Od početka putovanja, Star Trek: Discovery ima problem. Dok zbog serijaliziranog formata, makro-radnja preuzima primat, radnje pojedinačnih epizoda jure skoro pa brzinom munje, ne dozvoljavajući ni posadi, ni gledateljima, trenutak za predah. To se možda i najbolje vidi u epizodi The Sounds of Thunder. Iako je to solidna epizoda, koja je dodatno produbila karakter omiljenog Kelpiena – Sarua – te razriješila misterij kelpienske civilizacije, zbog potrebe održavanja tempa sezone, to je prikazano na simplificirani način, „brzinom munje“, te previdom mnogih detalja – početničkim greškama, koje se ne bi trebale događati u ovoj fazi.
Kršenje pravila?
Za razliku od proteklih epizoda, ovdje intro ne otvara Burnham, već Saru, što daje naslutiti da će ovo biti Saru-centrična epizoda. I doista, upravo je Saru lik kroz čije oči promatramo posljedice prošlotjednih događaja. Tako možemo vidjeti doktora Culbera koji još ne može prihvatiti što se točno dogodilo, i njegov povratak među žive. Saru također ima probleme sa svojim novim „ja“. Nakon traume vahar’ai, Saru je postao snažniji, odvažniji i više siguran u sebe. Njegov osjećaj straha, „zaštitni znak“ Kelpiena, potpuno je nestao. Nije teško pretpostaviti da gubitak ovako važne osobine, može biti problematičan, pogotovo ako se radi o časniku na mostu.
I ne trebamo dugo čekati da se problematično ponašanje manifestira, budući da potraga za crvenim signalima vodi Discovery ni više ni manje nego na Kaminar, matični planet Kelpiena. Planet za koji vrijedi General Order One, zabrana pristupa, budući da se radi o pre-warp civilizaciji. Tu je naravno i pitanje Ba’ula, napredne civilizacije koja koristi warp, a koju Saru (opravdano) krivi za manipulaciju i iskorištavanje njegove vrste. Budući da je pristup Kaminaru neophodan za bolje razumijevanje izvora i značenja signala, kao pravi kapetan Zvjezdane flote, Pike ne želi prekršiti zabranu, te se odlučuje na komunikaciju s vrstom Ba’ul. Saru na to reagira prilično agresivno, te otvoreno konfrontira svog kapetana, optužujući Ba’ule za genocid.
Stvar se dodatno komplicira nakon što Pike odlučuje poslati away team na površinu, ali bez kelpienskog časnika. Ponašanje Sarua možda se može opravdati njegovim novim post-vahar’ai identitetom, no ono što začuđuje, i po meni daje veću priliku za uzbunu je otvoreno neslaganje Burnham, časnice koja nema razloga da ne prati naređenja. Da stvar bude zanimljivija, bez previše argumenata, Pike popušta te Burnham i Saru odlaze na površinu.
Saru se vraća kući
Na Kaminaru imamo priliku vidjeti i najbolju scenu epizode, dok Saru pokazuje Burnham idilu svog doma, koji je potajice napustio, i koji nije imao prilike vidjeti osamnaest godina. Za razliku od short Treka „The Brightest Star“, Saru je sad iskusniji i melankoličniji. On shvaća pravu ulogu „žetve“, kao i ulogu svog oca, vođe zajednice, kojega vidi kao nevoljkog kolaboratora. Ova scena daje nam još jednu priliku da vidimo razvoj prijateljstva i razumijevanja između dvoje likova. Saru polagano postaje zamjena za Burnhaminog odsutnog polubrata. Obiteljska tema ovdje ne završava. U još jednoj instanci „male galaksije“, prva osoba koju dvojac sreće na Kaminaru je Siranna (Hannah Spear), Saruova sestra, što dovodi do očekivane emotivne scene. Divan je osjećaj gledati reakciju Siranne na povratak brata, kao i saznanje da je njen brat uspio doseći zvijezde o kojima je maštao cijeli život. Iako je malo čudno da Siranna nije šokirana prisutstvom prvog vanzemaljca u njenom životu, budući da osim kostima, Burnham nije napravila ništa da prikrije svoj izgled.
