Kroz većinu epizoda druge sezone Star Trek: Discoveryja pratili smo lov na misterioznog Crvenog anđela. Stoga su mnogi fanovi s velikim iščekivanjem dočekali prošlotjednu epizodu. I doista, The Red Angel je konačno otkrio identitet misterioznog humanoida koji stoji iza crvenih signala. I taj lik je bio netko koga nitko nije očekivao. Ni gledatelji, ni posada Discoveryja. Bila je ovo izuzetno emocionalna epizoda, s odličnom glumom i teškim odlukama. Nažalost, nastavili su se i problemi koje prate serijal od same premijere, budući da je ovaj misterij riješen u hektičnoj i zbrzanoj epizodi koja je ostavila malo vremena za predah, time smanjivši važnost samog otkrića.
Svijet oko Burnham
The Red Angel je započeo pogrebnom ceremonijom za Airiam, lik koji je očito bio važan posadi Discoveryja, iako (s izuzetkom prethodne epizode) to nismo imali priliku vidjeti. Ova scena, premda izuzetno emotivna, s paralelama memorijalu za Spocka u „Star Trek II: The Wrath of Khan“, jednostavno nije imala takav utisak, iako su se scenaristi potrudili da nam pokažu posljedice gubitka Airiam za njene prijatelje i kolege. Tako smo dobili govore svih istaknutih članova posade, koji su podsjetili na važnost posade kao obitelji, ali i dirljivu kelpiansku pjesmu. Ova scena ujedno je i dala naslutiti da će epizoda biti iznimno nabijena emocijama.
I doista, nedugo nakon ceremonije, saznali smo da je Airiam čuvala ključnu informaciju Projekta Deadalus, kojeg je spomenula prije svog žrtvovanja. A ta informacija je identitet Crvenog anđela. Naime, Tilly je našla bio-neuralni potpis misterioznog putnika kroz vrijeme, koji se poklapa sa članom posade Discoveryja. A to je (fanfare, molim) Michael Burnham. Ovo otkriće isprva bi moglo iritirati neke od fanove, budući da se „Discovery“ polagano pretvara u Star Trek: Burnham. Iako u ovom trenu, logično, još ne znamo da je ovo varka, i da nas čeka još jedan preokret u radnji. S druge strane, imamo ponovnu manifestaciju sindroma ubrzane radnje, budući da se Airiamino tijelo još nije ohladilo, a odgovor koji se tražio devet epizoda se ponudio sam od sebe. Također, pokazuje se još jedna slabost, fokusiranja radnje na likove koji u stvarnom životu ne bi bili u prilici obnašati kompleksne zadatke, poput Culbera, koji potvrđuje da je Burnham doista Crveni anđeo, umjesto npr. doktorice Pollard. Srećom tu je Spock, koji neočekivano otkriće tumači na cinični i hladni vulkanski način, te koji podbada Burnham govoreći joj da se ovo poklapa s njenim psihičkim profilom, preuzimanja odgovornosti za situacije koji su nevezane za nju. Ethan Peck još jednom pokazuje da su naše dvojbe u Spockovo pridruživanje posadi Discoveryja bile preuranjene.
Ako ste mislili da će posada sada provesti neko vrijeme pokušavajući shvatiti važnost otkrića, u krivu ste. Jer na Discovery dolaze Leland i Georgiou, koji ne gube vrijeme da nas obavjeste da je Projekt Daedalus, projekt u režiji Sekcije 31. Naime, da spriječe pokušaje Klingonaca u putovanju kroz vrijeme, organizacija je pokrenula svoj vlastiti – ušavši u „utrku vremenskim oružjem“ (nevezano za „Vremenski Hladni rat“ iz ENT). Ne samo da je ovo otkriće stiglo u najbolji mogući trenutak, nego smo otkrili da je Sekcija 31 cijelo vrijeme držala Discovery u mraku, te poput izbavljanja u zadnji čas iz micelijarne mreže, pratila naše heroje dok su pokušavali odgonetnuti misterij. Ako u to uračunamo potjeru za Spockom, Discovery u bijegu, te pobunjeni AI, razumljivo je da su kapetan Pike i ostatak posade skeptični prema ovim informacijama. S druge strane, način na koji smo otkrili tvorca projekta antiklimaktički je, što je posljedica slabosti strukture same epizode (ali i sezone).
