Star Trek: Strange New World, od premijere pilot epizode dao je naslutiti da još ima nade za Star Trek koji volimo i poznajemo. Kapetan Pike i posada broda USS Enterprise iz epizode u epizodu otkrivali su titularne čudne nove svjetove, ispunjavajući dobro poznatu mantru Star Treka. Tako smo mogli vidjeti i nove oblike života, i nove civilizacije, mjesta gdje još nitko nije kročio. Jedino što još nismo imali priliku vidjeti je stari dobri Trek trop – povratak u svijet sličan našem, u prošlost, ili našu, možemo reći, sadašnjost. Putovanje kroz vrijeme. S epizodom prikladno nazvanoj Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow (iliti „Sutra i sutra i sutra“), „Strange New Worlds“, prešao je i tu temporalnu granicu. I to u doista fenomenalnoj epizodi, ne samo serijala, već i Treka kao takvog!
Kapetane, moj kapetane
Kada se u finalu prve sezone „Strange New Worlds“ pojavio nitko drugi nego James Tiberius Kirk, moram reći da nisam bio nešto oduševljen. Logično, teško je stati u cipele jednog od najlegendarnijih likova Star Treka, te emulirati glumu i manire još većeg Williama Shatnera. Za Paula Wesleyja to je bio veliki izazov, rizik koji se nije isplatio. No nakon odgledane zadnje epizode, moram priznati da sam bio u krivu.
Jer epizoda fokusirana na Kirka i poručnicu La’an Noonien Singh užitak je za gledati, od početka do kraja, a kemija među likovima, nešto je nevjerojatno, pogotovo ako uzmemo u obzir da su glumci imali sat vremena da odrade posao. I to kakav! Wesley naravno ne može (a ni ne treba) potpuno emulirati Kirka, ali itekako može pokazati Kirkov šarm i karizmu. Zato ni ne čudi da je jedan od najvećih Trek zavodnika, uspio zavesti i hladnu La’an. Što je kraj epizode učinilo još tragičnijim. Sve sam više uvjeren da je „Strange New Worlds“ uspio okupiti najbolje scenariste u Paramountu, uz (koje li ironije) nedavnu ukinuti „Prodigy.“
(Ne)Ubiti Hitlera
Bezvremenski Trek trop putovanja kroz vrijeme, rezultirao je nekim od najboljih Trek epizoda, i tu u svakoj iteraciji franšize. Za kreativni tim ovo je bio veliki rizik, jer kako nadmašiti zaista maestralan TOS „City on the Edge of Forever?“ Tako da se subvertira sam trop. Glavni lik tako postaje La’an. New York postaje Toronto. A Kirk je taj koji nažalost (ali s razlogom) „pokupi metak“ da se spasi vremenski tok. I poremeti planove Romulanskih infiltratora da ubiju Khana! Da, u 21. stoljeću, jedan od najvećih zlikovaca Trek univerzuma još uvijek je mali dječak. Genetski modificiran i izuzetno pametan dječak što vodi do izvrsnog dijaloga između Khana i njegove daleke rođakinje – La’an.
Osim emotivne scene, scenaristi imaju priliku istražiti omiljenu moralnu dilemu. La’an može ubiti Khana, te tako spasiti čovječanstvo krvavih eugeničkih ratova. Ili, spasiti malog dječaka, te tako praktički postati suučesnik u nadolazećem genocidu, ali istovremeno i omogućiti čovječanstvu da kroz teror rata postanu bolji, napredniji, što vodi prvom kontaktu s Vulkancima te stvaranju Federacije Ujedinjenih Planeta i Zvjezdane flote. Naravno ovo nije lagan izbor, budući da La’an cijeli život nosi stigmu neslavnog prezimena. Ali u pravoj Trek maniri, La’an čini težak izbor, te spašava vremenski tok, i sve u što vjeruje.
