Signali s posljednje granice #3: O čudovištima i ljudima (i Klingoncima)

Star Trek: Discovery intrigantan je slučaj. Smješten u prepoznatljivom i omiljenom univerzumu, Discovery je show koji pokušava uvesti Star Trek u doba prestige televizije, odstupajući od samostalnih epizoda, koje su zamijenjene serijaliziranim formatom (taj put nije lagan, budući da je Trek fandom jedna od najzahtjevnijih skupina, a za neke fanove svaka promjena, koliko god minorna, ravna je objavi rata). Promjena formata omogućuje detaljniji razvoj likova, kao i kompleksniju radnju i worldbuilding. S druge strane, serijalizacija uvjetuje lagani tempo te je teško reći kamo nas Discovery zapravo vodi. Prve tri epizode poslužile su kao svojevrsni prolog, s trećom kao soft resetom koji nas je konačno doveo na USS Discovery, upoznao s njegovom posadom, ali i dao prve naznake njihove misije. Epizoda je donijela i nekoliko misterija, revolucionarni pogon, novi način transporta, kao i misteriozno čudovište. Upravo su ti misteriji bili fokus ovotjedne, četvrte epizode „The Butcher’s Knife Cares Not for the Lamb’s Cry“. Premda zlokobnog naziva, ovo je bila možda i naj-Trek epizoda do sada, u kojoj su izložene (iako ne objašnjene) neke etičke dileme, ali i dan uvid u klingonsku stranu.

Ljepotica i zvijer

Epizoda započinje s Michael Burnham koja sintetizira svoju uniformu. Ovo je ujedno i metaforička scena, jer uniforma koju nosi čini je dijelom posade, ali i dalje je stranac budući da nema čina. Oporuka kapetanice Georgiou, koju joj donosi brbljiva Tilly, samo pojačava osjećaj izolacije i krivnje. Burnham je započela svoj put iskupljenja, ali biti će to dugačak put. A na tom putu pomoći će joj neočekivani saveznik, možda i zadnje biće od kojeg bi to i ona i gledatelji mogli očekivati.

Prva službena zadaća Burnham je proučavanje čudovišta kojeg je kapetan Lorca u tajnosti doveo na Discovery. U SF-u čudovišta većinom predstavljaju prijetnju za glavne junake, i s njima se obračunava silom. No ovo je Trek, i ne treba dugo vremena da Burnham otkrije da to misteriozno biće nije čudovište, već tardigrad, mikroskopski oblik života podrijetlom sa Zemlje, koji je nekako poprimio veličinu ponija. I nije veličina jedino što dijeli s dobrohotnim ponijem. Burnham ispravno pretpostavlja da tardigrad nije agresivna vrsta, već da je nasilan samo u svrhu obrane. No vremena za daljne istraživanje nema jer zapovjednica Landry (koju je Lorca zadužio za nadzor Burnham) želi brze rezultate. Za Burnham tardigrad je inteligentno biće, no za Landry „Ripper“ ili kako ćemo ga mi zvati – Ripp – nije ništa više od pokusnog kunića, koje Lorci može pomoći da završi rat.

Već smo u prošloj epizodi vidjeli da se Lorca uvelike razlikuje od svojih prethodnika. Ovo nije čovjek koji zagovara diplomaciju, ovo je čovjek koji zagovara rat. Za njega su važni rezultati, a ne samo istraživanje. Kao što priznaje Burnham, Lorca je nezadovoljan mentalitetom svoje posade, i smatra se jedinim vojnikom na brodu. To je vidljivo u sceni simulacije bitke kada vidljivo frustrirani Lorca iskaljava bijes na svojoj posadi zbog njihovog neiskustva. Za njega je to procedura – za posadu „Kobayashi Maru“. Discovery je znanstveni brod, ali Lorca ga želi povesti u rat. Ne treba dugo da dobije povod, budući da stiže vijest o klingonskom napadu na Corvan II, važno nalazište dilitija. Corvan je uistinu strateški važna lokacija za Federaciju, i sa Flotom u povlačenju Discovery je jedini brod koji može spriječiti tragediju. Discovery naime posjeduje revolucionarni ekperimentalni organski pogon: Displacement Activation Spore Hub Drive (od sada nadalje DASD). Stamets upozorava kapetana da je za skok kakav Lorca želi potreban superkompjuter koji nemaju. Čini se da Stamets može kontrolirati manje skokove, ali svaki veći je neizvjestan i lako može završiti kobno. Zato ne treba iznenaditi da je umjesto u orbiti Corvana, Discovery umalo završio uništen u orbiti zvijezde.

Star Trek: Discovery

Upravo ovaj neuspješni skok, pokazao nam je i bolji uvid u lik Stametsa. Stamets je simbol Flote koju znamo iz klasičnog Treka. On se Floti pridružio zbog želje da istražuje. Oprezan i inteligentan, prisiljen je djelovati u sjeni Lorce. Neuspješni skok, dodatno produbljuje konflikt između znanstvenika i vojnika što kuliminira kapetanovom prijetnjom izbacivanjem Stametsa s broda i micanjem s projekta, u slučaju neizvršenja zapovijedi. Kako Lorca obavještava Stametsa (ali i nas gledatelje), Discovery više nije znanstveni brod, Discovery je od sada bojna krstarica. Skoro pa koban skok i ogromni pritisak na posadu (dodatno pojačan Lorcinom odlukom da preko brodskog razglasa emitira patnju nesretnih kolonista), ostavio je Lorcu i bez njegove jedine saveznice, zapovjednice Landry, koja je u pokušaju da dođe do brzih rezultata završila kao prva i nadamo se jedina žrtva Rippa. Puno važnije, pogrešni skok pomogao je Burnham da otkrije simbiotsku vezu Rippa sa sporama koje su ključne za uspješnu navigaciju – Ripp je praktički intergalatički GPS. S Rippom kao navigatorom, Discovery uspješno dolazi na Corvan II, iznenadivši i uništivši klingonske napadače. Lorca je čini se dobio što je želio, DASD je konačno aktivan i mogućnosti su bezbrojne, no uz veliku cijenu. Jer za efektivni DASD potrebna je žrtva Rippa. Tijekom aktivacije DASD-a, sonde su umetnute u njegovo tijelo – što izaziva patnju i bol. Dovoljno je vidjeti lice Burnham nakon uspješne obrane Corvana II, da se shvati da to nije sreća niti čak olakšanje. Burnham, kao i svi mi osjeća razočaranje i gađenje onim što je učinjeno.

Ostati Klingonac

Dok se na Discoveryju vode etičke i moralne dileme, koje bi mogle odlučiti sudbinu ne samo Rippa, već i Federacije; milijunima kilometara daleko, T’Kuvmini sljedbenici kopne u očekivanju spasenja. Naime, nakon bitke kod binarnih zvijezda, brod sarkofag ostao je bespomoćno plutati u groblju brodova. Voq (Javid Iqbal), albino Klingononac koji je preuzeo vodstvo, i njegova zamjenica L’Rell (Mary Chieffo) osposobili su većinu broda, ali nedostaje im ključni uređaj – dilitijumska komora. Scena na brodu sarkofagu daje nam i bolji uvid u mentalitet ovih vjerskih fanatika. Jer u cijelom groblju brodova dilitij se može naći samo na olupini Shenzhoua, no za Voq-a je nezamislivo „zagaditi“ sveti brod omraženom federacijskom tehnologijom. Za njega je to asimilacija, eliminacija je to individualnosti i slobodne volje, što se protivi T’Kuvminom učenju.

