Kao što je jedan od likova naglasio u najnovijoj epizodi serije The Expanse, prvi su kartografi neistražena i opasna područja na mapi obilježavali slikama mitskih čudovišta i zmajeva. Prigodno nazvana „Here, There Be Dragons“, jedanaesta se epizoda bavi tematikom puta i istraživanja nepoznatog. To se ne odnosi samo na neistražene hodnike agrarnog kompleksa na Ganimedu, ili štogod se događa na Veneri, nego i na odluke likova da istraže ono nepoznato unutar sebe.
Najbolji primjer je Roberta „Bobbie“ Draper, marsijanska marinka koja je u deset epizoda prošla (osim susreta s protočudovištem) totalni 180 preokret. Ratoborni patriot, mrziteljica Zemlje i svega šta taj planet predstavlja, nakon izdaje svojih nadređenih Bobbie je počela sumnjati u svoj poziv i svoja vjerovanja, pobunila se protiv sistema i na kraju prešla na stranu nekada mrskog neprijatelja (sada saveznika). I nije da je u krivu. Za našu omiljenu marsijanku taj put u nepoznato nije bio lagan, jer je do samog kraja kao pravi profesionalac bila spremna preći preko svih uvreda. Njen put do oceana bio je signal za uzbunu, na koji je marsijansko vodstvo trebalo reagirati. Ali, reakcija kapetana Martensa na samom kraju bila je krivi pristup. Prijetnje i vrijeđanje rezultirale su gubitkom kontrole za Bobbie, koja se na dosta grubi način obračunala sa svojim „mentorom“. Srećom za nju i za gledatelje, to joj je pružilo priliku da iz Martensa izvuče informaciju o onome što se zapravo dogodilo njenom timu na Ganimedu, i da otkrije da snimka napada postoji. Ona i njen tim bile su žrtve Caliban projekta, koji je Protogen izveo u tajnosti, i za koji je Mars zainteresiran. Nakon ovog izuzetno važnog otkrića, koje je potvrdilo sumnju koju je u nju posijala Avasarala, u dramatičnoj sceni Bobbie bježi na UN-ovu stranu, gdje traži politički azil.
Avasarala je spremna riskirati diplomatski incident i prihvatiti prebjega, budući da se informacija koju je Bobbie donijela poklapa s ranijim Errinwrightovim priznanjem: Jules Pierre Mao igrao je opasnu i smrtonosnu igru, ponudivši Caliban objema stranama i za to mora odgovarati. Kao naručeno, u tom trenutku dolazi i dugoočekivani Maov poziv za sastanak. Čini se da su Avasaraline prijetnje Maou i njegovoj obitelji urodile plodom. Sastanak je očito zasjeda, ali Avasarala nije došla do svoje pozicije skrivajući se u svom uredu. Ona je više nego svjesna opasnosti, ali isto tako zna da je ovo jedna od rijetkih prilika da dovede Maoa i Protogen pred lice pravde, te stabilizira situaciju u Sunčevom sustavu. No sastanak s Maom, na njegovu terenu, mogao bi se pokazati najvećim izazovom za UN matrijarha. Srećom, sada je uz nju Bobbie.