Trauma i tišina
Situacija je još kompliciranija jer da spasi malog Khana od Romulanskog infiltratora (koju odlično glumi Adelaide Kane), La’an mora žrtvovati Kirka. Da, svjesni smo da ovo nije „Prime“ Kirk (koji je još poručnik na Farragutu), već kapetan Kirk iz neke drugačije, i bitno lošije „sadašnjosti“. Ali za La’an, to je Kirk, čovjek s kojim se zaputila u spašavanje svoje „stvarnosti“ nakon što je naletila na misterioznog umirućeg stranca u hodniku Enterprisea. Čovjek s kojim se u razmjerno kratkom vremenu jako zbližila, i s kojim je konačno mogla biti netko bez stigme predaka. A možda i nešto više.
Ali kao što je u „City on the Edge on Forever“ Kirkova ljubav Edith Keeler morala umrijeti, tako je za spas La’anine stvarnosti morao stradati alternativni Kirk. Što stvar ne čini ništa manje lakšom, pogotovo ako uzmemo u obzir to da zbog temporalne direktive, La’an ne može svoju traumu podijeliti s nikime na Enterpriseu. A pogotovo ne s poručnikom Kirkom, kojeg kontaktira na samom kraju epizode. Biti će veoma zanimljivo vidjeti hoće li ovaj kratak poziv prerasti u nešto više.
Zvjezdana prašina
- Khan je jedan od predvodnika krvavih Eugeničkih ratova, brutalnog sukoba koji je zadesio Zemlju u 90-im godinama 20. stoljeća, te eventualno eskalirao u Treći svjetski rat. I, da, niste u krivu. Ova epizoda smještena je u Torontu, ali na početku 21. stoljeća! Khan je još uvijek samo mali dečko, što znači da se Eugenički ratovi još nisu dogodili!
- Srećom, dobili smo objašnjenje. Ako je vjerovati Seri, temporalni hladni rat (koji smo imali prilike vidjeti u „Enterpriseu“), rezultirali su konstantnim pomicanjem raznih epohalnih događaja, uključujući i Eugeničke ratove. Naravno, ovo je pokušaj scenarista da izbjegnu tragediju u „našoj stvarnosti“, ali je što se kanona tiče dobro odrađeno.
- Također, čini se da temporalni rat i dalje traje, budući da su Romulanci, preko tajnog agenta Sere, probali izazvati kaos u 21. stoljeću, i eliminirati Khana, čime bi spriječili nastanak Federacije, svog glavnog rivala.
- Mjesto rođenja alt-Kirka je naravno Iowa. Samo što to nije mjesto na Zemlji, koja je kompletno opustošena, već na zvjezdanom brodu Iowa. Što je trenutak sa zalaskom sunca učinilo još dirljivijim.
- Detalji čine dobru radnju odličnom. To je i slučaj u ovoj epizodi, gdje male stvari poput Kirkova zarađivanja novca u partijama šaha, pridonose i imerziji i dorađuje kanon. Za Kirka znamo da voli igrati šah, i to 3D verziju. Zato je za njega obični šah, prava sitnica.
- Što više mislim o tome, čini mi se da će Pelia imati veliku ulogu u ovoj sezoni. Također, njena početna reakcija na La’an u prvoj epizodi sada ima drugačije značenje.
- Trebam i pohvaliti glumački duo za odličnu glumu, kao i kemiju. Što je Kirkov gubitak, učinilo još bolnijim za La’an. I sve to u samo jednoj epizodi! Ovo je postignuće koje neki drugi serijali („Discovery“, khm, khm), ne mogu postići u nekoliko sezona.
- Još jedan fascinatan detalj je slika koju je Pelia „nabavila“ iz Louvrea. Radi se naime o “Koncertu” Vermeera van Delfta. Remek-djelu koje je ukradeno 1990., i koje je procijenjeno na 250 milijuna dolara. Sad znamo gdje tražiti sliku. U “Arheološkom odsjeku” u Vermontu 🙂
ova epizoda je čak bila gledljiva