Prometej – recenzija Scottovog filma

* upozorenje * ne približavajte se * ovo je upozorenje * ako vam je stalo do aliena ne približavajte se prometeju *

Upozorio sam Vas, dalje čitate na vlastitu odgovornost. Neću vam spojlati, ali pripremite se na najgore ako Vam je stalo do Aliena. Žalosno je što i kada odbacite sve što ima veze s Alienom, Prometej nije ništa više do loš bekač koji jedva dobiva prolaznu ocjenu za straight-to-video. Službeno, Ridley Scott je otišao na kvasinu i možemo ga bez imalo empatije posjesti u društvo s Lucasom, jer Prometej je Epizoda 1 Alienu – s natruhama Jar Jar Binksa na samome kraju.

Doista Vam neću spojlati, jer Scott je sa svojim pulenima ionako dovoljno učinio, ali ako Vam je stalo do Aliena, pokušajte ovaj film ignorirati koliko god je moguće (nemojte misliti na torticu, ali bojim se da ćete baš svi upravo zato pohrliti u kina da se sami uvjerite). Nakon Prometeja, u potpunosti sam uvjeren da Ridley ima veze s Alienom, koliko ja imam s baletom. Alien je od sada za mene Dan O’Bannon, a Ridley tek netko tko je je malo gledao kroz kameru i terorizirao glumce. Jednostavno ne mogu vjerovati da je Prometeja i Aliena radio isti čovjek? Osim toga izjavljuje da nije radio sf film jer je trideset godina čekao dobar scenarij. Da dozvoli onom Lindelofu da ga uvjeri u ovakavu priču? Mislim da se ovako loše nisam osjećao ni kada sam izašao s posebne projekcije Aliena 3 u Lisinskom prije ohoho godina, ili kada sam izašao iz kina nakon SW EP I. Žestoki sam ateist, ali zahvaljujem bogu što sam danas sreo frenda na izlazu iz kina i s njim otišao na pivo i izjadao mu se. I još ju je on platio.

Neću dozvoliti da me prevladaju emocije i pokušat ću Vam skicirati što možete očekivati od Prometeja. Strogo objektivno i bez puno otkrivanja, ali precizno. U nekoliko crtica, pa da ne morate dalje čitati; Prometej je ubio Aliena, nepotrebno demistificirati neke stvari, na trenutke vas ubiti u pojam, biti čak i dosadan (za što se Ridley valjda morao potruditi) i na kraju vam doslovce izvrijeđati inteligenciju.

Kao prvo, Prometej je dio Alien svijeta, kronološki spada prije Aliena, ali mora bolje izgledati jer publika voli specijalne efekte. Kada bi bilo samo to, odahnuo bi. Efekti jesu solidni, ali već nakon petnaestak minuta filma Vam ih je dosta – svih tih 3D animacija u zraku koje su iste i kod Zemljana i na napuštenom brodu prastare civilizacije. Vidi se da postaju sami sebi svrha i da nemaju uporište u priči. Osim toga, to je ipak hard sf koji zahtjeva da se tehnologija i znanost poštuju. Sad zamislite svijet u kojem imate laserske puške, ali nemate škare već papir i nokte režete sipinom kosti? Dakle, prekrižimo takav tip sf-a jer očigledno je da se u film ubacivalo ono što izgleda ‘cool’ i da nije bilo važno što je očigledno nelogično.

Priča je bez veze i pokušava nas uvjeriti da je ovo ultimativni quest za porijeklom našeg postojanja. Šipak; čak nema puno veze ni s mitom o Prometeju – već s Prometejem kako ga vidi površni holivud – kao kul pojam koji je super za marketing. Dakle, ni na nivou priče, Prometej ne funkcionira. Idemo dalje. Znanstvenici djeluju kao primitivci koji nemaju pojima o ničemu. Nema nikakvih protokola, nikakvih planova. Ponašaju se kao pećinski ljudi u tematskom parku i izvode gluposti. Zaplet i tijek fabule su toliko smiješni da se pitate o čemu se tu radi. Čemu sve to i ko su svi ti likovi između kojih jedva da ima interakcije. Kapetan je neki zafrkant kojeg boli za sve, Charlize je ledena kraljica bez ikakvog smisla, Kompanija je što? Zla, želi zaraditi, kontrolirati? Nemate pojima. Android je opet negativac i njegovi su motivi totalno nejasni. Ostatak posade je bezličan i možete ih sve skupa baciti u risajkl bin.

Sense of wonder? Glavni element sf-a je tu čisto silovanje. To je toliko naivno da je sramota ako autori filma misle da je ovo revolucionarna stvar koja draška intelekt pametne publike. Pametna publika mora popiti šaku dramamina prije projekcije i ponijeti vrećice. Grandioznost produkcije u potpunoj je suprotnosti sa svim onim elementima koji čine pripovjedanje. Tupave rečenice i jeftine analogije na znastveno-fantastični korpus djeluju kao blejanje ovaca. Žalosno.

Akcija? Isforsirana je jer ne proizlazi iz nepoznatog i reakcije likova već ponovo – zato što izgleda kul. Kul je bježati ispred oluje, kul je bježati ispred kotrljajućeg broda, kul se zabiti u slow motionu u brod. Izgleda kul i to je jedini razlog zašto je u filmu. Autori si postavljaju pitanje –  ‘A jel’ izgleda kul u 3D-u?’, a ne ‘Funkcionira li to u priči’. Kada Vas još izbombardiraju s rješenjima ala 20.000 milja pod morem, mislit ćete da Vas ništa više ne može iznenaditi. O, itekako može. Odite u IMAX i ‘uživajte’.

Prometej mi je jedno od većih razočarenja. Doista sam do samog kraja vjerovao da mogu biti u krivu, ali nažalost, obistinile su mi se najmračnije noćne more. Kada pomislim da će biti i nastavaka, ne mogu, a da ne poželim probuditi se u nekom paralelnom svemiru gdje Prometej ne postoji.

11 comments

1. Da, nažalost, istina je. Film je kompletno sranje…pogladao i zaboravio

2. Tuzno je da ja kao laik primjetim da sa Scottom i njegovom ekipom nesto ne stima.Ovako…. U prvom filmu Alien porucnica Ripley i njen tim nailaze na fosiliziranog Space Jockeya koji sjedi na onome tronu,dok mu je grudni kos unisten itd…itd.E sada mi nije jasno ako za fosiliziranje trebaju milioni godina znaci li to da je porucnica Ripley stigla nakon tog vremena da toha zlocaste aliene poslije ove Rapace….sa losijom tehnologijom…hahahahah.Ljudi ovo mi nije jasno??????Drugo Jockej u Alienu i dalje sjedi na tronu a ovdje je izasao iz broda i zaglavio u klincu sa Alienom.Pa kontam mozda se vratio (kad ga je ovaj oralno zadovoljio) na prijesto.NEBULOZAN FILM,VELIKO RAZOCARENJE I VRIJEDJANJE I NAJNIZE INTELIGENCIJe.Od ovoga ostvarenja sam mnogo ocekivao ali zauzvrat sam dobio ne samo nista vec uzasno glupavo ostvarenje.Mislim da je Scott ovim filmom okoncao svoj status kultog rezisera….Valjda je i kod njega demencija odradila svoje.Ipak to ide sa godinama…….

3. Nažalost, u potpunosti se slažem s Davorinovom recenzijom. Koje razočaranje od filma, a koje očekivanje da ćemo napokon pogledati pošteni SF film nakon godina suše. Doduše, ipak su već i najave dale naslutiti da će to teško biti nešto više od atraktivne holivudske razglednice (kao uostalom i većina filmova). Teško mi je vjerovati da nakon 20 i više godina nakon što su snimljeni najbolji SF filmovi, danas kada imamo tehnologiju o kojoj su tada mogli samo sanjati, nemamo niti mašte niti originalnih ideja da snimimo barem slične filmove, a kamoli bolje. Tko će od današnjih klinaca pamtiti ovaj film kao nezaboravno iskustvo i izaći iz kina pod dojmom kao mi koji smo gledali Star Warse, Aliena ili Blade runnera? Nitko.