Star Trek: Discovery

Ipak, suočen sa smrti od izgladnjivanja, na nagovor L’Rell i pridošlice Kola, Voq se zajedno sa svojom zamjenicom zapućuje na omraženi brod. Prilika je to za doista emotivne scene dok gledamo kako Klingonci napreduju napuštenim i uništenim hodnicima broda kojeg smo upoznali na početku. Također, scene na Shenzhou pružaju bolji uvid u lik L’Rell, pripadnice dvije velike kuće: kući T’Kuvma i kući Mo’Kai. Mo’kai je posebno zanimljiva kuća, budući da je to klan koji vode žene – klan stražara i prevaranata, „onih koji pletu mrežu laži“. Vrlo je moguće da je to špijunski klan, nešto što mislim da nismo imali prilike vidjeti među Klingoncima u klasičnom Treku. A čini se da će naredne epizode definitivno rasvjetliti misterij kuće Mo’kai, kao i njihovu ulogu, budući da je nakon povratka Voq smijenjen u puču koji je orkrestrirao Kol, a samo na nagovor L’Rell njegovo je pogubljenje zamijenjeno egzilom na brodu duhova, Shenzhou. Tamo Voq neočekivano sreće L’Rell koja mu govori da će za ispunjenje T’Kuvmine vizije, nužno biti žrtvovati „sve“, ma što to značilo. Nakon gubitka T’Kuvme, L’Rell je vjerojatno najzanimljiviji klingonski lik u seriji. Njeni su motivi nejasni, kao i osjećaji prema Voqu. Moguće je da stvarno vjeruje da je T’Kuvma mesijanski lik, ali moguće je da je rad za T’Kuvmu i pomoć Voqu dio šireg kompleksnijeg plana kuće Mo’Kai. U svakom slučaju, razvoj klingonske priče je ohrabrujuć, budući da donosi dobrodošlu perspektivu druge strane, te pokazuje koliko je Trek napredovao s prikazom „negativaca“.

Ripp i bitka za dušu Treka

Epizoda završava emotivnom scenom u kojoj Burnham prihvaća svoju sudbinu i otvara oporuku kapetanice Georgiou, u kojoj je njena mentorica podsjeća da se brine za sebe, i za sve koji ovise o njoj. Osim što je to dirljiv trenutak, scena s hologramom Philippe Georgiou, i nešto kasnije teleskopom daje onu toliko potrebnu nadu i optimizam kakav poznajemo iz klasičnog Treka. Teleskop služi kao simbol istraživačke prirode – proučavanja misterija svemira „iznutra i izvana“, koju je zasjenio rat. U ovoj epizodi Burnham je imala priliku vidjeti kako u svrhu „napretka“ i preživljavanja, Zvjezdana flota, simbolizirana u liku kapetana Lorce i zapovjednice Landry gazi svoja načela. Da pobijede u ratu spremni su porobiti inteligentno biće i izložiti ga torturi, poput mesara ne mareći za krike janjeta. Mračna je to i ratna atmosfera. No u liku Burnham nalazi se vatra klasičnog Treka – onog koji promiče potragu za savršenim društvom, mirom i očuvanjem života, neovisno o njegovom obliku pod svaku cjenu. Taj plamen, koji je dodatno potakla poruka njene mentorice vodi Burnham u sukob sa Lorcom, u bitku za dušu Treka.

 

Dodatne opservacije:

    • Naslov „The Butcher’s Knife Cares Not for the Lamb’s Cry“ asocira na poetske nazive TOS-ovih epizoda. Pogotovo na epizodu „For the World is Hollow and I Have Touched the Sky“.
    • Discovery čini se voli zavaravati gledatelje. Prva epizoda počela je prikazom svemira za koji se ispostavilo da je klingonsko oko. Ova je epizoda počela elektromagnetskom olujom koja je kako smo otkrili „bjesnila“ tijekom sintetiziranja uniforme Burnham.
    • DSC je poput svojih predhodnika donio znanost u fantastiku. Tardigrad, znan još i kao vodeni medvjed jedno je od najizdržljivijih bića na planeti. Može preživjeti 120 godina bez vode, zaleđuje se tek nakon -272.8 °C, što je vrlo blizu apsolutnoj ništici, može preživjeti toplinu od 151 °C. Može preživjeti 10 dana u potpunom vakuumu, tlak šest puta jači od onog u Marijanskoj brazdi, najdubljoj točki pod morem, količinu radijacije koja je smrtnosna ostalim oblicima života. Nije ni čudo da je Lorca prepoznao potencijal u Rippu. To je superbiće, ali minijaturno (0.5 mm). Također vrlo je vjerojatno da je Ripp makroskopska verzija stvarnog bića, rezultat jednog od eksperimenata na Glennu.
    • Ovo nije prvi put da Trek subvertira trope čudovišta. Najpoznatiji primjer je Horta iz kultne i možda najbolje TOS epizode „Devil in the Dark“. Poput Rippa i Horta je agresivno reagirao samo u samoobrani, i poput Rippa, Horta je bio inteligentno biće. Spock je uspješno riješio problem, da li će to uspjeti i Burnham.
    • Još jedna Trek epizoda koju ova epizoda evocira, ali i subvertira je VOY „Equinox I i II“. I ovdje i tamo Flota koristi inteligentno biće za pogon broda. Nadamo se da Ripp neće završiti kao nesretni izvanzemaljci.
    • Neuspjeli skok dao nam je i prvi uvid u funkciju DASD-a. Započinje vrtnjom obe sekcije tanjura u obratnim smjerovima. Uz pomoć spora, brod se zavrće više puta te instantno teleportira kroz micelijski kanal. Znam da čudno zvuči, i nije nam baš jasno, ali ne može se poreći da je to spektakularna scena. Ono što je sigurno da su inercijalni prigušnici u overdriveu.
    • Iako je Michael Burnham više nalik Stametsu u svojoj želji da istražuje i učini svijet (svemir) boljim mjestom, njeno korištenje Sarua za eksperiment s Rippom, bila je skoro pa okrutna manipulacija. Saru je bio u pravu, u Burnham čuči i Lorca. Za sad je odnos između dvoje bivših kolega prikazan antagonistički. Vidjet ćemo kojim će putem krenuti u idućim epizodama.

