještena o njegovom trenutnom stanju, u skladu je s likom kakvog se sjećamo iz prijašnjih serijala ili filmova. Ne bi nas čudilo da je jedina osoba koja zna gdje se nalazi Amanda.
- Scenaristi su se zabavljali u ovoj epizodi, što možemo vidjeti iz razbijanja četvrtog zida, gdje kapetan Pike sam komentira kako je spore pogon, tj. „skok kroz svemir autocestom od gljiva“, koncept u koji je teško povjerovati.
- Ready room u koji je sad smješten Pike, promijenio je dizajn. Nakon sterilnog izgleda koji odgovara Lorci, sada je to puno ugodnije mjesto, s toplijim elementima poput drvenog stola, ili artefakta iz Mojave, od kuda Pike dolazi. I s naslonjačima.
- Posebno mi se dopalo korištenja vitraja u objašnajvanju radnje. Osim što je vitraj izvrsno napravljen i uklopljen u scenografiju, ovo je i podsjetnik na našu povijest. Budući da je u srednjem vijeku većina ljudi bila nepismena – slika govori više od riječi.
- Nastavljamo s brojem sedam – ovoga puta to je sedam glavnih zemaljskih religija.
- Ovo nije jedina simbolika – epizoda je puna religijske simbolike – od termina poput anđela, otkrivenja i spasenja, do imena Jacob. U Starom zavjetu to je prorok koji se u jednom trenu i hrvao s anđelom.
- Za one koje žele znati više – luditi su zajednica koja je odbacila tehnologiju kao izraz protesta, ali mogu i ne trebaju biti religiozni.
- Treći svjetski rat koji je integralni element radnje epizode više je puta spomenut u Treku, budući da je ovo trenutak koji je prethodio dolasku Vulkanaca i promjeni ljudske prirode. Posebno zanimljivi su detalji iz epizode, koji se poklapaju s postojećim kanonom. Tako je spomenuto da je rat odnio 600 milijuna žrtvi (što je podatak iz filma „First Contact“. Također, oprema vojnika viđenih na kameri podjećaju na opremu koju je nosio Q u epizodi „Encounter at Farpoint“. Moguće je da je ovo i prva potvrda da je Treći svjetski rat prešao u nuklearni negdje u 2050-ima, što bi značilo da su djeca rođena danas bila u 30-ima kada su bombe počele padati.
- Tilly je išla u srednju školu nazvanu po Elonu Musku, što je drugi spomen ovog mogula i vizionara, nakon što ga je Lorca spomenuo u prvoj sezoni.
- Ovo je prvi put da detaljnije vidimo glavnu medicinsku časnicu na Discoveryju – Dr. Pollard.
- Gdje je Jet Reno? Nakon premijere koja je uvela sarkastični i cinični lik kojeg glumi Tig Notaro, u ovoj epizodi nam je nedostajala. Pogotovo jer je Reno prikazana kao osoba koja je vješta u rješavanju problema.
- Spore pogon je ponovno aktivan, što nas ne čudi, budući da je najavljeno i prije premijere. No to dalje postavlja pitanje, kako će Flota izgubiti ovaj vrijedni i revolucionarni uređaj, na kojem bi Janeway bila i više nego zahvalna.