Osvrt na roman i pilot serije Čovjek u visokom dvorcu

20012015_čovjek_u_visokom_dvorcu_feat

Konačno smo dočekali ekranizaciju najpopularnijeg Dickovog romana The man in the high castle. Bio sam vrlo sumnjičav kako će Amazon odraditi priču koja je poprilično filozofična, puna introspektivnih osvrta, sumnjičavosti i nekoliko likova koji su poput duhova. Te kako će dočarati vrlo vrlo uvrnut kraj romana. Svojevremeno, kada sam čitao knjigu nije me se dojmila jer je prijevod bio užasno loš, pa sam sve vrijeme tražio englesku verziju romana za kojeg je spomenuti pisac dobio svog prvog i jedinog Huga 1963. godine. Nisam ga kupio do dana današnjeg, pa sam jutros uzeo zadnju polovicu knjige (Kentaurovo izdanje), digao se rano i polako čitao (ne obazirući se na prijevod) ne bih li dokučio zašto je knjiga druge oduševljavala, a mene baš i ne. Napominjem i to da sam „Čovjeka“ zadnji puta čitao prije cca 19 godina. I ljudi moji kako sam se prosvijetlio!

No, vjerojatno ne bih posegnuo za knjigom da me nije ponukala sinoćnja epizoda koja secira knjigu na infinitezimalne dijelove i miješa poglavlja na suvremen i zanimljiv način. Tek sam jučer uvidio koliko tu zapravo ima genijalnosti u radnji, i na kraju zaključio da Dicku zaista treba dati vremena dok ga se čita jer ćete u protivnom ostat uskraćeni kao i ja. Naravno sjetio sam se i priče o dva bika na brdu koja gledaju stado krava (Robert Duvall – Colors).

Redatelj David Semel nije brzao nego je priči dao vremna da se polagano odmata. Samael je poznat po nekoliko vrhunskih TV uspješnica poput serija: Beverly Hills, Sutkinja Amy, Ally McBeal, Dr. House, Buffy, Heroji, Američka horor priča, Hannibal, itd… Vidi se da je ispekao zanat na popularnim serijama i vidi se da je jedan od super preciznih i odličnih TV redatelja današnjice. Svakako moramo spomenuti scenarista Franka Spotnitza koji je napisao nekoliko epizoda Dosjea X i, kako se nakon ove pilot epizode čini, razvalio sa scenarijem za ovu ekranizaciju.

20012015_čovjek_u_visokom_dvorcu_1

Atmosfera je turobna i prava post-ratovska Reich Amerika u kojoj su Sile Osovine podijelile SAD između Japana i Njemačke. Vlada diktatura, židovi, afroamerikanci i svi koji se suprotstavljaju Osovini, ubijaju se bez razmišljanja i pravi se čisti svijet. (Scena u kojoj policajac i jedan od glavnih likova stoje na cesti i odjednom počnu padati pahulje pepela, uz objašnjenje policajca da je to od bolnice jer danas spaljuju bolesne, invalide i sl… mi se urezala u pamćenje kao nešto super bolesno i super moguće da su ovi zapravo pobijedili u ratu).

Naravno, Hitler je bolestan i u Njemačkoj se osjeća glad za vlašću s obzirom na njegovo teško stanje, što dovodi Japan u nezgodnu poziciju jer će onaj koji naslijedi Fuhrera sigurno sasuti atomske bombe na japanske dijelove Amerike i pokušati zauzeti cijeli svijet. U tom sveopćem kaosu, jedna djevojka dospije do opasno tajnog prikaza filma The Grasshopper Lies Heavy u kojemu su Sile Osovine izgubile rat, a Saveznici kroje povijest onako kako je mi danas znamo. To je ponuka da potraži onoga tko je snimio taj film (Čovjeka u visokom dvorcu) i da potraži odgovore na milijun postavljenih pitanja. Tu ostavlja zaručnika koji se trudi proizvoditi nakit i ostale suvenire, ali u dijelu Japanske Amerike ništa moderno nije dozvoljeno i niti jedna pop kultura nema mogućnost zaživjeti.

Zapravo serija će se i bazirati na njezinom putovanju, na političkim igrama između Njemačke i Japana, na jednu ljubavnu priču, zaručnikov posao i borbu Reicha protiv pokreta otpora koji je sve jači.

20012015_čovjek_u_visokom_dvorcu_2

Postoji nekoliko različitosti s romanom, od nekoliko likova koji ne postoje u romanu, do samog okidača svih događaja u romanu. Dakle, The Grasshopper Lies Heavy su roman unutar Dickovog romana koji se može kupiti u knjižarama u neutralnim zonama, dok je ovdje to filmski prikaz alternativne povijesti za likove u nacističkim Državama. Sve to ne daje nikakav uteg radnji, pa čak sam i slobodnog mišljenja da kreativni ljudi mogu lagano nadograditi Dickove maštarije jer su zapravo otvorene za svakakve promijene i usavršavanja. Ovakav pristup priči, koja je svakako jedna od boljih u opusu ovog pisca, daje mi nadu da neće napraviti dvije ili tri sezone i tako uništiti cijeli trud. Po meni je pet do deset epizoda dovoljno da se ispriča priča i da svi akteri odličnog Amazonovog projekta rastegnu svoju kreativnost na najjače, a nama podare jednu odličnu seriju iz koje možemo puno toga naučiti.

Obavezna preporuka! I da, promijenio sam ocjenu romanu prvi puta u životu. Skočila je s 3 na 5. 🙂