Legenda kaže kako je kraljevstvo Kumandre nekada bilo ujedinjeno. U vremenu kada su zmajevi živjeli slobodno Kumandra pamti svoje najsretnije i najprosperitetnije dane. Druun je zla sila koja se hrani i širi ljudskim prijeporima i neslaganjima te sve na svojem putu pretvara u kamen. Zmajevi su Kumandru htjeli zaštititi od Druuna, a uspjeli su tako da su svoje moći kanalizirali u magičnu kuglu koja je potisnula Druun. Zmajica Sisudatu (Awkwafina), skraćeno Sisu, prema mitu koji se prenosi s koljena na koljeno, jedina je preživjela taj događaj dok su svi ostali zmajevi pretvoreni u kamen. Kumandra se nakon toga podijelila na pet zemalja koje simboliziraju dijelove zmaja: Heart, Fang, Talon, Spine i Tail.
Petsto godina kasnije Raya (Kelly Marie Tran) je princeza u zemlji Hearta. Njezin otac Benja (Daniel Dae Kim) čvrsto je uvjeren u ponovno ujedinjenje Kumandre i u svoju zemlju poziva sve ostale kako bi pokušali otvoriti pregovore o ponovnom miru i zajedništvu. Predvodnici ostalih zemalja otvoreno su protiv takve ideje i smatraju kako je Heart u daleko najboljem položaju jer se kod njih čuva magična kugla kojom su prije petsto godina pobijeđene zle sile Druuna i zbog koje njihova zemlja živi najprosperitetnije i najsigurnije. Od mitske pobjede zmajeva nad zlim silama polako, ali sigurno Druun je jačao kako je nesklad i nerazumijevanje između zemalja raslo. Na konziliju svih pet zemalja koje je sazvao Benja, Fang, najveći Heartovi rivali, otkrivaju gdje se nalazi magična kugla uz pomoć Fangove princeze Namaari (Gemma Chan). Naime, ona se zbližila s princezom Rayom koja joj je pokazala kuglu, a Namaari je to iskoristila kako bi signalizirala svojoj majci i njenim ratnicima na koju lokaciju trebaju doći kako bi otuđili magičnu kuglu te ju iskoristili za prosperitet svoje zemlje.
Netom zatim i svi ostali otkrivaju za plan Fanga te nastaje sukob nakon kojeg se kugla razbije na pet komada. Druun time eksponencijalno jača i gotovo sve prisutne pretvara u kamen. Radnja se zatim prebacuje nekoliko godina nakon toga i prati Rayu i njenog ljubimca Tuk Tuka (Alan Tudyk) kako putuju po pustoj i skamenjenoj Kumandri. Raya nastoji pronaći Sisu koja će joj omogućiti da iskoristi moć kugle i otkameni cijelo kraljevstvo. Uskoro to i uspijeva, a njihova predstojeća avantura u potrazi za dijelovima magične kugle najveći je dio filma.
Ako biste pomislili da sam ovim opisom radnje otkrio previše moram istaknuti kako je to samo prvih petnaestak minuta uvoda u priču. Događaja je od samoga starta mnogo i mlađima će vjerojatno biti poprilično zahtjevno popratiti sve niti priče. To bi mogla biti mana filma koji je namijenjen prvenstveno djeci, ali s druge strane smatram pohvalnim pokušaj da se računa na inteligenciju i koncentraciju ciljane publike.
Disneyjeva najnovija princeza stigla je pet godina nakon one posljednje originalne – Moane, a Raya je ukupno trinaesta princeza koju je iznjedrio studio Walta Disneyja. Predivna animacija nešto je na što su nas mainstream studiji specijalizirani za animirane filmove kao što su Ghibli, Pixar, DreamWorks, Laika i Disney navikli stoga trošiti riječi na vizualno iskustvo i nema previše smisla. Istaknut ću samo kako je moćna 3D animacija u trenucima kada se nešto događa u flashbackovima zamijenjena sasvim drugačijim stilom naizgled crtane 2D animacije. Na taj je način uspješno, ali i maštovito naglašena distinkcija između sadašnjosti i prošlosti.
Prvenstveno azijatska glasovno-glumačka postava koja je odradila kvalitetan posao, ide pod ruku s činjenicom da je kraljevstvo Kumandre napravljeno po uzorima na zemlje kao što su Vijetnam, Kambodža, Tajland, Indonezija itd. Čak su ubačene i poneke riječi na vijetnamskom jeziku kako bi se dodatno pojačao ciljani štimung. Određene kontroverze nastale su iz razloga što bi Kumandra trebala predstavljati Jugoistočnu Aziju, a glasovi većine likova iz filma pripadaju glumcima prvenstveno s područja Istočne Azije. Cijela priča djeluje nevjerojatno iz perspektive nekoga tko ne poznaje kompleksne rasno-kulturološke prilike unutar azijskog kontinenta, ali očito da ipak po pitanju takvih stvari treba obratiti veću pozornost na detalje.
Kada bih se baš trudio naći mane ovom odličnom animiranom uradku vjerojatno bi se moglo reći da nedostaje konkretnog, uočljivog humora koji je uvijek prisutan i očekivan u ovakvim dugometražnim animiranim filmovima. Nešto malo komičnih scena jedva je primjetno, ali je ta činjenica zaista zanemariva naspram sve sile događaja, likova te vizualnih poslastica. Čak su i koreografije borbenih scena, najviše onih između Namaari i Raye, odrađene impresivno. Iako od samog početka znamo da će princeza spasiti svijet, da nas vrlo vjerojanto čeka sretan kraj i da će glavni junaci proći kroz mnoge kušnje, svejedno je cijeli proces zabavan uz pregršt zaokreta i svježih ideja. Raya and the Last Dragon odnosno Raya i posljednji zmaj nije nešto što do sada nismo vidjeli, ali je pozitivno, alegorično i magično putovanje koje mogu preporučiti baš svakome.