Recenzija: Full Dark, No Stars; Stephen King

Full Dark, No Stars potcrtava ono što već dobro znamo. Stephen King zna pričati priče. I to kakve priče! Riječ je o kompilaciji od četiri, a ako ste sretni da se domognete proširenog izdanja, pet kratkih priča, jezivih svaka na svoj način. Može se reći da je majstor horora ovoga puta nadišao samog sebe po surovosti, što i sam priznaje u prvoj rečenici post scriptuma kojeg je imao potrebu dodati knjizi.

Poveznica pričama je osveta. Zanimljivo je kako su u svim pričama ‘negativci’ (ovo pod navodnike jer se u posljednjoj teško može govoriti o zloj namjeri), muškarci koji čine neopisivo nasilje nad ženama. King se već poigravao idejom maltretirane žene koja uzima stvar u svoje ruke i božice/demona koja kroji pravdu u ime ugnjetavanih pripadnica slabijeg spola (npr. Rose Madder, Dolores Claiborne), međutim Kingovi stalni čitatelji primjetiti će kako su priče koncentrirane u ovu zbirku posebice mučne a odmazda na razini samih nedjela.

Priča 1922 vrhunski oslikava američku zabit s početka prošlog stoljeća, odnos muškaraca i žena, način razmišljanja i života na farmi u Nebraski. King si uzima vremena da nas uvede u uzroke i posljedice, gradeći cijelu priču kao apologiju i oproštajno pismo glavnog lika, čemu doprinosi pisanje u ich-formi. Po elementima koje koristi evocira djela E. A. Poa, služi se prekaljenim i iskušanim metodama koje ne podbacuju niti u ovom slučaju i čitatelj neće niti primjetiti da se priča u kojoj se objektivno i ne događa mnogo toga proteže na preko 150 stranica.

Big Driver je noćna mora svake žene. U nju je King unio i neke autobiografske elemente, obzirom da kao pisac htio-ne htio hodočasti na prezentacije svojih knjiga na kojima se susreće sa tiradom  identičnih pitanja, prijaznog smijanja i pisanja personaliziranih posveta fanovima koje vidi prvi i posljednji put u životu. Upravo ta doza humora koji se iščitava između redaka odlična je za uljuljkavanje i nespremnost na užas koji slijedi. Ova je priča prije triler jer funkcionira sasvim solidno bez elemenata nadnaravnog i to je možda čini još strašnijom. Iako na koncu ‘pravda’ biva zadovoljena uz blagoslov čitatelja koji gladno čeka ‘opravdani’ linč, nameće se dilema da li je u pitanju zaista bila prevencija budućih zločina, kako to glavni lik želi vjerovati, ili slijepa odmazda zaodjenuta u ruho altruizma.

Fair Extension je klasična priča o Mefistofelesu i Faustu, ispričana na malko drugačiji način. Zanimljivo, ovdje težište nije na cijeni pogodbe na kakvu smo navikli, nema vječnog prokletstva, nema sumpora i paklene vatre. Međutim, priča je stvorena sa drugom idejom – da oslika koliko daleko seže ljudska pohlepa i bezrazložna zloća – i u tome je toliko uspješna da je na momente u svom pretjerivanju i groteskno komična. Ipak, baš zbog svoje tendencioznosti nije tipična za Kinga i ostaje nefokusirana poput pogleda u zvijezde glavnog lika, s kojim završava.

A Good Marriage kao da je izašla iz zone sumraka. King sa užitkom uništava premisu da što dulje živiš sa nekom osobom, bolje ju poznaješ, te nam servira vrašku dilemu i pitanje koliko uistinu želimo poznavati intimu bliskih ljudi. U neku ruku, ova je priča najteža od svih jer u njoj izdaja dolazi iz vlastitih redova, iz vlastitog doma, a impuls za akcijom mora biti posve intrizičan i ničim direktnim izazvan. Igranje sa ulogom žrtve iako se ne radi o fizičkoj žrtvi i izlaženjem iz nje. Ili, kako bi sročila naša Ivana Brić Mažuranić: „Draža je meni moja nesreća (koju se pravim da ne vidim a ima vrijednost samo zato što je moja i meni poznata rutina), nego sva sreća ovoga svijeta (koju bi mogla dobiti da se pokrenem i promijenim nešto). Također siromašna sa elementima nadnaravnog, mogla bi poslužiti kao predložak za solidan triler.

Under The  Weather je kratka priča koja je rubno u području horora i djeluje kao nešto što je King napisao u jednom navratu, iz gušta. To ne znači da je loša, ali ako vam u ruke dospije izdanje bez nje, nemojte misliti da ste ostali previše zakinuti.

Unatoč mučnim temana, ‘Full Dark, No Stars’ je zbirka preporučljiva i onima koji još nisu došli u doticaj sa Kingovim opisom (zar ima i takvih?). Naime, uz vrhunsko pripovjedanje, opći dojam nakon čitanja nije crnilo i beznađe. Mi ljudi smo čudna bića – makar Pravda imala krvave ruke, svejedno ćemo joj se radovati. I smatrati da stoji baš na našoj strani.

Naslov knjige: FULL DARK, NO STARS
Autor:
Stephen King