Home / Recenzije / Signali s posljednje granice #1: Trek ide u rat

Signali s posljednje granice #1: Trek ide u rat

Prije nego što počnem s osvrtom, da nešto naglasim. Da, konačno gledamo Star Trek, i konačno analiziramo Star Trek. 12 dugih godina (ne računajući reboot J.J. Abramsa iz 2009.), prošlo je od posljednjeg govora kapetana Archera, 12 godina bili smo zakinuti da slijedimo staze prema zvijezdama na malim ekranima. Teško je to shvatiti. Trek je nekako propustio televizijsku revoluciju, društvene mreže i haštegove, tako da je Star Trek: Discovery, kada ga je CBS najavio pred gotovo dvije godine, odmah došao pod povećalo i kritike i publike. To je razumljivo, sudeći po težini i važnosti koju Trek ima, i kao simbol i kao brend. Malo je koja franšiza, malo koji imaginarni svijet, univerzum, imao tako dalekosežan i snažan utjecaj na svijet koji znamo, i koji ga je ujedno transformirao, budeći optimizam i nadu prema budućnosti svojom jedinstvenom porukom, koju je prije pola stoljeća lansirao sad već besmrtni Gene Rodenberry.

Na granici Federacije

Ta poruka, vidljiva u svim iteracijama Star Treka, je poruka o toleranciji, bogatstvu raznolikosti, prihvaćanju drugačijih, nadi za bolju budućnosti. Palica je sada predana Discoveryju, seriji smještenoj 10 godina prije sad već kultne petogodišnje misije Kirka, prije nego što je TOS stvorio ovaj fascinantan univerzum i započeo SF revoluciju. I olakšanje mi je izjaviti da, barem sudeći po viđenom u pilot epizodi, tj. epizodama The Vulcan Hello i Battle at the Binary Stars, Discovery je svjestan Trek nasljeđa.  Ali za razliku od prethodnika, Discovery je spreman subvertirati trope. Jer već na samom početku, poruka koja je amblem Federacije, ali i čitavog Star Treka, „Dolazimo u miru“, je iskorištena kao dokaz provokacije od paranoične i ratoborne sekte Klingonaca, koju vodi zaluđeni vjerski fanatik, T’Kuvma (Chris Obi). Ne ovo nisu Klingonci kojih se sjećate. Ne samo da je njihov vizualni izgled promijenjen (puno i previše je rečeno o tom, pa ovdje nećemo u to ulaziti), oni i jesu drugačiji. I dalje dijele neke odlike s Klingoncima kakve volimo i poznajemo. I dalje im je čast na prvom mjestu, i dalje su spremni krenuti u rat da obrane tu čast. No, Discovery im daje kompleksnu kulturu, i različite motivacije za svaku od 24 velike kuće. Najvjerojatnije u aftermathu augment virusa (sjetimo se Enterprisea), došlo je do kolapsa integriteta Klingonskog Imperija, te je uslijedio kaos za kojeg T’Kuvma (ispravno) krivi Federaciju. Da ujedini Imperij u silu koja će igrati ključnu ulogu u Dominijskom ratu stoljeće kasnije, T’Kuvma je spreman izazvati rat s Federacijom, i tako natjerati sve kuće na ujedinjenje protiv zajedničkog neprijatelja. Klingonska paranoja širenjem Federacije sa svojim inkluzivnim idejama i promicanjem jednakosti, kao i prijetnja gubitka „čistoće“ zanimljiva je paralela na recentne političke događaje, i biti će interesantno promatrati kako će se situacija razvijati u nadolazećim epizodama.

