The Mandalorian, dnevnik galaktičkog lutalice #1: Ovo je vrijedilo čekati!

Živimo u doista zanimljivim vremenima. Dok je većina nas živjela u svijetu s tri, pa šest Star Wars filmova, sada smo doslovno preplavljeni Star Warsom u skoro svim oblicima, od nove trilogije, samostalnih filmova, pa do animiranih serijala (knjige, stripove, igre, merch, i grašak sa Star Wars motivima na limenci ne računamo). To može biti dobro i loše, što se i može vidjeti iz dosta polarizirane baze fanova (pogotovo ako govorimo o posljednjim filmskim ostvarenjima), kao i očekivanjima od posljednjeg filma Skywalker sage – Abramsovog „The Rise of Skywalker“. No iako je ovo kulminacija Star Warsa, ovo je i kraj jedne ere. Jer u ovom trenu, Lucasfilm nema u planu niti jedan novi film. Ali to ne znači da će Star Wars uzeti predah. Upravo suprotno. Jer, u posljednjih nekoliko godina, film kao medij koji znači kvalitetu, zamjenio je prestige TV. I upravo su mali ekrani mjesto gdje Star Wars kreće u novu ekspanziju. A sudeći po premijeri prvog igranog Star Wars serijala – The Mandalorian – ta je odluka bila jako dobar izbor.

„The Mandalorian“ nije prvi Star Wars na malim ekranima. Od nesretnog „Holiday Speciala“ (kojeg je bolje zaboraviti), pa do odličnog „The Clone Wars“ i nešto slabijeg „Rebels“, Star Wars je ostavio svoj snažan pečat i u ovom mediju. Ali još se nikad nije dogodilo (a govorimo o skoro pola stoljeća postojanja), da smo imali igranu seriju filmske kvalitete. Do sada. Jer „The Mandalorian“ je ostvarenje snova Georgea Lucasa, filmsko iskustvo koje koristi prednost puno fleksibilnijeg TV formata da nam pruži galaktičku epsku avanturu.

Čovjek s kacigom

Prvo što će gledatelj primjetiti u prvoj, pomalo prekratkoj (epizoda traje 38 minuta) epizodi je da u dalekoj dalekoj Galaksiji, Skywalkeri nisu više fokus radnje. I ne samo to, pred nama je novi svijet, kakav još nismo imali priliku vidjeti. Budući da se „The Mandalorian“ odvija 5 godina nakon eksplozije druge Zvjezde smrti nad šumskim mjesecom Endora, što je dovelo do pada Imperije, i 25 godina prije pojave Prvog reda, odsutni su svi dobro poznati heroji i negativci. Imperiju je zamjenio Remnant bez centraliziranog vodstva, a u nedostatku prisutnosti snaga reda tek nastale Nove Republike, veliki broj planeta našao se u vakuumu između ostataka Imperija, kriminalnih kartela i gospodara rata. Svijet je to u kojem su lovci na glave tražena roba, i upravo je to okruženje gdje i srećemo našeg glavnog junaka: Mandalorijana (Pedro Pascal). Od samog početka epizode, jasno je da su scenarist i tvorac serijala Jon Favreau, te režiser Dave Filoni odabrali show, don’t tell pristup, jer u kratko vrijeme, uz jako malo riječi, dobivamo ideju tko je zapravo Mando.

The Mandalorian

Lik je to koji živi na galaktičkom rubu, mjestu daleko od utjecaja Nove Republike, te preživljava od nagrada za glave. Kao što možemo vidjeti u početnoj sceni, koja se odvija (a gdje drugdje) u kantini, Mando nije heroj, već čovjek koji shvaća ozbiljno svoj posao. Istovremeno, on ne uživa mučiti svoje mete, već pokušava svoj posao odraditi na najefikasniji (i mogli bi reći najhumaniji način). Mando je svjestan da je on pripadnik frakcije koja čak i nakon gotovo potpunog nestanka, i dalje izaziva strahopoštovanje gdje god se pojavi. Ovo je naravno Star Wars, te Mando ima i svoj vlastiti brod – Razor Crest – star, ali pouzdan, poput vlasnikova oklopa.