Na Ganimedu, prošlost se izmjenjuje sa sadašnjosti dok gledamo kako Holden, Amos, Naomi i Prax prate trag dr. Stricklanda i Mei kroz labirinte u tajnom dijelu kompleksa. U sceni iz prošlosti konačno upoznajemo Stricklanda, i (ako već nismo ranije) shvaćamo da on definitivno ne planira izliječiti Mei. Osjećaj nelagode i nadolazeće tragedije dodatno naglašava naredna scena u kojoj vidimo da su Strickland i Protogen okupili svu djecu koji poput Mei imaju rijetki neizlječivi sindrom za svoje eksperimente. Tajnost i nedostatak video nadzora u tom dijelu kompleksa omogućilo je Protogenu neometano istraživanje, ali lažan osjećaj sigurnosti rezultirao je nemogućnošću praćenja Holdena i njegova tima tajnim laboratorijima. Tako su naši heroji mogli iznenaditi znanstvenike i eliminirati malobrojne pripadnike osiguranja. Nakon kratke izmjene vatre, znanstvenici se zabarikadiraju iza vrata, a Holden otkriva nešto monstruozno u obližnjoj prostoriji. Djeca poput Mei korištena su da se stvori protočudovište. U metalnom sarkofagu Holden nalazi jedno nesretno „dijete“ (srećom po Praxa to nije Mei), i sav užasnut odlučuje ga spaliti. I u tom trenu, dogodi se nešto neočekivano. Loš tajming granate koju su bacili znastvenici, kao i Amosova brza reakcija rezultiraju u kaosu iza zatvorenih vrata. Možemo samo čuti, ali ne i vidjeti da se znanstvenicima dogodilo nešto užasno. Nakon što su krikovi prestali, Holden i ostali ulaze u prostoriju samo da vide razbijeni kontejner iz kojega je nešto pobjeglo, razbacane dijelove tijela i krvi posvuda, te ogromnu rupu na mjestu airlocka koju definitvno nije načinila ljudska ruka. Da stvar bude gora, umiruća znanstvenica šokiranoj ekipi govori da je ovo samo jedno od protočudovišta koje je Protogen pokušao stavit pod kontrolu (čini se ne najuspješnije). Ponekad je najbolje ne dirati zmaja.
U prošloj epizodi, Alex je otkrio da je Mars uspostavio no-fly zonu oko Ganimeda. Čini se, to ne vrijedi za marsijanski brod Karakum, koji je dobio dozvolu sletiti na neobilježenu lokaciju. Alexu nije trebalo dugo da zbroji dva i dva, i shvati da je to lokacija gdje se nalaze Holden i ostatak posade. Izvevši veoma kompliciran slingshot manevar, Alex je bio u mogućnosti neprimjećeno spustiti Roci, i pridružiti se ostalima. Dok Alex objašnjava Holdenu stanje stvari, iza njega, u daljini možemo vidjeti plavu figuru koja promatra naše heroje i odlazi. Shvativši da bi to mogao biti „sedmi čovjek“, Holden odlučuje krenuti u lov. Ali njegova odluka nije naišla na odobravanje svih članova tima.
Kao i Bobbie na Zemlji, na putu prema Protogenovim laboratorijima, svaki se član posade Roci suočio sa svojim vlastitim zmajevima. Holden je Amosu priznao da je spreman prihvatiti nasilni pristup ako je to jedini način da se zaustavi protomolekula i oni koji stoje iza nje. Amos i Prax našli su zajednički jezik što se pokazalo tijekom izmjene vatre kad je Amos primio metak da spasi dobrog botaničara, a Alex se zbližio s Roci do momenta u kojem je Amos zbunjeno pitao tko je to „mi“ u Alexovom planu spašavanja. No ovo se putovanje u nepoznato najviše odrazilo na Naomi. Nakon što je prvo Praxu priznala da je imala dijete, prva časnica je shvatila da nije spremna žrtvovati svoj moralni integritet zbog beskonačnog lova na protomolekulu (ironično, još nije priznala Holdenu da je zatajila informaciju o onom uzorku u asteroidnom pojasu), te je odlučila vratiti se na Weeping Somnambulist i pomoći u evakuaciji raspadujećeg agrarnog kompleksa. Za njom je krenuo Amos, čime se obitelj po prvi put razdvojila. Holden, Alex i Prax lovit će „sedmog čovjeka“, što je doslovno nepoznati teritorij.
Dok se Avasarala, Bobbie i posada Roci spremaju na susret s nepoznatim, u orbiti Venere, nakon niza neuspjeha istraživački tim uspijeva poslati sondu na površinu. Na veoma kratko vrijeme, posada Arboghasta kao i gledatelji konačno imaju priliku vidjeti što se događa na Veneri. Kratka je to ali veoma upečatljiva scena, jer ono što se gradi na Veneri nije s ovoga svijeta. Taj trenutak je ubrzo prekinut, praćen gašenjem sve opreme na brodu. Što god bilo na Veneri, nije prijateljski raspoloženo.