Star Trek: Discovery

Nakon klingonskog introa, koji pokazuje novi smjer Treka, selimo se na neimenovani pustinjski planet gdje pratimo glavnog lika, prvu časnicu Michael Burnham, kako zajedno sa svojom nadređenom, kapetanicom Phillipe Georgiou (Michelle Yeoh), pokušava osposobiti izvor vode da spasi primitivnu izvanzemaljsku vrstu. Osim što nam scena pruža uvid u odličnu dinamiku između dvoje jakih likova, također nam daje i uvid u samu Burnham, čovjeka odgojenog na Vulkanu, koja je nakon sedam godina služenja pod Georgiou na USS Shenzhou spremna za vlastiti brod. Pustinjska scena je klasični Trek, optimistična avantura u neistraženom. No taj kratki moment Trek idile prekinut je nakon što u naizgled rutinskoj inspekciji misterioznog objekta na granici Federacijskog prostora, Burnham naleti na klingonsku ceremoniju „paljenja baklje“ i u samoobrani ubije klingonskog ratnika. Kad se nešto kasnije probudi na Shenzhou, paranoični T’Kuvma već je iskoristio incident da provede svoj plan. Iznenadna pojava masivnog broda sarkofaga pali alarm na Shenzhou, ali se Georgiou, kao prava časnica Zvjezdane Flote, prokušana ratnica i diplomat, odbija povući iz federacijskog prostora nadajući se dijalogu. Potaknuta obiteljskom tragedijom iz djetinjstva, Burnham prepoznaje ozbiljnost prijetnje i konzultira svog mentora, Vulkanca Sareka (James Frain), koji iznenađuje i nju i gledatelje spomenom preventivnog napada na Klingonce koji su Vulkanci izvršili u dalekoj prošlosti (Vulcan „hello“) i time otklonili mogućnost rata s ovom agresivnom vrstom. Nakon što pokušaj (vulkanskog) logičkog uvjeravanja propada, Burnham žrtvuje karijeru, te protivno odlukama kapetanice naređuje napad. Već u prvoj epizodi tako imamo subverziju – skoro pa nezamislivu pobunu protiv zapovjednog lanca (iako je nešto slično spomenuto u TNG Pegasus). No teško je okarakterizirati odluku Burnhama kao antiherojsku. Kao što kasnije objašnjava kapetanici, ona je to učinila iz želje da spasi Shenzhou i svoju mentoricu. Da li bi njen plan funkcionirao ili ne, nikad nećemo otkriti, jer u zadnji čas, Georgiou spriječava Burnham u svojoj namjeri, te prva časnica provodi ostatak vremena iza rešetaka (tj. zaštitnog polja). Još jednom, Discovery pokazuje da je ovo novi Trek – umjesto aktivne uloge na mostu, Burnham pasivno promatra dok klingonci otvaraju vatru na Shenzou i ostatak federacijske flote.

Star Trek: Discovery

Trek u ratu

Subverzija se nastavlja u drugoj epizodi, u kojoj nakon masakra federacijske flote (konačno, barem na kratko, Enterprise, tj. Shenzhou, nije bio jedini brod u kvadrantu) i žrtve plemenitog, ali naivnog admirala Serpica i USS Europe, T’Kuvma uspijeva u svom naumu. Okršaj s Federacijom uvjerio je klingonske kuće da promijene strategiju i razmisle o ujedinjavanju. Srećom za teško oštećeni i onesposobljeni Shenzhou masakr nije totalan, budući da T’Kuvma treba glasnika nadolazeće promjene. Iako je brod preživio, na donjim palubama, njegova prva časnica još se bori za život. Burnham je bitku provela u zatvoru, gdje je svjedočila gubitku zastavnika Connora, te promatra kako zaštitno polje, jedino što je dijeli od vakuuma svemira i sigurne smrti polako kopni. Nakon uvjeravanja brodskog kompjutera da je u životnoj opasnosti (što i nije bilo daleko od istine), uspijeva domoći se mosta, točno na vrijeme da se pridruži Georgiou u misiji onesposobljavanja T’kuvmina broda i pokušaju zarobljavanja fanatika. To nam daje priliku za odličnu montažu u kojoj promatramo kako posada Shenzhoua planira osvetu, dok T’Kuvma prikuplja tijela poginulih ratnika. Nakon uspješno izvedenog akta sabotaže slijedi spektakularna akcijska scena na T’Kuvminu brodu, koja na šok Burnham (ali i gledatelja) završava smrću Georgiou, ali i T’Kuvme. Emotivna je to scena, i to sa obje strane sukoba. Ne samo da promatramo vidno šokiranu Burnham koja je izgubila svoju mentoricu, te u još jednoj subverziji trope ne uspijeva spasiti ni samo tijelo kapetanice; gledamo i smrt T’Kuvme. Klingonski vođa je bio negativac, ali za svoje odluke imao je razloge. Dok promatramo kako njegov život kopni, shvaćamo da je ovaj fanatik jednom bio nevino dijete, nad kojim su se iživljavali ostali, i koji je odrastajući našao spas i sudbinu u religiji.

Star Trek: Discovery

Na kraju epizode, shvaćamo da je pilot bio više uvod u seriju nego njen početak. T’Kuvma je možda mrtav, ali uz veliku cijenu. Njegovi podređeni su živi i njegov cilj je ispunjen. Teški poraz koji je nanesen Federaciji ujedinio je velike kuće. Rat koji je započeo nesumnjivo će ostaviti traga na obje strane. Za Michael Burnham, posljedice su još i teže. Ne samo da je izgubila svoj položaj, već je osuđena na životnu kaznu iza rešetaka. Ovakav rasplet događaja već u pilotu, hard reset glavnog lika, gubitak Shenzhoua, kao i gubitak kapetanice Georgiou, presedan su za serijal poput Treka, ali i riskantan potez. Jer u manje od dva sata i s toliko toga na ekranu, imali smo jako malo vremena poistovjetiti se s likovima i brodom. Još je zanimljivije da nismo imali prilike ni vidjeti titularni brod USS Discovery, na kojemu će Burnham provesti ostatak radnje i tražiti iskupljenje, te pri kraju, ili u nekoj od narednih sezona konačno sjesti na kapetansku stolicu.

Star Trek: Discovery

Nova perspektiva Treka

No tek smo na početku, a početak obećava. Pilot je možda pružio nešto mračniju perspektivu, ali Discovery je i dalje nositelj Rodenberryjeve poruke. Kroz povratak Federacije miru i iskupljenjem Burnham, Discovery ima priliku prikazati sve vrijednosti po kojima prepoznajemo Star Trek (nešto slično prikazao je DS9, nekada crna ovca, a danas jedna od najomiljenijih Trek iteracija). Osim drugačije i osvježavajuće perspektive, serijalizirani format Discovery uvodi Star Trek u doba „filmske“ televizije. To se vidi i u samom pilotu u kojem nemamo tradicionalno upoznavanje s najvažnijim likovima, budući da u nešto manje od dva sata gubimo čak tri važnija lika, i to s obje strane. Još važnije, glavni lik, prva časnica Michael Burnham (Sonequa Martin Green), završava ta dva sata ne kao kapetan već kao osuđenik. Također, sudeći po previewu sezone, i stil i dinamika pilot epizoda odskače od onog što slijedi. Budući da još trebamo vidjeti titularni brod USS Discovery, na kojemu će se iskristalizirati i Burnham, ali i posada. No istovremeno ovo je i Trek koji će fanovi prepoznati. Od etičkih dilema i obrada relevantnih tema – poput ksenofobije i multikulturalnosti, do prepoznatljivih elemenata, termina, sve do dinamike među posadom i povremenog humora. Ovo je Trek koji je istovremeno drugačiji, ali i prepoznatljiv. Trek koji definitivno ima potencijala, i koji ćemo s nestrpljenjem očekivati svaki tjedan. Jer Trek se vratio. Put je možda nesiguran, i mračniji nego inače, ali obasjan je poznatim zvijezdama.

 

Dodatne opservacije.

