U prve dvije epizode pete sezone Prostranstva (The Expanse), imali smo priliku vidjeti naše heroje kako se suočavaju, ili pokušavaju suočiti s duhovima prošlosti, te se zbog toga „obitelj“ na Rocinanteu privremeno razdvojila. Nastavile su se i političke igre, kao i tapkanje u mraku za pravim motivima jednog od najopasnijih ljudi u Sunčevu sustavu. Nažalost, motivi su otkriveni prekasno, što smo i sami vidjeli u šokantnoj, finalnoj sceni epizode. Sceni koja će promijeniti sve, i obilježiti ne samo ovu sezonu, već i cijeli serijal, a nadam se i SF žanr kao takav. Jer Mother nas nezaustavljivo vodi prema provaliji.
Tako blizu a tako daleko
Gotovo je poetski kako epizoda počinje s Avasaralom nadomak otkriću pravih motiva Marca Inarosa. Svaka scena sa Shohreh Aghdashloo je naprosto užitak za gledati, pa tako ni ova nije iznimka. Naime, Avasarala uspjeva nagovoriti svog posljednjeg saveznika, admirala Delgada za privatnu sesiju s vodećim stručnjakom za asteroide. Očekivano, on potvrđuje ono čega se Avasarala najviše boji. Krhotine asteroida primjećene kraj Venere pokrivene su marsijanskom stealth tehnologijom. Nema službene potvrde, ali sve upućuje na najgore. Bolno je promatrati Avasaralu kako je na korak do cilja, ali je lišena moći da napravi onaj posljednji. Praktički, sad je sve na Delgadu i preusmjeravanju obrambenih satelita u Zemljinoj orbiti.
Na korak do otkrića je i Drummer. Samo što za razliku od druge žene, Drummer uspijeva napraviti taj korak i pronaći Ashfordovu zadnju poruku. Drummer od ranije progoni osjećaj krivnje, budući da je odigrala ključnu ulogu u pošteđivanju Inarosa tijekom tribunala, više od pola godine ranije. Sa saznanjem da je upravo Inaros taj koji je ubio njenog šefa i kolegu, Drummer je na rubu. Cara Gee odlično tumači emotivnu konfuziju i unutarnju bol pojasanske kapetanice. Srećom za Drummer, tu je njena posada, od kojih se najviše ističe Oksana (Sandrine Holt) koja je uvjerava da je vrijeme za osvete prošlo, te da se treba okrenuti novom početku. Drummer prihvaća da ovo više nije njena bitka, ali ipak šalje informacije koje je pronašla Fredu Johnsonu.
Propali planovi
U međuvremenu, Naomi dolazi na postaju Pallas, mjesto na kojemu se nada pronaći svoga sina, te ga uvjeriti da napusti svog opasnog oca. Takav je barem plan. No, kao što dobro znamo, planovi u „Prostranstvu“ većinom ne završe onako kako to likovi žele. Naomi nije iznimka. Isprva, njen susret sa starom posadom, sada Inarosovim ljudima, prolazi srdačno. Možemo osjetiti camaraderie. Ali očito je da nešto nije u redu, a da se Naomi preračunala (možda preslaba riječ) postaje jasno nakon što se konačno ukaže i sam Filip. Naomi je predugo ostavila svog sina sa njegovim ocem, te je Inaros zatrovao Filipov um. Filip se neće vratiti s Naomi na Tycho ili otići nekim drugim putem daleko od oca. Da stvar bude gora, na Tycho se neće vratiti ni Naomi. Njen sin i bivši kolege preuzimaju kontrolu nad njenim brodom, i onesposobljuju Naomi. Ova nesretna žena sada je na putu prema mjestu na koje se nikada nije htjela vratiti: pod kontrolu Marca Inarosa.
Naomi nije jedina čiji plan polazi u krivo. Na Marsu, Alexov plan da sazna više o namjerama odmetnutog admirala, kompletno se raspada nakon što večera s admiralovom zamjenicom (Lara Jean Chorostecki) završi njegovom vlastitom otmicom. Od početka je bilo jasno da Alex neće daleko doći sa svojim pristupom, budući da je sugovornici pružio više informacija nego što ih je dobio zauzvrat. No stvari su definitvno krenule nagore nakon što je pri povratku u apartman Alex završio onespobljen, te pod jakim serumom istine rekao svojim otmičarima sve o istrazi Bobbie. Srećom za Alexa, Bobbie ima talent za pojavljivanje kad je najmanje očekuju, te je marsijanska marinka uspjela spasiti njenog sunarodnjaka u zadnji čas. Alex je ako ništa drugo uspio saznati koji je sljedeći korak admirala. No, ne mogu se oteti dojmu da nakon svega što se dogodilo, i svega što znamo o trenutnoj situaciji na Marsu, prepuštanje negativaca policiji nije najbolja odluka.
Kraj puta
A kad govorimo o odlukama, najimpulzivniji čovjek u Sunčevu sustavu ovaj put se pokazao iznenađujuće racionalan. Ne samo da je Holden uspio pronaći zatočenu novinarku Monicu (doslovce u posljednji čas), već je uz pomoć Freda Johnsona uspio pronaći i njene otmičare. Na nesreću za Holdena i ekipu, ovaj trag vodi u slijepu ulicu, jer su otmičari nađeni mrtvi. Ipak, znamo dvije nove informacije koje bi se mogle pokazati bitnima u bližoj budućnosti. Prvo, Johnsonova kontrola nad svojom frakcijom je manja nego što smo mogli zamisliti, budući da je pojasanski komando tim uspio sa Ceresa oteti znanstvenika bitnog za istraživanje protomolekule. Druga, pozitivnija vijest, je da netko namjerava pokupiti kontejner u kojem se nalazila Monica. No sve ovo pada u drugi plan jer u tom trenu Fred Johnson dobiva informaciju koju mu je poslala Drummer, i koju odmah proslijeđuje Avasarali.
Postoje trenuci kada heroji spase situaciju u zadnji čas. Znate onaj moment kad glavni lik otkrije lokaciju bombe i deaktivira je u posljednju sekundu? Ili kada specijalci upadnu u prostoriju s glavnim negativcem te ga ometu u njegovom planu u trenutku kada se sve činilo izgubljeno? Ili kada ubojiti asteroid eksplodira u tisuće malih i bezopasnih fragmenata tik prije udara u planet Zemlju i time otkloni apokalopsu? E, ovo nije takav trenutak. Ovo je „Prostranstvo“, serija koja nikada ne igra na sigurno, i koja je uvijek spremna iznenaditi. Da, poruka koju je poslala Drummer bila je informacija o planu Marca Inarosa. Istom planu kojeg je zamalo razotkrila Avasarala. No, sudbina se okrutno poigrala s našim herojima. Udar asteroida u ocean poetski zaokružuje ovu epizodu koja je počela s lažnom nadom, i za likove i za gledatelje. Kraj je to jednog puta, i početak drugog. Početak koji nas vodi u neizvjesnu budućnost.
Ne znam za vas, ali ne mogu dočekati da vidim kako ta budućnost počinje.
Dodatne opservacije:
- Režiser ove epizode je nitko drugi nego Thomas Jane (!), detektiv Miller iz prvih nekoliko sezona. Očito je da ima smisao za simboliku. Posebno upečatljiv bile su prva i zadnja scena u epizodi – lomljenje i bacanje kocki leda te udar asteroida. Izuzetno simbolična bila je i scena Drummer s bocom whiskeya koju je poklonila Ashfordu, ali je nikad nisu zajedno popili. Jedino što joj je sad ostalo je boca. Koja ostaje neotvorena, do trenutka u kojem Drummer odlučuje da odustaje od osvete.
- Prije udara asteroida nedaleko od obale Južne Afrike (primjetite znak na swahiliju na obali), možemo vidjeti čovjeka koji hrani ribe, ne sluteći što ga čeka za nekoliko sekundi. Naočale koje čovjek nosi, omogućuju promatranje riba pod površinom, kao i njihovu identifikaciju. Ovo je odličan detalj koji uvjerljivo pokazuje tehnologiju koja nas očekuje u bliskoj budućnosti.
- Jane je također i majstor za emocije. Epizoda obiluje uvjerljivim emocionalnim scenama, od sastanka Naomi sa svojim starim kolegama i sinom (te izdaje koja je uslijedila), unutarnjeg sukoba u Drummer (te kasnijeg veoma emotivnog dijaloga s Oksanom), do kratke ali snažne scene posljednje poruke Avasarale svom mužu (koji se nalazi na Zemlji).
- Posebno dirljiv je pozdrav Naomi i jednog od članova njene stare posade. Dodirivanje glavama nastalo je iz praktičnog razloga, budući da je to jedan od lakših načina da se izrazi bliskost između dvoje ljudi u vakuumu. Lijepo je vidjeti da se ovaj običaj zadržao i nakon što se maknu kacige.
- Nastavlja se sad već trademark pažnja prema detaljima koji se tiču prezentacije znanosti. Vino na Marsu teče sporije od whiskeya na Luni. A obratite i pažnju na već spomenute kocke leda.
- Što mislite, kako završava Delgadov vic? Koje piće naručuje Zemljanin da pije kao i njegovi neprijatelji?