Star Trek: Discovery

  • Landry je od početka bila prikazana kao lik koji je u antitezi sa svime što Trek predstavlja i time je zadobila mržnju gledatelja. No scena njene smrti nije bila dobro izvedena. Bila je pod pritiskom, ali za iskusnu časnicu i zapovjednicu osiguranja, njen ulazak u Rippov kavez bio je jednostavno glup. Pogotovo je šteta neiskorištenog glumačkog talenta Rekhe Sharme.
  • No to nas je dovelo do možda i najbolje scene do sada. Gledati Rippa kako komunicira sa sporama u hangaru je bio klasični Trek.
  • Dodatno je pomogao Stametsov komentar da je uvijek htio razgovarati sa svojim gljivama. Je li to bila ljubomora? To je bila odlična scena.
  • Lorca je usporedio Stametsa s braćom Wright, Zeframom Cochraneom i… Elonom Muskom. Čini se da nas je Musk u budućnosti uspio dovesti do Marsa i dalje.
  • Još jedna dobra scena koja je izgledala tako prirodno, tako ljudski je bio udarac Stametsa glavom u konzolu tijekom neuspješnog skoka. To nam je dalo i prvi pogled na doktora Hugha Culbera, koji bi po najavama trebao biti i Stametsov partner.
  • Također, spomenuti su Tellariti. Ali još nismo vidjeli niti jednog klasičnog vanzemaljca.
  • Osim scene sa Landry, loše je izvedena bitka na Corvanu II. Odnosno ono što je uslijedilo nakon nje. Jer sama bitka je bila spektakularna, a Lorcin manevar s privlačenjem svih klingonskih grabljivica bio je genijalni čin, budući da smo vidjeli da posada nije dorasla borbi. Ali teško je zamisliti da su to bili svi klingonski brodovi. Gdje su kapitalni brodovi, budući da je Zvjezdanu flotu netko trebao istjerati. Onaj otac s djetetom na samom kraju sigurno se pitao zašto je jedini brod Flote u blizini samo tako napustio koloniju punu ljudi kojima hitno treba pomoć i zaštita. Prisjetimo se, admiralica Cornwall rekla je da je najbliži brod 84 sata udaljen od Corvana.
  • Corvan II spomenut je u TNG epizodi „The New Ground“. U 24. stoljeću, to je industrijaliziran i onečišćen planet, te je nužno spasiti zadnja dva preostala gilva. Sada znamo da je sve krenulo s iskapanjem dilitija.
  • Iako je u potpunosti CGI, teško je gledati mučenje jadnoga Rippa. Dokaz kako Trek može utjecati na gledatelje da zamisle imaginarno biće kao stvarno.
  • Phillipa Georgiou je sigurno mrtva. I ne samo to, nego su je gladni Klingonci pojeli. Neki od vas mogli bi se čuditi klingonskoj brutalnosti. Ali prisjetimo, već u DS9 ustanovljeno je da Klingonci ritualno jedu srca svojih neprijatelja (nužno za ulazak u Sto-vo-kor). Također, ovo su bili izgladnjeli Klingonci, kojima je to bio jedini izvor hrane.
  • Scena s teleskopom bila je dirljiva, ali pitanje je tko je i kada otišao na Shenzhou pokupiti taj vrijedni uređaj. Ili je moguće da je onaj na Shenzhou bio replika, a original se čuvao na drugom mjestu?