Sirannino oduševljenje brzo splasne nakon što shvati da se Saru vratio samo da otkrije više o crvenom signalu, te se sreća pretvara u ljutnju gdje sestra optužuje brata za posljedice njegovog odlaska, poput gubitka oca, kojega su uzeli Ba’uli. Teško je gledati kako Saru ne može podjeliti sa sestrom svoja otkrića o podmuklom planu Ba’ula, kao ni da je „Velika ravnoteža“ kojoj sada Siranna služi, velika laž. Da stvar bude gore, Ba’uli nisu sretni s povratkom odmetnutog Kelpiena, te nakon što se idilično selo počne tresti, away team odlazi neobavljenog posla.
Ba’ul su prekinuli šutnju, te traže da se Saru vrati. Prvi kontakt s vrstom Ba’ul odvija se samo putem zvuka, bez slike, a njihov jezivi, šištavi glas stvara dojam skoro pa stripovskog zlikovca. Još jednom, Saru se suprostavlja Pikeu, i otvoreno optužuje Ba’ule za manipulaciju i genocid nad svjesnom vrstom. No, čak i on je zateknut odgovorom Ba’ula da „uopće ne zna tko je on zapravo“. Ponovno u kontroli nad brodom, Pike stupa u zaštitu svog časnika, te odlazi dovoljno daleko da zaprijeti Ba’ulima o ozbiljnosti mogućih posljedica u slučaju agresije. Dok tenzije između Discoveryja i Ba’ula rastu, bez dozvole kapetana, Saru se odlučuje teleportirati na neprijateljski brod. Kad ga Burnham pokuša zaustaviti, on izvlači obiteljsku kartu, te koristi osjećaj krivnje da onemogući Burnham da ga zaustavi. Iako je ovo dodatni razvoj veze među likovima, postavlja se pitanje zašto je Burnham uopće napustila most tijekom krizne situacije. Ima li Pike uopće kontrolu nad svojim brodom?
Nakon dolaska na brod Ba’ula, Saru susreće i svoju sestru, jer Ba’uli očito nisu dovoljno zli pa su zatočili i nju. U još jednoj emotivnoj sceni, saznajemo da je Siranna postala svećenica upravo da nađe svog brata, što dodatno pojačava njegov osjećaj krivnje. Kratki reunion prekida prva pojava Ba’ula, koji se zlokobno izdiže iz crnog uljnog bazena. Ako jezivo šištanje nije bilo dovoljno, onda je izgled ove kreature, koja bi mogla biti brat blizanac Armusa iz TNG-a „Skin of Evil“, nesumnjivo potvrdio da Ba’uli nemaju dobre namjere. Srećom, ovo je trenutak gdje se „Discovery“ odlučuje za subverziju, i to u pravi čas. Uz pomoć podataka iz milenijima stare sfere (koju smo sreli pred nekoliko tjedana), Tilly, Airam i Burnham, otkrivaju da je prije 2000 godina situacija na Kaminaru bila drastično drugačija. Kelpieni, a ne Ba’uli bili su predatori, i da se spase od istrijebljenja, Ba’uli su iskoristili svoju tehnološku nadmoć. Svi post-vahar’ai Kelpieni eliminirani su, dok su preživjeli pripadnici vrste postali nemoćna „lovina“.
Preko vode do slobode
Istovremeno na brodu Ba’ula imamo priliku čuti i njihovu stranu priče. Ba’uli ne vjeruju u postojanje samokontrole među Kelpienima, te je jedini način da se obrane, implementacija „Velike ravnoteže“ koja će eliminirati potencijalno opasne pripadnike vrste. Iako je ovo zanimljivo otkriće, i subverzija generičnog „zlikovca“, ne možemo se oteti dojmu da ovo rješenje postavlja više pitanja nego odgovora. Zašto su uopće Ba’uli stvorili tako kompleksno rješenje? Zašto jednostavno nisu eliminirali sve Kelpiene? Moguće je da su ih zadržali iz nekog razloga, možda robovski rad, ali razočaravajuće je da su scenaristi tako brzo prešli preko ovog intrigantnog problema. Slična se pitanja postavljaju tijekom bijega Sarua i njegove sestre iz zatočeništva. Da, nadljudska snaga i munjeviti refleksi (strelice su bile nepotrebne), opravdavaju strah Bau’la. No, zašto su onda jedini način njihove obrane tri-četiri drona? I ako su fizički slabi, warp civilizacija bi trebala imati brojne načine obrane. Gdje su ostali pripadnici Ba’ula? I poslije svega, zašto jednostavno nisu teleportirali problematične Kelpiene u svemir?
