Signali s posljednje granice #2.9: Ja, Airiam

Nakon što nas je prošlotjedna epizoda kroz nostalgiju i inovaciju podsjetila na same početke Star Treka, ovotjedna epizoda Project Daedalus, iskoristila je klasične Trek trope, s dozom subverzije, da nam omogući jedno zaista zanimljivo i izuzetno emocionalno iskustvo. Osim podsjetnika na neke elemente koje smo imali prilike gledati proteklih tjedana, ovo je možda i prva epizoda koja je posvetila posebnu pažnju događajima iz prve sezone. A bila je ovo i prva epizoda koja je iskoristila potencijal pozadinskih likova, i to na način kakav dugo nismo imali prilike vidjeti u Treku.

Žena, časnik, kiborg

A taj lik je nitko drugi nego poručnica Airiam, misteriozna časnica Zvjezdane flote, koju smo do ove epizode rijetko imali priliku vidjeti u akciji. Tu leži i problem koji proganja Star Trek: Discovery od same premijere, a to je prevelik fokus na nekoliko likova, uključujući glavnu junakinju Michael Burnham, dok ostatak posade na mostu ostaje bezličan. To je vjerojatno i jedini problem epizode, da većinu stvari o Airiam saznajemo upravo u „Project Daedalus“, iako moramo priznati, to je napravljeno veoma vješto, razinom pisanja koju rijetko možemo vidjeti u „Discoveryju“.

Star Trek: Discovery

Tako smo konačno u prilici saznati tko je zapravo poručnica Airiam. To je postignuto koristeći zanimljivi i inovativni koncept sjećanja, koja su po svemu sudeći najvrijednija stvar za Airiam. Njen kompjuterski mozak, ipak ima ograničenja, tako da neprestano prolazi kroz osobne memorije te odlučuje koje će obrisati, a koje sačuvati za budućnost. Tako kroz njene oči možemo vidjeti najvažnije sjećanje, iz vremena kada je bila čovjek, s njenog medenog mjeseca. Nažalost, ovaj sretni trenutak završio je tragedijom nakon pada shuttlea, u kojem je Airiam izgubila muža, a i sama završila s vrlo teškim ozljedama. Preko sjećanja možemo vidjeti da je i nakon kibernetičkih modifikacija i proširenja, Airiam i dalje čovjek. Jer sjećanja koja je odlučila sačuvati su druženja s ostalim članovima posade poput Tilly ili Burnham, ali i s Keylom Detmer Joann Owosekun, ili Genom Rhysom. I iako su ove scene jako kratke, one su efektne, i uspijevaju dočarati nešto što rijetko vidimo na „Discoveryju“, a to su prijateljstva i veze među ovim zanemarenim likovima, što pridonosi dojmu da je Discovery brod na kojem se živi, a ne jedna od kulisa. Bilo bi zanimljivo da smo dobili više prilike za ovakvu perspektivu, kao i bolji uvid u koncept sjećanja i njihovu važnost za Airiam. No, iako je ovo epizoda koja je velikim dijelom fokusirana na kibernetički nadograđenu časnicu, ovo je i dio veće slagalice o misteriju Crvenog anđela i Spockovoj apokaliptičnoj viziji, te se radnja kreće u drugom, i kako će se ispostaviti, još tragičnijem smjeru.

Star Trek: Discovery

A na prve znakove moguće tragedije daje naslutiti dolazak admiralice Katrine Cornwell na Discovery. Brod i njegova posada i dalje su u bjegu, te admiralica dolazi bez saznanja zapovjedništva Zvjezdane flote, u tajnoj misiji. Kao psiholog, Cornwell je tu da ispita Spocka, te sazna što se dogodilo u psihijatrijskoj ustanovi gdje je ovaj Vulkanac bio zatočen. Poput Pikea i Burnham, i admiralica je zapanjena informacijom o Spockovoj apokaliptičnoj viziji, no budući da je Vulkanac prošao njen test, i da govori istinu, čini se da Discovery ima novog saveznika. To je važno zbog njenog pravog razloga boravka na brodu. Naime, Kontrola, AI koji vodi Sekciju 31 iz njihovog skrivenog središta, je prestao odgovarati na upite Cornwell, te je pomoć Discoveryja nužna, da osobno posjeti Kontrolu, i da resetira sistem.

A ova skrivena svemirska postaja, nekadašnja kažnjenička kolonija, mjesto je i gdje su sa Discoveryja poslani neautorizirani signali u prošloj epizodi, za koje je okrivljen Ash Tyler, trenutno u kućnom pritvoru. Signali koje je zapravo poslala Airiam.

Krucijalni podatak znaju gledatelji, ali ne zna posada, te je Cornwell uvjerena da Sekcija 31 postupa suprotno pravilima. Ovo bi, bar nakratko moglo razveseliti neke fanove, budući da se čini da je organizacija ipak zloupotrebila ovlasti koja joj je dala Flota, te je tako bliža svojoj ranijoj (kao i kasnijoj) iteraciji. Ovdje valja posebno spomenuti admiralicu s kojom Cornwell ima poseban problem, i koja je bliska Sekciji 31 – Vulkanku Patar, koja je po svemu sudeći logički ekstremist (!). Dok Discovery putuje prema skrivenoj postaji, Pike zadužuje Airiam i Tilly, da saznaju više o sadržaju neautoriziranih signala. Iako su Tilly i Airiam, sudeći po sjećanjima, dobre prijateljice, zastavnica je ili prezauzeta poslom, ili ne dovoljno pozorna da primjeti da se Airiam ponaša čudno. S druge strane, Airiam i dalje slijedi kapetanove naredbe, iako joj se s vremena na vrijeme zloguko zacrvene oči. Čini se da virus iz sonde iz budućnosti i dalje djeluje. Jedina koja zamjećuje da s Airiam nešto nije u redu je zapovjednica osiguranja Nhan, a Airamino nonšalantno pitanje o metodi disanja ove Barzanke ne naslućuje ništa dobro.

Bratsko rivalstvo

Dok Airam polagano gubi kontrolu nad sobom, na nižim palubama odvija se nešto drugačija drama. Pike je zadužio Burnham da surađuje sa Spockom, i pokuša otkriti više o motivima Crvenog anđela, kao i viziji svoga polubrata. Dok Spock misli da je Anđeo putovao kroz vrijeme s ciljem da ga upozori, i to samo njega, Burnham misli da je motiv ovog misterioznog vremenskog putnika puno dublji. I ovdje dolazimo do subverzije. Jer pokušaji Burnham da izgladi odnose sa Spockom, nailaze na ledenu barijeru. Da stvar bude gora po glavnu junakinju, u njenim pokušajima da pokaže svom polubratu da može biti bolji Vulkanac, ona otkriva sve svoje slabosti, možda i po prvi put u sezoni.

Star Trek: Discovery

Stvari polaze ukrivo još na mostu, gdje Spock posebno ističe da on i Burnham nisu u krvnom srodstvu. Kasnije, tijekom obilaska njene kabine, Spock ne propušta zamjetiti da je Burnham, za razliku od njene cimerice Tilly, veoma obična, barem što se tiče ukusa za dekor. Situacija konačno eskalira tijekom partije 3D šaha, koju ja Burnham zamislila kao pokušaj da smiri Spocka. Nakon što Burnham spomene Sareka, Spock gubi kontrolu nad svojim emocijama, te se igra pretvara u nadvikivanje oba sudionika u tome tko je od njih dvoje arogantniji.

Ovo je fascinantna scena, prepuna emocija i tenzija, koju su gledatelji dugo čekali. S jedne strane ovo može imati meta-značenje, budući da je Burnham mnogim fanovima omrzla upravo zbog svoje samouvjerenosti, i dojma „ratnika pravednosti“. S druge strane, što se tiče worldbuildinga, ovo je trenutak u kojemu možemo vidjeti da je incident iz djetinjstva ostavio dubok trag u Spockovoj psihi, budući da je on cijelo djetinjstvo patio zbog svoje dvojne prirode, te trpio prijetnje i uvrede svojih vulkanskih vršnjaka. Da stvar bude gora, upravo je zbog Spocka, a ne Burnham, Sarekova obitelj bila na udaru logičkih ekstremista. Tako da je cijeli incident i bijeg male Burnham mogao biti izbjegnut, što dodatno doprinosi ovoj tragičnoj i konfliktnoj situaciji. A tu je i trenutak koji najviše boli Burnham, i nešto što je progoni cijeli život, a to je njen osjećaj krivnje za smrt svojih roditelja, koji su nastradali u klingonskom napadu. Iako je Spock podsjeća da ona nije kriva, vidi se da se Burnham i dalje ne može s time pomiriti. Sve u svemu, ovo je doista Sarekova obitelj. Disfunkcionalna i konfliktna. A Spockova vizija je samo pogoršala stanje.