  • Kao što je Bryan Fuller najavio, na Shenzou su Burnham zvali Number One. Očita i dobrodošla referenca na drugi pilot, TOS „The Cage“ u kojem je prvi časnik također žena.
  • Prema izjavi Burnham, Discovery započinje 2256, 10 godina prije avantura kultnoga Enterprisea – u Prime vremenskoj liniji.
  • Slijedeći brojne prestige serije i Discovery se odlučio za puno kompleksniji klingonski jezik. Lijepo je vidjeti da i dalje koriste rad Marca Okranda, koji se počeo koristiti u „Star Trek III: Search for Spock“. Jedini problem s isključivo klingonskim govorom je da glumci za dugačke rečenice i dijaloge moraju žrtvovati svoje sposobnosti, tako da dobivamo malo usiljen i umjetan govor. No studenti klingonskog će biti oduševljeni. Također, ako gledate na Netflixu, ne propustite pogledati sa klingonskim titlovima (da, preveli su sve).
  • Najave su bile točne. Već u pilotu može se vidjeti koliko su Klingonci kompleksna kultura. Od različitih oklopa i ukrasa, do drugačijih motivacija. Također, valja izdvojiti novu/staru religijsku komponentu koja će igrati veću ulogu. Pogotovo intrigantan koncept masivnog sarkofag broda, čija je oplata puna lijesova poginulih ratnika iz svih era.
  • Iako pretežno mračnije atmosfere, pilot Discoveryja imao je nekoliko humornih scena, od kojih je možda najzanimljivija ona zastavnika Connora, s imitacijom pilota komercijalnog aviona.
  • Puno se govorilo o vizualnom rebootu franšize. I naprednoj tehnologiji koja ne bi smjela postojati u 23. stoljeću. Najupadljiviji od njih je hologram. Po kanonu, prva (i kratkotrajna) upotreba holograma dogodila se u DS9, više od stoljeća kasnije. S druge strane, produkcija je objasnila da su hologrami uvedeni da daju veću slobodu glumcima u izražavanju. Iako, je li bilo nužno da se hologram Sareka sjedne na stol?
  • Iako je Burnham glavni lik, najzanimljiviji je svakako novi vanzemaljac u Trek univerzumu – Kelpian Saru (Doug Jones) – koji će, ne sumnjam, ubrzo postati omiljen lik najnovije iteracije. Saru je pripadnik binarne vrste, i kao plijen ima razvijeno osjetilo za strah (ili dramatično, nagovještaj dolaska smrti).
  • Spomen manjka kontakta s Klingoncima više od stoljeća se slaže s kanonom. To bi značilo da je posada NX-01, vođena kapetanom Archerom imala zadnji diplomatski kontakt s Imperijem, za debakla s augment virusom. Kaos koji je uslijedio i koji T’Kuvma planira eliminirati, vjerojatno je direktna posljedica epidemije. Nadamo se da će Discovery elaborirati tu temu u kasnijim epizodama.
  • Iako je Imperij bio u izolaciji, očito je bilo rijetkih incidenata poput napada na Donatu V u kojoj je Burnham izgubila obitelj. Ta je bitka prvi put spomenuta u TOS, “The Trouble with Tribbles”.
  • U svojem propagandnom govoru, T’Kuvma spominje sve osnivače Federacije: Ljude, Vulkance, Telarite i Andorijance. Ljude i Vulkance imali smo priliku vidjeti. Iako ih u pilotu nije bilo, očekujemo i ostale dvije vrste, kao i ostatak familijarnih iznvanzemaljaca poput Trilla, koje su kanonski dio Federacije u tom periodu.
  • Puno se buke (očekivano) podiglo oko „Vulcan „hello“. Čini se da su Vulkanci bili nešto agresivnija vrsta u 2016. No nije rečeno da li su uništili klingonski brod. Možemo pretpostaviti da su ga samo oštetili i time izazvali respekt ove ratničke vrste.
  • Dvije epizode imale su čak nekoliko flashbacka. Najzanimljivi je prvi dolazak mlade Burnham na USS Shenzou. Njen stil odijevanja i ponašanja pokazuje da je iako čovjek, Burnham uistinu odgojena kao Vulkanka.
  • Puno se buke podiglo i oko Burnham koristeći vulkanski nerve pinch. Sjetimo se tako nešto napravio je i Picard godinama nakon mind-melda sa Sarekom. Kao i Jonathan Archer dok je nosio katru Suraka.
  • A Burnham je to najvjerojatnije mogla napraviti budući da je Sarek s njom kao djetetom podijelio svoju katru. To je omogućilo ne samo da obavi vulkanske tehnike, već i jedinstvenu komunikaciju sa svojim mentorom za vrijeme bitke. Pohvale kreativnom timu za taj koncept.
  • Sarek je suprotno zabrinutim fanovima ostao Vulkanac do srži. On se javio Burnham ne jer je zabrinut za nju kao osobu, već jer Flota gubi dragocjeni resurs. Da, to je Spockov tata kakvog poznajemo, i (ne baš previše) volimo.
  • T’Kuvmin plan nije prošao bez otpora. Najviše mu se suprotstavio Kol, od Kuće Kor. Budući da je Kor Klingonac koji se kasnije suprotstavio Kirku (TOS „Errand of Mercy“), te u 24. stoljeću vrbovao Jadziu Dax u osveti protiv albina. Je li samo slučajnost da je jedan od T’Kuvminih najvećih pristalica upravo albino Klingonac Vox?
  • Jedno je sigurno. Discovery je vizualno spektakularan serijal. CBS je investirao po 8 milijuna dolara po epizodi i to se vidi. Vizualni efekti, scenografija, rekviziti, kamera, režija. Sve vrvi od detalja, od oklopa torchbearera do unutrašnjosti broda sarkofaga, od konzola na mostu Shenzhoua do uniformi. Discovery je više film nego serija. Svemir je predivan i konačno ga se tretira kao trodimenzionalni prostor. To je posebno vidljivo u hodu Burnhama po oplati Shenzhoua, ali i u sceni otkrivanja broda sarkofaga.
  • Tim više je razočaravajuće da spektakularna bitka kod binarnih zvijezda započinje poput borbe linijskih brodova kod Trafalgara. Srećom kasnije se koristi trodimenzionalni prostor. Možemo samo zamisliti što nas čeka u idućim epizodama.
  • Iako nije bilo tradicionalnog handovera od strane lika iz prošlog serijala (ovdje je to bio Sarek), jedan od federacijskih brodova bio je USS Shran. ENT fanovi prepoznati će referencu. Drugi se zvao USS T’Plana-Hath. Fanovi „First Contacta“ prepoznat će referencu.

Check Also

10 TV fantasy poslastica koje nas uskoro očekuju

Do prije deset godina termin fantasy bio je rezerviran samo za velike ekrane ili niskobudžetne …

The Stand: CBS-ova adaptacija Kingovog romana okuplja zvučna glumačka imena

Seriju baziranu na Kingovom epskom postapokaliptičnom romanu The Stand razvija CBS All Accessu, što je …

Web Statistics