Ali ovo nije sve. Otkrili smo i više o Lelandovoj krivnji za smrt roditelja Burnham. Nakon što je na nagovor Georgiou, Burnham od šefa Sekcije 31 zatražila odgovore, saznali smo da su njeni roditelji bili ključni u Projektu Deadalus. Njena majka bila je glavni inženjer na odijelu za putovanje kroz vrijeme. A njihovu smrt nije skrivila Burnham, već Leland, zbog čije su nepažnje Klingonci otkrili tajnu lokaciju projekta, te izvršili napad. Scena u kojoj Burnham otkriva da je njena krivnja, koja je progoni od djetinjstva i koja je obilježila njenu psihu, laž, potresna je, i razumljivo je vidjeti njenu agresivnu reakciju prema Lelandu.
Pomirba
Nakon ovog blitz otkrića, posada Discoveryja, u utrci s vremenom da zaustavi apokalipsu (brzina je prava tema epizode) stvara plan hvatanja Crvenog anđela. Doslovno. Plan je veoma jednostavan, hi-tech mišolovka u kojoj će Burnham biti mamac. Naime, Anđeo se pojavljuje samo u trenutcima kada je Burnham u opasnosti, te se ide od pretpostavke da ako stvore takve uvjete da će to ponovo biti slučaj. Klasični vremenski paradoks. To uključuje stavljanje Burnham u smrtnu opasnost, te je razumljivo da se Pike isprva tome protivi. Potogovo jer se Sekcija 31 slaže s planom. Čini se da je agentica Georgiou, nekadašnji despot, u međuvremenu pronašla svoju ljudsku stranu, i da je iskreno zabrinuta za parnjaka svoje izgubljene kćeri. Ovo je pozitivan slijed događaja, jer se konačno odmičemo od stripovskog negativca, u mnogo kompleksniji lik, kojeg Yeoh odlično prikazuje.
No zasigurno najemotivnija scena, i najbolja scena epizode je pomirba unutar Sarekove obitelji. Naime, nakon šokantnog otkrića o pravom razlogu klingonskog napada u kojem je izgubila roditelje, Burnham se odlazi „opustiti“ u teretanu. Tamo joj se pridružuje Spock. Brat i sestra su oboje prošli istu traumu vezanu za Crvenog anđela, i upravo ta trauma ih sad povezuje. I Spock i Burnham su u situaciji u kojoj je logika zakazala u rješavanju problema. Po prvi put, umjesto uzajamnog podbadanja, i konflikta, Burnham i Spock imaju nešto zajedničko što im omogućuje početak pomirbe. Ova scena nije odlična samo zbog izvrsne glume Pecka i Martin-Green. Dodatno je ojačava iskreni prikaz pomirenja, s kojima se može poistovjetiti svatko tko ima brata ili sestru, a s kojima su na duže vrijeme prekinuli odnose. Bijes i ljubomora sada su zamijenili poštovanje, pa i ljubav, te su Sarekova djeca zaista obitelj. Ova scena je odlična jer je radnja „Discoveryja“ konačno dobila priliku za predah, tako da likovi i gledatelji mogu shvatiti važnost situacije. Pogotovo jer je nakon misterija Crvenog anđela, potraga za Spockom bila jedan od motiva sezone.
Valja izdvojiti još dvije scene. Pomirbu Burnham i Tylera, koja unatoč emotivnosti nije uspjela biti uvjerljiva. Burnham i Tyler bili su ljubavnici, i emocije među njima postoje, te su oboje oštećeni likovi. No teško je povjerovat u iskrenost ove scene, ako uzmemo u obzir da je Burnham prekinula s Tylerom, nakon što ju je on pokušao ubiti kao Voq. A tu je i njegova uloga u Sekciji 31, za koju sada Burnham zna da je pravi krivac za smrt njenih roditelja, kao i većinu njenih postupaka dok je živjela u laži. Naposljetku tu je i doktor Culber, koji se (konačno) obraća za stručnu pomoć admiralici Cornwell, koja je, prisjetimo se, psihoterapeut. Ova scena je uvjerljiva, budući da Culber shvaća (a Cornwell mu otvoreno govori), da on nikad neće biti isti čovjek kao i prije svoje smrti, ali da to nije nužno loše. No i dalje smo dojma da se ovakvo savjetovanje trebalo dogoditi i ranije, kao i to da su se sve uloge Culbera u ovoj epizodi mogle zamjeniti s puno stručnijom i neistraumatiziranom doktoricom Pollard. Jer upravo je Culber zadužen za medicinsku pomoć Burnham, tijekom „hvatanja“ Crvenog anđela.