Star Trek: Discovery

Check Also

Prvi pogled na del Torovu i Netflixovu adaptaciju Frankensteina

Početkom godine pisali smo o tome da Guillermo del Toro (The Shape of Water) radi …

Prvi teaser i poster za igranu verziju filma How To Train Your Dragon

Universal Pictures netom je objavio prvi teaser trailer i poster za njihov igrani film How …

3 comments

  1. Pogledao 3. i 4. epizodu STD. Tja. Najveći problem i dalje ostaje onaj prvi i osnovni – to nije Star Trek. Nema više ni slova ni duha ST, to je nešto sasvim drugo. Da nije snimljeno pod ST firmom, nego kao neka nova serija, možda bilo podnošljivije i ljudi se ne bi toliko bunili.

    Evo, ako zamislim da to nije ST, 3. i 4. epizoda čak i ne ispadnu toliko grozomorno loše, osobito 3. koja je pravi mali horror. Cijela priča je nategnuta, ali nije gora od toliko drugog smeća koje se danas prodaje pod SF. Likovi su se koliko-toliko profilirali. Cura s muškim imenom je drvena i ponaša se kao primadona, ali ako uzmem u obzir da je odrasla na Vulk… u nekom društvu bez emocija, ‘ajde-de. Cimerica joj je simpatična. Kapetan je klasični vojni warmonger. (Naravno da ne kaže: “Engage!” kad treba, nisam ni mislio da hoće, bljeh.). Alien prvi časnik je uvjerljiv i prilično dobro izveden. Onaj razvikani “prvi ST homo” se uopće ne ponaša kao homo i da poremećeni SJW nisu toliko vrištali o njemu, kladim se da nitko ne bi ni znao da je nešto drugo, osim sposobni i samouvjereni znanstveni časnik. Šefica osiguranja pogine kao muha, što je okej, jer i nije djelovala osobito inteligentno, a debili ne putuju svemirom. Sve u svemu (stvarno ne znam što mi se dogodilo da ovo kažem, haha), nije baš da se ne može gledati. Osobito, ponavljam, ako zamislite da je to nešto drugo, a ne ST.

    Inače vam i dalje ostaje Federacija koja to nije, časnici Starfleet Academy koji rade sve, samo ne poštuju vlastita osnovna pravila, retardirani ukočeni luzeri u nacifranim opravama koji se prodaju za Klingonce, slabašni rendering glavnog svemirskog broda, zaslijepljujuće lens flares na svakom koraku, jadna glazba, bezvezna špica…

  2. Samo par opservacija,…bojim se da ne sluti na dobro.
    Ova priča s pogonom i ona nekakva vrtnja broda su pomalo bedasti,… bitka s klingoncima je izvedena očajno i da… ovo je sad službeno, glazba je potpuni promašaj.

  3. Epizoda je loša, a gledano u cjelini nastavlja silaznu putanju od ionako ne baš briljantnog početka. Specijalni efekti toliko su blještavi ( namjerno ne: blistavi ), da su potpuno nejasni i zmrljani. Sve nešto šljašti i svijetli u mračnoj atmosferi. Ona CGI ličinka izgleda tako ambiciozno očajno, a sažaljenje koje prema njoj mogu osjetiti ravno je sažaljenju nad zgaženim žoharom. Plavim. Svijetlećim. Blještećim. Nadalje, micelijski kanal?! Ma, haj’te molim vas! Trenutačna višeosna rotacija dijelova broda itd? Fali još samo da brod implodira u svoje težište i vrati se u prvobitno stanje. A “Dinastiju” s Klingoncima ne treba ni komentirati.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics