Alien: Savez, nastavak dostojan Prometeja

 

Kada je Ridley Scott najavio kako će režirati prequele svog klasičnog horora Osmi putnik, fanovi ove franšize bili su oduševljeni. U Prometeju su redatelj Ridley Scott i scenarist Damon Lindelof ambiciozno uveli nove elemente u Alien mitologiju. U njemu smo prvi put vidjeli vanzemaljske Inženjere i saznali kako je Xenomorph biološko oružje namijenjeno uništenju njihove prethodne kreacije – nas. Ima nešto moćno u priči o ljudima koji se upute u hladne dubine svemira kako bi susreli svoje tvorce i potom otkriju kako ih ovi mrze. Nažalost, kozmički horor u maniri H. P. Lovecrafta nije baš isplativa ideja za filmski spektakl, pa se Prometej dobrim dijelom sveo na klišeje B horora u kojima su likovi taman dovoljno glupi da film ne završi nakon pola sata masovnim bijegom.

Nakon što sam pogledao Alien: Savez, Prometej mi odjednom izgleda puno bolje.

Jedanaest godina nakon kraja Prometeja, kolonizacijski svemirski brod Covenant putuje prema planetu Origae-6 s par tisuća friško smrznutih kolonista. Nakon što brod slučajno pogodi udar nekakve zvjezdane eksplozije ili čega već, brodsko računalo i android Walter (uvijek odlični Michael Fassbender) silom prilika moraju probuditi posadu. Neki od njih pritom slučajno stradaju u požaru što bi bilo vrlo tužno da ih je publika imala vremena upoznati. U isti tren, Covenant slučajno primi poziv u pomoć s obližnjeg planeta koji je, iako savršen za kolonizaciju, slučajno promaknuo pažnji ranijih ekspedicija. Toliko puno slučajnosti u samo 20 minuta filma!

Mala grupa astronauta spusti se na misteriozni planet predvođeni kapetanom Oramom (Billy Crudup) i Dany Branson (Katherine Waterston koja pojavom kopira Sigourney Weaver u mjeri koja odaje koliko su autori nesigurni u vlastiti film). Svi su oduševljeni planetom koji je tmuran i mokar poput Zagreba zimi i Rijeke kroz čitavu godinu. Nitko od astronauta pritom ne nosi skafander, ali su zato svi naoružani jer prioriteti. S obzirom da meci ne ubijaju zlu crnu ljigotinu iz Prometeja, ova zarazi i mutira članove posade prije nego što kažete “chest burster”. I tu se negdje pojavi android David (Michael Fassbender, opet) kojeg smo zadnji put vidjeli kako s Dr. Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) kreće na put prema planetu Inženjera.

I dok manji dio posade sumnja u Davidove motive, ostali su tu samo zato kako bi pogibali u scenama koje graniče s komičnim. Ni publici ni scenaristima nije stalo do tih likova. Dobar primjer toga je Covenantov pilot Tennessee Faris (Danny McBride) čija su glavna obilježja kaubojski šešir i spremnost da ugrozi živote dvije tisuće kolonista na brodu kako bi spasio pet ljudi na planetu. Pravi profesionalac, taj naš Tennessee! Tu su još i Žena, Druga Žena, Tip Bez Brade, Tip sa Bradom i Njegov Muž.

Michael Fassbender je daleko najbolji dio ovih prequela. Ima jedan lijepi dio Prometeja u kojem pratimo njegovog lika kako si krati vrijeme tijekom višegodišnjeg putovanja dok ljudska posada spava u kriogeničkim komorama. Gledajući ga, razmišljao sam kako bi čitav film mogao biti samo o tome kako David polako tone u ludilo od silne usamljenosti. A David jest lud, što i otkrijemo u filmu Alien: Savez. Istodobno Dr. Frankenstein i njegovo čudovište, David želi stvoriti novi život čime nastavlja svoje okrutne pokuse započete u prethodnom filmu.

Zapravo, maknemo li svemirske brodove i vanzemaljce, otkrivamo kako Alien: Savez vuče na gotičke horore. Znate kako to već ide u tim pričama: bježeći pred olujom, putnici namjernici nabasaju na ukletu palaču. Njezin jezivi vlasnik – obično ga glumi Vincent Price ili Boris Karloff – ih ljubazno ugosti, ali putnici krenu tajanstveno nestajati jedan po jedan. Ovdje je David taj jezivi domaćin čiji su ukleti dvorac ruševine čitave civilizacije. Vide se tu prsti scenarista Johna Logana čiju gotičku horor seriju Penny Dreadful jako, jako volim.

Ovoj mračnoj atmosferi pomaže i to što Alien: Savez izgleda odlično. Pritom ne mislim na CGI efekte – oni su danas posvuda – nego o stilu: Davidovom alkemičarskom laboratoriju, olujnom, neprijateljskom planetu i titanskim sivim ruševinama. Jedna je scena inspirirana slikom Otok mrtvih Arnolda Böcklina. Druga je groteskna parodija slike Ofelija Johna Everetta Millaisa. Skoro pa mi je žao što Alien: Savez nije fokusiran na istraživanje iščezle civilizacije. Ali onda opet, to je prigovor koji sam imao i na Prometeja. Uporno odbijam prihvatiti kako nikad neću dočekati ekranizaciju Lovecraftovih Planina ludila.

Alien: Savez je odličan primjer kreativne krize suvremenog Hollywooda koji kroz nastavke, prequele, rebootove i remakeove kopira klasike žanra i servira ih uz kozmetičke promjene. Alien franšiza je pritom vrlo nezahvalna za ovaj pristup jer je njezina formula toliko štura: imamo Xenomorpha, svemirske šljakere i Xenomorpha koji tamani svemirske šljakere. To je to. Dok je Prometej još imao nekih ambicija krenuti u novom smjeru, Alien: Savez pokušava fanovima dati ono što žele i usput omogućiti Scottu da zapliva u bazenu novaca kao Baja Patak. U kreativnom poslu u kojem se odudaranje od šprance kažnjava, ostaje nam uživati u vizualnom stilu redatelja ili potražiti zabavu drugdje.

Check Also

Prvi pogled na del Torovu i Netflixovu adaptaciju Frankensteina

Početkom godine pisali smo o tome da Guillermo del Toro (The Shape of Water) radi …

Severance: počinje se raditi na 3. sezoni koja je već isplanirana

Sada, kako se približavamo premijeri druge sezone Appleove serije Severance jedva čekamo vidjeti što nam …

8 comments

  1. Krenuo je kolko tolko zanimljivo, ali stvar se ubrzo raspala. Neke stvari se daju progutat, ovisno o preferencijama, očekivanjima itd., a neke su naprosto tupave do razine da se Prometej čini kao remek-djelo. Ima nekoliko zgodnih detalja, ali sve u svemu još jedna propuštena prilika.

  2. Kad sam krenuo komentirat filmove prije više od deset godina, pristupao sam recenziranju kao stand-up nastupu. Bio sam sarkastičan, zajedljiv i pun žući. No, s godinama sam skužio da je to lako. Svakako lakše od toga da o nekom filmu napišem svoj dojam onako iskreno, ljudski, bez poziranja pa makar to značilo da i neće biti onoliko zabavni koliko bi mogli biti.

    Jednostavna istina o filmovima poput “Alien: Covenant” je da su dosadni. Ne dobri. Ne loši. Dosadni. Filmovi su to koji su tehnički i produkcijski previše dobro napravljeni da bih se mogao naslađivati njihovom nekvalitetom a opet previše formulaični da bih išta dugoročno zapamtio iz njih.

    “Alien: Covenant” je jedan od onih šablonskih blockbustera kojima nas bombardiraju svako ljeto otkad znam za sebe. Najveći dio takvih filmova s razlogom bude zaboravljen. Schumacherovi Batman filmovi, ekranizacije kompjuterskih igara, dobar dio opusa redatelja poput Rolanda Emmericha, Bratta Ratnera i Stephena Sommersa… all these movies will be lost like tears in the rain. 😀

    • Goran Gluščić

      Hm… Postoji razlika između recenzije i kolumne. Horak zapravo više teži toj kolumnističkoj crti, gdje iznosi svoja mišljenja, svoje priče itd. Meni su njegovi tekstovi urnebes, iako se ne slažem 50% puta s njegovim mišljenjima. Na kraju krajeva, dobar tekst je dobar tekst. Ne mislim da lakše pisati takve tekstove, ne mislim ni da je teže, Jednostavno je riječ o drugoj formi. A sad, što tko voli, to je drugo.

    • “…in time…” 🙂

  3. Cpt. Shepard

    napokon solidna, prava novinarska recenzija

    Nisam fan Horakovih osobnih pljuckanja. Mogu razumjet da se nekome ne svidi film al me manje zanima osoban stav a više mišljenje stvarnog filmskog kritičara. Pa u to ime, hvala na sjajnoj recenziji!

    veselim se i budućima

  4. http://www.bug.hr/forum/topic/komentari-it-vijesti/alien-covenant-nastavak-kraj-fransize/250894.aspx

    Još kad bi Inverzija imala forum (ne, ne fuj-bljak Facebook plugin, nego *forum*)… gdje bi nam bio kraj.

  5. Iako se gotovo nikad nismo slagali, mislim da je šteta što ovo nije pisao Horak. Ovaj osvrt, iako se trudi biti pošten i suzdržan, daleko je blaži i benevolentniji prema ovom bezveznom, djetinjastom smeću od filma negoli bi trebao biti. Da, Fassbender je sposoban i karizmatičan glumac, da, film vizualno izgleda dobro… i to je sve. Ostatak se doslovno svodi na hrpu idiota u svemiru koji se – vjerovali ili ne – ponašaju čak još debilnije, naivnije, nelogičnije i iracionalnije od onih iz “Prometeja”. I naravno, konfuzna “radnja” završava totalnim promašajem, “obratom” u kojem se ne iz aviona, nego s drugog planeta vidi da je to David. Jednom rječju, koma.

    • Potpisujem sve gori navedeno pa čak i potcrtavam,samo ću dodati vezano za nastavke koji su po meni poželjni jer je trebalo animirati i približiti Alien-franšizu novim generacijama a ključan je u svemu bio režiser neill blomkamp koji nije htio izmišljati toplu vodu već iskoristiti prokušanu metodu,vratiti neke likove koji su neopravdano izbačeni iz priče,dati beštijama bolji facelifting ,nabrijati sve tako da bez puno mudrovanja uronimo u taj ksenomorfični svijet i napunimo opet gaće kao u nekim starim vremenima. p.s. možda se to i dogodi ako producenti osjete vapaj naroda.,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics