Home / Recenzije / Signali s posljednje granice #12: Discovery se vraća, kući?

Signali s posljednje granice #12: Discovery se vraća, kući?

Ok, da i to riješimo. Sada je potvrđeno. Jedan od najkrontroverznijih likova ove nove iteracije Treka: kapetan Lorca čiji su neortodoksni i drugačiji pristupi problemima zabrinuli dio fanova, je (nažalost) ispao negativac, i to ne višedimenzionalni lik, već na žalost ili sreću kako kojeg dijela gledatelja, manje suptilan negativac, negativac za naše vrijeme. MEGA će definitivno mnoge asocirati na jednu drugu kraticu koja zadnju godinu prevladava u medijima, i koja je u ovako kratkom vremenu imala ogromne posljedice na naš svijet. I sudeći po intervjuima Jasona Isaacsa nakon što je Lorca u velikom stilu otišao, te su metafore, te su refleksije definitivno bile na umu i glumcu i scenaristima kada su planirali lik ovoga neobičnog kapetana. No ova potvrda, ovo ne tako suptilno razotkrivanje nije bio jedini veliki događaj u ovotjednoj epizodi. What’s Past is Prologue je bila epizoda koja nam je ponudila možda i najviše akcije do sada, odličnu dramu, te zaokruživanje nekih likova koji bi mogli preuzeti kormilo broda u idućoj sezoni. Bila je to možda malo previše ubrzana epizoda, jer se toliko toga dogodilo u tako kratkom vremenu, ali nas je od početka do kraja držila prikovanima za stolicu, i ostavila nas željnima više. Epizoda koja je imala sve aspekte grandioznog finala, ali koja nije bila finale. Također, nakon nešto dužeg skretanja u Mirror Universe, Discovery se konačno uspio vratiti kući. Ili nije?

Make the Empire Glorious Again

U tradiciji serijaliziranog formata prestige TV-a ovotjedna epizoda se nadovezuje izravno na prošlu te potvrđuje da je naš Lorca zapravo njegov MU parnjak. Nakon što se izbavio iz agonizer kabine i skinuo masku, Mirror Lorca se odmah bacio na posao i oslobodio svoje pristaše, uključujući i svoju zamjenicu, Mirror Landry. Njegov plan dolazi do izražaja čim odbije logičan prijedlog Landry za pregrupiranjem i bijegom s ISS Charona. Plan koji je stvarao preko dvije godine, koji je uključivao preuzimanje Discoveryja, zbližavanje s Burnham i zavaravanje Stametsa o pravom cilju mikro-skokova. Da, Lorca je sve to napravio da se vrati u MU, i da uz pomoć svojih pristaša, koji izgledaju nekako svježe i ne toliko izmučeno nakon više od dvije godine u agonizeru (možda carica stvarno nije tako okrutna?), svrgne Georgiou i sam se postavi za cara, koji je po svemu sudeći još gori od njegove protivnice. Kao što smo napomenuli, MEGA je ovdje možda malo previše očita (pogotovo dio s izvanzemaljcima koji nekontrolirano prelaze granice), ali glavni problem ne leži u samoj metafori već u tome da su i Lorca i Georgiou na kraju dvije strane istog naličja. I jedan i drugi su okrutni diktatori, s tom razlikom da je Lorca potencijalno možda još i gori. Možda nismo uspjeli shvatiti, ali čini se da je Discovery ovdje propustio da napravi nešto zanimljiviji lik Mirror Lorce, sličniji Mirror O’Brianu iz DS9 MU epizoda, moralno upitnog ali ne nužno negativca.