Pedra Pascala valja pohvaliti za odličnu glumu, jer najveći problem kod Manda je nedostatak lica. Naime, cijelu epizodu (vjerojatno i cijelu sezonu), Mando nosi kacigu, te bez mogućnosti da vidimo izraze na njegovom licu, njegove reakcije i emocije možemo tumačiti samo na temelju pokreta i postupaka ovog maskiranog antiheroja. Istina, on ima ljudski glas, te koristi njegov puni potencijal za komunikaciju raznih osjećaja – od ljutnje, iritacije, sjete ili zadovoljstva, ali momenti poput pokušaja sprijateljivanja s blurggom, ili odlične scene na samom kraju epizode, su trenuci koji čine Manda posebnim, i bliskim gledateljima. Biti će zanimljivo vidjeti hoće li Mando skinuti svoju kacigu, ili će se pridružiti ikonskim likovima čije lice nismo vidjeli uopće, ili tek na kraju, poput njegovog sunarodnjaka Bobbe Fetta, ili Dartha Vadera.

Ponuda koja se ne može odbiti

Enigmatični pristup ima svoje mane, ali i prednosti. Jer od početka je jasno da je „The Mandalorian“ inspiriran spaghetti-westernima velikog Sergija Leonea, ali sa Star Wars twistom. Od glazbene podloge Ludwiga Göranssona, do širokih polupustinjskih ili ledenih prostranstava, izoliranih naselja, te sjedišta kriminalnih gospodara, ovo je Divlji zapad, ali zaogrnut u galaktičko ruho. Mando je zbog prirode svoga posla prisiljen na suradnju s likovima na onoj strani zakona, uključujući lidera ceha lovaca na glave Greffa Cargu (Carl Weathers) i Klijenta (Werner Herzog), nekadašnjeg pripadnika Imperije, koji sada vodi svoju privatnu vojsku. Klijent je enigmatični lik koji Manda šalje na jednako enigmatičnu misiju, i to samo s djelićem potrebne informacije, a očito je da su njegovi motivi puno dublji nego što se prikazuje.

The Mandalorian

Kroz sastanak s Klijentom dobivamo i prvi uvid u ljudskost maskiranog junaka. Klijent Mandu kao polog daje beskar – izuzetno rijedak i vrijedan metal koji se može naći samo na Mandaloreu, njegovom matičnom planetu – on vodi Manda na još jedno enigmatično mjesto: The Forge. Tamo Mando sreće svoju jednako enigmatičnu sunarodnjakinju, koja od beskara radi zamjenski dio oklopa. Ali ne samo to, ova nas scena vodi i u flashback u kojem imamo možda i jedinu priliku vidjeti lice Manda – i to kao uplašenog djeteta, tijekom neprijateljske invazije. Iz razgovora s oružnicom, možemo naslutiti da Mando možda i nije Mandalorijan, već netko tko je kao siroče primljen u njihovu sredinu. Za više o porijeklu neznana junaka, trebati ćemo pričekati još neko vrijeme.

Ne treba dugo da beskar pokaže svoju vrijednost i spasi život Mandu tijekom kasnijeg napada čudne dvonožne reptiloidne kreature – Blurgga. Ovo je trenutak u kojem susrećemo i malenog, ali mudrog Ugnaughta Kuiila (Nick Nolte), koji Mandu osim pomoći, daje i lokaciju njegove misteriozne mete. Kao ni Mando, ni Kuiil nije klasični „dobar“ lik. Mando je vješt s oružjem, i upravo je to Kuillu nužno da eliminira problematične kriminalce koji su se pojavili u okolini, također u potrazi za metom.

The Mandalorian

A da gledamo Star Wars western postaje očito za „okršaja u podne“, gdje se Mando, sada sa svojim privremenim saveznikom, droidom ubojicom IG-11 (Taika Waititi) sukobljava s protivnicima. Ovo je spektakularna scena, u kojoj se dvojica saveznika obračunavaju s napadačima. Ne nedostaje ni humora, budući da IG-11, osim svog ubilačkog talenta, ima i „dar“ za birokratske minutiae, kao i spremnost na samouništenje. Da je Mando vješt ratnik, pokazuje se kada u posljednji čas preuzima kontrolu nad blaster-topom, te donosi pobjedu ovom neobičnom dvojicu.