Kako sam upoznala svoju majku
Budući da je za funkcioniranje klopke potrebna odlična količina energije, Discovery se u pratnji Lelandovog broda upućuje na Essof IV, planet negostoljubiv za život. Ovo je ujedno i lokacija jedne od tajnih baza Sekcije 31 koji će nakon ukazanja Crvenog anđela, brodom onemogućiti njegov izlaz. Zamka je postavljena, s Burnham vezanom za stolicu, čekajući ukazanje same sebe iz budućnosti. Ili, svoju smrt. Paradoks. Tenziju dijelom smanjuje Spock, koji u još jednom primjeru hladne vulkanske logike, govori svojoj sestri da bi bilo idealno ako preživi. Ono što slijedi, jedan je od najbrutalnijih i rijetko viđenih trenutaka u Treku. Jer nakon otvaranja zaštitnih pregrada, Burnham je izložena toksičnoj atmosferi Essofa IV, te možemo gledati dok polagano umire, u velikim mukama. Ovo pruža priliku za dodatno podizanje tenzija, jer Pike, koji i dalje sumnja u misiju, u očajnom pokušaju da spasi Burnham naređuje Culberu da je vrati na sigurno. Čak se i Georgiou, u rijetkom prikazu suosjećanja, slaže s ovom odlukom. Jedino Spock vjeruje u ispravnost misije, te phaserom spriječava spašavanje Burnham. Još jednom, Peck pokazuje da je dolazak Spocka u „Discovery“ bila možda i najbolja odluka nakon Pikea. Bez vanjske pomoći Burnham umire. Ali nakratko. Jer ovo je Trek, i ona je glavni lik. U zadnji tren, pojavljuje se crveni signal, a pred Burnham se ukazuje Crveni anđeo, koji oživljava glavnu junakinju, i upada u klopku.
Dok se na površini planeta dramatično ukazuje biće koje smo i mi i posada toliko čekali, u orbiti planeta, Leland pokušava zatvoriti izlaz Anđelu, kao i pristup budućnosti. Naime, iako je Sekcija 31 uništila tajnu bazu na kojoj se nalazila Kontrola, ono što je poslalo robo-sondu, je i dalje u budućnosti i potencijalna je prijetnja. Što se pokazuje nakon što Lelanda tijekom optimetrijske indentifikacije, to nešto eliminira. A sudeći po naredbama koje je „Leland“ izdao posadi broda, nakon svoje smrti, čini se da se pobunjeni AI vratio i to pod krinkom.Tako da je Anđeo uhvaćen u zadnji čas. Ali ovdje nije kraj iznenađenjima. Jer umjesto Burnham u budućnosti, iz futurističkog odijela izlazi Burnham koji nije ona. Crveni anđeo je njena majka! (Sonja Sohn).
Blitz iznenađenja
„The Red Angel“ epizoda je koja je konačno riješila misterij, i glavni motiv druge sezone. Bila je to solidna epizoda, koju je karakterizirala odlična gluma, kao i veliko otkriće na samom kraju koje je nesumnjivo iznenadilo mnoge. Bila je to i epizoda u kojoj je Burnham konačno shvatila da je cijeli život živjela u laži, dok su gledatelji dobili potvrdu da je Burnham središnje lice serijala, bilo to nekima dobro ili loše. Jer u ovom trenu, ako ne dođe do većih izmjena, „Discovery“ bi se mogao preimenovati u „Star Trek: Burnham“.
