Britanski pisac, scenarist i režiser Alex Garland ima impresivni rezime u znanstvenoj fantastici. Nakon što je Danny Boyle 2000. godine ekranizirao njegov roman The Beach, dvojac je nastavio suradnju na SF hororima 28 Days Later i Sunshine. Nakon što je Garland napisao scenarij za novu ekranizaciju stripa Dredd, odlučio je i sam režirati filmove. Rezultat su bili meni odlični SF filmovi Ex Machina i Annihilation.
Ove je godine Garland za streaming stranicu Hulu napisao, režirao i ko-producirao znanstvenofantastičnu mini-seriju Devs. Kroz osam epizoda, priča prati kompjutersku programerku Lily Chan (Sonoya Mizuno, koja se pojavljuje u oba prethodna Garlandova filma). Lily radi u kompjuterskoj firmi Amaya čiji je utemeljitelj karizmatični Forest (Nick Offerman – Parks and Recreation). Ubrzo nakon što njezin partner Sergei (Karl Glusman – The Neon Demon) bude promaknut u misteriozni odjel nazvan Devs, on nestaje. Uvjerena kako je riječ o zavjeri, Lily započinje istragu i u očaju se za pomoć obrati svom bivšem ljubavniku Jaimeju (Jin Ha – Hot Air). I tu ću stati s opisom radnje jer bih radije da ju otkrijete sami.
Zaplet me podsjetio na znanstvenofantastične tehno-trilere kakve je pokojni Michael Crichton i pisao (Jurassic Park) i režirao (Coma, Westworld). Slično njima, i ova serija kombinira znanstvenofantastičnu premisu s korporativnim intrigama i kritikom kulture nepromišljene i nemoralne pohlepe. Ali Devs tonom drastično odudara od spomenutih filmova. Dok su oni redom ili napeti trileri ili blockbuster spektakli, ovom serijom dominira skoro pa sanjiv ton već poznat iz Garlandovih filmova. I to nije nužno loša stvar! Unatrag proteklih par mjeseci zalomilo mi se nekoliko odličnih serija poput The Outsider i Tales From the Loop koje se ne boje usporiti tempo i postepeno graditi atmosferu. U svijetlu pandemije, potresa i gospodarske krize, ima nečeg iznimno ugodnog, čak terapijskog, u gledanju takvih slowburn serija.
Devs je vizualno prekrasna. Serijom se izmjenjuju zračni prizori San Francisca u jutarnjoj magli s modernističkim kompleksom firme Amaya smještenim usred borove šume. Direktor fotografije Rob Hardy (još jedan Garlandov suradnik s prošlih projekata) dobar dio scena ispunjava zlatnom svjetlošću – od zalaska sunca do fluorescentnih uličnih svjetiljki. Ovome skoro pa nadrealnom tonu doprinosi i iznimno atmosferična glazba koja varira od inuitskog pjevanja do jazz saksofona.
Ovakav nadrealan, snovit, usporen pristup ima smisla kad shvatimo kako je Devs, pod krinkom SF trilera, zapravo filozofska rasprava o moralnim i praktičnim implikacijama života u determinističkom svemiru. Forest i njegova glavna suradnica Katie (odlično jeziva Alison Pill – Snowpiercer) uvjereni su kako bi, poput Laplaceovog demona, uz dovoljno puno informacija, njihove kompjuterske simulacije trebali moći vidjeti i prošlost i budućnost. Nije bitno što je ovu ideju opovrgnula teorija kaosa. Iza njegovog blagog glasa i njezinog uznemirujuće praznog pogleda krije se žar religijskih fanatika. A kada jednom povjeruješ u nepostojanje slobodne volje, svaka žrtva i zločin postaju ne samo prihvatljivi već i neizbježni.
Ako išta, jedina veća mana ove serije jest upravo tema kojom se bavi. Dok će prosječnom TV gledatelju pitanja sudbine i slobodne volje, simulacija i stvarnosti možda i biti nešto novo i neobično, to su redom teme kojima se znanstvena fantastika bavi već dugo, dugo vremena. Garland i ekipa prezentiraju svoje ideje svečano, skoro pretenciozno no, kada serija ispriča svoju priču, dobar dio ljubitelja znanstvene fantastike će vjerojatno, poput mene, reći „Oh? To bi bilo to? Nekako sam očekivao… nešto više.“
Usprkos tome, smatram kako je Devs serija vrijedna vašeg vremena i pažnje. Mislim da je ključ njezine kvalitete upravo u trajanju. Kroz osam epizoda, serija ima vremena i za znanstvenofantastične ideje, i za napetu korporativnu zavjeru i za karakterizaciju likova te njihovih odnosa. Možda je upravo ovo zadnje najjači dio serije. Garland se ne ustručava dati svojim likovima živote koji prelaze okvire ove priče. Emocionalno komplicirani ljubavni trokut između Lilly, Sergeia i Jaimeja. Odnos Foresta i Katie. Brutalna pragmatičnost šefa osiguranja Kentona (odlični Zach Grenier – Deadwood). Dirljivo prijateljstvo maloljetnog genija Lyndona (Cailee Spaeny – Pacific Rim: Uprising) i starog cinika Stewarta (Stephen McKinley Henderson kojeg jedva čekam vidjeti kao Thufira Hawata u filmu Dune Denisa Villeneuvea).
Masa stvari koje kino publika danas percipira kao znanstvenu fantastiku su uglavnom ili superherojski filmovi ili space opere. I dok mi to proteklih godina uglavnom i nije toliko smetalo, nakon posljednjeg Star Wars filma sam komentirao kako u 2020. godini ne želim više gledati ni jedno ni drugo. COVID-19 me je očigledno čuo jer kina više ne rade, premijere su odgođene a filmske produkcije prekinute. Ali, iako smo ostali bez najnovijeg superherojskog filma, i dalje možemo pogledati znanstvenu fantastiku. I to dobru znanstvenu fantastiku. Devs nudi za svakoga ponešto: znanstvenofantastične koncepte, ljudsku dramu, intrige i zavjere. Definitivno vam ju preporučam!