Ovaj konflikt pokazuje svu slabost Burnham – njeno konstantno inzistiranje da preuzme sav teret na sebe, nebitno da li je ona u to upletena ili ne. A ta požrtvovnost, i na neku ruku „sebičnost“ ima korijene duboko u djetinjstvu glavne junakinje.  Ako smo imali dvojbi s pojavom Spocka na „Discoveryju“, sada ih više nema. Kemija između Soneque Martin Green i Ethana Pecka je tako stvarna, i tako uvjerljiva, da se sa ovim bratskim rivalstvom mogu poistovjetiti svi koji imaju brata ili sestru.

Van kontrole

Dolazak Discoveryja na svoju destinaciju otvorio je potencijal za novi konflikt. Nakon što je Pike shvatio da je skriveno središte Sekcije 31 okruženo ilegalnim minskim poljem, otvorile su se stare rane iz klingonskog rata. Naime, kako smo već mogli čuti, USS Enteprise i Pike, su proveli cijeli rat daleko od fronta. Kapetana i dalje progoni krivnja zbog nesudjelovanja u sukobu, te napada Cornwell, koju krivi za takvu odluku. No admiralica ubrzo utišava Pikea. Enterprise je bio smješten daleko od fronta zbog jednog razloga, a to je zbog toga što je Enterprise najveći adut Zvjezdane flote.

Star Trek: Discovery

S kapetanom ponovno pod kontrolom, Cornwell je spremna iskoristiti pripremljenu rutu kroz minsko polje. Na njenu nesreću, Kontrola je to predvidjela, te ne treba dugo da se brod nađe u kritičnoj situaciji, dok mine udaraju u oplatu Discoveryja. A Sekcija 31, čini se, pripremila se na sve, jer neke od mina mogu razrezati brodsku oplatu (!). Dodatni problem, kojeg posada nije svjesna je Airiam, koja pomaže AI-ju u onemogućavaju, i potencijalnom uništenju broda. Srećom tu je Burnham, kojoj je njeno prijašnje neugodno iskustvo sa Spockom, pomoglo da shvati da se AI može nadvladati, nasumičnim potezima, poput partije šaha. Uvesti kaos, tamo gdje je red. Ovo rezultira zanimljivom scenom u kojoj možemo pratiti razne članove posade kako daju potpuno nepovezane sugestije za manevre, manevre koje Kontrola ne može pratiti. No udari su ostavili traga, i Discovery stiže do postaje u zadnji čas, budući da ga je zadnji udar imobilizirao. Dok admiral Patar, koja je kako se naizgled čini mozak iza ovoga napada, naređuje Pikeu da preda brod i Spocka, kapetan i admiralica Cornwell spremaju očajnički plan i šalju away team na postaju.

Star Trek: Discovery

Umjesto Sarua, koje odlučuje nastaviti svoju istragu vezanu uz neautorizirane signale, vodstvo preuzima Burnham, te joj se pridružuju Nhan i Airiam. Ako ovo nije dovoljno zlosutna kombinacija, atmosfera na postaji dodatno ojačava osjećaj nadolazeće tragedije. Mračni hodnici, nedostatak kisika, i gravitacije te plutajuća trupla, nagovještaju da se na ovom mjestu dogodilo nešto stravično. Konačno, nailaskom na trupla četiri admirala Flote, uključujući i samu Patar, slagalica počinje dobivati konačan obris. Ovo su upravo oni isti admirali koji komuniciraju s Lelandom, a sama Patar prijetila je Pikeu i Cornwell prije samo nekoliko minuta. Problem je da su ovi admirali mrtvi tjednima. Naposljetku Saru dovršava slagalicu otkrićem da je Patar bio hologram, kao i Spock u sceni „bijega“. Pravi krivac nisu admirali, niti Sekcija 31, već sama Kontrola, AI koji se oteo, ehm, kontroli. Da stvar bude gora, Tilly obavještava ostatak posade da je Airiam preuzela podatke o naprednom AI-ju, koje je Discovery prikupio iz umiruće sfere, a cilj Kontrole je da iskoristi te podatke te evoluira u napredniji oblik – oblik koji će rezultirati apokaliptičnom vizijom koju je Spocku prikazao Crveni anđeo.

