Prije kojih tisuću godina zasićenost našeg svijeta demonima je postala dovoljno nepodnošljiva da bi anđeli, ili barem jedan od njih, Raziel, odlučio nešto napraviti po tom pitanju. Stvorio je nefile-sjenolovce čija je primarna misija uništavati demone. Iako oni ne štite samo ljude, već i donjosvjećane (vampire, vješce, vukodlake i vile), oni su za njih solidno nebitni. A za neke nebitni do te mjere da žele počistiti svijet i od demona i od donjosvjećana. Za Više Dobro.
Naravno, kao i svaki put kad se netko krene pozivati na Više Dobro, to završi gomilom klanja i žrtava koje ni krive ni dužne plate ceh tog gore navedenog Višeg Dobra.
To je, u kratkim crtama, okosnica oko koje se vrti radnja prve tri knjige serijala Instrumentarij smrtnika američke autorice Cassandre Clare. Iako su glavni likovi anđeoska djeca, nefili, koji izvorno potiču iz Biblije, Clare vrlo vješto upravlja priču u pravcu općeg Dobra i Zla, ostavljajući religiju potpuno po strani, dovodeći u pitanje čak i postojanje Boga ili barem njegov dobrohotni stav prema ljudima.
“Moj je otac vjerovao u pravičnog Boga. Deus volt je bio njegov moto – “Jer Bog tako želi”. To je bio moto križara, a oni su odlazili u bitke i padali zaklani, baš kao i moj otac. A kad sam ga vidio kako leži mrtav u lokvi vlastite krvi, shvatio sam da sam tada prestao vjerovati u Boga. Jednostavno sam prestao vjerovati da je Bogu stalo. Možda postoji Bog, Clary, možda i ne postoji, ali mislim da to nije važno. Kako god bilo, prepušteni smo sami sebi.”
Jace Wayland, Grad od Kostiju
Netko je svojedobno rekao: “Anđeli su novi vampiri”, aludirajući da je vrijeme vampira u književnosti, poglavito književnosti za mlade koja je do krajnjih granica razvukla mogućnosti eksploatacije vampira u literarne svrhe, prošlo. Na njihovo mjesto je morao doći netko drugi, netko isto tako mističan i nedohvatljiv, netko kome se mogu pripisati sve one karakteristike modernih heroja ili privlačnih negativaca koje će čitatelji smjesta prihvatiti. Anđeli su bili logičan izbor i Cassandra Clare je dobro uočila trenutak u kojem su vampiri počeli postajati “out” te je plasirala na tržište novi “in”.
Svoju je anđeosku djecu, sjenolovce, izdvojila iz njihova matična okruženja, Biblije, te ih prizemljila standardnim problemima koji se javljaju u mladalačkoj dobi: krizi identiteta, neuzvraćenim, zabranjenim i neshvaćenim ljubavima, običnim i ne tako običnim prijateljstvima te definiranju svog statusa polu-djeteta/polu-odrasle osobe u obitelji.
Iako se na početku prve knjige serijala, Grada od Kostiju, stječe dojam da će ovo biti još jedan u nizu omladinskih romana zbunjena/nesvjesna svoje ljepote/neodlučna cura i samouvjereni/iz zraka pojavljujući/prezgodni dečko versus dobar/drag/pošten najbolji prijatelj, taj dojam razbija gay komponenta koja se iznenada pojavi na horizontu i tradicionalni trokut pretvori u četverokut. Stvar definitivno izlazi iz tradicije kad ovaj četverokut strefi i nalet incesta.
Iako gay odnosi više nisu tolika tabu tema, ipak ih rijetko srećemo u literaturi za mlade. S druge pak strane, incest je tabu općenito gledajući, što čini Instrumentarij smrtnika prilično open-minded serijalom, makar ne bi škodilo da je Clare iskoristila prostor koji je stvorila za malo širi osvrt na problematiku. Ovako je samo zagrebla površinu ovih dvaju društveno stigmatiziranih odnosa, zadržala se na njima onoliko koliko je potrebno ne bi li se privukla pažnja čitatelja, te na kraju vrlo neuvjerljivo, čak i za YA fantasy roman, dovela oba do sretnog i društveno prihvatljivog završetka.
Taj zadnji fail se događa u Gradu od Stakla za koji se i inače stiče dojam da je napisan kako bi na brzinu zaokružio trilogiju, dao manje-više adekvatne odgovore na neodgovorena pitanja, ne libeći se pritom na dosta mjesta biti prilično nekonzistentan i tako pokvariti dojam prve dvije knjige koje su sasvim solidno podnijele teret zahtjeva za avanturom, dramom i romansom, zadržavajući smislenost i unutarnju logiku.
Osim ljubavnih problema za koje svi nekako smatraju da su tipični samo za YA literaturu (jer kad se odrasli vole, onda je to “nešto drugo”) prve tri knjige serijala Instrumentarij smrtnika nude upravo onoliko akcije koliko je potrebno da bi bile zabavne, dovoljno humora da bi bile zanimljive i opise koji omogućavaju lak prijelaz s kauča u knjigu i nazad.
Poanta trilogije je jednostavna: Dobro je Dobro, Zlo je Zlo, granica je prilično jasna, te svatko može učiniti nešto da bi svijet bio bolje mjesto, ako to želi. Bez obzira koliko mlad, slab ili beznačajan bio. Kao što Edmund Burke davno reče: “Sve što je potrebno da zlo uspije jest da dobri ljudi ne čine ništa.”
Ili ne čine ništa, ili se drže svojih stavova i predrasuda kao pijan plota. Instrumentarij smrtnika vrlo zorno pokazuje kako rigidnost vodi u propast. Sed lex dura lex – Zakon je strog, ali to je zakon, moto zbog kojeg je ekipa s početka priče zamalo bila desetkovana, pokazuje koliko je bitno biti fleksibilan. Poglavito kad se vremena mijenjaju. A vremena u kojima živimo su definitivno vremena u kojima se dosta toga mijenja, pa je i pouka serijala sasvim na mjestu.
Gledano u globalu, trilogija Instrumentarij smrtnika: Grad od Kostiju, Grad od Pepela i Grad od Stakla pitko su napisani romani puni akcije koje svatko može uzeti u ruku ako ništa drugo a ono kao zabavu. Naravno, pod uvjetom da mu paše čitati o djeci anđela koja nemilice kose sve pred sobom serafinskim bodežima, mačevima, lukovima, strijelama te ostalim egzotičnim oružjem dodatno oboružani živopisnim runama iscrtanim po tijelu.
Judith Rumelt, što je pravo ime Cassandre Clare, najpoznatija je upravo po ovom serijalu koji je brzo dospio među najprodavanije naslove u skupini fikcije za mlade. Prije nego je objavila Instrumentarij smrtnika pod imenom Cassandra Clare, pod tim je imenom pisala vrlo dobro prihvaćene fan fictione bazirane na serijalu o Harryju Potteru i Gospodaru prstenova.
Drugi ciklus trilogije započinje romanom Grad palih anđela te uključuje još dvije knjige: Grad izgubljenih duša i Grad nebeske vatre, čiju ćemo radnju pratiti kroz već poznate, ali i neke nove likove. Cassandra Clare je 2009. najavila i novi serijal pod nazivom The Infernal Devices smješten u isti svijet kao i Instrumentarij smrtnika. Radnja ovog serijala se događa puno ranije, u viktorijanskoj eri. Serijal se sastoji od tri knjige: Clockwork Angel, objavljene 2010., Clockwork Prince, objavljene 2011. i Clockwork Princess, objavljene 2013. Njih ćemo također moći čitati u izdanju Algoritma. Prva je knjiga tog serijala upravo izašla u izdanju Algoritma.
Instrumentarij smrtnika ekranizirali su Unique Features i Constantin Film. Film se u kinima pojavio 2013. pod nazivom Instrumentarij smrtnika: Grad od Kostiju. Scenarij za njega napisala je Jessica Postigao na temelju prve knjige serijala. Lilly Collins dobila je ulogu Clary Fray, a Jamie Campbell Bower Jacea Waylanda.
Nagradna igra: Osvojite roman Cassandre Clare Mehanički anđeo (prvi dio trilogije Paklene naprave) u izdanju Algoritma.
Napišite nam neku zanimljivost o Cassandri Clare ili njezinom serijalu Paklene naprave, vaš dojam knjige ako ste je čitali ili dobar razlog da baš vi osvojite primjerak i pošaljite na naš e-mail: inverzija@inverzija.net.
Najdojmljiviji e-mail donosi vlasniku primjerak romana.
Nagradna igra traje do petka 3. listopada u ponoć.
Dobitnik romana Čelično srce iz prethodnog kruga je: Ivan Melinić. Čestitamo!