Nakon okupljanja pristaša, Lorca odmah provodi plan u akciju. Carica Georgiou možda ima brojčanu nadmoć, ali uz pomoć Mirror Stametsa, tj. prisilom znanstvenika na suradnju, Lorca ispušta otrovni plin  koji neutralizira većinu imperijalne garde. S promjenom odnosa snaga, Lorca otkriva i dio plana nakon što sam zasjedne na tron. Iako nije njezin parnjak, Burnham će vladati zajedno s njim, i zato je se ne smije ubiti ili ozlijediti. Nakon što je čudesno preživio eksploziju ISS Burana, i završio u Prime univerzumu, Lorca je opsjednut sudbinom i vidi Burnham kao integralni dio njegove sudbine, što objašnjava zašto ju je izvukao iz zatvora i toliko patronizirao u prvom dijelu sezone. No njegov plan ima mali problem. Naime, sama Burnham se ne slaže s takvom idejom i nudi pomoć carici Georgiou da spriječi Lorcin puč. Možda je to dijelom zbog nostalgije, i lojalnosti svojoj izgubljenoj kapetanici, ili zbog bijesa nakon Lorcine izdaje. No naša junakinja nije jedina koja se osjeća izdanom. Smatrajući da je Burnham odigrala ulogu u Lorcinom planu, carica odbija njenu ponudu i šalje je u zatvor. Još jednom, ironijom sudbine, zbog svojih odluka, naša bi se junakinja mogla naći iza rešetaka. Ali, ovaj put Burnham ne čeka da joj netko pomogne nego koristi kaos da savlada pripadnike imperijalne garde te bježi u servisne hodnike u nadi da kontaktira Discovery o promjeni plana. Sa Burnham u bijegu, Georgiou i Lorca se sukobljavaju u prvoj od čak nekoliko akcijskih scena u ovoj epizodi. Kraći okršaj završava gubitkom svih preostalih caričinih pristaša, i ona je prisiljena pobjeći, dok Lorca konačno preuzima tron.

Star Trek: Discovery

Obitelj na okupu

Dok se na Charonu vodi bitka za prevlast, na Discoveryju, koji ne znajući za najnoviji razvoj događaja juri prema imperijalnom brodu, saznajemo dobru i lošu vijest. Stamets se oporavio, ali je hangar sa sporama uništen. Preostale su još jedino ograničene zalihe. No to nije jedini šok. Uz pomoć Stametsa i Tilly saznajemo nešto još gore. Dok se Discovery poput slijepog putnika koristio micelijarnim tunelima, Charon izravno upija snagu micelijarne mreže pomoću svog jedinstvenog pogona (ogromne plamteće kugle), koja omogućuje razorno uništavanje planeta. No iako taj pogon omogućuje ogromnu moć, njegovo nerazborito i neplansko korištenje prijeti uništenjem same mreže i svih univerzuma. Prevedeno, ako se Charon ne uništi, nastati će ekološka katastrofa koja će izbrisati sav život u svakom od univerzuma. Ova velika prijetnja, i definitvno nimalo suptilna metafora omogućuje jednu od najboljih scena u seriji, scenu koja je klasični Trek. Jer nakon što Burnham konačno stupi u kontakt s Discoveryjem, i obavijesti Saru, sada kapetana, o najnovijem tijeku događaja, Discovery postaje integralni dio plana za uništenje imperijalnog broda, i time spasa same micelijarne mreže.

No ovaj hrabri plan ima veliku cijenu – sve preostale zalihe spora, ali i sam brod. Naime, da spasi mrežu posada se mora žrtvovati jer će eksplozija Charona uništiti Discovery. Ova velika i teška dilema daje nam priliku da konačno vidimo cijelu posadu, obitelj, na okupu.  No-win situacija omogućuje i inspiracijski govor kapetana Saru, najbolju scenu u epizodi, govor koji ga nesumnjivo kvalificira za mjesto kapetana u narednoj sezoni. Ovome se potencijalno jako veselimo jer Saru je jednostavno odličan lik, u duhu klasičnog Treka, koji zaslužuje bolju poziciju i više vremena u epizodi. Također, konačno možemo vidjeti i nešto aktivnije članove posade, koji su zbog potrebe radnje do sada bili u pozadini. Riječ je naravno o časnicima Detmer, Rhysu, Owosekun i još uvijek misterioznoj Airam. Nadamo se da je ova scena bila nagovještaj razvoja njihovih likova u narednoj sezoni. S novim vodstvom, i obitelji na okupu, Discovery je konačno spreman za svoje prvo pravo putovanje, ma koliko kratko ono bilo.

I ovdje leži jedan od problema ove inače jako dobre epizode. Naime, epizoda funkcionira, ali se doima zbrzana. Otkriće Tilly, kojoj je uloga njenog parnjaka definitvno pomogla da postane više asertivna, i Stametsa, da se Charon može uništiti, obnoviti micelijarnu mrežu, ali se i vratiti kući, je jednostavno bilo prikazano prebrzo i eliminiralo osjećaj prave opasnosti po ovu još neiskusnu ali sada ujedinjenu posadu. Ovaj dio radnje definitvno bi više profitirao da se cijela dilema protegla na barem dvije epizode.

Put u Had

Star Trek: Discovery

Dok na Discoveryju u pravoj klasičnoj Trek atmosferi posada surađuje na pripremanju riskantne misije, na brodu smrti, pratimo kako se Lorca nakon preuzimanja vlasti obračunava s protivnicima. Prvi je na redu Stametsov parnjak, koji završava nimalo poetski (Lorca ne voli poeziju), iako nam scena daje impresivni pogled na „nebeska vrata“ koje vode u jednom smjeru. U samu micelijarnu jezgru (foreshadowing). Također, možemo vidjeti kako opsesija novog vladara Imperije s Burnham raste. Lorca je naime zadužio svoju najbližu suradnicu, Landry, da pronađe svoju štićenicu koja ih izbjegava u „Die Hard“ stilu. To nam pruža još jednu odličnu priliku da vidimo interakciju između mentora i učenice, koja je sada poprimila naznake nelagode i jeze, kao i priliku scenaristime da još jednom stave u kontrast MU i PU, i za još jednu nimalo suptilnu scenu alegorije vezane uz trenutnu situaciju u našem univerzumu.

Još jednom dovedena pred zid, Burnham ne ostaje ništa drugo nego apelirati za pomoć samoj carici. Scena između dvije žene, koje povezuje tako puno, a istovremeno su tako različite, je izuzetno snažna i emotivna te možemo vidjeti kako Burnham još nije uspjela preboliti gubitak svoje mentorice kao i svojih postupaka koji su je naposljetku i doveli u ovu sobu. No moramo priznati da nam je malo neshvatljivo, da Burnham unatoč traumama iz prošlosti uopće vjeruje ovoj ženi. Jer carica možda liči na njenu mentoricu, ali tu svaka sličnost prestaje. No, Georgiou, sada javno osramoćena, odlučuje ipak pomoći Burnham u njenom planu da eliminira Charon, kao i Lorcu. U Terran Empireu, osveta se čini se servira vruća.

Star Trek: Discovery

U sceni koja zrcali Burnhamino prvo pojavljivanje u prijestolnoj dvorani, naša glavna junakinja pod krinkom predaje, dovodi caricu pred Lorcu. Uloge su zamijenjene, ali je varka ista. Zaslijepljen mržnjom prema carici, i opsesiji s Burnham, Lorca ispunjava svoj dio plana i dopušta posadi Discoveryja da napuste Imperij. S jedne strane ovo može pokazati da Lorca ipak nije bio potpuno stereotipni negativac i da se ipak povezao s posadom Discoveryja. S druge strane ovo je čudna odluka, jer nakon što su i Burnham i Georgiou u njegovoj milosti, bilo bi logično da preuzme i Discovery, pogotovo zbog njegovog revolucionarnog pogona. Ovo je bila još jedna scena koja bi profitirala od nešto sporijeg tempa.

Lorcina odluka da povjeruje Burnham pokazala se kobnom, jer nakon što je dala tajni signal, započinje akcija. Dok Discovery otvara vatru na Charon, carica Georgiou i Burnham se u impresivnoj akcijskoj sceni obračunavaju s Lorcom i njegovim pristašama u spektakularnoj borbi prsa o prsa. Još jedna je to scena koja zrcali događaje iz prologa, jer još jednom se Burnham i Georgiou zajedno obračunavaju s neprijateljem. Zanimljivo je primjetiti da je Mirror Lorca zbog svoje opsesije u nemogućnosti da ubije Burnham, što ga na kraju skupo košta. Jer dok sama Burnham zbog svoje obuke u Floti i svojih moralnih uvjerenja (u duhu Treka), ne može ubiti Lorcu, carica može, što završava klasičnom eliminacijom negativca, gdje Lorca svoj kraj nalazi upravo u micelijarnoj jezgri Charona – njegov vlastiti put u Had.

Star Trek: Discovery

Iako prikazana kao brutalni diktator, carica je i nakon eliminacije ostala vjerna obećanju Burnham. Dok Charon gori, Georgiou je spremna žrtvovati se da spasi Burnham i Discovery. No, u jednom od rijetkih plot twistova koje je malo tko očekivao, i još jednoj refleksiji na prolog, Burnham u zadnji čas spašava Georgiou, te obje završavaju sigurne na Discoveryju. Iako se ova odluka može objasniti nostalgijom naše glavne junakinje za svojom mentoricom, spašavanje brutalnog diktatora, upitan je potez. Ni sama Georgiou nije presretna, budući da joj je Burnham oduzela časnu smrt, i ova će odluka nesumnjivo imati reperkusije u preostalim epizodama. S obje žene sigurne na brodu, Discovery u Had šalje i Charon, te pratimo kako Stamets po posljednji put (?) navigira micelijarnim tunelima. Osim što je vizualno impresivna, ova scena je za Stametsa izuzetno emotivna, budući da se nakon početnih problema, uz pomoć svog partnera, doktora Culbera, uspijeva pomiriti s gubitkom, ali i naći „izlaz iz šume“.

Star Trek: Discovery

Epizoda završava s povratkom Discoveryja u poznati svemir. No ne nužno u isto vrijeme. Naime, kako Stamets obavještava zaprepaštenu posadu (i nas gledatelje), Discovery se vratio na isto mjesto od kuda je krenuo, ali devet mjeseci kasnije. Vrijeme u kojem se mogla roditi beba, ili su Klingonci mogli dobiti rat, što se po svemu sudeći dogodilo (rat, ne beba). Epizoda završava u nelagodnom tonu, dok zapanjena posada promatra promjenu na ratnoj karti, na kojoj je velik dio federacijskog teritorija zamijenjen klingonskim.

Novi početak?

Za razliku od prijašnjih epizoda koje su balansirale između nekoliko radnji, ova se usredotočila na dvije koje su postavljene nasuprot jedna drugoj i tako prikazala dva svijeta. Onaj izvrnuti, MU, zapravo refleksiju našeg – stranu koju predstavlja carica Georgiou, ali još više Lorca. Svijet je to gdje se pod krinkom očuvanja izvornih vrijednosti postavljaju temelji totalitarizmu i ukidanju tih istih sloboda za čije se očuvanje zagovara. Univerzum je to u kojem prevladavaju ksenofobija i netolerancija, i gdje se pod izlikom povratka neke fantomske primordijalne veličine i snage, ukida svaki otpor i svako drugačije mišljenje. Naznake ovakvog svijeta bile su prikazane kod Klingonaca u Prime Universeu; ali je Discovery s MU uspio pogoditi srž problema. S druge strane imamo ideale Treka, ideale utopije, tolerancije i promoviranja raznolikosti, ideale koje predstavlja posada Discoveryja (minus Lorca). Ideale koje zbog ratne atmosfere u prvom dijelu sezone nije bilo uvijek lako pronaći, ali su bili tu, te su prelaskom radnje u MU, došli na vidjelo. Sada kada smo konačno napustili MU, i izgubili jednog od glavnih likova, vrijeme je da te ideale vidimo u praksi i u normalnom univerzumu. Jer Discovery se vratio u ratnu atmosferu, ali s kristaliziranom posadom i idealima, spreman za novi početak. Ne smije se zaboraviti da rat ima uvijek disruptivan efekt, pa i na utopijsko društvo. To smo mogli vidjeti u DS9, koji je situaciju, koliko god teška bila na kraju riješio ne kroz primjenu sile, već suosjećanjem koji je Odo pokazao prema ženskom mjenjoliku. Discovery je prije svega istraživački brod, prisiljen da poprimi ratnu zadaću zbog izbijanja klingonskog rata, ali i ohrabren manipulacijama tadašnjeg kapetana Lorce. Situacija se sada promijenila, i sudeći po govoru Saru i po tome da nas do kraja sezone dijele još dvije epizode, ne sumnjamo da bi mogli vidjeti rješenje sukoba na Trek način.

Star Trek: Discovery

Dodatne opservacije

  • Naslov epizode „What’s Past Is Prologue“ je referenca na Shakespearovu „Oluju“ koja se događa na magičnom otoku, što je u Discoveryju, MU. Također, jedna od radnji bavi se pokušajem ubojstva kralja, radnjom reflektiranom u ovoj epizodi, koja kao i u predstavi (spoiler) nije uspješno završila. Konačno, naslov može reflektirati i mogućnost da je 12 epizoda koje smo imali prilike do sada vidjeti zapravo bio prolog, i da nas tek čeka pravi početak.
  • Još jedna od propuštenih prilika je lik Landry, tj. Mirror Landry. Discovery je ovdje imao priliku odigrati odličnu igru zamjene likova sa Prime Landry u MU, ali ta je prilika nažalost propuštena. Kao i Prime Landry, i njen parnjak je imao malu ulogu, koja nije ostavila neki utisak na gledatelje.
  • Saznali smo i kako je Lorca završio u Prime Universe. Nakon gubitka ISS Burana, Lorca je uz pomoć ionske oluje i pogreške teleporta, zamijenio univerzume. Fanovi Treka će se sjetiti slične situacije iz TOS-ove „Mirror Mirror“ epizode.
  • Iako je scena bijega Burnhama iz prijestolne dvorane prepune elitne garde bila malo naivna, mora se pohvaliti scenariste za dosta realistični lov mačke i miša po hodnicima broda.
  • Nećemo ulaziti u rasprave kako je Burnham mogla pronaći tajne odaje carice Georgiou, dok Lorca nije. Ali scena u kojoj Burnham ulazi u caričine odaje, dok Georgiou u ruci drži emblem svoje posvojene kćeri – scena koja zrcali scene Burnham s emblemom caričinog parnjaka, bila je izuzetno emotivna.
  • Iako smo imali prilike vidjeti hologram u MU, razveselila nas je činjenica da Discovery koristi i tradicionalne ekrane.
  • RIP (Mirror) Lorca. Ali ako pretpostavimo da su Prime i Mirror Lorca zamjenili mjesta u trenutku kad je ISS Buran uništen, možda ovo nije kraj za barem jednu verziju ovog kapetana. Pogotovo jer uskoro izlazi „Drastic Measures“, knjiga koja će se baviti ranijom karijerom Lorce.
  • Bilo je odlično vidjeti Michelle Yeoh u elementu. Postoji razlog zašto je zovu kraljica borilačkih vještina. A scene borbe prsa u prsa bile su doista impresivne.
  • U svoj akciji, emocijama i ubrzanju lako je propustiti maleni ali važan trenutak u kojemu zelena kapljica padne na rame Tilly. Nešto nam kaže da će ovo biti važno za radnju ako ne ove sezone, onda one druge.
  • Potrebno je razjasniti jedan od problema koji neki nazivaju „kršenje kanona“. Naime rečeno je da je Federacija izgubila rat, i prikazana je karta na kojoj je Federaciji ostao vrlo mali teritorij, svega 20 %. No, ne smijemo zaboraviti da je Federacija puno veća od onog prikazanog na mapi, i da je to samo klingonski front. Dakle realnije bi bilo reći da je 20 % Federacije izgubljeno, s ostatkom osramoćenim i poraženim, ali Klingonci nisu uništili Federaciju. Po tome, kanon iz DS9, u kojem je napomenuto da Klingonci nikad nisu izvršili direktni napad protiv Zemlje i Zapovjedništva Zvjezdane Flote je i dalje važeći.
  • I za kraj, gdje je ISS Discovery ? Nešto nam kaže da bi taj brod mogao biti povezan s klingonskom pobjedom. I da li je njegov kapetan, Killy? ; )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 komentari

  1. Ne znaš što je gore, STD “serija s ključem”, ili ovaj prikaz.

    “…zapravo refleksiju našeg… Svijet je to gdje se pod krinkom očuvanja izvornih vrijednosti postavljaju temelji totalitarizmu i ukidanju tih istih sloboda za čije se očuvanje zagovara…”

    Čisto sljepilo. Samo zamijenite riječi: “očuvanja izvornih”, s riječima: “promicanja progresivnih”. Jel’ otkaz zbog svoga mišljenja dobio Damore ili netko od buljuka lažnih, licemjernih SJW “liberala”? Kao i uvijek dosad u povijesti, socijalisti su apsolutno nesposobni prihvatiti da nemaju monopol na stvarnost i da ga nikada neće imati.

Check Also

Beskrajni dan – dobro potrošeno vrijeme!

Još jedan dan, još jedan predstavnik moderne azijske kinematografije. Pomalo i ironično, stoga, da se …

Zapisi iz prostranstva 3.0 #12: Vrli novi svijet

I još jednom, došli smo do trenutka koji smo nestrpljivo očekivali, finala treće sezone serije …

Web Statistics