S druge strane, ova je epizoda, možda više od bilo koje ranije pokazala svu snagu problema koji neprestano progoni „Discovery“. A to je problem zbrzane radnje, ali i radnje koja je forsirana za razvoj likova. U nekim slučajevima ovaj pristup funkcionira, dajući nam emotivno iskustvo na razini rjetko viđenoj u Treku. Problem je da radnja često djeluje nepovezano, s trenucima koji su konfuzni i potpuno nepotrebni. Samo u ovoj sezoni dogodilo se toliko toga da je teško bilo shvatiti sve iz jednog gledanja. Burnham se nije uspjela ni oporaviti od gubitka Airiam, a već je otkrila da je Crveni anđeo, nakon kojeg je uslijedilo novo otkriće o ulozi njenih roditelja u Projektu Deadalus, dok je istovremeno saznala da je krivnja koja ju progoni cijeli život, zapravo laž. Tu je bila i pomirba sa Spockom, agonija i (privremena) smrt, te naposljetku susret oči u oči s majkom koja je zapravo Crveni anđeo! Ovo su sve bili emocionalni, i djelom izvrsno prikazani trenuci, ali se ne možemo oteti dojmu, da se ovo moglo podijeliti u nekoliko epizoda. A pravi blitz emocija, jednostavno nam nije dao priliku da se poistovjetimo s glavnom junakinjom. Ono čega se pribojavamo, da preostale četiri epizode ne emuliraju najgore trenutke u prvoj sezoni koja je završila zbrzanim i razočaravajućim finalom.
Pojava majke od Burnham, u trenu kad je njena kćerka umrla, posebno je zanimljiv događaj. Postavlja se pitanje, koliko je puta Crveni anđeo spriječio smrt glavne junakinje, ili je jednostavno poništio, kao na Essofu IV. I koliko dugo Anđeo putuje kroz vrijeme. Majka od Burnham vjerojatno nije ni ubijena od Klingonaca, već je iskoristila odijelo i pobjegla u budućnost, ili prošlost. Pitanje je i koju informaciju Crveni Anđeo ima, koja bi mogla spriječiti apokalipsu. I koja je uloga Michael Burnham u svemu tome? Ono što znamo jest da je u epizodi „Red Angel“, Discovery konačno pronašao najvažnijeg saveznika, u trenutku kad su izgubili drugog, budući da je Sekcija 31, koliko se čini, pod kontrolom neprijatelja. Neprijatelja, koji je još skriven, ali je veoma opasan.
Dodatne opservacije:
- Odijelo Crvenog anđela pogoni vremenski kristal. Ovo nije prvi spomen kristala u „Discoveryju“. Harry Mudd koristio je vremenski kristal da stvori vremensku petlju u “Magic to Make the Sanest Man Go Mad.”
- Admiralica Cornwell je psihoterapeut, te je pomogla Culberu da shvati koji mu je idući korak. Raduje nas da je prikazano da je Culber konačno dobio stručnu pomoć, mada nas čudi da se to nije dogodilo ranije, s obzirom kakvu je traumu proživio. A sudeći po psihičkom stanju ostatka posade, možda bi Cornwell trebala organizirati redovne seanse na Discoveryju.
- Saru je imao razmjerno malenu ulogu u ovoj epizodi kada je zaprijetio Lelandu. Zanimljivo je vidjeti kako se njegov novi identitet razvija, nakon što je izgubio osjećaj za strah.
- Upadice Tilly, i njena brbljivost su isprva bile simpatične, ali polagano postaje iritantna, pogotovo u trenutku kada je upala na sastanak, da obavijesti kapetana da je pronašla podatke vezane za Projekt Daedalus.
- Iako se Nhan ispričala Burnham, i preuzela krivnju za smrt Airiam, mišljenja smo da to za Burnham ne bi trebao biti problem, budući da je Nhan spasila njen život.
- Iznenadilo nas je odijelo koje Culber nosi u epizodi. Crnina je prikladna za pogreb, ali pomalo je čudno da se odijelo iz 21. stoljeća, nosi dva stoljeća kasnije. To je kao da danas nosimo robu iz francuske revolucije.
- Poručnica Nillson u pomalo čudnoj sceni preuzela je mjesto na mostu, na kojem je služila Airiam. Nillson igra Sara Mitich, koja je tumačila Airiam u prvoj sezoni.
- Još jednom, izgubljena je prilika da vidimo Jett Reno u akciji. Umjesto nje, klopku je pripremio Stamets, koji nije inženjer već znanstvenik.
- Klingonci u posjedu vremenskog stroja, evociraju na VOY „Endgame“, gdje admiral Janeway dobije potrebni uređaj, i to upravo od Klingonaca.