Zmajevi su možda mitološka bića, simboli ucrtani na marginama mapa, ali za naše heroje oni nikad nisu bili stvarniji.
Dodatne opservacije:
- Za početak malo kulture. Caliban je čovjek životinja koji živi na udaljenom otoku u Shakespearovoj drami Oluja. Isprva je rob, a kasnije se pobuni protiv svojeg gospodara. Paralele s protomolekulom/protočudovištem su više nego jasne.
- Bobbie je konačno prekipjelo. Njen obračun s Martensom je bio užitak gledati. Premda je možda prelagano došla do tako povjerljive informacije.
- Linija razgraničenja između marsijanskog kompleksa i UN teritorija bila je odličan homage povijesti, budući da je jako podsjećala na liniju razgraničenja između Istočnog i Zapadnog Berlina prije izgradnje Zida u šezdesetima. Druga paralela je bijela linija iscrtana oko Vatikana za fašističke Italije, ovjekovječena u filmu „The Scarlet and the Black“.
- Dinamika između dva visoka UN diplomata je uvijek užitak za gledati, ali scena u kojoj Avasarala govori Errinwrightu da će u nedostatku prisutstva Maoa, UN vijeće sigurnosti iskoristiti njega kao glavnog krivca, ali ga istovremeno ohrabruje da on to može izdržati, je maestralno izvedena. Dijelom je to dio strategije da ga drži na svojoj strani, a dijelom iskrena briga koju Avasarala ima za svog prijatelja i kolegu.
- Zašto je dr. Strickland uzeo onaj list na putu prema tajnom dijelu kompleksa? Osim igre s Mei, je li to jedina uloga lista? Također, nadam se da će se Stricklandu dogoditi nešto užasno.
- Konačno smo vidjeli koja je uloga teško bolesne djece. The Expanse je to napravio u svom stilu, suptilno, s manje riječi više slike. Ako se ne varam ni jednom u epizodi nije spomenuta izričita veza djece i protočudovišta.
- Iako je znanstveno netočan, slingshot manevar je vizualno spektakularna scena. Važno je napomenuti da su autori priznali grešku prije nego što je epizoda uopće emitirana, što je vrlo pohvalno i pokazuje iskrenu brigu za fanove, rijetkost u današnjoj TV sferi (da GoT, na tebe mislim). Također, scena u kojoj Alex dolazi do ideje je simbolična, budući da Alexa za manevar inspirira njegov vjenčani prsten, što pečati njegovu vezu sa samim brodom. Ako već nije, u ovoj epizodi Rocinante postaje punopravni član tima, i time se pridružuje ostalim kultnim brodovima poput Enterprisea i Serenityja. To je kasnije dodatno potvrđeno s Amosom i „mi“?.
- Najgori VFX i time jedina veća zamjerka epizodi je scena s paljenjem metalnog sarkofaga. Puff i nestaje. Scena više podsjeća na TOS 60-ih nego na nešto napravljeno u 21-om stoljeću.
- Amos je (opet) nastradao. Polagano, Amos postaje O’Brien Expanse univerzuma. Kudos onima koji prepoznaju referencu : )
- Scena s granatom je možda i najbolja scena u epizodi. Nije to neki iscenirani trenutak, nego ad-hoc moment. U takvim trenucima nema vremena za razmišljanje. Stvari se dešavaju u sekundama i rezultat je kaos. Holdenov i Amosov zbunjeni pogled rekao je sve. Odlično izvedeno.
- Je li Karakum sletio prije Roci. Jer ako još nije sletio, gdje su onda Strickland, Mei i ostala djeca?
- Misko and Marisko ruksak je nešto što bi trebalo biti na policama.
Osvrt na prošlu epizodu možete potražiti na linku.