Harcourt Fenton „Harry“ Mudd, iako prikazan u samo dvije TOS epizode (i jednoj TAS), postigao je gotovo kultni status među fanovima Star Treka. Zato ne treba čuditi da je Star Trek: Discovery, kao TOS prequel, u svoj svemir odlučio uključiti ovog karizmatičnog varalicu i krijumčara. No iako je nitko drugi doli Rainn Wilson (The Office), pruzeo ulogu galaktičkog kriminalca, Discoveryjev Mudd puno je mračniji od svoje ranije iteracije, što se uklopilo u generalno ozbiljniju tematiku same serije. Takav neočekivani zaokret iznenadio je brojne fanove, koji nisu očekivali korjenitu promjenu. Prisjetimo se, Discoveryjev Mudd, je između ostalog skrivio i desetak smrti kapetana Gabriela Lorce i ostatka posade Discoveryja, iako je izlazak iz vremenske petlje to poništio. Zato nas je iskreno razveselilo da je zadnja Short Trek mini epizoda, The Escape Artist, posvećena upravo Muddu, koji se ovdje ponaša puno sličnije originalnom liku iz TOS-a. Tome pomaže i sama premisa radnje koja je jednostavna, ali daje priliku za zanimljivu priču, kao i karakternu studiju (koja je odlika Short Treka). Naime, Mudd se još jednom našao u teškoj situaciji, te se iz nje pokušava izvući na svoj jedinstveni način – koristeći (ne)umješnost karizme i diplomacije.
Epizoda započinje in medias res, te možemo vidjeti Mudda u zatočeništvu Tellaritskog lovca na glave Tevrina Krita (Harry Judge). Upravo su scene na tellaritskom brodu temelj radnje, koja je fokusirana na dijalog između zatočenika i njegovog otmičara. Dok Krit završava transakciju s misterioznim i maskiranim plaćenikom, Mudd započinje svoj prvi pokušaj ulizivanja, u pokušaju da izbjegne zatočeništvo i daljnju, zasigurno neugodnu sudbinu. Ovo je klasičan Mudd, kakvog su sreli (ili će sresti) Kirk i Spock, koji se pokušava izbaviti iz teške situacije mješavinom prijetnji i (lažne) skromnosti. No njegovi pokušaji su bezuspješni, i nakon uspješne transakcije telaritski brod je na kursu prema najbližem federacijskom plovilu, da izruči traženog bjegunca.
Muddu ne pomaže činjenica da osim same tjeralice, Krit ima i neriješene račune s njim. Naime Tellarit našeg antiheroja tereti za otmicu obiteljskog blaga, ali i neuspješne romanse između Mudda i njegove sestre. Ova neugodna situacija daje priliku da vidimo onog klasičnog Mudda. A uporaba različitih taktika izvlačenja, ujedno formira i jedinstvenu strukturu ove mini epizode. Dijalozi s Kritom isprekidani su scenama prijašnjih iskustava s drugim lovcima na glave. Ovakva struktura je posebno zanimljiva, jer iako ograničena „Short Treks“ kratkim formatom, ona odlično funkcionira. Prvi neuspješni slučaj je onaj s Klingoncem, gdje Muddovi pokušaji propadaju nakon što uvrijedi svog otmičara. Nešto detaljniji je onaj s vanzemaljskom plaćenicom (Barbara Mamabolo), koju Mudd bezuspješno pokušava zavesti. Ovo je komična scena, koja korisiti fizičke razlike između Mudda i vanzemaljke. Najzanimljivija i najzabavnija od ovih mini scena je posljednja, gdje Muddove pokušaje da Orionskog muškarca (Dan Abramovici) pridobije na svoju stranu, prekida dolazak orionske liderice (Myrthin Stagg), koja još jednom pokazuje da Mudd može biti mnogo toga, ali ne i zavodnik.
Očekivano, propada i Muddov posljednji pokušaj s Kritom, koji konačno stupa u kontakt s najbližim federacijskim brodom, USS De Milo. No tu nije kraj preokretima. Nakon što Krit stupi na palubu federacijskog broda, i on i gledatelji otkrivaju pravu istinu. Kako zapovjednik osiguranja (Jonathan Wanton) hladno objašnjava zapanjenom Tellaritu, Mudd u njegovom zarobljeništvu, nije Harcourt Fenton Mudd. On je zapravo android, i dio pomno smišljenog plana pravog Mudda da se brzo obogati, i izbjegne svoje potencijalne otmičare. No tu nije kraj. Ovo nije jedini android, jer je brodski zatvor prepun Mudd androida kojima je istekao program. A scene u kojima se Mudd našao u zatočeništvu raznih lovaca na glave nisu bili flashbackovi, već slična iskustva pojedinih unaprijed programiranih androida tijekom proteklog tjedna. Kako pokazuje zadnja scena s Muddom na mostu njegova broda, i maskirani plaćenik koji je izručio Mudda Tellaritu, kao i drugim lovcima na glave, je ni više manje ni android. Mudd možda nije najbolji u izvlaćenju iz teške situacije, jer je najbolji u nečemu drugom – u izbjegavanju upadanja u istu : )
„The Escape Artist“ još je jedan primjer ispunjenog potencijala „Short Trek“ formata. Iako kratkog trajanja, ova mini epizoda nam je dala ne samo bolji uvid u lik Mudda, nago i zanimljivu priču koja je dostojna Trek franšize. Ona je također dala priliku da istražimo aspekt koji je dosada nedostajao u Star Trek: Discoveryju – humor. I to dobar humor, koji je ujedno i integralni dio radnje, ali pametno izbjegava prelazak u parodiju. To uvelike valja zahvaliti scenaristu Michaelu McMahanu (Rick and Morty), kao i samom Wilsonu, koji je odlično prikazao više iteracija androida Mudda, pretvarajući se da je to jedan lik. Wilson je ujedno i režiser mini epizode. Ovo nije jedina svježina koju „The Escape Artist“ donosi u eru Discoveryja. I sama je struktura mini epizode pametno posložena, jer tek na samom kraju, poput sirotog Krita, shvaćamo da smo cijelo vrijeme bili žrtva jedne elaborirane prevare, te da je ono što se događalo na malom ekranu bila varka. Valja pohvaliti i impresivnu scenografiju, i vizualne efekte, ne samo na telaritskom brodu, već i na raznovrsnim lokacijama, na kojima gledamo Muddove androide u njihovim pokušajima da izbjegnu zarobljeništvo. Osim što se odlično uklapaju u strukturu radnje, i samu varku one pripomažu relativno kompleksnom world-buildingu, unutar kratke mini epizode. Naposljetku tu je još jedan dio radnje koji je vezan za događaje na Discoveryju, ali i obogaćuje world-building. A to je ideja širenja Federacije mirnim putem kroz neokolonijalnu perspektivu, s krijumčarima i plaćenicima prisiljenima da budu na rubu društva. Nadamo se da ćemo vidjeti daljni razvoj ove ideje, ako ne u nadolazećoj sezoni Discoveryja, onda u nekom od drugih Star Trek projekata, poput još neimenovane Picardove serije.
Kad je „Short Treks“ najavljen prošle godine, reakcije su bile miješane. Malo tko je očekivao da mini epizode u trajanju od samo 15 minuta (pa i manje!) mogu prikazati dobru priču. Zato nam je izuzetno zadovoljstvo kazati, nakon zadnje odgledane epizode, da se Short Treks nije pokazao samo kao dobar format za priče, ili likove; već i kao plodno tlo za obradu različitih tema. Ako ovakav pristup bude primijenjen na nadolazeću sezonu Discoveryja, čeka nas odlična SF zima. A dodatno nas veseli da je scenarist zaslužan za odličan humor u mini epizodi, Michael McMahan, ujedno zadužen i za nadolazeći humoristični animirani serijal „Lower Decks“, za koji također imamo velika očekivanja. Čini se da je nova era Treka, doista zvjezdana.
Star Trek: Discovery se vraća u naš kvadrant već 18. siječnja, na zvjezdanom brodu Netflix.
Dodatne opservacije:
-
- Da će ova mini epizoda biti drugačija od dosadašnjih, može se vidjeti već u uvodnoj špici, u dinamičnoj obradi prepoznatljive Discovery teme Jeffa Russoa.
- Iako smo imali priliku vidjeti redizajn jedne od kultnih pripadnika Federacije Ujedinjenih Planeta – Telarita – u MU epizodama Star Trek: Discoveryja, ovo je prvi put da smo imali direktan uvid u novi stil prostetike. I moramo priznati da nam se sviđa.
- Jedan od najzanimljivijih detalja, koji me uvelike razveselio je prikaz i spomen CCTV kamere. Koliko puta u Treku, ali i brojnim SF filmovima i serijama, su zatvorske ćelije prikazane bez jednog od najosnovnijih elemenata nadzora – kamere? E pa ovdje to nije slučaj, i kamera je konačno postala (integralni) dio radnje.
- Također, obradovao nas je prikaz Orionke kao superiornijeg spola ove vrste. Prisjetimo se, da žene vode glavnu riječ među Orionima, putem posebnih feromona, kako je prikazano u posljednjoj sezoni Enterprisea.
- Ovo je ujedno i najzaokruženija od mini-epizoda, budući da gotovo pa nema rupa u radnji. Jedino pitanje je u kojem se trenu ova mini epizoda događa. Jedna od optužnica koju spominje Telarit je povezana sa svemirskim kitom, što znači da se „The Escape Artist“ zasigurno događa nakon Discoveryjeve epizode „The Magic to Make Sane Man go Mad“. Androidi također nisu na razini Stelle u TOS-u, a Mudd još nema prepoznatljive brkove. Tako da je vrijeme radnje vjerojatno negdje između Discoveryja i TOS-a. Što znači da bi Mudda mogli vidjeti opet.
- Jedan od androida u brodskom zatvoru nosi prepoznatljivu jaknu s epoletama, kakvu nosi Mudd u TOS-u – „I, Mudd“. Ova epizoda inspirirala je „The Escape Artist“, jer u oba primjera, Mudd koristi androide u svojim planovima. S različitim posljedicama.
- Neki fanovi mogli bi biti iznenađeni spomenom kredita kao valute koju koristi Federacija. No valja se prisjetiti da su krediti kao valuta prvi puta spomenuti u TOS-u – „Trouble with Tribbles“.
- Ovo je prvi spomen latinuma u eri Discoveryja.
- Mudd je čini se ipak uspješni kriminalac. Budući da je nekako uspio doći do Mona Lise, nekoliko klingonskih batletha, kao i uniforme Zvjezdane flote.
- Za zaljubljenike u brodove, USS De Milo, brod je Hoover klase.
- Na De Milu smo imali priliku vidjeti člana posade sa VR maskom. Prvi put ovakvog smo člana posade vidjeli na USS Shenzhou, prije propasti broda.
- Sama plaćenica s početka epizode (tj. prerušeni Mudd), neodoljivo podjeća na Breena iz DS9 serijala.