Kronike Međuzemlja: Izgubljeni u adaptaciji

Kad govorimo o adaptacijama, postoje one loše, koje je muka gledati. Postoje odlične, koje nestrpljivo isčekujemo. A tu je i (ne tako zlatna) sredina. Adaptacije koje imaju dobrih i obećavajućih elemenata, ali nažalost greške, često početničke prevladavaju i štete radnji. Nažalost, nakon odgledane četvrte epizode, ne mogu zanemariti činjenicu da je upravo ova „sredina“  trenutna situacija s basnoslovno skupom adaptacijom Tolkienova Legendarija (tj. samo dijelova) – The Rings of Power.

Jedan korak unaprijed…

Početi ću s pozitivnim stvarima. Stigli smo do polovice prve od najavljenih pet sezona „The Rings of Power“, te smo konačno dočekali trenutak da se radnja pomakne unaprijed. Četvrta epizoda – The Great Wave – tako nam je pružila i prvi uvid u epohalni moment dobro poznat svim ljubiteljima Tolkienova univerzuma – tragičnu sudbinu Númenora. Kratka ali vizualno upečatljiva scena velikog vala, koja se kasnije ponavlja s Galadriel i palantirom, istovremeno je highlight epizode i pokretač radnje. Ako tome pridodamo opadanje cvjetova Nimlotha, sve je spremno za pokret. Kraljica regent Tar Miriel spremna je za ratnički pohod na Međuzemlje, te bi ubrzo mogli razotkriti misterij identiteta glavnog negativca, Saurona.

The Rings of Power

Drugi odličan trenutak, tj. nit radnje, je patuljačko kraljevstvo Khazad-Dum. Osim što smo imali priliku da vidimo nastavak iskrenog prijateljstva polu-elfa Elronda i princa Durina IV, za nas prave fanove scenaristi su pripremili hrpu lore materijala, tako da ako ste htjeli čuti više o legendarnom pomorcu, a sada zvijezdi –  Eärendilu – dočekali smo i taj trenutak. A osim worldbuildinga, i vizualnih poslastica, dobili smo i nekoliko emotivnih scena od kojih bi svakako izdvojio upravo razgovor dvoje prijatelja, kao i Durinovo pomirenje s njegovim ocem, kraljem, Durinom III. Tu je i predivna elegična pjesma princeze Dise, koja i dalje predstavlja jedan od najboljih likova u serijalu. Ova nit radnje nije bez problema, budući da otkriće mithrila sugerira da bi se Balrog mogao pojaviti već u Drugoj eri…

The Rings of Power

…dva koraka unazad

I tu počinju problemi. Jer koliko god se scenaristi i režiser Wayne Che Yip trudili, njihovi pokušaju da emuliraju Tolkiena jednostavno ne uspijevaju. Jedan od glavnih problema i dalje je (ironično) glavna heroina Galadriel koja i dalje uporno prkosi svima u svojoj okolini. Čini se da u ovoj adaptaciji, Galadriel ne zna ni d od diplomacije, što dovodi do smiješnih scena u kojoj joj Halbrand (koji sto posto nije Sauron), dakle „obični čovjek iz Južnih zemalja“ mora objasniti kako se pregovara!? A ne tako smiješnu scenu u kojoj Galadriel nekako savladava čak nekoliko naoružanih Númenorana, bolje da ne spominjem. Osim scenarija i režije, „The Rings of Power“ ima probleme i s editingom. Nažalost, Galadriel nije jedni problem na ovom legendarnom otoku.

Forsirana tj. umjetna radnja možda je najbolje prikazana na primjeru Isildura, koji je zbog jedne jedine pogreške, izletio iz kadet programa, i to zajedno sa svojim prijateljima… I to baš na vrijeme, jer prigodno, Tar Miriel je objavila rat, priliku koju su Isildur i njegovi prijatelji odmah ugrabili. Osipanje Nimlotha, također se dogodilo u istom momentu kada je Tar Miriel odbila zadnji apel Galadriel da joj se pridruži u ratu protiv Saurona. I to taman u vrijeme kad se njen savjetnik Pharazon zbližuje s podanicima, neprijateljski nastrojenim prema elfovima. A ako vam to nije bilo jasno, „suptilna“ politička metafora je tu da razjasni situaciju. No comment.