4. Nakon 2 dana što sam pogledao film da i ja nešto dodam

Za početak mogu reći da je 3D apsolutno nepotreban i većinom nevidljiv osim grešaka(npr. kada likovi budu jedan nasuprot drugom pa jedan lik bude osjetno veći od drugog).
    Dakle, ako će biti prilike za gledanje u 2D-u samo navalite.

Prometej totalno bezvezno ime za ovaj film ali s marketinškog stajalište odličan naziv.

Charlize tj. njen lik Vickers kao ledena kraljica mi u biti ima smisla i to je odradila korketno.
    Čak mi se i njena reakcija na Charliev “problem” dopala.
    Znanstvenici Elizabeth i Charlie su mi ok. Dobro glume, pogotovo Noomi Rapace (Elizabeth). Ne mogu vjerovati da je to ista ženska koja je glumila u triologiji Girl with the dragon tatoo… (mislim na izgled).
    i njihova uloga u ekspediciji ima smisla do pola filma.
    Druga dva znanstvenika (Fifield i Millburn) nemaju nikakvog smisla. Ono, daj me nemoj …. da se mogu izgubiti u 2 i pol tunela s onom svom tehnologijom, a još k tome nisu ni zabavni. O sceni s divivskim crvom ne želim ni pričati. Uglavnom, svi znanstvenici rade neke greške koje nijedan normalan znanstvenik ne bi radio.
    Znam da sad ne mora svaki lik u filmu imati neku priču ali ovi pomoćni piloti su smješni. Tri put spomenu svoju okladu u filmu i to je to.
    Guy Pierce – Zašto??? inače jako cijenim glumca ali daj ono, ima na tisuće starih glumaca koji bi bili bolji za ovu ulogu a ne da se njega pretvara u starca. Mogu reći da mi trensformacija Biff Tannen-a (Povratak u budućnost II) u starog Biffa daleko bolja nego ovo
    a razlika je 20 i nešto godina.
    David (Android). Sam glumac je dobro odradio posao.
    Ok, jasna mi je koja je njegova svrha ali mi nije jasno što je radio s crnom kapljicom? Tj. jasno je što je napravio ali zašto je to napravio i kako je znao što treba i kakav će rezultat biti (“big things have small beginnings???”)
    Mislim ako on to sve zna plus jezik, koja je poanta istraživačke ekspedicije??? Dodatno me nervira da svi omalovažavaju Davida jer nije živo biće a radi se o 8-oj generaciji androida tako da bi već svi odavno trebali biti naviknuti ali ok, to je samo moje viđenje.
    Za kapetana nemam riječi jer ne znam kako bih ga opisao.

Molio bih ako netko zna da mi objasni što predstavlja prva scena s “inženjerom”? Jel on stvorio život na zemlji?
    Priča ajde ima nekog smisla i kasnija pojava skrivenih motiva ekspedicije ali ostaje hrpa nejasnih stvari poput onih projekcija što se pojavljuju dogodilo prije pa na to dodamo glupe dodatake
    npr. Fiefield koji postane nekakva vrsta zombija (a di je onda Millburn, znamo di je ali zašto on nije postao “zombi”), pješčana oluja (booooring), bježanje pred brodom (ravno umjesto lijevo ili desno).
    Jedino mi je sudar brodova ok i smislen.

Nastavak nas čeka i gledat ću ga sigurno bez obzira koliko bio razočaran ovim filmom. Savjetujem da ga pogledate ali bez očekivanja, možda će vam biti bolji nego meni.

5. Citajuci ovu recenziju pitam se da li smo autor gore teksta i ja gledali isti film. U redu, postoje neke stvari tacne ovde napisane ali da je film toliko djubre koliko pise ovde zaista nije, cak naprotiv. Dobar je SF, vizuelno kvalitetno odradjen, prica nije losa, stoji da su neki likovi mogli biti malo detaljnije prikazani, jedino je kraj nekako zbrzan i najvise nedorecen.
    U svakom slucaju, preporuka za film, ko voli zanr, dopasce vam se sigurno, ako nista drugo, bolji i smisleniji je film od recimo Avatara i/ili Inceptiona.

• Koji dio filma je dobar sf? Što znači priča nije loša?
      Neki likovi su mogli biti detaljnije prikazani? – Motivacije glavnih likova (ono malo što je ima) su klišeji nad klišejima, a ostali su samo nabacani po holivudskoj šabloni.
      Kraj je zbrzan i nedorečen? – Pa naravno. Kraja nema jer sve vrišti na još gluplji nastavak.

• Ok, ako znamo sta rec/skracenica SF znaci i predstavlja, ne razumem koji deo filma nije ‘dobar’ SF? Imamo svemir/stenu platenu (ateroid), svemirske brodove, vanzemaljce, neku novu tehnologiju, misteriju. Letelica Prometej – dobar brod, lepo predstavljen, lepo uradjen, dobar 3D (bavim se inace profesionalno 3D grafikom, zivim od toga i mogu da kazem da je _dobar_ brod, a i ostalo sto cu da nabrojim). Svemir – dobro prikazan, bar to malo sto ga vidimo. Asteroid izgleda dovoljno misticno i ‘kao sa nekog drugog sveta’, sjajno uradjen. Vanzemaljsko postrojenje/’tvrdjava’/svemirski brod – Gigerovski, detaljan, mistican/shapeshifter. Ono sto smo videli u Aliens ali sa mnogo vise detalja, lepse osvetljeno, tehnicki kvalitetno.
        Prica – pa, svako ima svoju pricu i zasto je dosao tu gde je dosao, da ne zalazim u detalje previse. Neko iz radoznalosti, neko zbog para, neko zbog sebicnih razloga. Likovi i njihova prica – cek, sta smo detaljno saznali o Dalasu, Bretu, Parkeru, Kejnu iz Aliena. Nista vise nego o ovim likovima iz Prometeja. Realno ako cu da gledam rasclanjivanje u sitna crevca svakog clana posade (od njih 17), gledacu spansku sapunicu a ne SF film.
        Kraj kao kraj, za razliku od ostatka filma zbrzan kao sto sam i rekao ali sve ostalo – vrlo dobro.
        U svakom slucaju, ostajem pri tvrdnji da je dobar SF film, sa svim svojim manama, svi filmovi imaju neku, svako nesto drugo ocekuje, ali su verovatno ljudi ocekivali Alien pa 6x bolji, sto je nerealno. Sapunicu nisam ocekivao, isao sam sa namerom da mi se film dopadne – dopao mi se. Ja srecan 🙂
        Svako dobro.

• (edit, kucao sam sa telefona pa sam ‘promasio’ par reci 🙂

*Imamo svemir/stranu planetu (asteroid)

• Sve što si nabrojio je samo po sebi sf (lijepo izgleda, slažem se, brod, asterodi itd), ali to ne znači da je dobar sf. Za razliku od Aliena koji je bio mističan jer je imao tamu, ovaj film je dobro osvjetljen, ništa ne skriva jer mora biti tehnički takav zbog 3D-a.
            No, ono što film, bilo koji, čini dobrim je priča – film je pripovjedni medij u slikama i ne može samo ljepota slika i dizajn činiti dobra film. Ova priča je totalno šuplja i za razliku od Aliena koji postavlja pitanje tko i što su alieni, ali na njih ne stigne odgovoriti jer se dogodi horor.
            A likovi u Alienu su sasvim druga priča. Primjer, usporedbe likova koji su u Alienu zbog novaca i onog lika u Prometeju. U Alienu oni su zbog novaca i to se u nekoliko scena utvrđuje, s tim da im je izrečena i kazna, ako ne budu radili ono što se od njih traži. U Prometeju to je svedeno na glupu scenu u kojoj ‘nemušti’ biolog dolazi s namjerom da se upozna, a lik ga otpili jer da je tu on zbog love. I to je sve. Površno , glupo i jadno.

6. Ah. Bojao sam se da bi tako moglo biti. Već iz najave je veza s Alienom bila očita, no ono što me posebno iznenadilo gledajući najavu je bio osjećaj da ustvari gledam Aliena samo s drugim glumcima i kulisama. Kao da je u pitanju remake.

Svejedno, otići ću pogledati iz čiste znatiželje. Skoro napisah “gleda mi se neki pošteni SF”, no s “pošteni” ćemo se izgleda načekati.

• Ja svima preporučam da gledaju i da ne vjeruju u recenzije pa da nakon toga krenu rasprave.