Nakon što je odbacio okove, i u misterioznom odsutstvu Ba’ula, Saru je spreman za revoluciju. Njegovo rješenje je da Discovery emitira vibracije sličnih onima iz velike sfere, putem Ba’ulovih pilona smještenih po cijelom Kaminaru, da ubrza Vahar’ai, i tako razotkrije laž „Velike ravnoteže“. Pike se razumljivo protivi ovoj odluci, budući da se kosi svemu što General Order One predstavlja. Nakon što se Burnham usprotivi njegovoj odluci (!), Pike se složi sa svojom časnicom i odobri plan. Plan je predstavljen kao klasičan Trek, ali ovako učestalo otvoreno neslaganje Burnham s kapetanom, koje koristi i metode prisile nešto je što se ne smije događati u Star Trek seriji. A valja napomenuti da je plan samo po sebi dubiozan, jer nitko ne može garantirati da će nakon njega obje vrste mirno koegzistirati.
Nakon aktivacije pilona, iz jezera izlazi ogromni bastion Ba’ula, koji su sada spremni na potpuni genocid Kelpiena. Suprotno našim očekivanjima, Ba’uli su cijelo vrijeme živjeli ne u svemiru, već pod vodom! Bastion je ujedno i mjesto gdje su zatočeni Saru i Siranna. Ovo je trenutak u kojemu Pike konačno naređuje uništenje svih Ba’ulovih pilona. No ovo je još jedna od brojnih situacija u epizodi, u kojoj Pike konstantno mijenja mišljenja i stav. U svakom slučaju, Discovery ne može uništiti sve pilone, prije nego što Ba’uli izvrše svoj plan. I upravo u ovom trenutku, kad se činilo da je sve izgubljeno, Crveni anđeo se ukazuje Saruu i Siranni, te „gasi“ pilone.
Kriza je izbjegnuta, i post-vahar’ai Kelpieni izlaze iz svojih koliba, izgledajući neobično bezbrižno, pogotovo ako uzmemo u obzir da su upravo proživjeli najvažniji trenutak u posljednjih 2000 godina. Malo je začuđujuće da nijedan od njih ne pokazuje da je prošao kroz neopisivu agoniju, koja je pred samo nekoliko epizoda dovela Sarua na rub samoubojstva. Kao ni da su došli u prvi kontakt s vanzemaljskom civilizacijom, a samo ovo, bez dodatnog izbjegnuća genocida, ili agonije preobrazbe, bi imalo posljedice nesagledivih razmjera za kelpiensku religiju i kulturu! A ne pomaže ni da kasnije, dok Siranna posjećuje Discovery, Saru predlaže svojoj sestri da mu se pridruži u istraživanju zvijezda. Ovo je još jedna klasična Trek poruka, ali odlazak jedine osobe koja može objasniti Kelpienima što im se dogodilo, je zadnja stvar što Kaminaru u ovom trenutku treba. Siranna je u dirljivoj Sceni svome bratu priznala da je uvijek znala da će vratiti nadu na Kaminar, ne smije se ni zaboraviti da su Ba’uli, iako razotkriveni, i dalje tehnološki napredniji. Što postavlja važno pitanje. Što će se dogoditi nakon odlaska Discoveryja? Gdje su diplomati Zvjezdane flote. Bilo bi lijepo (ali i važno) vidjeti ili čuti o zbivanjima na Kaminaru.
I upravo tu je problem epizode. Kao i u većini sezone, radnje pojedinih epizoda podređene su makro-radnji – crvenim signalima i Crvenom anđelu; kao i pomalo napornoj potjeri za neuhvatljivim Spockom. Istina, „Sounds of Thunder“ se nadovezala na prijašnje epizode, pogotovo na događanja na Pah’vu, short-Trek epizodu, kao i razvoj lika Saru, te je zaokružila kelpienski arc. No ova je priča ispričana prerano i prebrzo. Saruovo prilagođavanje novom identitetu zaslužilo je ako ne čitavu sezonu, bar nekoliko epizoda. Tek nakon prihvaćanja novoga „ja“, bio bi spreman da se vrati na svoj planet i podijeli saznanja. Ovakvo, razotkrivanje Ba’ula, i preobrazba Kelpiena samo je fusnota u priči o Crvenom anđelu. Također tu je i problem kapetana Pikea i Michael Burnham. Iako je Burnham glavni lik, ona nije kapetan, i opet, cijelu sezonu, svaka Pikeova odluka je donesena nakon konzultacije s Burnham. Svjesni smo da Pike nije Lorca, ali ako se ovakve stvari nastave, on neće biti ni Pike, jer odlična gluma Ansona Mounta ne može spasiti nelogičnosti u scenariju, kao ni forsiranje jednog lika povrh svih.
Naposljetku tu je i famozni Crveni anđeo, za kojeg nakon vizije Sarua, znamo da nije duhovno biće, već nešto, ili netko – humanoid u crvenom oklopu. Ako uzmemo u obzir prijašnja ukazanja, kao i pojavu tahionskog zračenja, taj netko ili nešto može putovati kroz vrijeme, i sudeći po događajima na Kaminaru, mijenjati cijele civilizacije. Zato je posebno zanimljiv razgovor između Pikea i Tylera, u kojem možemo vidjeti da ova ukazanja mogu imati i drugačiju stranu, kao i agendu, čega se Sekcija 31 posebno boji. Ne znamo da li taj svemoćni putnik kroz vrijeme vodi spasitelje u krizna žarišta, ili ih prvo stvara? Nakon kratke i prebrze avanture na Kaminaru, vrijeme je i da vidimo agendu toga bića, kao i da konačno pronađemo Spocka. Da li je odgovor na Vulkanu, kao što je pretpostavila Burnham, vidjeti ćemo idući tjedan.
Dodatne opservacije:
- Naslov epizode referenca je na poznatu kratku priču Raya Bradburyja, koja je i stvorila koncept „efekta leptira“, u kojem naizgled nevažne odluke i postupci mogu rezultirati promjenama mamutskih proporcija. Valja napomenuti da kod Bradburyja putovanje kroz vrijeme igra važnu ulogu, a upravo bi putovanje kroz vrijeme moglo biti povezano s Crvenim anđelom, a time je vezano i za preobrazbu Kelpiena.
- Zadovoljni smo da su se naša očekivanja za doktora Culbera pokazala točnima. Čovjek koji se vratio iz mrtvih, s potpuno novim tijelom (bez prijašnjih ožiljaka) mora proći kroz krizu identiteta. U ovoj epizodi, ovu je krizu zasjenio problem s Kelpienima, ali očekujemo brojne probleme za dobrog doktora.
- Ili je Discovery bio u na pravom mjestu u pravom trenutku, ili su scenaristi žrtvovali geografiju za radnju; ali u ovoj spizodi spore pogon nije korišten. Postavlja se pitanje koja je sudbina ovog pogona, i da li ćemo ga viđati i dalje u serijalu.
- Nažalost, čini se da je Discovery doživio i svoj prvi „Voyager reset“. Jer nakon bliskog kontakta s micelijarnom mrežom u prošloj epizodi, u ovoj epizodi brod je ponovno netaknut.
- Scena s čajem još je jedan mali detalj koji pomaže world-buildingu. Da je čaj omiljeno piće Kelpiena smo već mogli vidjeti. No postavlja se pitanje da li Burnham voli čaj sa solju, ili je Saru jedini Kelpien koji ga pije na taj način?
- U ovoj epizodi imali smo i prvu priliku da vidimo Airiam u akciji. No i dalje smo željni više. Poslije svega ona je jedna od najviše rangiranih časnika na mostu.
- Epizoda započinje i završava s letom leptira. Osim moguće alegorije na „efekt leptira“, ovo je i metafora za izlazak Kelpiena iz njihove „kukuljice“ nakon prolaska kroz vahar’ai.
Saru mi je jedini simpatičan, pa sam se natjerao i pogledao epizodu. Recenzija je točna, ima cijeli niz nelogičnosti i početničkih grešaka u scenariju, sve skupa loše, jedva gledljivo. Discovery nije ni do koljena prethodnim serijama, čak ni Enterprise nije bio tako slab.
Saru mi je jedini simpatičan, pa sam se natjerao i pogledao epizodu. Recenzija je točna, ima cijeli niz nelogičnosti i početničkih grešaka u scenariju, sve skupa loše, jedva gledljivo. Discovery nije ni do koljena prethodnim serijama, čak ni Enterprise nije bio tako loš.