Gotička atmosfera i malo akcije (recenzija: Sestrinsko proročanstvo Michelle Zink)

Godina izdanja: 2012. (2009.)
Nakladnik: Algortiam
Uvez: tvrdi
Broj stranica: 242
Prevoditeljica: Sandra Mlađenović
Jezik originala: engleski

Ako tražite knjigu gotičke atmosfere s minimalno akcije, ova je za vas. Siže? Jedna čudna smrt, angst, rastuće rivalstvo među sestrama, magličaste misteriozne dogodovštine, druga čudna smrt, egzil. No dobro, Sestrinsko proročanstvo je knjiga pisana mlađem naraštaju i po tome je kriteriju krojena; sadrži mladenačku zaljubljenost, stasavanje u ulogu odrasle osobe, preuzimanje odgovornosti, pronalaženje svog mjesta u svijetu (tko sam ja?), učvršćivanje uvjerenja i borbu za njih. Također, neodoljivo podsjeća na Harry Potter scenarij u kojem ‘obična, nevidljiva’ osoba otkriva da je ‘izabrana’, da raspolaže nadnaravnim moćima koje sa sobom nose veliko breme – najčešće ni više ni manje nego borbu sa utjelovljenjem zla o kojoj ovisi sudbina svijeta (koji za to, naravno, ne zna). Liječenje kompleksa inferiornosti ili sanjarenje o dobivanju nečega bez truda? Bilo kako bilo– ako su ovo današnje priče za šesnaestogodišnjakinje – drago mi je što više nisam u ciljanoj dobnoj skupini. Naime, iako je priča puna više ili manje predvidljivih obrata, ne može joj se pripisati veća literarna vrijednost, životni likovi ili poruka. Također, osim što je uspješno stvorila klaustrofobičnu i mračnu atmosferu, autorica je priču učinila malko premorbidnom za prosječnog učenika drugog razreda srednje škole.

Radnja je smještena na kraj 19. stoljeća u sjevernoj Americi, a glavne protagonistkinje su sestre imućne obitelji koje su na početku knjige postale siročad. Preko noći im se životi mijenjaju na više razina a knjiga od atmosfere sprovoda na početku samo tone dublje u čemer i jezu. Shvativši da su rođene kao lice i naličje istog proročanstva, sestre zauzimaju suparničke strane i prenose rivalstvo sa materijalne u duševnu dimenziju dajući knjizi jaki nadnaravni element. U njoj se tada servira koktel prizivanja duhova, astralnog putovanja, druidske magije, razgovaranja sa mrtvima, opsjednutosti, sotone, palih i inih anđela, duhova predaka, biblijskih referenci, itd. (ne, nema vampira) koji dobro prolazi kod adolescenata.

Sestrinsko proročanstvo je prva knjiga u trilogiji što se vidi po naprasnom prekidu (pasivnog) praćenja radnje na imanju i promjenom stava i svijesti glavne protagonistkinje, Lie, kroz čije oči se vrši naracija, te će time vjerojatno potaći čitatelj(ice) da nastave pratiti Lijine dogodovštine (ipak je sudbina svijeta u pitanju).  Obzirom da većinu knjige nitko ne zna što se zaista događa, vjerojatno će radnja poprimiti solidnije orise kako se bude približavala kulminaciji i raspletu.

Jedna od crtica s kojima se knjiga može pohvaliti je ona o suprotnosti sestara u shvaćanju njihove sudbine – dok je jedna determinist i fatalist, druga se svjesno opire ulozi koju joj je dodijelilo proročanstvo. Pitanje može li se čovjek oduprijeti svojoj sudbini koja je određena odozgo ili je čovjek sam kovač svoje sudbine je drevna dilema. Na onima koji će pratiti Liju do kraja je da saznaju kako je na njega odgovorila autorica Zink.