Postavlja se pitanje zašto Kontrola želi evoluirati, i da li netko stoji iza tog plana, budući da je robotska sonda koja je inficirala Airiam došla iz daleke budućnosti. No ova epizoda ne pruža odgovor, budući da nakon Tillynog otkrića na postaji eruptira kaos. Nakon što Kontrola shvati da je plan otkriven, Airiam prelazi u napad, i onesposobljava Nhan, koja je bez aparata za disanje na ivici smrti. Nakon toga, Airiam se usredotočuje na Burnham, koja ima slabe šanse u borbi s kibernetički nadograđenim čovjekom, nadljudske snage i refleksa. Burnham ipak uspijeva zatvoriti Airiam u airlock, čime započinje i posljednji stadij tragedije. Naime, Airiam je zatočena samo privremeno, te i dalje nastavlja uploadati vitalne podatke u Kontrolu. Jedina osoba koja uspijeva doprijeti do prave Airiam je Tilly, koja koristi glavnu slabost svoje prijateljice – njena sjećanja – sjećanja koja je Airiam prebacila na Discovery dok je pravila mjesto za potrebne podatke. Ova emotivna scena ubrzo se pretvara u jezivu, jer Airiam nije u kontroli svoga tijela, kao ni glasa. Svjesna da je pod utjecajem Kontrole te da je samo pitanje vremena prije nego što se oslobodi iz zatočeništva, Airiam preklinje Burnham da otvori airlock i ubije je. I Pike, i Cornwell, i Spock, shvaćaju da je ovo jedino rješenje. Samo Burnham ostaje ustrajna u pokušajima da spasi Airiam, potvrđujući raniju Spockovu tezu o svojoj „sebičnosti“. Ovo je u skladu s likom, budući da Burnham progoni njena nemoć da spasi najbliže – i roditelje, i svoju mentoricu Georgiou, a sada Airiam. Naposljetku, airlock se otvara, ali „krvnik“ nije Burnham nego Nhan, koja je nekako preživjela.

Star Trek: Discovery

Nažalost, ova izvrsna scena pomalo je narušena Airiaminim završnim priznanjem, o pravom cilju Kontrole – Burnham. Nadamo se da je ovo samo izvučeno iz konteksta, i da će pravi motiv biti kompleksniji i distancirati se od glavne junakinje. A tu je i završno otkriće, zadnji poklon Airiam svojim prijateljima na Discoveryju – o važnosti „Projekta Deadalus“. Epizoda završava najvrijednijim sjećanjem Airam, njenog izgubljenog muža, i trenutaka na plaži, dok je obuzima tama. I prvi put u Trek povijesti završnu scenu ne prati glazba, već samo zvukovi valova.

Project Daedalus je izvrsna epizoda i dokaz da Star Trek: Discovery može parirati klasičnom Treku, uz dobru priču i režiju. To je postignuto zaslugom scenaristice Michelle Paradise, koja je ujedno i showrunner treće sezone, kao i Trek veterana Jonathana Frakesa, koji je kao režiser uspio nametnuti poseban štih epizodi. Ako izuzmemo pomalo forsirani gubitak lika, o kojem smo do sada znali malo ili gotovo ništa, ova epizoda pružila nam je emocije i tenziju kakve smo rijetko imali prilike vidjeti u „Discoveryju“, i kakve ćemo, nadamo se gledati češće. Posebna zasluga pripada Hannah Cheesman koja je kao Airiam u kratko vrijeme obavila odličan posao, i dala nam jednu od tragičnih Trek priča koja će dugo ostati u pamćenju. Ovo je bila i jedna od rijetkih epizoda koja je uspjela smisleno povezati velik broj niti radnje, neke koji su se protezale i od same premijere, te dala jasan smjer u kojemu će se ostatak sezone kretati. A taj smjer je konačno razotkrivanje misterije Crvenog anđela, a nadamo se i tajanstvenog neprijatelja iz budućnosti.