The Rings of Power

Slučajni susreti

Slični problemi s forsiranom radnjom i „spasom u zadnji čas“ važe i za događaje u Južnim zemljama. Konačno smo sreli „oca orka“ Adara, koji je zapravo elf. Ovo povlači interesantna pitanja, pogotovo ako se uzme u obzir njegova izjava, da, bar zasad, nije bog. A dobili smo i prvi spomen Belerianda, kontinenta potonulog u ratu koji je završio porazom Morgotha. Nažalost, više o Adaru nismo uspjeli saznati, budući da je odmah poslao Arodnira kao glasnika, ljudima okupljenim u bivšem uporištu elfa.

The Rings of Power

Srećom za Arondira, uspio je zadržati svoje oružje, tako da stigne na rendezvous“ s Theom i njegovom majkom Bronwyn, i spasi ih od potjere orka. Svjestan sam da ponekad trebamo umanjit našu nevjericu, i da je Tolkien bio fan „chance encountersa“, ali scenaristi „The Rings of Power“ su to pretvorili u inflaciju. Unatoč spektakularnim vizualima i odličnoj glazbenoj podlozi, teško mi je povjerovati da bi orci, naoružani lukom i strijelom samo stajali dok im mete stoje na izloženoj livadi.

Izbrisana povijest

No, bar meni, najveći problem serijala, nakon što smo stigli do polovice sezone, je povijest, tj. njen manjak. Tolkien je poznat po tome što su njegova djela ispunjena povijesti. Čitajući „Hobita“ ili „Silmarilion,“ ne možemo se oteti dojmu, da je to svijet u knjigama star tisućljećima, obilježen epohalnim događajima, i ispunjen moćnim kraljevstvima, koja kako ere prolaze postaju sve slabija. Ali zbog kompresije vremenske lente, u serijalu su tisućljeća postali stoljeća, pa čak i dekade. Jednostavno nema onog dojma da je Druga era po nečemu posebna. A ako zanemarimo elemente lorea razbacane po epizodi, i ako promijenimo imena likova i mjesta, „The Rings of Power“ mogao bi biti bilo koji drugi generički fantasy.

The Rings of Power

Čak i samo kraljevstvo Númenor, iako prikazano kroz zaista spektakularne vizualne efekte, je kad maknemo sav taj površinski sjaj i blještavilo, iznutra šuplje. Zbog  vremenske kompresije i zbog nedostaka izvornog materijala, Númenor je lišen svoje povijesti. Vidimo glavni grad, ali ne i ostala naselja. Vidimo flotu, ali ne znamo njenu ulogu. Tu je i trgovačka luka, ali ne znamo s kime Númenor trguje. Da sumiram – Númenor u serijalu je kao Rim bez svojih provincija, povijesti i kultnih figura. A to je prava šteta, jer ako se scenaristi odluče prikazati ekspanziju Númenora i njegov pad u razmaku od nekoliko dekada, radnja će izgubiti svoj smisao, te naštetiti adaptaciji više nego buntovna Galadriel ili komične akcijske scene.

Svjestan sam problema koje showrunneri imaju s limitiranim izvornim materijalom, i kompliciranom situacijom s pravima na ključne događaje i likove. Ti problemi mogli bi biti kompenzirani izvrsnim scenarijem, režijom i editingom. No nakon odgledane polovice sezone, bojim se da bi veliki val mogao uz Númenor potopiti i samu seriju.

Check Also

Dnevnik pobunjenika #1: „Andor“ – rizik koji se isplatio

Već od samog title screena, jasno je da će Andor biti drugačiji od svih dosad …

The Sandman: solidni umjetnički kompromis kao uvod u fantastičan strip

Nakon što sam pogledao prvu sezonu ekranizacije kultnog stripa The Sandman (Sandman: Kralj snova), slobodno …

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics