Da je Stephen King omiljeni autor za adaptacije svakakve vrste – znali smo već otprije. I dok se recimo snimanje „nove“ adaptacije njegove stare knjige „The Stand“ iz osamdesetih zahuktava, „Mr. Mercedes“ iz posljednje stvaralačke dekade u rukama legendarnog scenariste Davida E. Kelleyja već je na trećoj sezoni. Zadnjih godina smo mogli gledati nove remakeove starih Kingovih hitova, primjerice prvo i drugo poglavlje „Ono“ i „Groblje kućnih ljubimaca“, kao i nastavak kultnog Isijavanja – „Doctor Sleep“. HBO je od 12. siječnja u svojoj standardno odličnoj produkciji već počeo prikazivati novu seriju „The Outsider“. Temeljena je na istoimenom romanu iz 2018. godine, a naručena je za serijski format još te iste godine. Što samo dokazuje kako je potražnja za Kingovom robom velika. Nakon samo dvije izašle epizode serija ima vrlo visoku ocjenu (9.1/10) na nezavisnom filmskom portalu imdb. Žanrovski je naizgled vrlo udaljen, no kako to redovito zna bivati s Kingovim pričama, Outsider je krimić s primjetnom dozom horora i jeze koje se provlače od samog početka.
Za Kinga ispredanje horor priče sasvim je jednostavna stvar, netko je jednom rekao da bi King i jednostavan odlazak na tržnicu mogao pretvoriti u napetu horor priču (a možda već i jest). Sam uvod nalikuje na zaplet iz nekog šund kriminalističkog romančića, nitko zapravo ne bi niti očekivao da će se iz ovih kriminalističkih motiva izgraditi horor priča. No priča vas vrlo brzo uvuče. U malom gradiću dogodilo se brutalno ubojstvo djeteta i glavni osumnjičeni u slučaju je svima omiljeni glavni školski trener Terry Maitland (Jason Bateman – Ozark, Game Night). Svi se brzo zbroje, činjenice i dokazi su incijalno vrlo jasni i nedvosmisleni. Terry mora biti kriv. Detektiva Ralpha Andersona (Ben Mendelsohn – Ready Player One, Captain Marvel, Spider-Man: Far From Home) ubojstvo osobno pogodi zbog nedavnog gubitka djeteta te javno prokazuje i uhićuje osumnjičenika. Svi materijalni dokazi upućuju da je Terry ubojica, no istovremeno se pronalaze dokazi koji Terryja stavljaju u isto vrijeme na drugo mjesto i stoga tehnički nije bio u mogućnosti obaviti ubojstvo. Svi uključeni su zbunjeni dvojnošću dokaza, no slučaj se zaključuje sam od sebe kad osumnjičenog Terryja ubije stariji brat žrtve. No, detektiv, vođen grižnjom savjesti što je optužio potencijalno krivog čovjeka, odlučan je otkriti pravu istinu. Koliko god ona čudna bila, kojim god se čudnim i nemogućim putevima gospodnjim kretala.
Tako priča počinje. Iako se inicijalno naslućuje da je ovo tipični krimić, oni koji poznaju Kingov opus, zasigurno znaju da iza cijele stvari stoji nešto više, po mogućnosti nadnaravno. Naravno da tragovi postoji, natruhe rješenja i drugih potencijalnih tragova posijane su tijekom radnje. Radnja je sporija, mali gradić navikao na letargiju i nesposoban se nositi s težinom neviđenog kriminalnog čina poput ubojstva djeteta. Ubojstvo djeteta podmukao je čin i svi ga osuđuju, od obitelji žrtve, pa sve od običnih građana i zatvorenika lokalnog zatvora. Čin je to kod kojeg ljudi zaslijepljeni brutalnošću ubojstva zazivaju za instantom kaznom i osvetom počinitelja. Jer ubiti dijete kukavički je i podlo. Detektiv Anderson rastrgan je između želje za osvetom nekome ili nečemu zbog smrti njegovog djeteta i detektivskog kodeksa koji osuđuje čovjeka na temelju dokaza, a ne na temelju želje da je netko kriv. Zato se i nalazi u nezavidnoj situaciji kada osumnjičenik umre praktički njegovom krivnjom. Ne ostaje mu ništa drugo nego pronaći pravog krivca.
Priči se nikuda ne žuri, upoznajemo se s okolinom, likovima. Družimo se intimno sa svima koji su uključeni u ovu tragediju, jer zločin je utjecao na mnoge. Serija sadrži i male digresija i uvid u tragove koji se javljaju i pružaju gledatelju aspekt šire priče. Tajanstvena individua koja se pojavljuje s vremena na vrijeme, proturječni detalji koji vode možda u neko drugo rješenje. Ton serije nije premračan, niti previše depresivan bez obzira na brutalno ubojstvo i tragične sudbine likova. Barem zasad, suprotno onome što smo vidjeli u traileru. Nazire se neka zlokobna pozadina, svi ovi događaji kao da su orkestrirani, vođeni nečijom rukom. Kako ne volim spoilere, a ima ih ako se progugla sam sadržaj romana na internetu, radije zasad ostajem u mraku.
Jason Bateman redatelj je prve dvije epizode, a showrunner i glavni scenarist je već osvjedočeni pisac i Emmyjem ovjenčani televizijski scenarist Richard Price. Iako Price nema dodirnih točaka sa žanrovskim uratcima, uglavnom se njegovi projekti bave kriminalističkim miljeom (The Wire, Freedomland), što će samo pomoći u približavanju žanrovske materije gledateljskom mainstreamu. Prve dvije epizode koje su dosad izašle tek su uvod u priču. Produkcija HBO-a je besprijekorna, od glumaca do snimanja. Kritičari hvale performans cijele glumačke ekipe, posebice Cynthije Erivo koja glumi Holly Gibney, lik koji je poveznica s drugom Kingovom pričom, Mr. Mercedesom. Price u svojim intervjuima govori kako nikad nije čitao ni gledao Mr. Mercedes i da se ti univerzumi neće miješati. Čak štoviše, Price je dobio razriješene ruke od samog Kinga što se nje tiče, i možemo očekivati nešto sasvim drugačije. Samo što Holly u prve dvije epizode nismo još upoznali, ali možete je vidjeti u traileru.
Bacite svakako oko na vrlo zlokoban trailer koji obećava mnoštvo mračnih stvari, zapravo govori puno više o atmosferi od prve dvije epizode. Kako bilo, pogledajte pilot epizodu pa prosudite je li ova serija vrijedna vaše pažnje. Najveći detektiv na svijetu običava reći da kad se procijene sve alternative, i eliminira ono nemoguće, koliko god bio nevjerojatno, ono što ostaje mora biti istina. Naravno, kod Kinga ni pod koju cijenu ne smijemo eliminirati ono nemoguće, jer u tome međuprostoru leže bezbrojne mogućnosti.