Airiam slabo smo te poznavali, ali falit ćeš nam.

Star Trek: Discovery

Dodatne opservacije:

  • „Discovery“ nastavlja iznenađivati izvanrednim vizualnim efektima. Tako smo po prvi put imali priliku vidjeti klasični duži pogled na eksterijer broda dok se shuttle admiralice Cornwell približava Discoveryju.
  • Airiamin uređaj za pohranu memorija (i odmor) podsjeća na regeneratorsku kapsulu Borga.
  • Iako je Stamets stručnjak za spore pogon, još jednom se pitamo, gdje je Jett Reno? U kritičnim situacijama poput probijanja kroz minsko polje, njena bi ekspertiza sigurno bila dobrodošla.
  • Iako je naslov epizode Project Daedalus, nismo saznali gotovo ništa o tome, osim da je važan, i to u zadnjoj minuti. Stoga ću još jednom podsjetiti na moguće teorije. Osim samog imena, Dedala, lika iz stargrčke mitologije, „Deadalus“ se može povezati i sa ENT epizodom u kojoj se pojavljuje izumitelj teleportera.
  • Ova epizoda možda je i ponudila razlog za nepostojanje holograma u TOS eri i kasnije (s iznimkom DS9 „For the Uniform“). Ako je Kontrola u stanju da stvara vlastite holograme, to može predstavljati sigurnosni problem za Zvjezdanu flotu. Spomenuto je da je već došlo do značajnih problema na Enterpriseu. Također, ovo bi moglo poslužiti kao komentar na potencijalnu opasnost lažnih videa (i holograma), poput deepfakes.
  • Airiam je nesretno završila, no možda ovo nije zadnji put da ćemo je vidjeti. Moguće je da će sjećanja koja je Airiam prebacila na Discovery odigrati ulogu u stvaranju i evoluciji brodskog AI, kojeg smo imali priliku vidjeti u dalekoj budućnosti – „Short Trek: Calypso“.
  • Iako smo to ranije pretpostavili, sada je povrđeno da je Nhan Barzan, vrsta prvi put viđena u TNG “The Price.”
  • Još jedna veza s ostatkom franšize je igra kadis-kot koju igraju Tilly, Detmer i Airiam, a koju smo vidijeli i na Voyageru.
  • Čini se da ćemo spore pogon ponovno vidjeti u akciji. Nakon epizode s Jah’Sepp ponadali smo se da će gašenje ovog revolucionarnog pogona biti rezultat izbjegavanja ekološke katastrofe. Za sada, to nije slučaj. Ostaje vidjeti koliko će spore pogon još biti korišten, i zašto ga nećemo vidjeti u kasnijim erama.
  • Neki od gamera i starijih fanova Treka mogli bi prepoznati sličnosti situacije u središtu Sekcije 31 s prvim nivoom igre „Star Trek: Away Team 2“, kada se away team teleportira na brod bez pogona, bez gravitacije, bez sustava za održavanje života, dok trupla žrtava zlosutno lebde u vakuumu.

Check Also

Furiosa: A Mad Max Saga – postapokaliptična poslastica s krivim protagonistom

Kad se pojavio na velikim ekranima prije deset godina (da, vrijeme brzo prolazi), „Mad Max: …

Fallout: prvoklasna zabava u Pustoši

Čini se da je lekcija za uspješnu adaptaciju videoigre usvojena. A to je, ne popravljati …

2 comments

  1. Serija postojano raste u kvaliteti, ali i dalje je nekako sve zbrzano. Ne znam je li zbog nostalgije i subjektivnosti, ali Frakesove epizode mi nekako najbolje sjedaju. Pike je pun pogodak, Spock isto blizu tome, a jedino mi još fali No1. Burnham kao da i dalje otkriva nove izraze lica s kojima me može iritirati taman kad pomislim da postajem imun na nju 🙂

    • slažem se. A nažalost čini se da je Burnham alfa i omega ovdje.

      A ovo sa zbrzanosti stoji..rekao bi pravi blitz. sto je steta.. ali valjda ce do kraja sezone naci smireniji tempo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Web Statistics