Nakon što su „počistili“ tvrđavu ostaje samo lociranje mete. A tko je uopće meta? I Mando, (a i gledatelji) šokirani su s otkrićem. Tko je osoba koju Klijent traži, i radi kojega su nastradali mnogi, zamalo i sam Mando? To je maleno biće, sa šiljastim ušima, u nečemu što liči na inkubator u kojemu je po svemu sudeći provelo 50 godina. Zelene boje…veliko otkriće na samom kraju epizode (što čudom nije spoilano prije premijere), koje bi moglo kompletno promjeniti koncept serijala kakav smo si zamislili: meta je ni manje ni više nego beba vrste kojoj pripada Yoda! I ovdje možemo još jednom vidjeti da Mando nije tipični lovac na glave, jer da zaštiti bebu, on je spreman hladnokrvno eliminirati (i eliminira) svog privremenog kolegu – IG-11. Sa ovim velikim otkrićem na kraju, scenom koje evocira Stvaranje Adama, završava i ova odlična premijerna epizoda, te započinje velika avantura – putovanje kojemu se izuzetno veselimo.

The Mandalorian

Star Wars na drugačiji način

„The Mandalorian“ je već u prvoj epizodi pokazao ogromni potencijal promjene Star Wars strategije. Jer i bez prepoznatljivih likova ili lokacija, serijal je potvrdio da je Star Wars više od Skywalker sage. Istina, u starom proširenom svemiru već smo imali priliku to vidjeti, ali nakon Disneyjeva preuzimanja franšize, fokus se vratio upravo na dobro znanu tematiku. Uspjehu je dodatno pomoglo to da je kreativni tim imao pristup ogromnom budžetu (12 milijuna dolara po epizodi), koji su iskoristili u cjelini. Od oklopa, uniformi, prostetike i animatronike, vizualnih efekata, do ogromnih prostranstava snimanih na lokaciji, vidi se da su Disney i Lucasfilm shvatili serijal ozbiljno. A da doživljaj bude potpun, poput retro štiha originalne trilogije pomogli su i detalji poput prašnjavih oklopa stormtroopera, nesretnog Kowakian majmuna pred roštiljem, ili sigurnosnog droida. U svakom elementu, ovo je Star Wars kakav volimo i kakvog se rado sjećamo, ali sa svim blagodatima moderne tehnologije. Svijet „The Mandaloriana“ nije scena, već svijet u kojem se živi. Favreau i Filoni nisu samo postavili temelje serijalu, već i budućnosti Star Warsa na malim ekranima. Mando je enigmatični lik o kojem ne znamo skoro ništa, ali prva epizoda nas je uvjerila da je ovo lik kojega ćemo biti spremni pratiti na kraj daleke, daleke Galaksije.

Dodatne opservacije:

  • Sudeći po dječaku u flashbacku, Mando i njegova obitelj bili su zahvaćeni ratom u njegovom djetinjstvu, ratom u kojem je vjerojatno postao siroče. Moguće je da se ovo dogodilo za Klonskih ratova, sudeći po scenama battle-droida u traileru, kao i komentara o mržnji prema droidima, na ledenom planetu.
  • Koja je uloga male zelene bebe? Tijekom sastanka s Klijentom, nakratko smo upoznali znanstvenika koji je bio protiv toga da tada još neznanu metu Mando ubije. Je li moguće da je ovo biće force sensitive? Možda znanstvenik želi iskoristiti potencijal stvorenja (midiklorijane) za nepoznati cilj?
  • Također saznali smo da je vrsta kojoj pripada Yoda, s 50 godina i dalje mala, bespomoćna beba. Ili je to samo varka?
  • Riješen je misterij koji je dugo mučio fanove. Otkrili smo da u dalekoj dalekoj Galaksiji, postoji wc. Iliti Vac Tube.
  • Čini se da 5 godina nakon Endora, zamrzavanje traženih bjegunaca u karbonitu više nije opasno (kao u slučaju Hana Soloa), već je postalo rutina.
  • IG 11 doživio je svoj nesretni kraj, ali ne bi nas čudilo da ga Mando vrati u život i reprogramira. Bilo bi šteta izgubiti tako zanimljivog i zabavnog lika nakon samo jedne epizode.
  • Da li je samo nas oduševila predivna odjavna špica?

Check Also

Nominacije za nagradu Hugo 2024.

Objavljeni su finalisti za prestižnu žanrovsku nagradu Hugo 2024., Lodestar Award za najbolju knjigu za …

Nominacije za nagradu Nebula za ostvarenja objavljena 2023. godine

Science Fiction and Fantasy Writers of America (SFWA), iliti američko udruženje SF&F pisaca objavilo je …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics